Maar dat is dan als je storing veroorzaakt, ik verwacht niet dat ze je direct een boete van 30.000,- opleggen als blijkt dat je bami/amateur porto gebruikt welke netjes volgens je machtiging is ingesteld (frequentie en vermogen).
De eerste keer krijg je echt geen € 30.000,- boete...
Er zal waarschijnlijk wel beslaglegging zijn, en een lichte boete..
Bij de tweede keer zal de boete een heel stuk hoger zijn...
En ja, ook met een bami porto op een frequentie waar je vergunning voor hebt, heb je een probleem.
Een bami porto heeft namelijk geen type goedkeuring, en mag daarom dus niet door iemand worden gebruikt,
ook niet als voor die frequentie een vergunning afgegeven is..
De boetes die jij oplegt zijn niet helemaal zo. Deze bedragen gelden voor piraterij, met name in de 3 meter band.
Er zijn mij geen gevallen bekend waarbij een gebruiker onbewust iets doet wat niet mag, en zo'n dergelijke boete krijgt.
Zeker niet als er geen sprake is van een economisch delict, of veroorzaakte storing, zijn dit soort boetes fantasie.
Neemt niet weg dat iedere boete er één teveel is, als is het maar een bedrag met 2 of 3 cijfers.
Men kan bij evenementen en bedrijven controleren, al heb ik dit nog nooit meegemaakt.
En wij verhuren regelmatig porto's voor evenementen (met vergunning).
Een porto met 5 Watt op PMR frequenties kan men echt niet via het meetnet detecteren.
Dat zal toch echt fysiek tijdens een controle moeten gebeuren.
De Wouxun "bami porto" is wel degelijk type goedgekeurd. De certificaten zijn ook gewoon beschikbaar.
Ik wil geen reclame maken, maar Wouxun timmert enorm aan de weg. Ook zij hebben voortaan digitale repeaters, mobilofoons etc.
Ik lever ze ook naar wens geprogrammeerd, meestal aan bedrijven welke ze o.a. inzetten voor BHV, verkeersregelaars etc.
Worden ook conform de vergunning geprogrammeerd, kijkende naar frequenties, afgegeven vermogen aan de antenne etc.