Auteur Topic: Wijziging Blokkanalen Noordzeekanaal  (gelezen 7174 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.


Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1736
Re: Wijziging Blokkanalen Noordzeekanaal
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2012, 20:40:57 »
Citaat
- Persbericht CNB  -
Het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied heeft gisteren het nieuwe systeem van walradar in gebruik genomen. Dit systeem helpt de scheepvaart vlot en veilig over het Noordzeekanaal, van IJmuiden naar Amsterdam te varen. Met een compleet pakket van informatie- en communicatiemiddelen is nu continue een actueel verkeersbeeld van de scheepvaart beschikbaar. Het nieuwe walradarsysteem is in opdracht van Rijkswaterstaat in samenwerking met  Haven Amsterdam aangelegd.

Het nieuwe walradarsysteem werd gisteren in gebruik genomen op de werkvloer bij Haven Amsterdam.
Walradar draagt, samen met het marifoonverkeer, de cameraondersteuning en de automatische identificatie van schepen (AIS), bij aan vlot en veilig scheepvaartverkeer naar de havens van Amsterdam, Beverwijk, Velsen/IJmuiden en Zaandam. Zodoende kan het scheepvaartverkeer 24 uur per dag, 7 dagen per week, vlot en veilig worden afgewikkeld.  Mede door de sterke groei van de haven is het scheepvaartverkeer flink toegenomen. Een radarsysteem is een vereiste om in de toekomst goede verkeersbegeleiding van schepen te kunnen blijven garanderen.
Het nieuwe walradarsysteem bestrijkt het gebied tussen de Oranjesluizen bij Schellingwoude tot en met zo’n 40 kilometer buiten de kust van IJmuiden. Het gebied beslaat de IJ-geul vanaf 40 km uit de kust tot en met het Buiten-IJ, de toegang tot het Amsterdam-Rijnkanaal, inclusief de zeehavens van Amsterdam, Tata Steel, Velsen, Beverwijk en Zaanstad, het Noordzeesluizencomplex bij IJmuiden, het Noordzeekanaal met de zijkanalen, het IJ in Amsterdam, de mondingen van de havenbekkens en het Oranjesluizencomplex. De beide verkeersposten van het Haven Operatie Centrum in IJmuiden en Schellingwoude in Amsterdam, zijn met elkaar verbonden door een nieuw glasvezelnetwerk.
Met de ingebruikname van walradar is een veranderde indeling van de marifoonblokgebieden van kracht geworden. Daarover is de scheepvaart vooraf geïnformeerd.




Sinds gisteren is de nieuwe situatie van kracht:

VHF 3 (160.750- 156.150) Verkeersdienst Noordzeekanaal. Bestaande zender.
Komt sterker binnen hier in Amstelveen dan voorheen

VHF 4 (160.800 - 156.200) Haven Amsterdam, nieuwe zender, waarschijnlijk met gerichte antenne.
Vrij veel navigatieverkeer op te horen. Komt zwak en met veel flutter door in Amstelveen, ook zachte modulatie van het walstation.

VHF 14 (156.700) - roepnaam: Meldpunt Haven. Bestaande zender.

VHF 68 (156.425) - roepnaam: Meldpunt Verkeer. Bestaande zender.
Zender is veel zwakker dan voorheen, ook hier zal wel een gerichte antenne gebruikt worden. En ook hier zachte modulatie.

VHF 60 (160.625 - 156.025) Sector Schellingwoude. Bestaande zender.
Zender lijkt sterker dan voorheen en nu ook beter in het westelijk deel van Amsterdam te ontvangen

VHF 89 - (162.075) Havendienst (eigen kanaal)
Helaas niets meer op gehoord ook geen andere frequentie tot zover, mogelijk gaat nu alles per telefoon of mobiel internet... :(

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21657
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wijziging Blokkanalen Noordzeekanaal
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2012, 21:19:12 »
VHF 89 - (162.075) Havendienst (eigen kanaal)
Helaas niets meer op gehoord ook geen andere frequentie tot zover, mogelijk gaat nu alles per telefoon of mobiel internet... :(

O dat is wel jammer zeg, was altijd leuk en interessant om naar te luisteren.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wijziging Blokkanalen Noordzeekanaal
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2012, 16:58:26 »
Ik woon aan een zijkanaal van het Noordzeekanaal en er zijn her en der radarposten geplaatst met inderdaad richtantennes (yagi's).
Zal proberen deze week een foto te maken.

Maar je veronderstelling mbt richtantenne's is juist.

Met vriendelijke groet,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne