Auteur Topic: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd  (gelezen 14763 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2011, 22:04:27 »
Wat betreft de X50N Antenne ben ik nog benieuwd naar de ervaringen op de VHF en UHF Airband

Uitstekend

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2011, 23:05:35 »
Wat betreft de X50N Antenne ben ik nog benieuwd naar de ervaringen op de VHF en UHF Airband

Uitstekend

Toppie,
Dan ben ik eruit!

Alleen nog een goede winkel vinden waar ik alles in één keer kan halen voor een schappelijke prijs.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2011, 08:59:31 »
Ik heb het online bij Dolstra besteld, Dolstra was overigens ook de enigste die de antenne op kon sturen. Andere leveranciers deden dat niet bij antennes van die lengte.

PD1EU

  • Gast
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2011, 10:47:56 »
Onlangs nog bij Veenstra besteld.
De doos werd weliswaar beschadigd thuis aangeleverd, maar de inhoud (X50N, Ecoflex 10 en connectoren) was in orde.
Vervoerders nemen het af en toe niet zo nauw (ik wel, met een uitbrander naar de chauffeur >:().
De plaatsing laat nog even op zich wachten.

-Ed

Leen Ansems

  • Gast
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2011, 11:54:09 »
Ik heb het online bij Dolstra besteld, Dolstra was overigens ook de enigste die de antenne op kon sturen. Andere leveranciers deden dat niet bij antennes van die lengte.

Bij een lengte van 2 meter kan je het pakket officieel niet aanbieden om het te verzenden via TNT. Bij bedrijven die een contract hebben met TNT en de postpakketten door hun bij het bedrijf laten ophalen kan het weer wel. Raar ,maar waar. De regels van TNT zijn aangescherpt en dat staat in hun voorwaarden. Als ik me goed herinner zit de uiterste maat bij 175 cm lengte. Vroeger was er veel meer mogelijk. Als een bedrijf je ten dienste moet zijn en geen ophaalcontract heeft, kan hij geen pakket langer dan de maximale lengte aanbieden. Vaak is vervoer wel mogelijk met een bodedienst, maar die rijden meestal vaste routes. Vandaag besteld en morgen in huis gaat dan niet lukken.

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2011, 14:57:56 »
Oké dan heb ik in ieder geval twee opties voor het bestellen van de spullen.
Nu ben ik alleen nog aan het overwegen een nieuwe mast aan te schaffen zodat ik de Antenne misschien iets hoger kan zetten.
15 Meter zou bijvoorbeeld leuk zijn, na enig nameten blijkt namelijk dat mijn tophoogte van de antenne slechts 10,5 meter is nu.

Offline Superfuse

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 986
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 1 juni 2011, 19:23:32 »
Ook ik luister naar de VHF/UHF militaire luchtvaart en ik ben toe aan een nieuwe antenne. Ik heb dit topic dan ook op de voet gevolgt. Ik twijfel nu tussen een nieuwe D-777 of een X50N. Welke is echt de betere antenne??.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 1 juni 2011, 20:30:28 »
Voor VHF/UHF Air zou ik dan toch echt de D777 nemen.

Offline Gerhard

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 1 juni 2011, 20:52:33 »
Ik heb zowel de D-777 als de X50N antenne (welliswaar beide op zolder) in gebruik en voor de militaire/civiele luchtvaart is de D-777 absoluut de betere.
UBC 780xlt / UBC 3500xlt / D-777 / D-X50N / Scooper Galaxy x-tal + microclient (PDW) / Jupiter pro 7.2

Offline Robrinl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • scannertwente
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 2 juni 2011, 08:52:33 »
De D-777 werkt goed maar ik heb een speciale luchtvaart antenne laten maken en dat werkt toch veel beter.
Nadeel is dat hij alleen tussen de 108.00 en de 132.00 zit dus dutch mill kan je hier niet mee ontvangen.
Aor 5001D, Aor 8200, Icom 9100, Icom 8500. Antenne's  D777, V2000, Luchtvaart antenne, GP 1090, DX50N en een Discone

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 2 juni 2011, 09:10:44 »
De D-777 werkt goed maar ik heb een speciale luchtvaart antenne laten maken en dat werkt toch veel beter.
Nadeel is dat hij alleen tussen de 108.00 en de 132.00 zit dus dutch mill kan je hier niet mee ontvangen.

Dutch Mil (met 1 L) zit toch ook op VHF!?

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 2 juni 2011, 11:23:37 »
Ik heb zowel de D-777 als de X50N antenne (welliswaar beide op zolder) in gebruik en voor de militaire/civiele luchtvaart is de D-777 absoluut de betere.

Is het een groot verschil?

Offline Gerhard

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 2 juni 2011, 15:58:27 »
Ja, vind ik wel. Voorbeeld: ik woon hemelsbreed ruim 50 km van Schiphol af. Met de D-777 is Schiphol Tower op 119.225 MHz goed te volgen, voldoende hard volume. Op de X50N hoor ik ze heel in de verte nog, maar is het niet meer te volgen. Beide antennes aangesloten op een UBC 780xlt.
UBC 780xlt / UBC 3500xlt / D-777 / D-X50N / Scooper Galaxy x-tal + microclient (PDW) / Jupiter pro 7.2

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 2 juni 2011, 19:21:10 »
Ja, vind ik wel. Voorbeeld: ik woon hemelsbreed ruim 50 km van Schiphol af. Met de D-777 is Schiphol Tower op 119.225 MHz goed te volgen, voldoende hard volume. Op de X50N hoor ik ze heel in de verte nog, maar is het niet meer te volgen. Beide antennes aangesloten op een UBC 780xlt.

Bedankt voor je Reply,

Ik zelf zit ongeveer 90KM van Schiphol af en hoor met mijn huidige Comet 2/70 antenne (zonder radialen) de Toren heel erg in de verte en vaak te zacht qua modulatie om goed te volgen.

Ik neem aan dat vervanging van die antenne voor een knappe met radialen (X50/D777) en 25 Meter RG-213 vervangen  door Ecoflex-15 of soortgelijke kabel toch een hele verbetering zou moeten zijn..

Iemand enig idee hoe groot ga je dit verschil merken met betere Coax en een 'betere' Antenne met radialen

Hoe kan ik dit uitrekenen? Als je RG-213 en Ecoflex-15 als vervanger neemt qua waardes in verlies.
Wat levert die 1/2/3 of meer DBs dan concreet op? vanaf wanneer is zoiets hoorbaar beter en hoe zit het met de radialen aan de X50 in vergelijking met een antenne zonder radialen zoals de comet 2/70 antenne die ik nu heb?

BVD

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 23 juni 2011, 20:30:14 »
En Ben, al knopen doorgehakt ??

Marc