Auteur Topic: X50 t.o.v. discone antenne  (gelezen 15560 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2410
  • Apres moi le deluge
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2014, 17:00:56 »
Ik wil mij toch even in deze discussie mengen want ik heb een soort gelijke vraag/ervaring. Ik heb geen x50 maar een diamond x5000n die staat op een uitschuifbaar legermastje (max 11 mtr) op ongeveer 7-8 mtr hoogte nu maar ik vind de ontvangst erg tegenvallen. Er zit een yupiteru mvt7100 aan met een meter of 20 aan aircell 7 omdat de kabel ook naar binnen moet.

Los van de techniek ben ik wel wat verbaasd te lezen over zo'n antenne op een mast en 20 meter kabel met aan het eind een handscanner. Wel een goeie handscanner, maar toch..  8)
Luisterspulletjes :)

exLid057

  • Gast
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:34:32 »
als je een goede kabel gebruikt en hen blijft onder de 50 meter is er geen probleem bij het ontvangst, wel moet dan de antennen hoog staan niet zeg maar 2 meter hoog veel kabel dan heb je er niet veel aan.

exLid057

  • Gast
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:39:02 »
Nick, dat betekent dat voor de banden waar ik de antenne wil gebruiken (150-170 en 450-470) jouw discone beter is dan de X50?

Klopt niks van X50N is beter 100% zeker

Kan je die 100% onderbouwen? Misschien zijn er mensen die interesse hebben in jouw ervaring  ::)

http://www.luister-post-zutphen.nl/antennes_pagina.htm

staan 2 x x50n in de mast

Dat's heel mooi voor je, maar al heb je er wel vijf in de mast zitten. Was benieuwd naar de ervaring t.o.v. de discone antenne.

als ik al zelf nu twee X50N in de mast hebt zitten, geeft toch aan dat ik de discone antenne totaal geen waarde voor me hebt en de X50N beter vind.

Offline JimB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 104
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:14:20 »
Tja, je kan ook twee dummy loads in de mast hangen (ik zeg niet dat de X50N dat is..), het is maar waar jezelf tevreden mee bent. Maar was benieuwd naar jouw ervaring X50N versus Discone waardoor jij zo stellig kan aangeven dat sommige dingen "fabels" en bepaalde ervaringen, van andere, niet kloppen.

Gelukkig doen voor jouw de X50N antennes wat ze moeten doen en voor andere eventueel andere antennes. Maar ik zoek wel verder naar een echte onderbouwing van het gebruik tussen deze twee antennes.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7569
  • PE1RFR
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:26:57 »
Ook in dit topic gaan we ons nu gewoon gedragen. We gaan elkaar niet behandelen als kleuters, uitmaken voor duimzuigers of wat dan ook. Je kunt zeggen dat je iets "vindt", maar een mening is iets anders dan een onderbouwing en juist dat laatste wordt nadrukkelijk om gevraagd. Wie de schoen past, trekt hem aan.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4923
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:33:49 »
Maar ik zoek wel verder naar een echte onderbouwing van het gebruik tussen deze twee antennes.

Discone: redelijke prestaties over een breed frequentiebereik
X50: goede prestaties over een aantal smallere frequentiebereiken

't Komt uit de lengte of uit de breedte.

Offline JimB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 104
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:39:30 »
Prima Peter...

Rene bedankt!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #22 Gepost op: 31 oktober 2014, 09:04:38 »
Jaren geleden heeft er in het maandblad RAM (Radio Amateur Magazine) een hele uitleg gestaan over de werking van discone antennes. Precies weet ik het niet meer maar het was geloof ik als volgt. Het is een breedband open dipool die optimaal werkt in een klein gebied van de ontwerp frequentie. Dus is een discone ontworpen voor de VHF, wat de meesten zijn, dan zal die zeg maar optimaal werken tussen 100 en 200 MHz. Iets minder wordt het zeg maar van 50 tot 300 MHz en daarbuiten wordt het zeg maar slecht.

Aangezien ze dus meestal ontworpen zijn voor VHF zal je er voor UHF dus niks aan hebben. Als je eens zoekt naar discones voor UHF die meestal in de militaire luchtvaart worden gebruikt (225 - 400 MHz),  dan zal je zie dat die veel kleiner van formaat zijn dat de standaard discone zoals die op de markt zijn. Een discone die dus goed ontvangt op VHF en UHF waar vaak mee wordt geadverteerd is eigenlijk verkooppraat.

De X50 is ontworpen als dualband antenne door materiaal van bepaalde lengtes op een bepaalde manier te koppelen waardoor hij goed werkt in zowel VHF als UHF.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2410
  • Apres moi le deluge
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #23 Gepost op: 31 oktober 2014, 11:32:05 »
Helder Johan thx. Nb: is een D777 ook een dualband antenne? Of zit die technisch anders in elkaar?
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4923
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #24 Gepost op: 31 oktober 2014, 11:35:58 »
is een D777 ook een dualband antenne?

Ja, die bestaat uit een 5/8 lambda-antenne voor 120 MHz en 2 x 5/8 lambda voor 300 MHz.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2410
  • Apres moi le deluge
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #25 Gepost op: 31 oktober 2014, 11:38:07 »
Dank je René.
Luisterspulletjes :)

Offline Jarod

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 148
Re: X50 t.o.v. discone antenne
« Reactie #26 Gepost op: 2 november 2014, 05:46:45 »
Geen idee van het merk, maar dit is mijn discone papiertje: http://x264.nl/dump/discone_vswr.jpg
Misschien geeft dat een indicatie.

Het leuke van een discone antenne is, tenminste deze, dat ook de ontvangst van 5 kHz tot 50 MHz aardig werkt.
Bijvoorbeeld op de lange- en middengolf is de ontvangst primt, ook overdag. Dat is gewoon de werking van het metaal, maar toch werkt het.