Auteur Topic: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord  (gelezen 290351 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #240 Gepost op: 16 september 2010, 16:59:34 »
Citaat van: "Erik"
Waar is de Dienstwisselcode van horst?
Lijkt me dat die dan toch ook mee moet lopen.

Wat zei ik eerder? Ik kan al die vragen niet beantwoorden hoor... Ik bestrijd alleen jouw woorden dat alleen de code van de betreffende gemeente meeloopt. Waarom niet altijd elke code meeloopt dat weet ik ook niet...

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #241 Gepost op: 16 september 2010, 17:57:05 »
Citaat van: "Hunter"
Misschien is er gewoon een bepaalde grens getrokken, alleen "bijspringen" als het incident binnen de "eigen" gemeente is. Meer/minder dan "overname" kan ik er niet van maken.

Dat zou zo maar kunnen, aanvullend personeel mag hier ook alleen taken vervullen binnen het eigen verzorgingsgebied.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #242 Gepost op: 10 oktober 2010, 11:27:44 »
Citaat van: "Hunter"
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "Johan Beck"
Voor zover ik heb begrepen is die monitorcode ook niet bedoeld voor leden van het korps zelf maar voor leden van andere korpsen. Dus zeg maar voor iemand uit Venlo die in Montfort werkzaam is en dan op die manier deel uitmaakt van de blusgroep Montfort.

Dan snap ik het nog niet, want dan kan je net zo goed 1 of meerdere codes van Montfoort zelf in de pager zetten. Die monitorcode komt er ook niet vanzelf in :wink:

Om dezelfde reden als dat monitorcodes en lichtkrantcodes steeds vaker gescheiden worden, ze dienen immers verschillende doelen. Op een blusgroepcode kan immers ook korpsinformatie verzonden worden die voor buitenstaanders niet interessant is (vanavond oefenavond, etc). Daarom aparte capcodes. In bepaalde regio's lopen die codes ook alleen mee GWT (gedurende werktijd). Hier is daar blijkbaar niet voor gekozen.

De exacte omschrijving zoals ze in GMS staan is "overname". De centralist in kwestie wist ook niet exact wat daarmee bedoeld werd, maar daaruit concludeer ik dus "dienstwisselcode" (wisselen=overnemen). MAar wellicht heeft iemand een andere intepretatie? :)

"Alarmering Externe Brandweerpersoneel" vond ik wel een mooie!
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2463
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #243 Gepost op: 4 november 2010, 20:55:42 »
1001859 19:23:02 04-11-10  BVD VL Vrijw svp telefonisch contact MKB - BRW Limburg-Noord (Venlo post Vrijwillingers) -

Offline HansH

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1238
    • http://www.hansenmary.nl
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #244 Gepost op: 7 november 2010, 07:37:36 »
Citaat van: "Erik"
1001859 19:23:02 04-11-10  BVD VL Vrijw svp telefonisch contact MKB - BRW Limburg-Noord (Venlo post Vrijwillingers) -

Ik heb deze staan als: BRW Venlo (Bevelvoerders-vrijwilligers)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #245 Gepost op: 31 december 2010, 07:26:08 »
17:37:11 30-12-10GROUP-21 Brand KLOKKENGIETERSSTRAAT 98 VENL VL641
1001479BRW Limburg-Noord (Venlo - Dienstwisselcode Beroeps)
1001498BRW Limburg-Noord
1001878BRW Limburg-Noord (Venlo - Kazerneploeg)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo - Kazernealarm)
18:28:56 30-12-10GROUP-11 AM ALGEMEEN ZORGGRP NoLi ELZENHORST DR VAN DE MEERENDONKSTRA 2 HORS HT845
1001459BRW Limburg-Noord (Horst - Dienstwisselcode)
1001498BRW Limburg-Noord
1001622BRW Limburg-Noord (Horst - Groep-2)
1001624BRW Limburg-Noord (Horst - BvD)
01:02:58 31-12-10GROUP-11 AM HUIZE ST. ELISABETH SINT ELISABETHSDREEF 1 HAEL RGL743 RMD843
1001472BRW Limburg-Noord (Roggel - Dienstwisselcode)
1001498BRW Limburg-Noord
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond - Kazernealarm)
1001761BRW Limburg-Noord (Roggel - Groep-1)
1001762BRW Limburg-Noord (Roggel - Groep-2)
01:10:54 31-12-10GROUP-11 BR BERM/AFVAL ONBEKEND MOOK MK844
1001468BRW Limburg-Noord (Mook - Dienstwisselcode)
1001498BRW Limburg-Noord
1001941BRW Limburg-Noord (Mook - Blusgroep)
07:52:47 31-12-10GROUP-11 AM MAGDALENAHOF ST. MAGDALENAHOF 1 HAEL RGL743 RMD843
1001472BRW Limburg-Noord (Roggel - Dienstwisselcode)
1001498BRW Limburg-Noord
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond - Kazernealarm)
1001761BRW Limburg-Noord (Roggel - Groep-1)
1001762BRW Limburg-Noord (Roggel - Groep-2)

Het zal toch niet waar wezen, een monitorcode???

Offline Nils2010

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #246 Gepost op: 2 januari 2011, 00:02:23 »
Sorry dat ik wat laat binnen val binnen deze discussie, ik heb dit forum al geruime tijd niet meer bezocht.
Maar begrijp ik het goed dat er naar de betekenis van 'dienstwisselcode' wordt gevraagd?
Ik heb mij onlangs door de techneut in de kazerne laten vertellen dat dit de code is voor de MDT. Daarmee worden de adresgegevens van plaats incident, om het maar even zo te noemen, rechtstreeks naar de MDT gestuurd zodat men meteen op de kaarten (straatkaart/bedrijfskaart/bedrijfsplattegrond etc.) kan kijken, voor zover deze erin staan. (MDT = Mobiele Data Terminal).

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #247 Gepost op: 2 januari 2011, 00:13:22 »
Het gekke is dat er verschillende verhalen de ronde doen. Volgens een centralist staan de codes als "Overname" in GMS. Niets meer, of minder. Tsja, wisselen of overnemen is toch bijna hetzelfde zou je zeggen en het is wel erg vaag dat er MDT-codes per post zijn ipv per voertuig. Stel je voor dat je kort na een alarmering een 2e melding krijgt voor een ander voertuig van dezelfde post. Lijkt me toch erg lastig... Overigens werkt het grootste deel van Nederland met selectieve aansturing via RAM, P2000 is een alarmeringsnetwerk en geen datanetwerk.

Offline Nils2010

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #248 Gepost op: 10 januari 2011, 10:49:10 »
Nou, geloof het dan maar of niet, maar het is mij vandaag wel degelijk bevestigd. De dienstwisselcode, zoals deze thans overal wordt genoemd, zendt het adres door naar de MDT. Aan de hand van het bericht met adres kan via de MDT de aanrijroute gepland worden. Een volgende stap is dan het inkijken van bedijfskaarten etc.
De MDT heeft blijkbaar voldoende aan het stukje tekst dat via P2000 verzonden wordt. Buiten de adresgegevens wordt er niets overgedragen aan data. De MDT kan het stukje datagegevens, het adres, dus heel eenvoudig verwerken. Je kunt wel denken dat P2000 slechts een alarmeringsnetwerk is en geen datanetwerk, maar het prinipe wordt al langer gebruikt bij de kazernetechniek, daar wordt de toegangspoort en deur van de kazerne mee geopend, terwijl het toch ook maar een stukje tekst is.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #249 Gepost op: 10 januari 2011, 10:59:31 »
Citaat van: "Nils2010"
maar het prinipe wordt al langer gebruikt bij de kazernetechniek, daar wordt de toegangspoort en deur van de kazerne mee geopend, terwijl het toch ook maar een stukje tekst is.

De ontvangers voor deze toepassing doen helemaal niks met tekst, maar reageren puur alleen op de uitgezonden capcode (of meerdere) als die in hun eigen ontvanger voorkomt.

Offline Nils2010

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #250 Gepost op: 10 januari 2011, 12:15:21 »
Citaat van: "Leen Ansems"
De ontvangers voor deze toepassing doen helemaal niks met tekst, maar reageren puur alleen op de uitgezonden capcode (of meerdere) als die in hun eigen ontvanger voorkomt.

Klopt, daar schoot ik mij eigen even voorbij. Maar goed, het technische verhaal ben ik dan ook niet in thuis. Mij werd vanmorgen de werking van de zgn. dienstwisselcode uitgelegd, daar werd de tekst dan wel weer gebruikt.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #251 Gepost op: 10 januari 2011, 12:15:34 »
Citaat van: "Nils2010"
Nou, geloof het dan maar of niet, maar het is mij vandaag wel degelijk bevestigd. De dienstwisselcode, zoals deze thans overal wordt genoemd, zendt het adres door naar de MDT. Aan de hand van het bericht met adres kan via de MDT de aanrijroute gepland worden. Een volgende stap is dan het inkijken van bedijfskaarten etc.
De MDT heeft blijkbaar voldoende aan het stukje tekst dat via P2000 verzonden wordt. Buiten de adresgegevens wordt er niets overgedragen aan data. De MDT kan het stukje datagegevens, het adres, dus heel eenvoudig verwerken. Je kunt wel denken dat P2000 slechts een alarmeringsnetwerk is en geen datanetwerk, maar het prinipe wordt al langer gebruikt bij de kazernetechniek, daar wordt de toegangspoort en deur van de kazerne mee geopend, terwijl het toch ook maar een stukje tekst is.

Ik zeg nergens dat ik het niet geloof en ik weet dat er regio's zijn die de MDT via P2000 aansturen. In die gevallen zijn er dan wel aparte capcodes per voertuig, in dit geval is er blijkbaar een kazernespecifieke capcode voor alle voertuigen? Misschien kun je dan eens uitleggen hoe het werkt als er 2 uitrukken kort na elkaar volgen, de eerste voor de TS voor een autobrand, de 2e voor de HV voor een beknelling. De HV-melding zou de melding van de TS dan overschrijven. Beetje knullig, aangezien er duizenden capcodes beschikbaar zijn en een regio zonder problemen duizenden extra codes kan aanvragen, zoals bijvoorbeeld Brabant-Noord heeft gedaan. Zij hebben hun standaard reeks van 3000 codes verviervoudigd om nu doodleuk 12.000 codes ter beschikking te hebben. Dus waarom sommige regio's hun reeksen zo krap indelen blijft me echt een raadsel...

Bovendien is de "overname" mij verteld door een centralist die het zo uit GMS viste (bij meerdere codes). Dus misschien weet de meldkamer het zelf ook niet zo goed ;)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21793
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #252 Gepost op: 10 januari 2011, 16:17:57 »
Onderstaand een paar meldingen waarbij ik mij afvraag wat die code met de MDT te maken zou hebben.

1001479 09:03:56 18-11-10 Aandachtsvestiging BRW (Alarm VL: brps bd) ONBEKEND VENL
1001479 13:31:56 15-12-10 Aandachtsvestiging BRW (Alarm VL: brps bd) ONBEKEND VENL
1001479 10:29:18 29-12-10 BD melding beroeps

1001480 12:02:12 25-11-10 vrijwilligers buiten dienst
1001480 15:56:44 30-11-10 Aandachtsvestiging BRW (Alarm VL: vw bd) ONBEKEND VENL
1001480 16:02:48 01-12-10 BRW (Alarm VL: vw bd) van 16.00 tot 18.00 uur WVD blijft in dienst

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #253 Gepost op: 10 januari 2011, 19:42:10 »
Citaat van: "Johan Beck"
Onderstaand een paar meldingen waarbij ik mij afvraag wat die code met de MDT te maken zou hebben.

1001479 09:03:56 18-11-10 Aandachtsvestiging BRW (Alarm VL: brps bd) ONBEKEND VENL
1001479 13:31:56 15-12-10 Aandachtsvestiging BRW (Alarm VL: brps bd) ONBEKEND VENL
1001479 10:29:18 29-12-10 BD melding beroeps

1001480 12:02:12 25-11-10 vrijwilligers buiten dienst
1001480 15:56:44 30-11-10 Aandachtsvestiging BRW (Alarm VL: vw bd) ONBEKEND VENL
1001480 16:02:48 01-12-10 BRW (Alarm VL: vw bd) van 16.00 tot 18.00 uur WVD blijft in dienst

Om aan te tonen dat ik echt niet ontken dat het een MDT-code kan zijn wil ik het bovenstaande ook even uitleggen.

In alle gevallen is er waarschijnlijk een (fictief)incident aangemaakt om de genoemde codes te kunnen piepen. In alle gevallen zijn er namelijk meer codes verzonden dan jij laat zien. Bij een fictief incident hoort altijd nog een voertuig en waarschijnlijk hangt zo'n MDT-code aan alle voertuigen. In mijn ogen kan het dan nog steeds een MDT-code zijn..

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21793
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #254 Gepost op: 11 januari 2011, 14:41:34 »
Opvallend is dat om 11.06 uur bij een alarmering voor Weert en Nederweert voor het laatst de zogenaamde codes voor Kazernetechniek mee zijn gegaan. Bij latere alarmeringen komen ze niet meer voor.