Auteur Topic: Baofeng UV-5R  (gelezen 11538 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jdw

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Baofeng UV-5R
« Gepost op: 30 september 2013, 08:07:11 »
Ik heb geen verstand van zenders, maar ik heb voor de rally in Nederland een 2 meter zender nodig. Nu kom ik in Belgie dit weekend tijdens een rally toevallig een zendamateur tegen die zo een Baofeng UV5r heeft en zegt dat het een handig ding is.... Nu zoek ik via google, kom ik een aantal verschillende types tegen de 5R, de 5R plus  de 5... allemaal verschillende types... HELP!  
Welke moet ik nu hebben en wat zijn  de verschillen tussen al deze types?
Moet ik ook een ander antenne kopen omdat die originele niet zo goed blijkt te zijn? en welke kan ik dan best pakken?

Iedere goede raad zal in dank afgenomen worden...

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2013, 08:33:45 »
Hallo Jdw

Denk niet dat menig Amatoeter het in dank afneemt ,als men zomaar een twee meter radiofrequentie gaat gebruiken voor deze activiteiten.
Tenzij je natuurlijk in je recht staat en hier mag uitkomen,maar dat maak ik niet op uit u bericht.
Maar zelfs dan nog ,zou men voor interne communicatie o.a. voor baancommissie etc.. kortom rally activiteiten in het algemeen.
een porto op een legale frequentie kopen of huren geen optie zijn voor u?.
Zenden met genoemde radio's zijn louter vrijgesteld voor licentiehouders..
probeer anders lpd als de afstand niet te groot is?
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2013, 10:46:30 »
Lijkt mij een strek verhaal .. Alle (provisionele) gemotoriseerde sport maakt gebruik van eigen frequenties . Vooral als het gaat om BV rally rijden en je de coureurs zo goed mogelijk op de hoogte wil houden over het gebeuren op en langs de baan ! Dan ga je toch geen apparatuur  gebruiken waar buitenstander ook vrij gebruik van kan / mag  maken ?  

Ik had ooit een rally auto voor de duur de we mochten gebruiken voor promotie dagen . Een Opel ascona van , van der marel die hij in zette voor het Nederlandse kampioenschap en werd gesponsord door een van onze leveranciers . De jongens die hem brachten en op haalden  vertelden toen , dat de zend apparatuur werd verkregen via de Nederlandse  rally organisatie,  wie hun ook een frequentie toe wees . Of dat verhaal klopt weet ik dus niet .,. en al wel 23 ? jaar terug

Maar als je mee gaat doen moet je je inschrijven ? daar zal je toch de nodige informatie krijgen of kunnen verkrijgen ?
Als je verplicht bent zendapparatuur aan boort te hebben , dan zullen ze je vast laten weten welke .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline jdw

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2013, 10:46:48 »
Ik begrijp uw mening en ik weet dat het zenden op 2 meter zonder licentie niet legaal is... MAAR... in België wordt er gebruik gemaakt van 27mc, maximaal 4 watt tijdens rally's en ik heb mezelf een 27 mc met antenne aangekocht hiervoor. In Nederland gebruiken ze die 2 meterband met goedkeuring en zonder persoonlijke licentie. Hier kan ik dus mijn 27Mc thuislaten tijdens die rally's, want die is daar waardeloos als de Nederlanders alle info doorgeven via 2 meter. Omdat niet elke baanpost tijdens die rallys in NL een zender krijgt, staat ge daar dus de hele dag blind en doof op die proef als ge er toevallig die dag geen krijgt. Ik wou dus op termijn zelf een 2 meterband zender kopen ALLEEN VOOR GEBRUIK TIJDENS DIE EVENEMENTEN ALS DE COLLEGA'S MET GOEDKEURING EEN 2 METERBAND ZENDER GEBRUIKEN voor de communicatie met de collega's op de proef. Voor de rest zal dat toestel uitgeschakeld hier in de kast liggen.  :-X

Hoe zit het nu met de verschillen in de types ;D ;D ;D

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2013, 11:22:05 »
http://www.knaf.nl/de-knaf/7-contact.aspx

Ik zo het aan deze mensen vragen .
In een rally reglement las ik net dat het verboden is om communicatie middelen te gebruiken behalve in nood gevallen .

Maar de KNAF is het overkoepelende orgaan voor de Nederlandse  auto sport .
Ik zou hun vragen , dan weet je zeker dat je op het goede vraagt wat je wel en niet mag gebruiken .  
Zo maar een 2 meter setje in de auto aan gesloten zonder vergunning is zo ver ik weet verboden .  Je mag hem alleen maar  in de kast hebben liggen op zo een manier dat die niet maar zo aan gesloten kan  worden  . Die Info kreeg ik  van de radio controle dienst .  En ga je met zo wat de Duitse grens over ? Die gaan al vervelend doen als je een verkeerde scanner aan boord hebt .  

Hoop dat je er der wat aan hebt .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline jdw

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2013, 11:30:55 »
Ik weet ondertussen dat het niet mag en dat was eigenlijk ook de vraag niet... >:(

De vraag was eigenlijk wat het verschil is tussen de verschillende UV-5r types... dus laten we het legale kantje effe laten rusten, dat is duidelijk..  Laten we ons effe concentreren op het technische aub. :)

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2013, 11:57:35 »
rustig maar......
de bedoelingen zijn goed.

als je hier even een kijkje neemt, ontdek je zelf de verschillen wel denk ik:
http://www.409shop.com/409shop_shopcat.php?usercat=2205

Offline jdw

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2013, 12:49:02 »
rustig maar......
de bedoelingen zijn goed.

als je hier even een kijkje neemt, ontdek je zelf de verschillen wel denk ik:
http://www.409shop.com/409shop_shopcat.php?usercat=2205

Weet ik wel....  ;) Maar het begon de verkeerde kant uit te gaan, ik wou info en geen legal advice... snappie  :D

Offline jdw

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2013, 13:03:46 »
Wie zoekt die vind...

There are numerous other versions (UV-5RA/RB/RC etc.) currently available. These are purely case revisions. The most colourful variants belong to the UV-5R+ Plus Qualette series – available in yellow, blue, red and camouflage. They also have a slightly longer antenna – 17cm versus 12cm as supplied with the standard black UV-5R/+ Plus.

The only word of caution when considering which model to purchase relates to aftermarket accessories, namely the larger 3800mAh battery, which is known to fit the UV-5R, but not the +Plus version without modifying the battery itself.

A lot of people spend too much time comparing the standard UV-5R to the UV-5R Plus, etc, but you’re right — there really isn’t a noticable difference, except for a few small menu changes. Pick the cheapest one and you’re good to go!

Bedankt iedereen voor de nuttige info.

Ron 01

  • Gast
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2013, 13:59:05 »
Nou, je hoeft niet zo te schreeuwen hoor! :o

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2013, 15:59:54 »
Kom op zeg Google een beetje, en je vind genoeg info.
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1799
    • aw foto
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2013, 16:41:39 »
Als je ingezet word op een proef/tijd waarneming.
Krijg je een mobilofoon ingebouwd, of een portofoon met de volgende indeling.

KNAF
160.1700 Kan 1
160.5700 Kan 2
160.4700 Kan 3
168.2900 Kan 4 172.8900 Word ook simplex gebruikt
168.3900 Kan 5 172.9900 Idem
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2013, 21:43:00 »
En hoeft dus niks te kopen ....  Zo iets had ik dus al een gehoord .
Vandaar een tip dat je eens bij de knaf vraagt wat je nodig hebt  en niet iets koop waar je niks aan hebt .... en je ook nog eens in de problemen kan brengen .
Zal het de volgende keer laten als je daar problemen mee hebt . Het is jou geld niet de mijne .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline jdw

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2013, 11:15:48 »
Nou, je hoeft niet zo te schreeuwen hoor! :o

wou gewoon de belangrijkste dingen op laten vallen...

Offline jdw

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2013, 11:17:44 »
Als je ingezet word op een proef/tijd waarneming.
Krijg je een mobilofoon ingebouwd, of een portofoon met de volgende indeling.

KNAF
160.1700 Kan 1
160.5700 Kan 2
160.4700 Kan 3
168.2900 Kan 4 172.8900 Word ook simplex gebruikt
168.3900 Kan 5 172.9900 Idem

Hier kan ik volgend jaar iets aan hebben, ga het opslaan... THANX!