Auteur Topic: Scanner luisteren op freq strafbaar ?  (gelezen 452 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline nl12296

• Beginnend Lid
  • **
Scanner luisteren op freq strafbaar ?
« Gepost op: 7 augustus 2019, 10:11:55 »
Hallo. Ik heb een vraag omtrent het volgende;

Op een Friese Nieuwspagina : (Omrop FryslânOmrop Fryslân) Kwam ik het volgende nieuwsbericht tegen :

(https://www.omropfryslan.nl/nieuws/900212-twee-weken-voorwaardelijk-vanwege-afluisteren-gevangenispersoneel)

Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel | Omrop Fryslân

De Leeuwarder van 48 jaar had zijn scannerapparatuur afgestemd op de frequentie van de Marwei-portofoons.

Later werd de koptekst en een deel van de inhoudt een beetje aangepast, doch bleef me dit toch bezighouden.

Mijn vraag is. Is het luisteren naar niet versleutelde frequenties in Nederland verboden dan wel Illegaal?

Ik heb dit ook op mijn werk nagevraagd die nogal in de wetgeving zitten en deze kwamen met het onderstaande artikel op de proppen.

Tweede Boek. Misdrijven
Titel V. Misdrijven tegen de openbare orde

Artikel 139a1.Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die met een technisch hulpmiddel een gesprek dat in een woning, besloten lokaal of erf wordt gevoerd opzettelijk:

1°. anders dan in opdracht van een deelnemer aan dat gesprek afluistert;
2°. zonder deelnemer aan dat gesprek te zijn en anders dan in opdracht van zulk een deelnemer opneemt.
2.Het eerste lid is niet van toepassing op het opnemen:

1°. van gegevens die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk;
2°. behoudens in geval van kennelijk misbruik, met een technisch hulpmiddel dat op gezag van degene bij wie de woning, het lokaal of het erf in gebruik is, niet heimelijk aanwezig is;
3°. ter uitvoering van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002 .

Mijn vraag is of er iemand is die mij kan vertellen of het luisteren naar deze frequenties op een scanner strafbaar is of gewoon is toegestaan en zoja is dit te herleiden naar een bepaald artikel in de wet ? (Dat dit namelijk wel in Nederland mag)

Uiteraard is het luisteren naar dit soort frequenties niet toegestaan door middel van een goedkope portofoon van Chinese afkomst en waar je gewoon een vergunning voor moet hebben. Je mag namelijk een portofoon wel in bezit hebben doch niet gebruiksklaar en in bovenstaande nieuwspagina is het later veranderd door het oa aanwezig hebben van illegale afluisterapparatuur

Op de volgende pagina staat trouwens ook dat men buiten de illegale portofoon OOK de scanners in beslag genomen hebben.

https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/Leeuwarder-luisteramateur-op-vingers-getikt-om-afluisteren-gevangenbewaarders-24700077.html

Wie weet het antwoord.

(Hoop dat ik de bronnen zo hier even mag neerzetten om duidelijk te maken waar dit draadje over gaat)

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Scanner luisteren op freq strafbaar ?
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2019, 10:36:20 »
Artikel 139 is hierop niet van toepassing. Een technisch hulpmiddel is bijvoorbeeld een verborgen microfoon. Een scanner is juridisch geen technisch hulpmiddel. Het is bovendien niet van toepassing omdat het in deze zaak gaat over het meeluisteren met telecommunicatie.

Wel van toepassing is

Artikel 441 Wetboek van Strafrecht -

Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

Waarschijnlijk heeft hij de twee weken voorwaardelijk te danken aan het bezit en gebruik van een portofoon, en niet voor het meeluisteren ('Hij had echter geen vergunning voor de apparatuur.'). Of hij heeft een heel slechte (of geen) advocaat gehad.

Offline nl12296

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2019, 10:40:35 »
Bedankt voor de reactie. Maar ik lees ook (en daar viel ik eigenlijk over) is dat ook de scanners in beslag genomen zijn. Vandaar dit draadje.

Groet Michel

Offline Ron-Zwaag

• Medewerker verbindingsdienst Rode Kruis A-A
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2019, 12:34:36 »
Je moet niet alles geloven wat journalisten schrijven.

Offline JS

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2019, 09:39:51 »
Bedankt voor de reactie. Maar ik lees ook (en daar viel ik eigenlijk over) is dat ook de scanners in beslag genomen zijn. Vandaar dit draadje.

Groet Michel

Dit heet de kunst van het weg laten ..  Complete verhaal ( in een andere  krant)  werd amper gelezen
Hij krijgt zijn spullen niet weer terug omdat de man hardleers is .  

3de keer op gepakt met een en porto zonder licentie . En je mag de cel in .. Nieuwe wetgeving  anno 2019 .
Ook dat nieuws was niet interessant .  Gekker nog .. daar moet je mensen van overtuigen dat dat WEL  waar is .
En de rechter vond dat deze man wel heel hardleers was .  En daarom krijgt hij apparatuur ook niet terug .

Offline nl12296

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2019, 09:55:14 »
Mensen, bedankt voor het lezen en ook eventueel reageren van dit bericht.
Ja, Journalisten schrijven eigenlijk alleen wat mensen willen lezen. Ik snap uiteraard wel dat men (als bedrijf/instelling) niet zit te wachten op luisteraars. In onze buurlanden kijken ze er wat anders tegenaan (als ik daar de verhalen van mag geloven) wat meeluisteren betreft. Maar aan de andere zijde vind ik eigenlijk dat in dit geval (de Marwei PI te Leeuwarden) niet zo verwonderlijk moet opkijken dat dit gebeurt. Ze zitten daar (volgens de database) gewoon analoog met een subtoon te werken terwijl het gros van de instanties tegenwoordig digitaal overgaat (wel dan niet met versleuteling). Tja. Dan luisteren mensen mee.

Toch allemaal bedankt voor de reacties.

Ik ga lekker door met luisteren  (op een legale scanner). Een portofoon moet je ook alleen maar gebruiken en bij je hebben als je daar de benodigde vergunning voor hebt.

Groet Michel.