We hopen allemaal (ik ook
) een keer een wonderantenne te vinden die het op elke gewenste band perfect doet, dan ook niet te groot is en vooral niet te duur is. Maar ik heb die antenne helaas nog niet gevonden.....
Over de X-50: de fabrikant geeft 4.5 / 7.2 dB gain op voor de 2 meter en de 70 centimeter amateurband. (Er is niet gespecifieerd of dit dBi of dBd is) Daar is de antenne voor ontworpen. Ik kan mij niet voorstellen dat een fabrikant specificaties gaat opgeven voor banden waar de antenne NIET voor ontworpen is. Je vraag zal wat dat betreft nooit beantwoord gaan worden....
Nu de praktijk: X-50 wordt door velen omarmd als de meest allround antenne, in deze categorie, die er te koop is. Qua ontvangst doet ie het erg goed op de hele VHF band (144 - 180 Mhz). Ook op UHF (410 - 480 Mhz.) ben ik er dik tevreden over.
De afgelopen tijd ben ik nogal met antennes aan het experimenteren geweest. De X-50 ontvangst wat mij betreft ook alleszins acceptabel op de luchtvaartband (118-140 Mhz.) Minstens dezelfde ontvangst als met een Diamond D-777. En de X-50 ontvangt op deze banden ook aanzienlijk beter dan een Diamond D-130 discone. Toen er lang geleden nog veel activiteit rond de 86/87 Mhz. was, ontving de X-50 zelfs hier nog zeer redelijk.
Militaire luchtvaartband heb ik te weinig ervaring mee om er iets over te zeggen. Het zou zomaar kunnen dat de X-50 het hier laat afweten. En ook boven de 500 Mhz. wordt ie snel minder.
Staar je nou niet blind op de gain. Je antenne zo hoog mogelijk en zo vrij mogelijk kunnen plaatsen zijn veel belangrijker, dan de gain van een antenne. En hoe meer gain hoe smalbandiger een antenne wordt.
Over die verschillende types: Er is maar één echte Diamond X-50
Dan zijn er natuurlijk namaak X-50's in omloop, die vaak iets goedkoper zijn. En ik zie tegenwoordig ook X-50's van bijvoorbeeld Kommunica, D-Original, Hamking enzovoort. Ik zeg niet dat die slechter (of beter) zijn dan de originele X-50, maar het prijsverschil is zo klein dat ik voor die 10-15 euro meer voor een originele X-50 zou gaan.
Mijn 2 X-50's staan al meer dan 15 jaar op het dak en werken nog steeds perfect.