Auteur Topic: UBC3500XLT 'vullen / programmeren'  (gelezen 5776 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline RonB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
UBC3500XLT 'vullen / programmeren'
« Gepost op: 12 juni 2012, 21:29:32 »
In januari dit jaar heeft men mij verteld dat ik nog maar 6-9 maanden te leven heb.
Dat is  een gevolg van het feit dat ik een zgn. 'levensbedreigende ziekte' heb. Ik ben net 49.

Vooralsnog heb ik nog niet veel beperkende klachten en/of pijn, maar mijn concentratie neemt wel af, en ik ben ontzettend snel vermoeid van niks.
 
Ik ben nog niet de hele dag op mijn bed aangewezen, dus heel af en toe ben ik even op Schiphol.

Dus hoe lang ik nog naar buiten, 'er op uit' kan, is een grote vraag.
Dingen die me 'te veel moeite kosten' hebben al gauw geen prioriteit meer voor me; daar begin ik dus al niet eens meer aan.

Ik kocht onlangs een Uniden UBC3500XLT.
Vroeger heb ik veel plezier gehad van een Yupiteru MVT7100, maar tegenwoordig zijn de scanners toch wel wat geavanceerder.
Was het bij de Yupiteru een kwestie van simpelweg wat frequenties in de kanalen kloppen, tegenwoordig is het echt programmeren geblazen.
 
Ik woon in een flat in Nieuw-Vennep. Dat is vlakbij Schiphol. Ik kan op mijn sprietantenne de havens van IJmuiden ontvangen, en ik het Ritterdam en Europoort ook al gehoord.
Laatst hoorde ik ook militaire luchtvaartgesprekken. 'Swine' en nog wat.
Hoewel Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ook binnen het ontvangstbereik liggen, ga ik absoluut niet luisteren naar taxi's of gemeentelijke vervoersbedrijven.

Mijn bedoeling is om gewoon een aantal frequenties in het ding te zetten, en zo af en toe eens te luisteren naar wat er gebeurd. Scanner laten scannen, en zien/horen wat er zoal voorbij komt.

Of even naar Schiphol rijden, en langs de Polderbaan gaan zitten luisteren, terwijl de vliegtuigen landen of starten. Gewoon, voor de afleiding. Ik ben geen spotter.
Of 's morgens naar de 2-meter zendamateurs luisteren, of als het stormt naar de havens van IJmuiden. Dat soort dingen.
Wie weet komt het er nog eens van richting een militair vliegveld te gaan, en te kijken en luisteren wat of daar gebeurd.

Welke frequenties wil k dus in mijn scanner?
- Alles van Schiphol, dus niet alleen van de luchtverkeersleiding, maar van alles (of althans zoveel mogelijk) van wat er op Schiphol aan frequenties gebruikt word; de vogelverschrikker, de autoverhuurbedrijven, enz., enz.
- alle marifoonfrequenties, zowel van de binnenwateren (bruggen, sluizen, ouwehoerkanalen) als ook van de NL zeehavens,
- alle in gebruik zijnde 2 meter en 70 cm kanalen van de zendamateurs, repeaters etc.
- alle in gebruik zijnde frequenties en/of kanalen van NL militaire luchtvaart.

Dit alles nclusief de alfanumerieke informatie. Want dąt is nou juist het handige van de nieuwe generatie scanners: je kunt ook zien waar je naar luistert. Helemaal leuk!

Nu dus ook: ik heb de scanner aan mijn laptop verbonden, en dan zie ik het aparte schermpje van BcTools, en kan ik aflezen waarnaar ik luister, op het moment dat de scanner stopt met scannen.
Echt handig!

Ik heb het programma BCTool 2.0.0.916 dus geinstalleerd, en daarmee wat frequenties van Schiphol in de scanner geplaatst.
Van sommige frequenties wil ik de alfanumerieke tekst aanpassen, vanwege schrijffouten.
En ik zou, indien mogelijk, de frequentie ook op het scannerdisplay willen zien,  hoewel daar misschien geen ruimte voor is. Wellicht biedt de scanner zelf de mogelijkheid om even snel de bij een 'record' behorende frequentie in het display te toveren.

Nou heb ik geen verstand van Excel enzo. Ik wil gewoon mijn scanner vullen met wat 'records' van mijn keuze, en dan scannen maar.
Die records zijn natuurlijk allemaal beschikbaar via de bestanden op frequentiesonline.nl (daar heb ik mijn schipholfrequenties ook vandaan) maar ik kan de logica van BcTool maar niet doorgronden.
En ook niet de logica van de indeling van de records.
Dat ligt ongetwijfeld aan mij.
Ik heb er ook het geduld niet meer voor om me erin te verdiepen. Het is me gelukt om de schipholfrequenties in de scanner te laden, vraag me niet hoe. Ze staan in system 2. Waarom in system 2? Geen idee.
Voor mijn situatie (...) en wensen is het programma gewoon te ingewikkeld.

Mijn hulpvraag is eigenlijk gericht aan de BcTools guru's:
wie wil voor mij een kant-en-klaar bestandje destilleren uit de enorme landelijke database aan frequenties, speciaal toegespitst op mijn luisterwensen. Het zou mooi zijn als ik wel kan bepaalde 'groepen' frequenties kan selecteren: bv (burger-)luchtvaart, militaire luchtvaart, maritiem, zendamateurs om die wel of juist niet te laten scannen.
Als ik dat bestandje dan kan importeren in BcTools, ben ik gered, en kan ik nog wat genietmomentjes uit mijn scanner halen.

Dus... wie kan en wil mij op weg helpen? Het kost jou waarschijnlijk slechts een paar muisklikken, en mij een belangrijk deel van mijn nog resterende leven...

Alvast bedankt,

grtz,
Ron
Uniden UBC3500XLT

Woont in Nieuw-Vennep (tussen Amsterdam en Leiden, iets ten zuiden van Schiphol)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4896
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: UBC3500XLT 'vullen / programmeren'
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2012, 06:12:33 »
Ik zou even mijn BCtool bestand downloaden, daarin staan alle frequenties die in mijn lijst staan (15.000+). Je hebt al een programmeerkabel, dus dan ben je compleet. Als je een wat gestript bestand wilt, met alleen de regio Amsterdam, Schiphol en zendamateurs, geef maar even een seintje in een PB (met mailadres), dan maak ik dat wel even. Is voor mij inderdaad heel kleine moeite.

Ennuh... sterkte gewenst....
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Re: UBC3500XLT 'vullen / programmeren'
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2012, 07:29:49 »
Allereerst sterkte toegewenst,

Wat jij beschrijft te willen beluisteren is ongeveer wat ik momenteel in mijn scanner heb zitten.
Robert kan je ongetwijfeld al op weg helpen, maar je mag mijn bcTool bestand zo hebben.

Laat maar weten, dan zet ik het wel door.
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4896
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: UBC3500XLT 'vullen / programmeren'
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2012, 09:31:13 »
Ik heb inmiddels een custom BCtool import CSV bestand gemailed naar Ron, specifiek voor regio Amsterdam.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Re: UBC3500XLT 'vullen / programmeren'
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2012, 11:57:45 »
Vanaf hier ook.
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Offline RonB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
Re: UBC3500XLT 'vullen / programmeren'
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2012, 17:08:01 »
Beiden hartelijk bedankt voor de snelle actie.
Ik heb nog niets met de bestanden kunnen doen, maar ik kom er op terug!

Ron
Uniden UBC3500XLT

Woont in Nieuw-Vennep (tussen Amsterdam en Leiden, iets ten zuiden van Schiphol)

Offline Ruud.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 109
  • Ruud.
Re: UBC3500XLT 'vullen / programmeren'
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2013, 14:25:28 »
Hallo RonB,
Ik woon in Oegstgeest,dus op de lijn Nieuw-Vennep-schiphol.
Maar ik lees dat je al meer dan 100 dagen niet hebt gereageerd,kan je nog een ritje schiphol maken?
Ik heb de tijd,en zou ook wel weer eens willen,maar gezien de situatie,het moet wel kunnen,natuurlijk.
Althans,ik hoop het wel.

Ik hoor nog wel van je.

Sterkte,Ruud.
Ubc.9000xlt,Ubc.3000xlt,Ubc.280xlt,Ubc.125xlt,Sony AIR7,National Panasonic R100.
Antenne-Diamond-D150,Diamond-D777 (2x).