Auteur Topic: Frequentie's vliegbasis woensdrecht  (gelezen 36794 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Scanfreak

  • Gast
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #45 Gepost op: 15 oktober 2005, 23:49:52 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Scanfreak"
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de Klu de brandweer kanalen voor alle velden niet hetzelfde houdt, zoals ik dat hierboven begrijp moet er bij inzet op een ander veld nogal wat geschakeld en gesleuteld worden?!?

En dan ook nog het vreemde dat men op Gilze en Volkel op Net 3B (146 MHz) werkt.

Dat is blijkbaar nieuwe policy (sven?) net als het feit dat er nu al een aantal jaren (herculesramp) geen namen maar door reg.brw. uitgegeven roepnummers worden gebruikt.

Er zitten volgens mij tegenwoordig meer korpsen op de reg. kanalen (Woensdrecht, Gilze, Volkel en Twente) dan op de luchtmachtkanalen (Eindhoven en Soesterberg)

Scanfreak

  • Gast
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2005, 16:26:12 »
Citaat van: "paassens"
Iemand trouwens een idee wat de roepnaam van de LB vlb Gilze-rijen is? Heb namelijk in de 69 tot 73 mhz nog meer militair verkeer gehoord, jammer genoeg maar met een sje 1/2

Welke frequenties waren dat?? Als daar ook de 70.250 bij zit begin ik toch weer te twijfelen aan mijn eerdere bewering over Schepnet/Taling

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21816
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #47 Gepost op: 16 oktober 2005, 16:30:36 »
Op 70.2500 heb ik tijdens de Open Dagen 2002 de LB gehoord met de roepnaam Schepnet.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #48 Gepost op: 16 oktober 2005, 17:15:27 »
Tijdens opendagen hoor je roepnamen die je anders nooit hoort....... op volkel idem

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #49 Gepost op: 16 oktober 2005, 17:20:22 »
Citaat van: "Scanfreak"
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de Klu de brandweer kanalen voor alle velden niet hetzelfde houdt, zoals ik dat hierboven begrijp moet er bij inzet op een ander veld nogal wat geschakeld en gesleuteld worden?!?

Omdat je tijdens een heel klein beetje conditie in elkaars vaarwater zit qua kanalen. Op volkel vaak zat op onze AC brandweer last gehad van de LB op Gilze, onze set in de AC ontving geen CTCSS maar zond dat wel uit. Zodoende dat we Gilze vaak hoorde.
Elk veld van de KLu heeft zijn eigen CTCSS toegewezen gekregen. Als een veld CTCSS 68.0 Hz heeft dan geldt dat voor alle kanalen van dat veld.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #50 Gepost op: 16 oktober 2005, 17:32:25 »
Citaat van: "Johan Beck"
En dan ook nog het vreemde dat men op Gilze en Volkel op Net 3B (146 MHz) werkt.

Dat is gedaan om dat het bereik van de 70 MHz porto's heel beroerd is, zeker als je ook nog eens een voertuig of gebouw instapt. De frequentie is veel te laag en daardoor moet je een lange antenne gebruiken. Een lange antenne op een porto is totaal niet handig (50cm). Toen zijn er electrisch verkorte antennes gekomen die nog slechter werkten. Van porto naar porto is vaak maar max 1500 meter of nog slechter. Toen zijn er repeaters in het leven geroepen bij de KLu maar dat werkte ook voor geen meter. Op volkel waren we het zo zat dat we een 3B kanaal hebben aangevraagd bij de regio en kregen daarvoor toestemming. Sindsdien loopt alle communicatie vlekkeloos. Gilze en Twente hadden dit als eerste, daarna volgde Woensdrecht en kort daarna Volkel.

Citaat
Het kan zijn dat beide korpsen op de 146 MHz kanalen samenwerken.

Onzin. Ik ben zelf werkzaam bij de brandweer op vliegbasis Volkel, er is nix op dat gebied afgesproken. Alles op het gebied van communicatie gaat via mij.

Citaat
net als het feit dat er nu al een aantal jaren (herculesramp) geen namen maar door reg.brw. uitgegeven roepnummers worden gebruikt.

Dit komt omdat alle BRW voertuigen van de KLu zijn opgenomen binnen de regionale brandweer regio's voor brand en rampenbestrijding.......voor het gemak zijn de namen hierbij komen te vervallen.

$ven

Scanfreak

  • Gast
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #51 Gepost op: 16 oktober 2005, 21:38:35 »
Citaat
Elk veld van de KLu heeft zijn eigen CTCSS toegewezen gekregen. Als een veld CTCSS 68.0 Hz heeft dan geldt dat voor alle kanalen van dat veld.

Dat moet dan in elke set worden ingeprogrammeerd en bij inzet op een ander veld weer worden omgeprogrammeerd??

Scanfreak

  • Gast
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #52 Gepost op: 16 oktober 2005, 21:46:11 »
Citaat van: "Johan Beck"
Op 70.2500 heb ik tijdens de Open Dagen 2002 de LB gehoord met de roepnaam Schepnet.

Tijdens een bezoekje aan Gilze in juli heb ik helemaal geen Lb communicatie gekregen, ik kende toen nog niet de 70.250. Maar als sven zegt dat volkel altijd last had van de lb gilze (op 71.700) dan snap ik het niet meer of lb gilze moet nu overgestapt zijn op een ander kanaal?!?

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #53 Gepost op: 17 oktober 2005, 08:28:01 »
Citaat van: "Scanfreak"
Dat moet dan in elke set worden ingeprogrammeerd en bij inzet op een ander veld weer worden omgeprogrammeerd??

Dat wordt niet gedaan. Als je moet gaan uithelpen op een ander veld zonder dat ze gebruik maken van ramp 3B, krijg je twee portofoons, 1 voor de toren en 1 voor de brandweer AC.
Zoals je kunt lezen kan je ook schakelen naar het 3B kanaal van dat veld als ze dat daar gebruiken. Je krijgt altijd een porto voor communicatie met de toren.

$ven

Offline paassens

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 482
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #54 Gepost op: 17 oktober 2005, 18:40:28 »
Citaat van: "sven861"
porto's en mobilofoons van de vliegbasis Woensdrecht (vlb wdt):
kan 8- 72.875  BHV (Bedrijfshulpverlening)

= Touwbaan.

Ook gehoord:
72.8000
68.0500 LB (Buslijn/Bakhuis/Trapgat)
69.9000 in gebruik bij de brandweer.

alsmede enkele kanalen in het 146 net.
for your ears only


Scanfreak

  • Gast
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2005, 21:56:51 »
Citaat van: "sven861"
Citaat van: "Scanfreak"
Dat moet dan in elke set worden ingeprogrammeerd en bij inzet op een ander veld weer worden omgeprogrammeerd??

Dat wordt niet gedaan. Als je moet gaan uithelpen op een ander veld zonder dat ze gebruik maken van ramp 3B, krijg je twee portofoons, 1 voor de toren en 1 voor de brandweer AC.
Zoals je kunt lezen kan je ook schakelen naar het 3B kanaal van dat veld als ze dat daar gebruiken. Je krijgt altijd een porto voor communicatie met de toren.

$ven

Intressant om te horen hoe dat werkt, dat betekent dus dat de luchtmachtmobilofoon die in de auto zit op een ander veld niet kan worden gebruikt en je met een porto zit met een klein bereik. Ik blijf het dan toch vreemd vinden dat niet gekozen is voor kanalen die voor elk veld hetzelfde zijn.

Scanfreak

  • Gast
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #56 Gepost op: 17 oktober 2005, 22:01:31 »
Citaat van: "paassens"
Citaat van: "sven861"
porto's en mobilofoons van de vliegbasis Woensdrecht (vlb wdt):
kan 8- 72.875  BHV (Bedrijfshulpverlening)

= Touwbaan.

Ook gehoord:
72.8000
68.0500 LB (Buslijn/Bakhuis/Trapgat)
69.9000 in gebruik bij de brandweer.

alsmede enkele kanalen in het 146 net.

Zijn deze freq's gevangen naast de eerder opgegeven kan.1 t/m 8??
69.900 is een voor mij geheel nieuwe freq. kan dit geen spiegelfreq. zijn en is dit brandweer school of basis??

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #57 Gepost op: 17 oktober 2005, 22:18:40 »
Brandweerschool heeft alle kanalen in de 80 MHz

Offline paassens

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 482
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #58 Gepost op: 18 oktober 2005, 09:01:19 »
Citaat van: "Scanfreak"
Zijn deze freq's gevangen naast de eerder opgegeven kan.1 t/m 8??
69.900 is een voor mij geheel nieuwe freq. kan dit geen spiegelfreq. zijn en is dit brandweer school of basis??

69.9000 is VLB BRW geen brw school.
68.0500 is regulier ingebruik.
Dat betekent dus dat de LB meerdere kanalen ingebruik heeft.
for your ears only


Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Frequentie's vliegbasis woensdrecht
« Reactie #59 Gepost op: 18 oktober 2005, 17:59:53 »
Vreemd, de mob's en porto's op dat veld hebben maar 1 t/m 8........