Auteur Topic: SDR-Sharp met PDW  (gelezen 29245 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline eagleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
SDR-Sharp met PDW
« Gepost op: 13 oktober 2012, 10:26:57 »
Hallo,
Met de regenweer wat aan het testen met een RTL2832u Dongel.

PDW werkt perfect in combinatie SDR Sharp, geen problemen om te decoderen

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2012, 11:04:41 »
Ik ben daar ook mee begonnen. Terratec stick aangeschaft (heeft RTL2835U én E4000).
Onder Windows de Zadig driver geladen en SDR-Sharp versie 1000 (SDR#) geinstalleerd. Dat ging heel makkelijk.
(Samenvatting Nederlands.)
Werkt boven verwachting. Het overzicht dat je zo over een band hebt is erg comfortabel.
Zeker zo gevoelig als mijn ICOM IC-R2, maar (natuurlijk) wel een slechtere signaal ruisverhouding, wat zich uiteraard vooral uit bij zwakke signalen. Nu eerst eens het signaal toedienen aan PDW (of WXtoImg, of DSD1.6 of....) en de resultaten daarvan aanzien.

eagleone: Gebruik je Virtual Audio Cable (VAC) voor het doorsturen van de output naar PDW?

Overigens voor de beheerders: is "Software Defined Radio" het misschien waard een afzonderlijk onderwerp te zijn onder Scanners (of Software  ;) )?

René van Zon

Online leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2012, 13:01:49 »
Gebruik je Virtual Audio Cable (VAC) voor het doorsturen van de output naar PDW?

Het doorsturen van audio kan ook met het (veelal) reeds aanwezige 'Stereo Mix' device.

Hieronder een stukje dat ik ten behoeve van TrunkView geschreven heb, maar ook voor PDW toegepast kan worden:


Audio decoding can be accomplished by using the 'Stereo Mix' recording device of
Windows, if supported by your soundcard.

Look here how to enable this recording device under Windows 7:
http://www.howtogeek.com/howto/39532/how-to-enable-stereo-mix-in-windows-7-to-re\
cord-audio/

(Windows XP also has this device available.)

If your soundcard does not have the Stero Mix device, there might be a
(software) alternative:
http://stereomixplus.com/

Once the device is enabled (and installed) start your SDR software and tune to a
trunking frequency.

Start TrunkView and go to Options->Settings->Sound device.
The 'Stereo Mix' will show up in the drop down list.
Select it, Close button, and audio decoding will start.

--
Gerrit.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2012, 19:33:13 »
Citaat van: leimpie
Het doorsturen van audio kan ook met het (veelal) reeds aanwezige 'Stereo Mix' device.

Gerrit, heel erg bedankt! weer een stukje verder want het werkt op die manier als een speer (Vista)
o.a. PDW doe het prima zo.(Ze zijn net met een constant signaal in de lucht dus ik kan mooi controleren).
Kan ik weer verder gan met mogelijkheden uitproberen.

René van Zon

Online leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2012, 12:37:47 »
, heel erg bedankt! weer een stukje verder want het werkt op die manier als een speer (Vista)

You're welcome.  ;)

Het device is standard niet zichtbaar in Windows, maar met de opkomende SDR activiteiten/functionaliteiten toch wel verrekte handig in gebruik!

--
Gerrit.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4925
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2012, 08:58:00 »
Via Ebay een RTL2832 R820T dongle besteld. Kosten waren USD 10 (EUR 8.21) inclusief verzendkosten uit China. Hoe kunnen ze het ervoor doen  :)

De kabel van de bijgeleverde antenne heb ik doorgeknipt en er een connector aangezet, zodat ik een externe antenne erop kan aansluiten.

SDR# en PDW geïnstalleerd. Het doorsturen van audio doe ik ook met het 'Stereo Mix' device. Met een beetje tweaken (instelling audioniveaus van SDR# en het Stero Mix device) haal ik zo'n 99.5% met P2000 op een WinXP-machine. Hier en daar wat fouten zichtbaar, maar verder een alleszins redelijk resultaat.

Binnenkort eens prutsen met AIS en Shipplotter.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2012, 12:12:31 »
Via Ebay een RTL2832 R820T dongle besteld. Kosten waren USD 10 (EUR 8.21) inclusief verzendkosten uit China. Hoe kunnen ze het ervoor doen  :)

De kabel van de bijgeleverde antenne heb ik doorgeknipt en er een connector aangezet, zodat ik een externe antenne erop kan aansluiten.

SDR# en PDW geïnstalleerd. Het doorsturen van audio doe ik ook met het 'Stereo Mix' device. Met een beetje tweaken (instelling audioniveaus van SDR# en het Stero Mix device) haal ik zo'n 99.5% met P2000 op een WinXP-machine. Hier en daar wat fouten zichtbaar, maar verder een alleszins redelijk resultaat.

Binnenkort eens prutsen met AIS en Shipplotter.

Rene, mag ik vragen wat voor een antenne je eraan gezet hebt? Een 50ohm antenne/kabel erop drukken lijkt mij niet zomaar mogelijk, of wel?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4925
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2012, 12:16:51 »
Rene, mag ik vragen wat voor een antenne je eraan gezet hebt? Een 50ohm antenne/kabel erop drukken lijkt mij niet zomaar mogelijk, of wel?

Daar hangt mijn X50-kloon aan voor 144/430 MHz. 50 ohm of 75 ohm is niet zo kritisch. Dat geeft een SWR van 1:1.5, verlies is dan 4% (0.2 dB)

-Rene

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2012, 13:13:38 »
Citaat van: Discriminator
SDR# en PDW geïnstalleerd. Het doorsturen van audio doe ik ook met het 'Stereo Mix' device. Met een beetje tweaken (instelling audioniveaus van SDR# en het Stero Mix device) haal ik zo'n 99.5% met P2000 op een WinXP-machine. Hier en daar wat fouten zichtbaar, maar verder een alleszins redelijk resultaat.

PDW en Pocsag bij mij hetzelfde goede resultaat René (Vista)

Heb vandaag ook NOAA's uitgeprobeerd. Bandbreedte is prima t.o.v. een scanner, maar het synchroniseren laat erg te wensen over.

René van Zon

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4925
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2012, 13:24:30 »
Binnenkort eens prutsen met AIS en Shipplotter.

Dat is vlot aan de praat te krijgen. De bandbreedte moest ik op 20 kHz zetten.  Het bereik is kleiner dan met de UBC9000XLT: zo'n 12 nm (22 km) in plaats van 20 nm (37 km). De dongle heeft een ruisgetal van 4 dB, wat slechter is dan een goede ontvanger.

Bij paging is dat niet kritisch, want die signalen zijn meestal hard genoeg. Bij verafgelegen AIS-zenders merk je het echter wel.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2012, 14:17:49 »
Daar hangt mijn X50-kloon aan voor 144/430 MHz. 50 ohm of 75 ohm is niet zo kritisch. Dat geeft een SWR van 1:1.5, verlies is dan 4% (0.2 dB)

-Rene

Dankje Rene, krijg er binnenkort ook een binnen (en heb al een RTL van Van Dijken liggen), dus dan maak ik binnenkort ook gewoon de X200 eraan.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2012, 16:01:43 »
Heb vandaag ook NOAA's uitgeprobeerd. Bandbreedte is prima t.o.v. een scanner, maar het synchroniseren laat erg te wensen over.

Na diverse dingen te hebben uitgeprobeerd werkt SDR# nu ook goed met WxtoImg.
Belangrijkste was het wijzigen van de sample rate in SDR#. Die stond standaard op 2048. (Configure -> Sample Rate) Die op 1024 gezet.
De beelden vertonen nu geen "sprongen" meer in de synchronisatie.
verder:
- RTL en Tuner AGC uit en RF gain op Maximum.
- Kies WFM, bandbreedte 45000 en Filter audio niet aangevinkt.

De Stereo Mixer heb ik op 100% staan en de AF Gain van SDR# op ongeveer 75% (6 stapjes van het einde)

René van Zon

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2012, 20:20:52 »
Inmiddel ook de Scanner (+frequentie manager) plugin http://uk.groups.yahoo.com/group/SDRSharp/message/2413 van Jeff N8GJL voor SDR# in gebruik.
Dit is niet de standaard frequentie manager die bij SDR# zit. (En hij kan ernaast gezet worden)
Dat werkt erg leuk! Zo ontstaat een scanner voor onder de 20 euro.
Er zit meteen ook een degelijke handleiding bij, alsmede een tool om van CSV en wat andere formaten te converteren.

René van Zon

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2012, 20:25:34 »
Heeft iemand Mobitex met SDR# en PDW al aan de gang?
Bij mij werkt dat niet. Zowel direct uit de stereo-mix (soundcard) als via de weg: audio-out> RS232-interface> RS232-USB kabel uitgeprobeerd.(serial port)
Met een externe scanner werkt het ook al niet bij mij, zowel met XP als met Vista niet. Alleen op een oud beestje met Win98 en de slicer, daarmee ga ik ervanuit dat het signaal op zich kwalitatief voldoende is.
Het signaal dat ik ontvang is behoorlijk ruisvrij met soms een licht fading. (afstand tot de zender Harderwijk ca 10 km?)
Ik blijf dat raar vinden daar Pocsag en Flex het op beide manieren perfect doen.
René van Zon

Offline gerrit de Bruin

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 216
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2012, 08:25:14 »
Zijn er nog (veel) gebruikers op mobitex?

Gerrit
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò