Auteur Topic: SDR en T stick receivers  (gelezen 136370 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline freaky33

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #30 Gepost op: 11 november 2013, 23:34:09 »
Hoe werkt dat DSD eigenlijk. Zie in de screenshots en filmpjes op youtube voornamelijk veel onbegrijjpelijke codes. Wat moet ik doen als ik het heb opgestart?

Aan de codes is na enige ervaring af te lezen of je het juiste signaal te pakken hebt. Hieronder heb ik DSD eerst opgestart met: dsd160.exe -w dmr.wav en daaronder met dsd160.exe -xr -w dmr.wav. De optie -w zorgt ervoor dat spraak opgenomen wordt in een wav-bestand. Het mooie van digitaal is dat de stille momenten niet worden opgenomen.  Standaard zal DSD bij DMR de positieve polarisatie kiezen. Als dat rommel geeft zoals in de onderstaande screenshot, gebruik dan de optie -xr om de negatieve polarisatie te gebruiken. In het onderste gedeelte zie je dat dat gestructureerder uitziet. Dat is wat je hebben moet. Vervolgens is het afwachten totdat er een keer gepraat wordt. Je kunt de computer rustig een dagje aan laten om aan het einde van de dag het resultaat te beluisteren d.m.v. het wav-bestand. Erg praktisch om alles samengevat te beluisteren, zeker als er weinig gepraat wordt.


En hoe kom je aan de juiste DMR frequenties? Ik woon b.v. in Flevoland.

Offline MORCIK

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #31 Gepost op: 12 november 2013, 09:21:26 »
En hoe kom je aan de juiste DMR frequenties? Ik woon b.v. in Flevoland.

Zoeken. Daarom heet zoiets ook een scanner.

Offline freaky33

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #32 Gepost op: 12 november 2013, 09:29:50 »
Zit er een scanfunctie op die SDR dan?

Offline MORCIK

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #33 Gepost op: 12 november 2013, 09:36:25 »
Zit er een scanfunctie op die SDR dan?

Start het programma op en je hebt antwoord. Als (uit)zoeken niet je ding is dan moet je niet aan een scannerhobby beginnen.

Offline freaky33

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #34 Gepost op: 12 november 2013, 10:05:52 »
Zeg, beetje rustig he. Ik vraag normaal, maar als je je daar al te goed voor voelt, laat maar.

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #35 Gepost op: 12 november 2013, 10:59:43 »
Ja stiekemweg ben ik en wellicht anderen ook aan het kijken of dit wat is..
Een scannerfunctie is een goeie vraag want het is een beetje in strijd met het gros van de aangeboden software die zich voornamelijk focussed op 1 frequentie beluisteren.
Ik heb wel eens gelezen dat een dongle oid een 100ms nodig had om een nieuwe frequentie uit te voeren en dus op een 10 kanalen per seconde zou moeten uitkomen.
Werkbaar maar heb alleen maar gelezen dat er ergens 1 programma zou moeten zijn die daadwerkelijk scant.
Er is ook software wat een close call functie uitvoert bijvoorbeeld de gehele 2m band in de gaten houdt en bij het eerstvolgende signaal deze kiest.

Er is veel te lezen op internet maar ben er zelf ook achter dat de voor de hand liggende vragen moeilijker te vinden zijn(!) dus doe effe rustig en zeg gewoon iets informatiefs terug (of niks).

Ik heb gisteren mijn dongle besteld:
http://dx.com/p/rtl2832u-r820t-mini-dvb-t-dab-fm-usb-digital-tv-dongle-black-170541

Zal redelijk flut zijn maar als er later een nog betere funcube komt (echt full range!) dan koop ik die wel weer.

Offline freaky33

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #36 Gepost op: 12 november 2013, 11:32:38 »
Ook maar eens bestellen denk ik. Als het niets is kan ik hem altijd nog gebruiken voor de ontvangst van DAB+ e.d. Ook wel grappig.

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #37 Gepost op: 12 november 2013, 12:27:05 »
Er zijn zelfs nog goedkopere maar deze werd hier en daar besproken.
Prijs van niks :)
(Kwaliteit van niks :) )

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #38 Gepost op: 12 november 2013, 12:35:05 »
Citaat van: ebknoppert
Een scannerfunctie is een goeie vraag want het is een beetje in strijd met het gros van de aangeboden software die zich voornamelijk focussed op 1 frequentie beluisteren.
Ik heb wel eens gelezen dat een dongle oid een 100ms nodig had om een nieuwe frequentie uit te voeren en dus op een 10 kanalen per seconde zou moeten uitkomen.
Werkbaar maar heb alleen maar gelezen dat er ergens 1 programma zou moeten zijn die daadwerkelijk scant.

Ik gebruik de frequentie manager met scanner die bij SDR# "hoort". De download lokatie werd nogal wat keren verplaatst maar nu staat hij volgens mij hier: http://www.sdrsharpplugins.com/ op een eigen stekkie.
De resultaten van het scannen worden sterk bepaald door de gebruikte (computer)apparatuur. Sneller dan 100ms gaat idd niet, bij mij gaat het redelijk bij 400ms (dus ca 2 kanalen per seconde.)
De frequentie manager vindt ik ook erg bruikbaar. Met name ook als je niet scant :-)

René van Zon

Offline freaky33

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #39 Gepost op: 12 november 2013, 12:43:31 »
Er zijn zelfs nog goedkopere maar deze werd hier en daar besproken.
Prijs van niks :)
(Kwaliteit van niks :) )

Dan vraag ik me af waarom je hem dan aangeschaft heb? Kwaliteit gaat voor alles lijkt me. Wat is er mis mee? Lijkt mij een prima ding.

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
  • COMSPEC
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #40 Gepost op: 12 november 2013, 12:44:49 »
Er is ook een SDR# met autotune functie, misschien is dat wat?
Bye.
Sigint
"Monitoring till 12 GHz"

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #41 Gepost op: 12 november 2013, 12:48:48 »
'Goed' is een echte ontvanger, deze heeft band-pass filters en onderdrukt nevenzenders.
Dit spul is een recht toe recht aan ontvanger, harde signalen hebben invloed op alle banden.
Ik heb nog geen praktijk ervaring maar heb wat youtube spul zitten kijken, de meeste filmpjes lijken best goede resultaten te tonen.., we zullen zien.
Ding kost maar 10 euro..

Ik had de iets betere funcube + willen kopen maar heeft een belangrijk gat in de band, ik wacht wel..

>Ik gebruik de frequentie manager met scanner die bij SDR# "hoort". De download lokatie....
Kijk.. dat is goede commentaar!
Ik zal zeker kijken wat het is, 400ms is echt wel langzaam helaas.
Die close call methode is wellicht praktischer..

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #42 Gepost op: 12 november 2013, 12:51:00 »
>Er is ook een SDR# met autotune functie
Ik denk dat we het dan over hetzelfde hebben, ik noem het close call.
Al dat soort info interesseert me.

Ik wilde eigenlijk ook een ding met kortegolf, wellicht later maar opvallend is dat sdr# bijvoorbeeld geen morse/rtty e.d. decoder on board heeft.
Dan moet je de audio (volgens mij) weer in een ander programma 'prakken'.
Als dat zo is, wel een beetje jammer :)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #43 Gepost op: 12 november 2013, 13:14:02 »
Citaat van: ebknoppert
Ik wilde eigenlijk ook een ding met kortegolf, wellicht later maar opvallend is dat sdr# bijvoorbeeld geen morse/rtty e.d. decoder on board heeft.
Dan moet je de audio (volgens mij) weer in een ander programma 'prakken'.
Als dat zo is, wel een beetje jammer :)

Ik denk dat je dan de functie en doelstelling van SDR# een beetje ontgaat: Het creëert  feitelijk een ontvanger!

Je kunt de output van die ontvanger prima aan een programma hangen dat wel decodeert.
(Of iemand interesseren in het maken van een plug-in die dat doet  ;) )

René van Zon

Offline MORCIK

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #44 Gepost op: 12 november 2013, 13:24:36 »
Zeg, beetje rustig he. Ik vraag normaal, maar als je je daar al te goed voor voelt, laat maar.

Ik verwacht dat je zelf ook wat uitzoekwerk doet, want je stelt vragen die gewoon in de FAQ's te vinden zijn. SDR# heeft de mogelijkheid om plug-ins te installeren die specifieke zoekfuncties herbergen. Als je een beetje googelt naar SDR# en de gewenste mogelijkheden is er ontzettend veel informatie over te vinden.

Het nadeel van een goedkope dongle is de nauwkeurigheid. Deze kun je handmatig kalibreren in SDR# maar het zal lang niet zo perfect zijn als een echte scanner. Maar veel dingen zijn een kwestie van software. Zodra er nieuwere versies van SDR# uitkomen zijn weer een hoop dingen verbeterd. Het voordeel van het geheel is dat het goedkoop is en daarmee laagdrempelig voor de beginner. Want zeg nu zelf, een avondje stappen kost meer dan een €10  ;)