Auteur Topic: boafeng uv-5r  (gelezen 11363 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Xander013

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
boafeng uv-5r
« Gepost op: 2 oktober 2016, 11:27:35 »
Hoi,
Ik heb sinds deze week een boafeng UV-5R portofoon met standaard Antenne,

Kan iemand mij vertellen welke frequenties ik het beste kan instellen op deze porto
De 8 PMR kanalen heb ik er al instaan

Ps misshien heeft iemand ook wat gebruikstip ding is best ingewikkeld

Alvast bedankt

Xander

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4923
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2016, 12:39:47 »
Ben je ervan op de hoogte dat deze apparatuur vergunningsplichtig is?

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2016, 12:49:42 »
René volgens mij is het toch echt tijd voor een voorlichtingscampagne door Agentschap Telecom.

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2016, 12:58:33 »
René volgens mij is het toch echt tijd voor een voorlichtingscampagne door Agentschap Telecom.

Voorlichting door AT heeft geen enkele zin zolang mensen niet willen lezen en luisteren.
Er is op dit forum al genoeg discussie over dit onderwerp geweest de laatste tijd.
Denk dat er maar één remedie is en dat is dit soort bijdragen/vragen direct verwijderen van het forum.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Ron 01

  • Gast
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2016, 13:02:36 »
Heeft wmb niets met dit forum van doen. Mensen kopen blind zo'n porto en komen dan hier vragen hoe ze er (illegaal) mee om moeten gaan. Bannen die hap!

Mvg Ron

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2016, 13:41:38 »
Heeft wmb niets met dit forum van doen. Mensen kopen blind zo'n porto en komen dan hier vragen hoe ze er (illegaal) mee om moeten gaan. Bannen die hap!

Mvg Ron

Ron alhoewel het natuurlijk heel stoer klinkt om te bannen is het zinniger om educatie te geven.

Je kunt mensen niet simpel straffen voor onwetendheid.

Rob

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2016, 15:20:34 »
tja ze worden ook overal verkocht zelfs bij Bol.com . en ze worden ook verkocht als scanner kijk maar eens op marktplaats . en vaak staat het er niet bij of het wel of niet is toegestaan . en als je er totaal geen verstand van hebt hoe moet je dat dan weten .
en de prijs is ook geen drempel om het niet te kopen die dingen kosten geen drol . maar verwacht er ook niet veel van . ik hou het wel bij de scanner . die dingen gaan lang mee . en je hebt garantie .dat heb je met die baofeng tot aan de deur . wat geen kwaad kan is voor je iets koop eerst wat rond kijken van hoe of wat . scheelt een hoop ergernis achteraf .
zenden heb ik vroeger veel gedaan maar dan veel op 27 mc . ik vind het luisteren toch mooier en zeker nu met scanners die ook digitaal kunnen ontvangen  . kost wel wat maar dan heb je ook wat . Groetjes Peter NL12892

Ron 01

  • Gast
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2016, 15:33:58 »
Als je hier op het forum de zoekfunctie gebruikt, of Google, dan lees je dat het gebruik illegaal is. Hier zijn tientallen topics over die niets aan duidelijkheid te wensen over laten.
En toch verschijnen telkens weer de bekende vragen, hoe moet ik zus en zo.
Soms sta je versteld over de naïeviteit van de mensen.
Vandaar dat ik even uit mijn slof schoot. Mocht ik daar iemand mee gekwetst hebben, dan spijt me dat oprecht.

Mvg Ron

Offline Bartmans

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 202
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2016, 17:34:11 »
Koop gewoon een Midland Porto 27mc
https://www.cbshop.com/27MC_radio/27Mc_CB_Portofoons/Midland_42
Dan knijp je een knop in en je zegt wat, is niet strafbaar.

Koop je een UV-5r
Dan knijp je een knop in en zegt wat, is wel strafbaar.

Blijft een beetje raar land

Als ik de gesprekken zo beluister op de bct15x op de 144 en 430,
kunnen ze dat ook wel gaan doen op de 27mc.
Ik ga nu een tunnel in, ben even weg, hoor je dan op de 144 en 430

Bartmans

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2016, 18:54:59 »
Koop gewoon een Midland Porto 27mc
Dan knijp je een knop in en je zegt wat, is niet strafbaar.

Koop je een UV-5r
Dan knijp je een knop in en zegt wat, is wel strafbaar.

Blijft een beetje raar land

Als ik de gesprekken zo beluister op de bct15x op de 144 en 430,
kunnen ze dat ook wel gaan doen op de 27mc.
Ik ga nu een tunnel in, ben even weg, hoor je dan op de 144 en 430

Bartmans

Jou eerste 2 regels vind ik geen vergelijk. De 27mc is een vrijgegeven band waar je zonder vergunning of licentie mag praten met anderen. De frequenties die je in de baofeng programmeert zijn doorgaans gesloten frequenties voor bepaalde gebruikers zoals zendamateurs e.a.

Dat er op deze frequenties gesprekken worden gevoerd die lijken op de 27mc is een ander verhaal.

Het kromme in dit land is dat men de baofeng en andere merken legaal mag verkopen aan een ieder alleen mag je deze pas gebruiken als je een licentie hebt of vergunning voor een bepaald frequentie gebied.

Zelfs gebruiksklaar op de tafel thuis ben je in principe al strafbaar, zolang deze gewoon in de doos zit niet gebruiksklaar mag je tientallen thuis hebben liggen. En daar zit het hem nou juist het probleem. Je mag het wel kopen maar niet gebruiken........

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4923
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2016, 19:50:13 »
Koop je een UV-5r
Dan knijp je een knop in en zegt wat, is wel strafbaar.
Blijft een beetje raar land

Koop je een balletjespistool op de kermis, loop je ermee over straat. Word je zomaar aangehouden door twee agenten met getrokken pistolen.

Ja, raar land.

Offline Bartmans

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 202
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2016, 16:03:28 »
Dus als ik het goed begrijp, en ik koop een UV-5R, laat hem in de doos zitten is er niks aan de hand,
ik zou zo'n ding alleen kopen voor als er calimiteiten zijn, dan mag je ze wel gebruiken (althans dat zag ik in een youtube filmpje in de USA)
Stond ergens in de grond wet of zo. Als je de microfoon inknijpt, ben je in overtreding zei hij, maar als er calimiteiten zijn, dan vervalt die regel.
Je hoeft zelf niks te programmeren in dat ding, diegene waar je hem koopt kan dat voor je doen. Dan hoef jij hem niet meer uit de doos te halen.
Alleen als je hem echt nodig hebt is de accu leeg natuurlijk, das dan weer een beetje jammer.  :D

Had een keer een vriend die in de kofferbak een kruisboog had, werd inbeslag genomen en bekeuring.
Aangevochten, politie, moest de kruisboog terug geven en bekeuring ongedaan maken, was geen vuurwapen  :)

bartmans

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2016, 16:13:22 »
In Amerika hebben ze andere wetten en regels dan hier. Zonder licentie en vergunning mag je ze gewoon niet gebruiken. Wanneer je in een noodgeval toch een verbinding gaat maken en je verricht daarmee een goede daad zodat er verdere schade of letsel kan worden voorkomen dan zullen de hulpdiensten wellicht een oogje dichtknijpen.

Maar ja dan heb je weer een discussie  met iemand die zonder wapenvergunning een rennende overvaller doodschiet........Ook dan kan erger leed bespaart blijven maar of er dan ook een oogje word dicht geknepen?

Gewoon aan de regels houden, of je licentie halen of bij agentschap telecom een vergunning aanvragen voor een frequentieruimte.

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2016, 17:30:03 »
@Bert69


Gewoon aan de regels houden, of je licentie halen of bij agentschap telecom een vergunning aanvragen voor een frequentieruimte.

Daar  is toch niks aan .. ?
Omdat het niet mag daar om koopt men ze .. en nergens anders om ..
Toen de katapulten vroeger werden aan gepakt .. liep op eens het halve dorp met een catapult rond .
Winkeltje die die speelgoed dingen jaren en jaren  in de etalage had liggen kon ze aan de straatstenen niet kwijt .
Tot dat ze verboden werden , eer de wetgeving er door was  , was  hij ze allemaal kwijt  ..  
lekker stoer doen ... tot dat ze gepakt werden dan schreeuwde  men moord en brand ..
Overheid zus overheid zo .. de helle  wereld  klopte niet  behalve zij zelf  natuurlijk .

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4923
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: boafeng uv-5r
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2016, 17:33:48 »
Had een keer een vriend die in de kofferbak een kruisboog had, werd inbeslag genomen en bekeuring.
Aangevochten, politie, moest de kruisboog terug geven en bekeuring ongedaan maken, was geen vuurwapen  :)

Een kruisboog valt onder de wapenwet. Catecorie IV.