Hallo, korte introductie. Mijn naam is Pieter, woonachtig in Bergschenhoek, net noord van rotterdam Airport. Sinds een paar maanden ben ik weer actief aan het luisteren naar, met name, de militaire luchtvaart. In de jaren 80, 90 was ik in bezit van een AR3000 met een simpele discone antenne. Hiermee kon ik vaak dutch mill ontvangen, en een enkele keer zelfs Lippe Radar etc.
Nu heb ik een UBC125XLT en een BCT15X, ik gebruik als buitenantenne de Diamond700, deze staat gemonteerd op een een CV buis van circa 2 meter. Het geheel zit (demonteerbaar) aan mijn dakkapel, ik gok op en meter of 7. Mijn huis steekt net boven de andere uit, maar niet veel, er zijn geen flats etc in de directe omgeving.
De antenne zit eerst met Aircell-7 kabel, daarna net voor hij naar binnen gaat gewone (ik denk) RG-58 kabel met een PL-259 male/male connector, daarna weer wat kabel, en nog een PL259 splitter om beide scanner tegelijk aan te kunnen sluiten op de antenne, en dan nog het laatste stukje RG-58 naar de scanners.
Qua ontvangst, Rotterdam airport uiteraard luid en duidelijk, Schiphol ( ±45 km) is wel te verstaan, maar niet echt hard, Amsterdam radar wel beter. Dutch mill (controller) heb ik nog niet gehoord, en Lippe (of Langen nu) durf ik alleen maar van te dromen. Vliegtuigen in de lucht ontvang ik tot ± 300km, uiteraard afhankelijk van de hoogte, Tankers in de Rosy /Giny track bij Bremen kan ik goed horen.
Wat vinden jullie van deze ontvangst? ik ben me er van bewust dat er steeds meer storing is door elektrische appraten etc, dus wellicht is het sowieso minder, maar wat zou ik kunnen veranderen om toch nog betere ontvangst te verkrijgen (behalve verhuizen, of een mast van 20 meter
)?
Ik heb hier op het forum al zitten lezen over antenne versterkers, en andere antennes, maar kom er niet uit of ik daar veel verder mee kom.
Ter info, ik heb 0.0 technische kennis, het solderen van een PL-259 moet ik al uitbesteden
, waarschijnlijk omdat mijn soldeerbout waardeloos is, dus ik hoop op een antwoord in enigzins begrijpelijke taal voor mij.
Mvgr Pieter,