Auteur Topic: Nieuwe antenne aanschaffen  (gelezen 31966 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

lopaz

• Gast
Nieuwe antenne aanschaffen
« Gepost op: 7 juni 2005, 10:55:33 »
Hallo

ik maak gebruik van een ubc3300xlt met een rubberduck antenne maar ik zit er aan te denken om een andere antenne te gaan plaatsen zodat ik
meer ontvangst kan krijgen.
Ik wil van alles wat meer ontvangen en of het nou een buitenantenne of in huis maakt niet zoveel uit.
Wie weet wat ik het beste kan aanschaffen

mvg

Lopaz

Gert Jan

• Gast
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2005, 10:59:56 »
Gratis tip van GJ: zet op die 3300 géén buitenantenne!
Die 3300 gaat veel sneller over zijn nek (oversturing door sterke signalen) dan andere scanners, hang je hier een buitenantenne aan zal dit alleen maar erger worden.
Een combinatie van sterke signalen (oa ERMES 169.7500) zal voor veel problemen gaan zorgen.
Je zou kunnen beginnen met een betere rubberen antenne op je scanner te schroeven zodat je toch iets meer resultaat krijgt, een Diamond RH-707 werkt perfect tussen 135-155MHz en 400-470MHz.
Verkrijgbaar oa bij Jacobs in Breda.

lopaz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2005, 11:10:54 »
Heb je verschillende duck antenne's dan, enzo ja waar moet ik op letten.

mvg

lopaz

Offline Meeluisteraar

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2005, 01:09:52 »
Hallo Lopaz,

Daar zijn inderdaad veel uitvoeringen van: lang, kort, superkort (3 cm.), dik, dun. Pas ben ik bij Radio Abé in Rotterdam geweest en die hebben een groot assortiment. Maar welke is voor jou het beste? Kijk anders eens bij het onderwerp 'Dipool-antenne maken'. Om te expirimenteren kan je ook een kroonsteentje i.p.v. hout gebruiken en als stralers installatiedraad. Bovenzijde van het geheel vastmaken met een knijper aan de vitrage. Het werkt!

Vriendelijke groet,

Meeluisteraar
UBC SDS200E + Diamond X-50, UBC 125XLT + Diamond MR77, Icom R7000 + Kathrein 5/8 VHF, UBC SDS100E.

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2005, 17:29:58 »
Hallo,

is er iemand die ervaring heeft met de Dressler Ara 500 antenne?
Ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen van deze actieve antenne.
Is de Dressler Ara 500 een goede antenne voor het gebruik op allerlei frequenties??

Vriendelijke groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2005, 18:38:01 »
Is die Dressler ARA 500 nog te koop dan?

Dressler was altijd de Rolls Royce onder de actieve antennes. Nadeel van elke actieve antenne is dat ALLES versterkt wordt, ook storing van omroep, paging, C2000 enz. enz. Je moet er dus een goede ontvanger aan hangen, die niet gauw overstuurd wordt.

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2005, 19:14:37 »
2de hands wel ja........

Maar als ik jou zo begrijp is het een prima antenne!!!!!! Nog andere ervaringen met deze antenne??? Of zijn er betere alternatieven????
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2005, 19:20:54 »
Het zou wel eens kunnen dat die Dressler ARA 500 al minstens 10-15 jaar oud is, zou dat kunnen kloppen? Als je die ARA500 voor een hele leuke prijs kan kopen, dan is het de moeite waard, maar de techniek heeft natuurlijk ook niet stilgestaan en er zijn nu actieve antennes te koop die minstens net zo goed of beter zullen zijn.

Verwacht overigens geen wonderen van een actieve antenne. De grootste winst blijft altijd nog het "opheffen" van kabelverliezen, door de versterking. Signalen die je sowieso niet ontvangt, zal je met een aktieve antenne ook niet ontvangen.

Ik ben erg nieuwsgierig: kun je een indicatie geven wat je moet betalen voor die ARA?

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2005, 19:44:26 »
Nieuwsgierig???? helemaal niet  ;)  Ongeveer 50 euries.........

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2005, 20:06:57 »
Bas,

Ik vind 50 euries behoorlijk aan de hoge kant. Voor het gevoel: in ouderwetse guldens kost dat ding je 110 piek! Veel geld voor een antenne waarvan de laatste exemplaren eind jaren '90 geproduceerd zijn. Laat je niet lekker maken door opmerkingen zoals "bijna nieuw" enzovoort, hij is gewoon al 15 jaar oud!

Persoonlijk zou ik er maximaal 25-30 euro voor over hebben. Er is niet veel over de ARA500 te vinden op het Internet, maar er ligt me ook nog iets bij dat z'n top rond de 950Mhz. lag.

Groetjes,
Ed

Offline Welschap

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2005, 15:05:12 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Gratis tip van GJ: zet op die 3300 géén buitenantenne!

Tja, ik heb zelf een goedkoop passief antennetje op ca 2,50  meter staan (zo'n wit geval, ca 50 cm hoog met 3 korte zijsprietjes (radialen?) aan de onderkant die horizontaal naar buiten gaan)en ik moet zeggen, het krikt het signaal net iets op. Ik heb (in Eindhoven) weinig tot geen last van spetteringen, oversturing oid van andere stations. Wellicht dat de lokatie er veel mee te maken heeft. Ik ga stellig deze antenne nog eens een keer op het dak zetten. Mijn verwachtingen zijn redelijk optimistisch.
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2005, 16:11:02 »
Citaat van: "Welschap"
Tja, ik heb zelf een goedkoop passief antennetje op ca 2,50  meter staan (zo'n wit geval, ca 50 cm hoog met 3 korte zijsprietjes (radialen?) aan de onderkant die horizontaal naar buiten gaan)

Toch geen scanstick he...  :?

Dat is een installatiedraadje in een met purschuim opgevulde witte rioolbuis...  ;)

Offline Ivo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2005, 16:13:31 »
TL buis met draad ja :)

toch prettige antenne voor als je portable snel "over z'n nek" gaat .

Offline Johan PD1JMB

• Gevorderd Lid
    • http://www.dynode.nl
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2005, 21:17:16 »
Ik heb eens zo'n ding gesloopt, en het was wel iets meer dan een stuk inst. draad in een buis. Wat ik zag was een soort dipool die gemaakt was van lintkabel dat aan beide kanten met bepaalde intervallen was ingekort. Dit alles om een stuk pvc buis heengewikkeld met in het midden een verbindingsstuk waar de coaxkabel was aangesloten.

Ja, echt hightech :)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2005, 21:52:04 »
Ze zijn ooit eens (jaren gelden) getest in de RAM. Er bleken behoorlijke verschillen in de diverse types te zitten. Er waren er maar een stuk of 2 bij die echt goed waren.