Auteur Topic: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart  (gelezen 10429 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ScanWeb

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Gepost op: 29 augustus 2005, 16:21:56 »
Hallo allemaal,

op het gebied van scheepvaart ben ik een newbie, en wil toch eens wat frequenties in de AOR AR8000 tikken, hij heeft er tenslotte 1000 en ze moeten gevuld!

Ik zie in het lijstje van de scheepvaartkanalen af en toe simplex en duplex kanalen staan (schip vs. wal).

Welke van de twee moet ik dan inproggen? Is dit zo'n beetje hetzelfde als bij de politiekanalen? bijv. 457.2100 vs. 467.2100?

Alvast dank en groet,

Marcel Altena

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2005, 17:04:04 »
Bij de simplexkanalen zenden kuststation en schipstation op dezelfde frequentie. In dit geval de 156 Mhz.

Bij duplexkanalen zend het schip in de 156 Mhz , en het kuststation op 161 Mhz.

Wat je in moet programmeren hangt in veel gevallen van de dienst die je wilt ontvangen af.  Zo hebben sommige kuststations hun duplexkanaal door gerelayeerd op het hoge kanaal. Op de hoge frequentie, (Die van het kuststation) is dan ook de scheepvaart zelf te horen zodat andere stations die het kuststation willen aanroepen horen dat het kanala bezet is.

Het is een kwestie van even uitzoeken wat er bij jou in de omgeving gebruikt wordt.

Overigens stammen duplexkanalen uit de tijd dat Scheveningen Radio nog gebruikt werd voor het doorschakelen van telefoongesprekken. Met behulp van duplex gebruik kun je tegelijkertijd zenden en ontvangen op 1 marifoonset zonder telkens "over" te moeten zeggen.

Mijn advies zou zijn om in geval van een duplexkanaal zeker de hoge frequentie in te programmeren en eventueel de lage frequentie er secundair bij te zetten.

Groet Roland

Offline ScanWeb

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2005, 19:09:03 »
Citaat van: "Roland"
Mijn advies zou zijn om in geval van een duplexkanaal zeker de hoge frequentie in te programmeren en eventueel de lage frequentie er secundair bij te zetten.

Groet Roland

Bedankt Roland!

mvg

Marcel

Leen Ansems

  • Gast
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2005, 16:11:01 »
In geval van sluizen en bruggen roept het schip op de lage frequentie en de sluismeester/brugwachter antwoordt op de hoge frequentie. Hierbij komt de installatie ook in relaismode zodat schepen elkaar even kunnen horen voor navigatieoverleg. Nadat de sluismeester/brugwachter is uitgesproken gaat een teller lopen en valt het relais af.

groeten,
Leen

Offline ScanWeb

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2005, 16:13:00 »
Citaat van: "Leen Ansems"
In geval van sluizen en bruggen roept het schip op de lage frequentie en de sluismeester/brugwachter antwoordt op de hoge frequentie. Hierbij komt de installatie ook in relaismode zodat schepen elkaar even kunnen horen voor navigatieoverleg. Nadat de sluismeester/brugwachter is uitgesproken gaat een teller lopen en valt het relais af.

groeten,
Leen

Dank je Leen, ik heb inmiddels de hoge frequenties ingeprogd, en nu maar afwachten of ik ergens wat hoor!

Mvg

Marcel

Leen Ansems

  • Gast
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2005, 06:24:37 »
Je kan ook kanalen van verkeersposten programmeren. Over het algemeen zijn die drukker en dus leuker. Vanuit jouw woonplaats zul je waarschijnlijk daar niet veel van horen, maar mobiel met een porto/scanner kan dat wel. Er zijn b.v. verkeersposten in Rotterdam, Dordrecht, Tiel, Nijmegen, Wijk bij Duurstede en Kampen. Nijmegen gebruikt kanaal 64 en Wijk bij Duurstede kanaal 60.
De andere weet ik niet uit mijn hoofd. De gebruikte zendenergie is laag (0,1 Watt ERP) en de straling van de antenne is in de lengterichting van de rivier.
Langs de rivier staan radarmasten. Hier staat ook de marifoonantenne.
Vanuit de verkeerspost kan men dan met de schepen praten die voorkomen in het radarbeeld om aanvaringen te voorkomen.

groeten,
Leen

Gert Jan

  • Gast
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2005, 11:14:42 »
Het leukste is om gewoon alle marifoonkanalen in je scanner te zetten, dan mis je niets.

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2005, 17:21:09 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Het leukste is om gewoon alle marifoonkanalen in je scanner te zetten, dan mis je niets.

In de omgeving van Woudenberg kom je daar misschien nog wel mee weg Gert Jan, In de omgeving van Rotterdam en algemeen aan de kust is dat wel anders. Daar is bijna ieder kanaal van de marifoon druk gebruikt en mis je dus altijd wat.

Zeker in het havengebied van Rotterdam hebben de sleepboten en de loodsen zelfs aparte frequenties om geen last te hebben van het overige verkeer wat gewoon gebruik kan en mag maken van de marifoonkanalen.

De verscheidenheid aan gesprekken op de marifoon rechtvaardigd een zekere selectie in de programmering , tenzij je echt zit je wachten op de   "ouwehoer" gesprekken tussen piet pietstra en mien dijkman op VHF-77 en ondertussen spannende SAR acties op 16 en 67 mist..  :P

Tis maar wat je voorkeur heeft naturlijk ;)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #8 Gepost op: 1 september 2005, 06:28:08 »
Alle marifoonkanalen in je scanner zetten is zonde.
Kan 77 is vrijgegeven voor kletsen, maar niet iedereen wil dat horen.Voor reddingsacties is Kan 6,16 en 67 een must. (zo ver ik weet heeft ook de traumaheli deze kanalen). Rijkswaterstaat heeft kan 40 (158.000MHz).
Verder zijn er marifoonkanalen die niet op de standaard lijst staan, maar wel in een marifoon ingebouwd kunnen worden als bedrijfskanaal of voor projecten.Shell gebruikte (vroeger) kan 34 en in Rotterdam was kan 32 in gebruik voor de sleepboten. Reddingsorganisaties langs de kust hebben meestal ook een eigen marifoonkanaal erbij. Verder kan je in lijsten b.v. de aanduiding 33L en 33H  tegenkomen. 33L is simplex gebruik op de lage frequentie en 33 H is simplex gebruik op de hoge frequentie. Wat er op dit soort kanalen nog te doen is weet ik niet. Veel radioverkeer is immers door de GSM overgenomen.

groeten,
Leen

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21685
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #9 Gepost op: 1 september 2005, 08:09:21 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Verder kan je in lijsten b.v. de aanduiding 33L en 33H  tegenkomen. 33L is simplex gebruik op de lage frequentie en 33 H is simplex gebruik op de hoge frequentie. Wat er op dit soort kanalen nog te doen is weet ik niet.

Voorheen was deze druk in gebruik bij RWS. Onder andere hier op het Noordzeekanaal door de meetvaartuigen en de ponten onderling en ook op de Waddenzee waren ze vaak in gebruik. Hier in IJmuiden heb ik er al een paar jaar niks meer op gehoord en ook op de Waddenzee schijnt het er stil op geworden te zijn.

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2005, 09:30:12 »
Ben ik blij dat ik naast Rotterdam woon heb ik tenminste nog iets na C2000 :) Ben overigens jaloers op de mensen nabij Schiphol.

Ik ben me ook een beetje aan het verdiepen in Marifoon maar je moet alle procedures begrijpen voor dat je alle taal snapt. Want alleen luisteren is niet leuk ik wil begrijpen waar het over gaat ;)

Gert Jan

  • Gast
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2005, 13:03:37 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Alle marifoonkanalen in je scanner zetten is zonde.

Tja, dat is een opvatting die nogal persoonlijk is, ik deel je mening niet maar kan me wel voorstellen dat ik in jouw geval ook een aantal kanalen op lockout zou zetten.
Kanaal 77 staat hier op lockout maar verder niets, thuis hoor ik communicatie van Dordrecht tot Amsterdam en zo dus ik hoor genoeg leuke dingen.

Marcel woont in Nijverdal en ik weet dat hij vaak onderweg is, dan is er toch niets leukers dan nieuwe gebruikers te ontdekken op de marifoonkanalen?

Offline ScanWeb

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Simplex/duplexkanalen Scheepvaart
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2005, 21:23:23 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Citaat van: "Leen Ansems"
Alle marifoonkanalen in je scanner zetten is zonde.

Tja, dat is een opvatting die nogal persoonlijk is, ik deel je mening niet maar kan me wel voorstellen dat ik in jouw geval ook een aantal kanalen op lockout zou zetten.
Kanaal 77 staat hier op lockout maar verder niets, thuis hoor ik communicatie van Dordrecht tot Amsterdam en zo dus ik hoor genoeg leuke dingen.

Marcel woont in Nijverdal en ik weet dat hij vaak onderweg is, dan is er toch niets leukers dan nieuwe gebruikers te ontdekken op de marifoonkanalen?

Klopt Gert Jan, ik tokkel dagelijks op en neer tussen Hilversum en Nijverdal, en probeer zoveel mogelijk nieuwe geluiden op te vangen.

Op de marifoonkanalen hoor ik echter niets, maar goed, op de snelweg kan ik me dat ook wel weer voorstellen. Het enige wat ik goed hoor, zijn de weerberichten op 161.7500 mHz NFM.

Mvg

Marcel