Auteur Topic: Ook maar eens voorstellen  (gelezen 3603 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline JK

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Ook maar eens voorstellen
« Gepost op: 16 december 2012, 13:13:33 »
Hallo allemaal,

Ik was op zoek naar een frequentielijst en kwam toevallig via Google op dit forum terecht, meteen maar geregistreerd, omdat er volgens mij voldoende bruikbare informatie te vinden (en wellicht te geven) is.

Jaaaaren terug veel met 27MC gedaan en veel naar de scanner geluisterd voor de komst van het c2000 netwerk etc. Veel gelachen met de ATF1-2-3-4 netwerken, de draadloze telefonie zonder DECT rond 31MHz, 2 meter gesprekken etc.

Mijn GRE PSR-255 handscanner lag al een tijdje stof te verzamelen, toen ook nog maar de Uniden Bearcat 860 XLT voor met name de air-band weer uit de kast gehaald. Het is jammergenoeg wel een stuk rustiger geworden. Verder heb ik hier nog een PMR porto liggen en nog wat FRS/GMRS porto's uit Amerika (die ik hier niet gebruik en niet gebruikt mogen worden, gebruik ik als ik daar ben). Het blijft voor mij een fascinerende hobby, jammer dat door de komst van DECT, GSM, internet etc. er steeds minder te luisteren valt en er ook minder zendamateurs zijn. Of ik luister op de verkeerde frequenties. :)

Ik zit nog wat te twijfelen om eventueel een 2m N-licentie te halen, maar het heeft volgens mij nog al een stoffig imago en ik meen dat het niet wordt gewaardeerd als je praat over koetjes en kalfjes ipv de hobby. Persoonlijk zou ik graag een soort van vrijstelling zien met een etiquette, waarbij je wel een certificaat moet kopen (incl. callsign), maar dan wel mag zenden op het ingangskanaal van een repeater.

Anyway, ik ga eens kijken wat er in de provincie nog een beetje live is en zal hier eens wat topics doorlezen.

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: Ook maar eens voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2012, 14:04:26 »
Welkom  ;)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

Offline daanus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 256
Re: Ook maar eens voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2012, 16:20:51 »
Welkom!
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Ook maar eens voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2012, 17:23:32 »
Hallo allemaal,

Ik was op zoek naar een frequentielijst en kwam toevallig via Google op dit forum terecht, meteen maar geregistreerd, omdat er volgens mij voldoende bruikbare informatie te vinden (en wellicht te geven) is.

Jaaaaren terug veel met 27MC gedaan en veel naar de scanner geluisterd voor de komst van het c2000 netwerk etc. Veel gelachen met de ATF1-2-3-4 netwerken, de draadloze telefonie zonder DECT rond 31MHz, 2 meter gesprekken etc.

Mijn GRE PSR-255 handscanner lag al een tijdje stof te verzamelen, toen ook nog maar de Uniden Bearcat 860 XLT voor met name de air-band weer uit de kast gehaald. Het is jammergenoeg wel een stuk rustiger geworden. Verder heb ik hier nog een PMR porto liggen en nog wat FRS/GMRS porto's uit Amerika (die ik hier niet gebruik en niet gebruikt mogen worden, gebruik ik als ik daar ben). Het blijft voor mij een fascinerende hobby, jammer dat door de komst van DECT, GSM, internet etc. er steeds minder te luisteren valt en er ook minder zendamateurs zijn. Of ik luister op de verkeerde frequenties. :)

Ik zit nog wat te twijfelen om eventueel een 2m N-licentie te halen, maar het heeft volgens mij nog al een stoffig imago en ik meen dat het niet wordt gewaardeerd als je praat over koetjes en kalfjes ipv de hobby. Persoonlijk zou ik graag een soort van vrijstelling zien met een etiquette, waarbij je wel een certificaat moet kopen (incl. callsign), maar dan wel mag zenden op het ingangskanaal van een repeater.

Anyway, ik ga eens kijken wat er in de provincie nog een beetje live is en zal hier eens wat topics doorlezen.

Zeg maar niet tegen onze beide Nederlandse Astronauten, Wubbo Ockels en André Kuiper, dat ze stoffig zijn.
Daar maak je geen vrienden mee.

Ook mijn vriend WB6ACU, die ik een aantal malen ontmoet heb hier wanneer hij optrad met The Eagles.

Dus misschien toch nog maar eens over nadenken?

Groeten,

Rob

Offline JK

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Ook maar eens voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2012, 18:49:32 »
Dank, dank.

@PE9PE Rob, nu maak jij het persoonlijk door een aantal namen te noemen. Ik doel er meer op dat vooral de 'oudere' generatie nog enigzins actief
is op de amateurbanden en er volgens mij zeer weinig aanwas is van jonge leden (heeft iemand hier statistieken van?). Ik ben zelf 31 en ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die hier wat mee doet van rond mijn leeftijd (laat staan van het bestaan af weet). Eigenlijk ken ik persoonlijk in mijn kringen helemaal geen zendamateurs.  Als ik wat foto's zie van bijv. meetings of vossenjachten etc. dan zie je voornamelijk oudere heren en dames die de pensioenleeftijd vaak al reeds zijn gepasseerd, no offence. Dus ja, erg flitsend kan je het allemaal niet noemen voor de buitenwereld, toch? Even los van de door jou genoemde zendamateurs die ervaring hebben met de Challenger en ISS. :)

Het is helaas een beetje een uitstervende hobby, mede dankzij GSM en internet. Het is leuk als je met je signaal een heel eind komt, maar de huidige jeugd zal het een worst wezen, als ze met een whatsapp-berichtje de andere kant van de wereld kunnen bereiken in een paar seconden (zonder even over het netwerk na te denken wat daar voor nodig is). Melk komt toch ook uit de supermarkt en niet uit een koe?

Ik zou het leuk vinden als het op de zendamateurbanden wat drukker zou worden, maar dan moeten er denk ik wel wat dingen veranderen.
Ik denk dat er over een jaar of 25 anders echt helemaal niets meer te beleven is en dat zou erg jammer zijn.

Sorry als ik je tegen het zere been heb geschopt.  ;)

Toch ben ik nog wel benieuwd naar de actieve jongere zendamateurs in Nederland met minimaal een N-licentie. Met jong bedoel ik dan echt de jonge generatie... zeg vanaf 18 jaar.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Ook maar eens voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2012, 20:53:22 »
Citaat van: JK
...Ik zou het leuk vinden als het op de zendamateurbanden wat drukker zou worden, maar dan moeten er denk ik wel wat dingen veranderen.
Ik denk dat er over een jaar of 25 anders echt helemaal niets meer te beleven is en dat zou erg jammer zijn.....

Ik denk aan je opmerkingen te merken, dat je er geen notie van hebt wat er over het hele spectrum dat zendamateurs ter beschikking hebben allemaal aan innoverende zaken door hen wordt gedaan. Daar worden veelal ook vele uiterst interessante verbindingen gemaakt en technieken ontwikkeld. (in alle modes, dus ook dat wat je "spraak" kunt noemen).
Een gezellige chat zit daar ook tussen.
Op vrijwel alle gebieden waar de consumerende gebruiker niet bij stilstaat en het gebruik als "gewoon" accepteert, zoeken vele zendamateurs nog steeds de grenzen op.
Om dat te kunnen én verantwoord te mogen is een N of F licentie helemaal geen luxe.

Wellicht een eveneens wat overdreven stelling van mij is dat wie wil babbelen daar de 27 Mc en de PMR / LPD banden voor heeft en zich verder tegen forse kosten best mag verstoppen in de overige sociale media.
Laat zo iemand dan meteen op een app klikken die hem of haar vertelt dat melk uit een koe komt. En laten zij zich bezig houden met zaken waar zij goed in zijn of hun hobby in vinden. Ook daar zijn dan opleidingen voor te vinden om de kennis op dat gebied te verdiepen.

Welkom op het scannerforum!

René van Zon

Offline JK

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Ook maar eens voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2012, 19:11:31 »
René, je hebt gelijk, ik kijk inderdaad niet naar het hele spectrum  ::).  Er zullen ongetwijfeld nog steeds interessante verbindingen worden gemaakt en technieken worden ontwikkeld waar we niet zo snel bij stil staan.. en eerlijk gezegd ben ik ook eerder een consumerende gebruiker dan een experimenterende gebruiker. Leuk stukje over interessante verbindingen vond ik trouwens onlangs iemand die op 16 december met een AR Drone 2.0 en een adhoc WiFi verbinding met een aangepaste antenne op een android tablet die quadrocopter tot op 2,25km kon besturen (incl. verzenden van HD-video). Is niet helemaal in lijn met ander soort verbindingen, maar we praten hier toch wel over antennes en frequenties. ;)
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1916898

Met 27MC, 4 watt en eventueel een GPA kom je niet al te ver (en bovendien is 27MC in mijn omgeving al vele jaren zo goed als dood door eerdergenoemde reden), met PMR is het bereik ook minimaal, over LPD maar te zwijgen, zonder 'illegaal' bezig te zijn met modificaties.

Maargoed, ik duik lekker het forum in, genoeg leuke info te vinden!

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 236
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: Ook maar eens voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2012, 23:59:46 »
Welkom  :)
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter ,Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482