Auteur Topic: SDR via Linux  (gelezen 17855 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 562
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: SDR via Linux
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2013, 20:31:19 »
Je moet de ISO van (*)buntu gewoon op je HD zetten en met Unetbootin kan je een opstartbare USB stick maken.

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: SDR via Linux
« Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2013, 14:49:29 »
PE0SAT, de foto is toch gewoon P2000 via SDR# of zie ik dat verkeerd ?

Dat klopt Janos, het gaat ook om het plaatje waaruit (dacht ik) duidelijk moet worden dat de RTL-SDR dongle niet in de
Windows PC zit maar in de Linux machine en dat ik over het netwerk de IQ data ontvang en de freq controle verstuur.

Hiermee kan ik elke machine die deze vorm ondersteund gebruik laten maken van de dongle. In mij geval een ander Linux
machine, een Mac OSX, een NetBSD machine en ga zo maar door.
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: SDR via Linux
« Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2013, 15:10:38 »
Ja, dat begreep ik maar ik snapte de foto niet. Het is me nu helemaal duidelijk.
Maar ik wil Ubuntu alleen op de stick hebben en daarop mijn Windows XP PC laten draaien.
Ik wil dus geen Linux op mijn PC, alleen tijdelijk via de stick.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

PD1EU

  • Gast
Re: SDR via Linux
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2013, 23:07:58 »
Even zoals denman al schreef gebruik maken van Pendrive Linux dit is een windows programma wat een ISO op een
USB stick kan zetten waarna je van deze stick kunt booten.

- Pendrive downloaden
- Linux ISO downloaden
- Pendrive starten, Stick in de PC en aangeven waar de ISO staat (ISO laten downloaden door Pendrive is ook een optie)

Dat is gelukt met Ubuntu 12.10 en start netjes op.
Maar is het nu een live USB stick geworden en moet Ubuntu daadwerkelijk nog geinstalleerd worden (op het bureaublad blijft nog staan "install Ubuntu 12.10").
M.a.w. moet ik de USB stick partitioneren om het volwaardig te laten draaien of had ik dat als eerste moeten doen en dan de Pendrive software moeten toepassen ?
En mocht dat zo zijn, is het dan makkelijker om dat via Linux Mint met GParted te doen ?

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: SDR via Linux
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2013, 08:25:49 »
Het kan nog wel langer duren dan 40 minuten
normaliter installeert alles op je hd ,nu wordt alles op een stick gezet
en meteen geconfigureerd voor je pc .
dit kan dus een hele tijd duren , geduld is.........  ;)
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

PD1EU

  • Gast
Re: SDR via Linux
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2013, 11:55:35 »
M.a.w. moet ik de USB stick partitioneren om het volwaardig te laten draaien of had ik dat als eerste moeten doen en dan de Pendrive software moeten toepassen ?

Ter aanvulling, als ik Ubuntu vanaf USB opstart en blijvend op de stick wil installeren, dan kom ik niet verder bij het gedeelte van het partitioneren.
De USB stick wordt niet gezien (sdb), wel de partities van de PC (sda1,sda2 etc.).

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: SDR via Linux
« Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2013, 12:08:23 »
Je bent nu van een zogenaamde Live CD/USB opstart. Deze bied je nu de mogelijkheid om alles qua programma's die onderdeel
van deze stick zijn te starten en zien wat je er mee kan. Zoals je gezien hebt op je desktop na het starten heb je ook een
mogelijkheid om een installatie te doen. Als je dit doet gaat de installatie er vanuit dat je dit op je bestaande PC wil uitvoeren en
niet op de stick waarvan je bent gestart. Pas dus op met deze optie want die kan dus ook alles verwijderen van je bestaande PC.

Je kunt natuurlijk een dual boot systeem maken, dit houd in dat de Ubuntu install zal proberen om beide operating systemen
op je PC te laten staan en dat je tijdens het starten van je PC kunt kiezen wat je wil gebruiken.

Voor de veiligheid is het misschien een idee om de bestaande disk te vervangen voor een andere om te zien wat je krijgt als je een
install uitvoert en die installatie verder aanpast aan je eigen smaak.

Suc6
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT

PD1EU

  • Gast
Re: SDR via Linux
« Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2013, 12:25:22 »
Oké duidelijk, het is dus nu een live USB stick om Ubuntu te leren kennen. Wat ik wil is dat het volwaardig op de stick komt staan, dus ook met eigen bootloader en een opslag partitie.
De software van Pendrive en Unetbootin kunnen dat dus niet. Is er een methode die kan wat ik voor ogen heb ?

Een dualboot van Windows 7 en Linux Mint staat al op mijn notebook. :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: SDR via Linux
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2013, 12:50:44 »
Wat ik wil is dat het volwaardig op de stick komt staan, dus ook met eigen bootloader en een opslag partitie.

Zoiets?

PD1EU

  • Gast
Re: SDR via Linux
« Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2013, 13:05:41 »

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: SDR via Linux
« Reactie #25 Gepost op: 19 februari 2013, 14:17:42 »
En je kunt natuurlijk ook een externe USB disk gebruiken. Het voordeel is, dat deze een stukje sneller zijn dat een USB stick.
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT

Online r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 562
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: SDR via Linux
« Reactie #26 Gepost op: 19 februari 2013, 16:18:27 »
Je kunt altijd opstarten van USB-stick-A en daarvandaan installeren op USB-stick-B.
Alleen opletten, dat de Grub ook op USB-stick-B komt.
i.p.v. USB-stick-A kan je ook een CD of DVD gebruiken, en i.p.v. USB-stick-B kan je (beter) een externe harde schijf gebruiken (Of de interne schijf, voor een echte multi-boot)
Wanneer je ervaring hebt met Mint, dan is deze procedure hetzelfde, Mint is tenslotte een afgeleide van Ubuntu.
Mocht je er niet uitkomen, dan is http://forum.ubuntu-nl.org een aanrader.

PD1EU

  • Gast
Re: SDR via Linux
« Reactie #27 Gepost op: 19 februari 2013, 16:47:26 »
i.p.v. USB-stick-A kan je ook een CD of DVD gebruiken

Het wordt een ISO op DVD, wel zo makkelijk.
Zit te denken om SolusOS ook eens met deze methode te proberen (voor USB-stick misschien beter geschikt).
Of het lukt is nog maar de vraag, proberen kan altijd. :)

PD1EU

  • Gast
Re: SDR via Linux
« Reactie #28 Gepost op: 19 februari 2013, 17:02:59 »
Ik zit wel zwaar mee te liften met het topic van Jan en we zijn nog helemaal niet toegekomen aan GNU Radio. :-[

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: SDR via Linux
« Reactie #29 Gepost op: 19 februari 2013, 17:07:26 »
Als je dan zover bent, kijk dan even bij dit topic
Hier staat een manier hoe je GNU Radio m.b.v. source kunt bouwen op een Ubuntu systeem.
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT