Auteur Topic: JPole antenne voor 144 MHz  (gelezen 36033 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2009, 20:18:18 »
Gamma en Karwei hebben aluminium van 1 en 2 meter lengte van 10 mm rond. Kost niet veel.
Zij hebben ook vierkant profiel van 1 meter lengte. Let wel op dat je bij gebruik van 10 mm pijp
vierkant profiel moet nemen van 15 of 20 mm.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

PD1EU

  • Gast
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #31 Gepost op: 6 augustus 2009, 11:00:07 »
Citaat van: "Janos"
Vraag me niet hoe het komt maar misschien dat de antenne impedantie is veranderd doordat de drie antenne's ongeveer 30 cm naast elkaar staan.

Ik lees hier en daar weleens dat je onderling een afstand van een halve golflengte dient aan te houden Jan.
Blijkbaar beinvloeden ze elkaar anders teveel.
De theorie hier achter moet ik je schuldig blijven (is een vak apart.. ;) )

Ed

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #32 Gepost op: 6 augustus 2009, 12:50:47 »
O.K. bedankt, als het iets minder warm is zal ik ze wat verder uit elkaar zetten.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline steffiem

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #33 Gepost op: 26 november 2010, 14:01:12 »
Zit dit topic al een aantal dagen door te lezen en ik wordt eigenlijk steeds enthousiaster een Jpole te maken. Ik denk dat ik (in eerste instantie) voor de 144 MHz ga en hoop daarbij Schiphol nog beter te kunnen ontvangen. Dichter bij de Airband wordt de Jpole me te groot en daarbij met een 144 MHz ontvang je ook nog wat amateurs en bedrijven.

Heeft iemand ervaringen met een Jpole bij gebruik binnenshuis? Ik wil hem op zolder plaatsen, het liefst niet op het dak.

Weet iemand of je de 50 Ohm coax kabel en BNC connectoren ook bij de Gamma/Praxis kan krijgen? Dus met één rit alles in huis?  :D
UBC125XLT | BCT15X | D777 | X50N

Leen Ansems

  • Gast
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #34 Gepost op: 26 november 2010, 14:10:09 »
Citaat van: "steffiem"
Weet iemand of je de 50 Ohm coax kabel en BNC connectoren ook bij de Gamma/Praxis kan krijgen? Dus met één rit alles in huis?  :D

Dat kan je wel vergeten. Ze hebben wel coax, maar die is om je TV met het doosje van de kabelTV te koppelen. 50 Ohm coax en pluggen moet je echt bij de radiocommunicatievakhandel kopen. Ik heb voor een goed advies waar je terecht kan je woonplaats nodig en hoeveel meter coax je tussen de ontvanger en antenne wilt gaan gebruiken. Is dat een lange afstand, dan kan je het beste voor een duurdere, maar wel betere coax kiezen. Dat is éénmalig iets meer geld uitgegeven, maar daar krijg je ook meer hobbyplezier voor terug.

Offline steffiem

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #35 Gepost op: 26 november 2010, 14:18:13 »
Dank voor je reactie Leen, ik had al zo'n vermoeden dat je de kabels en connectors daar niet kon krijgen. Ik woon in Velserbroek (vlakbij Haarlem, IJmuiden). De lengte van de kabel die ik nodig heb is kort, ik wil de antenne het liefst (binnen) op zolder plaatsen dus de afstand is is max. 2 á 3 meter.
UBC125XLT | BCT15X | D777 | X50N

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #36 Gepost op: 26 november 2010, 16:11:05 »
Stephan ik denk dat je beter een open dipool voor 150 MHz kan maken. Die hoeft niet op een metalen ondergrond en neemt veel minder ruimte in. Ik heb er leuke resultaten mee behaald toen ik nog in IJmuiden woonde en had hem toen ook binnen staan. Voor kabel en pluggen kan je terecht bij de Baco, ja ik weet de Gamma en de Praxis zitten heel dicht bij jou in de buurt  :wink: Baco heeft ook grijze coax en die heeft ongeveer dezelfde dikte als Aircell7 en is bijna net zo goed maar wel een stukje goedkoper.

Offline steffiem

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #37 Gepost op: 26 november 2010, 16:21:14 »
Thanks Johan, heb je misschien een linkje naar een homebrew open dipool antenne? Had al even zitten kijken, maar kon zo snel niets vinden (vanavond nog maar even verder speuren, misschien een part II op dit forum over zo'n zelfbouw antenne  :wink:

Bedoel je Baco Army Goods in IJmuiden? De Gamma/Praxis kan ik inderdaad lopend af ;-) daar maar naar toe voor de buizen.
UBC125XLT | BCT15X | D777 | X50N

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #38 Gepost op: 26 november 2010, 16:28:41 »
Citaat van: "steffiem"
Thanks Johan, heb je misschien een linkje naar een homebrew open dipool antenne? Had al even zitten kijken, maar kon zo snel niets vinden (vanavond nog maar even verder speuren, misschien een part II op dit forum over zo'n zelfbouw antenne  :wink:

Ik weet ook zo gauw geen link maar het zijn 2 stukjes aluminium of koper van 50 cm. Deze leg je in elkaars verlengde met een tussen ruimte van 1 cm. Aan de ene bevestig je de kern van de coax en aan de andere de mantel.

http://circuit-zone.com/index.php?elect ... roject=231

Leen Ansems

  • Gast
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #39 Gepost op: 26 november 2010, 19:40:14 »
Citaat van: "steffiem"
Bedoel je Baco Army Goods in IJmuiden? De Gamma/Praxis kan ik inderdaad lopend af ;-) daar maar naar toe voor de buizen.

Inderdaad, die BACO bedoelen we. Heeft best wat materiaal. Niet zo veel meer electronicaspul als vroeger, dat wel.  Moet voor je te doen zijn.

Offline steffiem

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #40 Gepost op: 26 november 2010, 20:00:12 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ik weet ook zo gauw geen link maar het zijn 2 stukjes aluminium of koper van 50 cm. Deze leg je in elkaars verlengde met een tussen ruimte van 1 cm. Aan de ene bevestig je de kern van de coax en aan de andere de mantel.

Ik had nog een stukkie van 120 cm aluminium in de schuur, begin van de avond even staan zagen en de 2 stukjes vastgeklemd in een stukje pvc-buis. Gaatjes geboord om het coax te bevestigen en zojuist even geprobeerd (met een goedkoop stukkie prut coax zonder BNC connector, dus de kern in de scanner gepropt :roll:). Moet zeggen t.o.v. de rubberduck nu al een verbetering, maar ik denk dat het met een goede kabel+connector nog beter zal gaan.

Citaat van: "Leen Ansems"
Inderdaad, die BACO bedoelen we. Heeft best wat materiaal. Niet zo veel meer electronicaspul als vroeger, dat wel.  Moet voor je te doen zijn.

Een goede kabel en connector moet er komen, ik ga er zeker even kijken... bedankt voor de tip!

Groet,
Stefan.
UBC125XLT | BCT15X | D777 | X50N

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #41 Gepost op: 26 november 2010, 20:33:14 »
Dit is één van de vele varianten.


en nog een hele goedkope versie

Offline steffiem

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #42 Gepost op: 26 november 2010, 20:46:06 »
Mooie foto's Rene, die van mij ziet er ehh... iets simpeler uit :D

Vroeg me al af wat een goede oplossing voor een T-stuk was, maar zo'n contactdoos is natuurlijk een prima oplossing.

Maakt de lengte van de buizen nog verschil voor de frequentie, hoe langer de buizen, hoe lager de freq?
UBC125XLT | BCT15X | D777 | X50N

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #43 Gepost op: 26 november 2010, 21:06:03 »
Citaat van: "steffiem"
Maakt de lengte van de buizen nog verschil voor de frequentie, hoe langer de buizen, hoe lager de freq?

Klopt, voor VHF zou ik het dan houden op 50 cm per buis. Dit is dan een gepiekte antenne voor 150 MHz waardoor je luchtvaart goed zal ontvangen alsmede het stuk tot 170 MHz.

Offline Berjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 99
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #44 Gepost op: 22 april 2011, 10:11:26 »
Na het bouwen van de antenne rest mij nog een vraag over de bevestiging.

Ik wou de antenne vast maken aan de onderste pijp, is dit verstandig, moet deze bevestiging geisoleerd zijn? en las iets over een metalen plek waar hij aan bevestigt moet zijn, klopt dit?

alvast bedankt!