Auteur Topic: Storingen PV-installaties Wocozon  (gelezen 991 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ron

• Beginnend Lid
  • **
    • pd8rsp
Storingen PV-installaties Wocozon
« Gepost op: 27 juli 2024, 11:02:23 »
Al sinds januari heb ik ernstige storingen door PV-installaties van Wocozon. Na eerdere beloftes om dit op te lossen, heeft de plaatselijke woningcorporatie besloten om iedere medewerking te weigeren. Er is inmiddels contact met de RDI die het dossier nu verder in behandeling heeft.

Op mijn website heb ik een artikel gewijd aan het gehele gebeuren van de afgelopen vier maanden. Onderdeel is ook een enquete om te achterhalen of er meer zend- en luisteramateurs zijn die ernstige storingen hebben door Wocozon die in Nederland ruim 50.000 installaties beheert. Op mijn website (www.pd8rsp.nl/storingenpv) staat hierover meer informatie. Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben bij hun strijd tegen de storingen.

Online Nick1964

• Gevorderd Lid
Re: Storingen PV-installaties Wocozon
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2024, 17:58:53 »
Bekend is dat bijna alle zonnepanelen met aangekoppelde optimizers of een omvormer direct aan het paneel storing veroorzaken. Daar is eigenlijk heel weinig aan te doen, als het in een bepaalde band is kan een sperfilter helpen, of de optimizers in aluminiumfolie inpakken als die van plastic zijn.
Wij hebben ze van Zeversolar en die doen het ook in de hele lage banden, een flinke ruis. Na het inpakken was de storing voor het grootste deel weg. Ik heb een plat dak dus ik kon er gemakkelijk bij, dun dubbelzijdig tape voor tapijt werkte prima.
2X AOR AR-DV1,Moonraker Skyscan discone,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2024, 21:32:33 »
Heel bijzonder allemaal. In de huisregels van de gemiddelde woningcorporatie staat dat huurders geen overlast mogen veroorzaken. Het is dan wel erg bijzonder dat zij dat zelf wel mogen. Het lijkt me dat dit via het RDI echt nog wel een staartje gaat krijgen. Zo gemakkelijk kan en mag een woningcorporatie zich er echt niet vanaf maken.

Online Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2024, 12:54:45 »
Ik werk zelf part time voor een woningbouw, ik merk dat (luister) amateurs vaak in de categorie "bakkie" vallen .. en dus eigenlijk niet serieus worden genomen.
2X AOR AR-DV1,Moonraker Skyscan discone,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's.

Offline Ron

• Beginnend Lid
  • **
    • pd8rsp
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2024, 07:48:42 »
Klopt de reden dat ik ook het artikel geschreven heb is de manier waarop de woningcorporatie met mij omgaat. Eerst vijf maanden beloven dat ze het gaan oplossen, met de installateur uren aan de telefoon gezeten omdat ze testen wilde doen en dan uiteindelijk sturen ze een brief waarin ze verwijzen naar (niet lachten) dat ik het gehuurde moet gebruiken om de wonen en niet om storingen te ontvangen en ze het niet zien als gebrek.

Ik heb 4 dagen na online plaatsen al meer reacties binnen dan ik had verwacht op de enquete. Hieruit blijkt het wel een steeds groter probleem te worden echter wat ik ook zie in de reacties dat de installaties gewoonweg niet goed zijn aangelegd. Het is jammer dat de RDI geen juridische mogelijkheden heeft om stoorbronnen aan te pakken. Ik zou zelf denken, je stoort dus zet alles maar uit tot je het probleem verholpen hebt.

Online Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2024, 14:30:46 »
Het maatschappelijke deel maakt het moeilijker , met de panelen zijn veel mensen gebaat, ten opzichte van die ene zendamateur. Bovendien heeft laatst een zendamateur bakzeil moeten halen bij de rechtbank.
Een woningbouwvereniging had een zend amateur gesommeerd de antennes te verplaatsen zodat die niet zichtbaar waren vanaf de openbare weg.
Als hij ze niet verplaatste zouden ze de antennes verwijderen, ze hoefden dus niet van het dak af.
De zendamateur beriep zich op een verdrag,waaronder vrijheid van nieuwsgaring. De rechter concludeerde nu dat er voldoende alternatieven zijn om via internet communicatie te voeren. De vraag is nu, gaan de verenigingen nu ook de schotels verbieden, via internet zijn verreweg de meeste stations nu ook te ontvangen.
Het zet nu jou wel voor het blok, als jij storing veroorzaakt staat de rdi (soms) snel voor de deur, maar andersom niet.
De vraag is nu... vangen de antennes de storing op, of slaat het in op de bekabeling.

Offline Ron

• Beginnend Lid
  • **
    • pd8rsp
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2024, 14:41:53 »
Klopt deze discussie ga je ook alleen nooit winnen, anders wordt het als er keer verbindingsproblemen zijn door de aanleg van slechte systemen en de brandweer elkaar niet kan horen of de centrale niet kan ontvangen. Zendamateurs lopen wat dat betreft altijd iets voor op de feiten. Nu is het in mijn geval anders want niet alleen mijn antenne vangt het op, ook op de autoradio is het te horen, de Wifi is overdag slechter (bij een test door alles uit te schakelen ging signaal van 20% naar 100%) en ook FM/DAB wordt gestoord.

Het vreemde van alles is dat het niet eens om mij zou moeten draaien. Er worden systemen gelegd die storingen veroorzaken, als ik vroeger over het kerkorgel van de buren kwam of de TV wegdrukte in de wijk met mijn 27MC bakkie was de wereld te klein. Nu zijn er grote partijen die gewoon hun gang kunnen gaan, want alles moet duurzamer. Duurzamer en zo goedkoop mogelijk en het resultaat ervan is, mijn inziens, dit soort gedoe.