Auteur Topic: Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band als scanner antenne ? !  (gelezen 1016 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline supercb

• Beginnend Lid
  • **
Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band als scanner antenne ? !
« Gepost op: 12 december 2018, 10:28:26 »
Is de ontvangst hetzelfde met een Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band wanneer je een scanner koop die van van 25 mhz tot 1300 mhz gaat of moet je een Diamond D-3000 N Basis scanner antenne kopen voor een beter ontvangst te kunnen beluisteren vanaf 25 MHZ - 3000 MHz.

Wie kan mij meer informatie geven waarom de andere Basis antenne beter is voor de ontvangst vanaf 25 mhz tot 1300 mhz dank u  :)
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
Re: Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band als scanner antenne ? !
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2018, 18:00:14 »
de Sirio is een 27 mc antenne dus niet geschikt voor hogere frequenties . tot rond de 88 MHz zal het wel goed werken maar daar boven neemt het snel af . dus zal je daar niet veel ontvangen die  diamond zal het beter doen op de hogere banden. ik heb ook een discone dat werkt ook goed . alleen de lagere banden wel wat minder het blijft een antenne zonder versterking . wat wil je gaan ontvangen  wil je alleen de frequenties 118 tot 176 MHz en 410 tot 470 ontvangen dat kan je ook een Dualband antenne gebruiken werkt ook goed die heeft nog wat versterking . dus denk daar maar is over na

Offline supercb

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2018, 10:06:56 »
Luister Amateur.

Kijk eens naar de Gain dBi: van deze twee antenne. De Gain dbi is 0 dBd, 2.15 dBi voor deze Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band en de Gain dbi is 2 (nominal) voor deze  Diamond D-3000 N Basis scanner antenne.
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Online 1kilowatt

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2018, 16:54:47 »
De (gain) versterking van de antenne werk alleen voor de freq waar de antenne voor bedoelt is.............
gain voor rondstralers heb ik niet zo heel veel vertrouwen in.
wil je echt veel antenne versterking zal je richt antennes moeten gebruiken.

Offline supercb

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2018, 19:34:43 »
Waarom ik deze vraag stelde over  Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band en over Diamond D-3000 N Basis scanner antenne.
Omdat als je nu bijvoorbeeld deze scanner Uniden-Bearcat UBC 355 CLT bekijk wat voor twee antenne dit zijn voor een scanner ontvangst te krijgen. Het is een Telescopische Antenne of een Raam antenne.

Die telescopische Antenne gebruiken ze ook voor een FM Radio en die raam antenne gebruiken ze ook voor een AM Radio en deze UBC355CLT scanner zijn ontvangst is toch heel goed met die twee antenne modellen.
En waarom is die ontvangst zo goed met die twee modellen antenne. Wie kan mij hier meer informatie overgeven dank u.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2018, 20:43:25 »
Zoals eerder al gezegd, de Sirio is specifiek voor de 27mc. De Diamond is een antenne voor hogere frequentiebanden. Daar gaat die Sirio een heel slecht ontvangst op geven.

Offline supercb

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2018, 07:24:11 »
Bedankt voor jullie antwoorden en de Sirio Thunder basisantenne is alleen voor de 27MC band heb ik hier uit geleerd  ;)

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2018, 07:28:40 »
Zelfs voor de 27MC band is het een uitermate slechte antenne. Je moet specifieke kabellengtes gebruiken omdat de coax onderdeel van de antenne is. De Sirio Thunder is slecht een deel van het geheel.

Offline supercb

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2018, 10:01:11 »
Dit wil ik nog even zeggen/vragen aan jullie.

Welke CB radio amateur heeft deze test al ooit gedaan deze Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band te gebruiken als scanner antenne ontvangst op banden van 25 MHZ tot 1000 MHZ en vergeleken met de Diamond D-3000 N Basis scanner antenne wat voor verschil deze twee antenne van signaal binnen krijgen in een straal van ongeveer 25 km ? Ik denk misschien dat we allemaal verbaasd zullen staan van het resultaat over deze twee antenne ontvangst  ???  :-\

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2018, 10:07:39 »
Je gaat nu appels met peren vergelijken.

Offline supercb

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2018, 10:22:31 »
Dat is waar Johan Beck. Maar het is misschien proberen waard om te vergelijken voor de CB radio amateur en misschien heeft iemand ervaring hiermee in de praktijk en niet alleen in theorie.

Online Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2018, 13:30:55 »
Welke CB radio amateur heeft deze test al ooit gedaan deze Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band te gebruiken als scanner antenne ontvangst op banden van 25 MHZ tot 1000 MHZ en vergeleken met de Diamond D-3000 N Basis scanner antenne wat voor verschil deze twee antenne van signaal binnen krijgen in een straal van ongeveer 25 km ? Ik denk misschien dat we allemaal verbaasd zullen staan van het resultaat over deze twee antenne ontvangst  ???  :-\

Er zitten op dit forum leden die al 20-30-40 jaar of langer ervaring hebben met deze materie. Daarmee wil ik niet zeggen dat wat zij zeggen altijd waar is, maar dat ze over het algemeen toch wel weten waar ze over praten.

Die Sirio is een antenne die een beetje ontvangt op 27 Mhz. maar verder/daarbuiten niet heel veel doet. Diamond maakt al heel lang (discone-) antennes die over het algemeen een goede prijs/prestatieverhouding hebben en meestal ook nog eens doen wat ze beloven. Met die D3000 heb je goede ontvangst (en kan je zenden) op alle populaire banden en kan je ook nog redelijk luisteren op 11/10 meter.

De plek van de antenne is echter allesbepalend. Je kan de duurste antenne kopen, maar als je die in de kelder legt dan ontvang je nog niks. Dat ding moet naar buiten, zo hoog mogelijk en daarbij moet je goede coaxkabel gebruiken. Daarmee wordt je ontvangst heel veel beter.

Offline Patrick67

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2018, 14:06:49 »

Er zitten op dit forum leden die al 20-30-40 jaar of langer ervaring hebben met deze materie. Daarmee wil ik niet zeggen dat wat zij zeggen altijd waar is, maar dat ze over het algemeen toch wel weten waar ze over praten.

Die Sirio is een antenne die een beetje ontvangt op 27 Mhz. maar verder/daarbuiten niet heel veel doet. Diamond maakt al heel lang (discone-) antennes die over het algemeen een goede prijs/prestatieverhouding hebben en meestal ook nog eens doen wat ze beloven. Met die D3000 heb je goede ontvangst (en kan je zenden) op alle populaire banden en kan je ook nog redelijk luisteren op 11/10 meter.

De plek van de antenne is echter allesbepalend. Je kan de duurste antenne kopen, maar als je die in de kelder legt dan ontvang je nog niks. Dat ding moet naar buiten, zo hoog mogelijk en daarbij moet je goede coaxkabel gebruiken. Daarmee wordt je ontvangst heel veel beter.

Hoeveel forumleden denk je dat deze twee antennes opgesteld hebben staan? En jou situatie is niet mijn situatie ook daar zit een dag en nacht verschil tussen, ik woon in het buitengebied en mijn zus hartje stad met alle ongewenste storingen van dien. Dus een objectief vergelijk is al moeilijk omdat je appels met peren vergelijkt en dan praat je nog niet eens over de omstandigheden waarin er evt. getest / vergeleken gaat worden.

Online Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2018, 15:21:22 »
Hoeveel forumleden denk je dat deze twee antennes opgesteld hebben staan? En jou situatie is niet mijn situatie ook daar zit een dag en nacht verschil tussen, ik woon in het buitengebied en mijn zus hartje stad met alle ongewenste storingen van dien. Dus een objectief vergelijk is al moeilijk omdat je appels met peren vergelijkt en dan praat je nog niet eens over de omstandigheden waarin er evt. getest / vergeleken gaat worden.

Joh, de vraag is een beetje:"ik wil in het donker een boek lezen. Maakt het uit of  ik dat bij kaarslicht doe, of met een schijnwerper aan?". Dan maakt het niet uit of je midden in New Delhi zit of midden in de woestijn, maar het feit blijft dat het kaarsje heeeeeeel veeeeeeel minder licht geeft dan de schijnwerper.

Toevallig heb ik ergens in een buitengebied in NL een opstelling met zo'n Sirio antenne en een discone. Deze specifieke Sirio antenne is gewoon een slechte antenne. Het ding doet niet veel en als we ons beperken tot RX, dan is die Sirio echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel slechter dan een discone. Maar dat hoef je natuurlijk niet van ons aan te nemen  8).

(Voor de mensen die zich afvragen wat ik dan met die Sirio antenne mot...? Het is wel een aardige, compacte antenne om te monitoren of er condities/openingen op 11/10 meter zijn). Oud bakkie eraan, luisteren op 27.555 Mhz en als die configuratie tot leven komt dan kan je met betere antennes hele leuke verbindingen maken op 10 meter)

Offline supercb

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2018, 16:46:27 »
Maar bij een Sirio Thunder basisantenne voor de 27MC band kan een CB radioamateur ook mee zenden en naar scanner luisteren en dit kan je niet met een Diamond D-3000 N Basis scanner antenne, daar kan alleen een zendamateur mee zenden en scanner luisteren.  ;)

Want als er een scanner antenne moest bestaat waar ook de 27 mhz CB radioamateur ook mee kan zenden en scanner luisteren dan moet een CB radioamateur zelf geen oplossing proberen te vinden.  :-\