Auteur Topic: Schiphol audio via een Tetra portofoon  (gelezen 22179 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2012, 11:58:43 »
Maar als ik een groeps abbo neem bij Entropia, hoor en spreek ik alleen diegene die bij mijn abbo horen.

Dat spreken door de com's heen gaat het ook helemaal worden...

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2012, 12:00:42 »
Dat spreken door de com's heen gaat het ook helemaal worden...

Is natuurlijk eenvoudig uit te schakelen. Alleen ontvangst op bepaalde groepen.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2012, 12:49:57 »
Ik reageerde op Asterixx dat als je een abbo hebt je daarmee nog steeds niet mee kan luisteren naar Schiphol.

Natuurlijk, dat schreef ik zelf ook al. Er werd hier gesteld dat je beter (om kosten uit te sparen) rechtstreeks bij Entropia een abo kan nemen maar ook een abo bij Entropia gaat je uiteraard geen stap dichter brengen bij het beluisteren van luchtvaartfrequenties. Enkel communicatie kunnen beluisteren zonder er zelf doorheen te kunnen zenden (dus het principe van 'uitluisteren') wordt al wel eens toegepast maar als je dat op grote schaal als vaste dienst gaat aanbieden, gedraag je je m.i. als een radio-omroep met alle regelgeving vandien.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2012, 13:36:55 »
De inhoudelijke discussie vind ik nog wat tegenvallen, maar technisch gezien vind ik dit best een aardig idee. Zo heb ik zelf ook wat koppelingen gemaakt/gehad de afgelopen jaren maar dan niet via TETRA :) Het is natuurlijk kinderlijk eenvoudig om wat voor audio dan ook (Schiphol in dit geval) aan een andere zender aan te bieden en dit opnieuw uit te laten zenden. Dat is gewoon het repeater-principe. Diverse politieregio's hadden op deze manier tijdens de overgang naar C2000 hun analoge kanalen gekoppeld aan TETRA.

Technisch gezien mankeert er dus helemaal niets aan, top idee! De vraag is alleen hoe legaal dit is. Wat vindt Schiphol ervan dat 'hun' gesprekken heruitgezonden worden? Wat vind Entropia van het aanbieden van andermans communicatie via hun netwerk? Daarnaast is het natuurlijk de vraag hoe betrouwbaar deze dienst is, wie is deze mysterieuze aanbieder? Voorts vraag ik mij af hoeveel mensen hier daadwerkelijk geld voor over hebben...

Offline maarten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #19 Gepost op: 3 juni 2012, 14:07:53 »
Technisch kan het inderdaad prima en is het een leuk idee.
Het concept van een Talkgroup waar zij de audio van het radioverkeer op zetten is prima uit te voeren.
De abonnees  staan dan in een 'recieve-only' modus.
Of die aansluiting dan verzorgd wordt door Entropia of door de aanbieder zelf?

Even een stukje uit wat voorwaarden van Entropia Digital:

Citaat
Fair Use
Entropia Digital dient op een fair-use basis gebruikt te worden, De gegevens die de contractant ontvangt of verzendt via het netwerk dienen kort en zakelijk te zijn en dienen beperkt te blijven tot het gesproken woord.
Het netwerk dient niet te worden aangewend voor doeleinden die strijdig zijn met de maatschappelijke normen, de wet of de goede zeden.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1736
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2012, 16:04:26 »
Het idee is leuk bedacht, maar het bedrijf erachter komt op mij nogal vaag over.  Sundefense lijkt een soort beveiligingsbedrijf maar blijkt toch een vereniging te zijn ;

Citaat
SUN Defense is een Veiligheid Vereniging, onze doelstelling is het bieden van oplossingen om het leven op aarde veiliger te maken voor iedereen.

Men beschikt over een "Multidisciplinair Communicatie Centrum"

Citaat
Het Multidisciplinair Communicatie Centrum, kortweg MCC, is een koppeling voor verschillende doelgroepen gebruikers van Tetra apparatuur.
Het MCC fungeert als centrale meldkamer voor alle gebruikers, de gebruikers van MCC kunnen wij onderverdelen in een aantal doelgroepen.
Bedrijfsbrandweer
Beveiligingbedrijven
Fotografen & journalisten
Koerierbedrijven
Particulieren
Scanner luisteraars & vliegtuigspotters
Taxibedrijven
Overige bedrijven

Ook staat op hun site :

Citaat
Het is niet de doelstelling van SUN Defense om commerciële diensten aan te bieden, onze prijzen zijn kostendekkend.

Maar het lijkt toch sterk op een soort wederverkoop van Entropia TETRA.
Misschien heeft het wel toegevoegde waarde als je via tetra (landelijk) contact kunt houden met andere scannerluisteraars uit je groep...  ;D

Offline SUN Defense

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #21 Gepost op: 9 juli 2012, 21:53:42 »
Hallo,

Ik kwam dit stukje tegen en dacht toch maar even te reageren;

Allereerst even een fabeltje uit de lucht helpen dat het over het meeluisteren van Entropia verbindingen op Schiphol zou gaan, dit is niet zo. Schiphol heeft een eigen Entropia netwerk, de audio die wij willen gaan uitzenden is de analoge audio van o.a. aankomende en vertrekkende vliegtuigen. De overige frequenties (bijv. cargo afhandeling) van SPL zullen niet 1,2,3 worden uitgezonden, alleen als hier een grote vraag naar is.

.......
Maar het lijkt toch sterk op een soort wederverkoop van Entropia TETRA.
Misschien heeft het wel toegevoegde waarde als je via tetra (landelijk) contact kunt houden met andere scannerluisteraars uit je groep...  ;D ......

Het onderlinge contact voor scannerluisteraars is het primaire doel voor deze doelgroep inderdaad.
Verder had je (Mark) gelijk over het aanbieden van niet-commerciële diensten, dit staat niet echt duidelijk op de website.
Wij doen 2 dingen, ontwikkelen en uitvoeren van diensten die zich richten op verbetering van de (NL) veiligheid, het tweede is het ontwikkelen en verkopen van veiligheid producten. Het diensten gedeelte wordt op een non-profit basis geëxploiteerd, de producten daarin tegen worden op een commerciële basis verkocht en gedistribueerd.

Verder is het zo dat een particulier geen abonnement kan afsluiten bij Entropia, via ons kan dit wel. Met dit soort diensten is de afname door particulieren gebonden aan een (betaal)risico daarom dat Entropia alleen een abonnement afsluit met iemand met KvK en BTW nummer. Omdat wij bereid zijn om dat risico te dragen vragen wij een hogere vergoeding dan Entropia.
Daarbij komt nog dat de prijs van € 15,- een vanaf prijs is, op basis van staffel (aantal aansluitingen) daalt de prijs per aansluiting.
Duurste basis abonnement begint bij € 40,- (op basis van 1 groep met 2 aansluitingen) 8)

Hopelijk is het weer iets duidelijker geworden!

Gegroet,
K. Zon
Voorzitter SUN Defense

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #22 Gepost op: 9 juli 2012, 22:36:48 »
Schiphol heeft een eigen Entropia netwerk

Schiphol heeft een eigen TETRA netwerk. Heeft verder niets met Entropia te maken.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #23 Gepost op: 9 juli 2012, 22:40:00 »
Nog steeds snap ik het niet helemaal. Even voor mijn beeldvorming:

Je bent van plan een scanner aan te zetten op de Schiphol-frequenties (analoog) en dit signaal door te sturen naar het Entropia TETRA net? Willekeurig Nederlander kan een aansluiting bij jullie nemen, koopt een TETRA ontvanger en krijgt via het Entropia TETRA-net de door de scanner opgepikte signalen mee? Dus overal waar Entropia TETRA ligt hangt kun je meeluisteren met Schiphol?

Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hier echt vraag naar is. Daarnaast zeg ik ook grote vraagtekens bij de legaliteit hiervan, wat dus het risico meebrengt dat de service ineens gestaakt wordt omdat de prinsemarij voor de deur staat? Immers, zoals ik eerder al schreef, opgepikte communicatie waarvan duidelijk is dat deze niet voor jouw bestemd is mag je ontvangen, maar dien je voor jezelf te houden. Een (fundamentele) regel die jullie hier in mijn optiek overschrijden.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2012, 01:26:50 »
En hoe helpt het doorsturen en 'verkopen' van vliegveldcommunicatie nou precies de 'verbetering van de (NL) veiligheid'?

Lijken mij allemaal nogal wilde plannen komende van een Micky Mouse-hobbyclub met veel fantasie.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2012, 06:29:00 »
Lijken mij allemaal nogal wilde plannen komende van een Micky Mouse-hobbyclub met veel fantasie.

Om het verhaal in de Efteling te horen, moet je flink betalen. Hier is het gratis..... ;D

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #26 Gepost op: 16 juli 2012, 06:29:21 »
Volgens mij kom je ook in de knel met de doorlooptijd welke afhankelijk is van de instelling in het Tetranet. Daar bedoel ik mee dat het tijdslot zichzelf sluit na een bepaalde tijd; Dan zal je dus complete gesprekken gaan missen. Bij C2000 is hier volgens mij geen sprake van maar bij het DTRS net van Schiphol weer wel. De verbinding wordt automatisch door het netwerk verbroken na 3? minuten. De verbinding dient dan weer opnieuw tot stand gebracht te worden door het indrukken van de ptt knop.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2012, 08:35:02 »
Volgens mij kom je ook in de knel met de doorlooptijd welke afhankelijk is van de instelling in het Tetranet.

Worden er zulke lange doorgangen gemaakt dan? Ik mag aannemen dat er pas gezonden wordt op het moment dat er gesproken wordt?

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2012, 11:48:02 »
Worden er zulke lange doorgangen gemaakt dan? Ik mag aannemen dat er pas gezonden wordt op het moment dat er gesproken wordt?

Heb je weleens geluisterd naar Schiphol approach, departure, ground of tower? Bij een inbound of outbound peak is dat soms een aantal minuten lang.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2012, 11:55:01 »
Worden er zulke lange doorgangen gemaakt dan? Ik mag aannemen dat er pas gezonden wordt op het moment dat er gesproken wordt?

Heb je weleens geluisterd naar Schiphol approach, departure, ground of tower? Bij een inbound of outbound peak is dat soms een aantal minuten lang.

Dat is al een poosje geleden, ik wist niet dat de doorgangen soms zo lang konden zijn :)