Auteur Topic: Antenne kabbeling aanleggen  (gelezen 2389 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Antenne kabbeling aanleggen
« Gepost op: 21 november 2018, 15:33:58 »
hi forummensen

Ik heb al een tijdje een X50N antenne voor het zolderraam staan maar hij moet natuurlijk het dak op.
hoe verwerken jullie de kabel? ik heb een schuin dak en dan boven is het plat.
kan de kabel onder de dakpannen door?

Ouders zijn alleen niet blij als ik een gat ga boren in het kozijn.
kan de kabel buiten gaan liggen in de goot? in boterham zakje?

Kabel : aircell 7 kabel

Laat mij even weten wat jullie tips zijn.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne kabbeling aanleggen
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2018, 15:59:41 »
Je zal ergens onder je pannen terecht moeten komen. Tussen de pannen door gaat dat niet lekker met een 7mm kabel, dan gaan je pannen scheef liggen met kans op lekkage (en eventueel wegwaaien bij storm).
Zit er niet ergens een loze dak doorvoer (zo'n pijpje) op het dak ?

Zelf heb  ik een in de buurt van de dakkapel de kabel onder de pannen gebracht en daarna een 18mm gat door het dak geboord met een extra lange speedboor. Daar weer een elektra pijp in verlijmd die een paar mm boven het dakbeschot uit steekt zodat eventueel water dat onder de pannen door loopt niet in het pijpje kan lopen. Maar als het goed is komt er geen water onder de pannen.
Kabel in de dakgoot leggen zou ik geen voorstander van zijn, kabel ligt dan het grootste deel van het jaar in het water en dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur. En wat wil je met een boterhamzakje ??? Als het bij de dakgoot moet zou ik eerder voor eronder / ernaast kiezen dan voor erin.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: Antenne kabbeling aanleggen
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2018, 16:33:37 »
Ik heb een foto van het dak. hij moet dan bij het zolderaam naar binnen.

Iemand anders nog tips?

https://drive.google.com/open?id=1WG4vuV5_BSScTfy9kDASgksTyJ7TbEbf

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne kabbeling aanleggen
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2018, 20:44:09 »
Boven de dakkapel kan je heel makkelijk onder de pannen komen. Als je eenmaal onder de pannen zit kan je overal naartoe, zolang je maar onder de pannen blijft.
Uiteindelijk moet je ergens een gat daar het dak / dakkapel / kozijn maken om je kabel naar binnen te krijgen, geen gat in het dak is geen kabel naar binnen.

Schuin onder de dakkapel staat een dak doorvoer, als die niet in gebruik is kan je er misschien iets mee. Als het alleen de ontluchting van het riool is is daar ook wel iets op te verzinnen (binnen T stuk ertussen en op de zij aansluiting een deksel met wartel waar je je kabel door voert). Maar misschien komt deze wel volkomen verkeerd uit waardoor je heel veel extra kabel moet leggen.

Wel een tip, als je geen ervaring hebt met dit soort dingen ga dan met dit weer NIET het dak op. Ga niet proberen te lopen op natte pannen, die zijn spiegel glad. Pannen omhoog schuiven en er een soort trappetje van maken. En eigenlijk altijd gezekerd werken, maar ja dat zal niet heel vaak gebeuren in de zend/luisteramateur wereld. Maar nogmaals met dit weer NIET doen, voor je het weet lig je een paar verdiepingen lager en kan je op P2000 de hulpdiensten naar je eigen adres zien komen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Antenne kabbeling aanleggen
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2018, 14:40:26 »
Ik zou de moeite niet nemen om hem op het dak te zetten, ik zou de antenne aan het dakkapel vast maken

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: Antenne kabbeling aanleggen
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2018, 14:45:10 »
Hetzelfde resultaat denk je? Hij is wel meer uit het zicht dan als die echt op het dak staat.