Mischien inmiddels een beetje off-topic, maar dat is precies wat ik ook wilde melden. Net als destijds de 27Mc vergunningen uiteindelijk zijn gestopt, maar dat lag iets ingewikkelder. Een beter vergelijking zijn de zaken van woningbouw tegen het plaatsen van schotels. Het komt er in ieder geval op neer dat iedere europese burger het recht heeft signalen the ontvangen. Het is aan de zender deze signalen te coderen. Maar indien de code wordt achterhaalt, is het nog steeds niet strafbaar deze signalen te ontvangen.
En om het in droge juridische termen te brengen:
"'artikel 10' van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens garandeert vrije ontvangst van radio en tv voor alle inwoners van alle lidstaten van de Europese Unie. Dit is niet enkel bindend, maar heeft voorrang op landelijke en lokale regelgevingen."
Dus meeluisteren/meekijken kan nooit strafbaar worden gesteld. Het doorgeven is een twistpunt.
Als ik mijn scanner aansluit op mijn PC en de gegevens publiceer op mijn website (wat de online monitoren doen) ben ik dan een relay ? Het twistpunt en gevaar waardoor het juridisch strafbaar wordt is dat je als relayer de gegevens kan manipuleren/aanpassen.
Maar nogmaals, zolang de zender er geen moeite voor doet de signalen te coderen, hebben ze een zwakke zaak bij een lokaal of europees hof.