Auteur Topic: Uniden UBC 3500 XLT  (gelezen 15714 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

PD1EU

  • Gast
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2009, 09:13:12 »
Citaat van: "ShyaMie"
Citaat van: "Superted"
Tenzij je de data kabel hebt besteld...... NIET aansluiten met die kabel op USB man gek!!
Met zo'n kabel blaas je je scanner op!
Er komt 5 volt op een pen te staan waar ie niet op hoort!
deze heb je nodig:
http://www.scanman.nl/N_art_973.html

en dan als je geen seriele poort heb een kabel van USB naar serieel!

DUS HOE DAN OOK GEEN USB KABEL GEBRUIKEN!!

Er staat toch altijd 4.2 tot 4.8 volt op je usb poorten??

USB-data heeft een ander spanningsniveau dan RS232-data,vandaar dat er ook een USB/RS232-converter tussen de PC en de scanner moet zitten.
De pinout van de Uniden RS232-datakabel heb ik ook niet kunnen vinden.
Wel vond ik deze complete kabel dus inclusief converter.
Beter is het een aparte USB/RS232-converter te kopen want die is universeel toepasbaar voor wat dan ook.
Of je hebt een PC met een RS232-uitgang,dan heb je geen converter nodig,maar alleen de Uniden RS232-datacable.

-Ed

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2009, 09:25:48 »
USB is altijd +5V. RS-232 mag varieren tussen de + of - 3 tot 12 V, met een absoluut maximum van + of - 25V (http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232). Het lijkt er dus niet op dat je je 3500 kapot kan maken door de 5V van de USB. Wat wel kan is dat de pinout anders is en dat er op de verkeerde pin spanning komt te staan. Om die reden zou ik voor 10/15 euro de juiste kabel kopen en niet het risico nemen je dure scanner te vernaggelen.
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline ShyaMie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2009, 10:42:05 »
Citaat van: "Elmer"
USB is altijd +5V. RS-232 mag varieren tussen de + of - 3 tot 12 V, met een absoluut maximum van + of - 25V (http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232). Het lijkt er dus niet op dat je je 3500 kapot kan maken door de 5V van de USB. Wat wel kan is dat de pinout anders is en dat er op de verkeerde pin spanning komt te staan. Om die reden zou ik voor 10/15 euro de juiste kabel kopen en niet het risico nemen je dure scanner te vernaggelen.

Ok thanx. ;)

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #18 Gepost op: 7 juli 2009, 12:47:21 »
Citaat van: "Superted"
Verder weet ik dat het kabeltje te maken is, maar het schema weet ik niet meer!!

http://homepage.ntlworld.com/tony.ling/ ... rface.html

--
Gerrit.

PD1EU

  • Gast
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #19 Gepost op: 7 juli 2009, 13:36:15 »
Je wordt verwend ShyaMie.. :)

-Ed

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #20 Gepost op: 8 juli 2009, 09:29:17 »
Ik heb intussen BCTOOL gedownload en ik moet zeggen, het werkt prima en het ziet er ook nog goed uit.
Eerlijk gezegd had ik nog nooit van het programma gehoord.
Ik heb een origineel seri ëel kabeltje, aangesloten op de lap-top.
Bedankt voor de tip.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

PD1EU

  • Gast
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #21 Gepost op: 9 juli 2009, 08:13:15 »
Tsja...dus toch geen knoei-progje !!
Soms moet je zo'n programma gewoon proberen om te kijken of het je bevalt.
En dat doet het dus.. :)
Als je een notebook hebt met een RS232-poort,dan ben ik wel benieuwd welke dat is.

-Ed

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #22 Gepost op: 9 juli 2009, 11:36:44 »
Ik heb een al wat oudere Packard Bell Lap-top met een seri ële aansluiting en USB.
Toen ik twee jaar geleden mijn UBC3500xlt kocht was een USB kabel nog niet leverbaar.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

PD1EU

  • Gast
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2009, 08:21:59 »
Ik ben bang dat we ShyAmie in totale verwarring hebben gebracht met onze antwoorden !!
Zolang men  in de telecommunicatie RS232 als standaard blijft gebruiken,zal men nooit overstappen naar
een mini-usb uitvoering voor data-overdracht.
De commercie spint er alleen maar garen bij om het allemaal zo te laten.
Ook voor de ontwerpers loont het waarschijnlijk niet om over te stappen naar USB.

-Ed

Offline ShyaMie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #24 Gepost op: 10 juli 2009, 20:20:00 »
Citaat van: "pd1eu"
Ik ben bang dat we ShyAmie in totale verwarring hebben gebracht met onze antwoorden !!
Zolang men  in de telecommunicatie RS232 als standaard blijft gebruiken,zal men nooit overstappen naar
een mini-usb uitvoering voor data-overdracht.
De commercie spint er alleen maar garen bij om het allemaal zo te laten.
Ook voor de ontwerpers loont het waarschijnlijk niet om over te stappen naar USB.

-Ed

Nu snap ik er helemaal niets meer van :?
De usb kabel die men voor de Uniden levert is toch een Mini usb kabel die data verkeer genereerd?
De kabel die ik besteld heb staat te boek als datakabel voor een digitale camera, deze genereerd toch ook dataverkeer?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4924
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #25 Gepost op: 10 juli 2009, 20:42:21 »
Citaat van: "ShyaMie"
De usb kabel die men voor de Uniden levert is toch een Mini usb kabel die data verkeer genereerd?
De kabel die ik besteld heb staat te boek als datakabel voor een digitale camera, deze genereerd toch ook dataverkeer?

Kabels genereren zelden dataverkeer.

PD1EU

  • Gast
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #26 Gepost op: 10 juli 2009, 22:10:29 »
Dataverkeer van en naar je scanner is geen USB-data maar RS232-data.
Dataverkeer van en naar je PC is geen RS232-data maar USB-data.
USB en RS232 zijn beide serieele vormen van communicatie,alleen kunnen ze zonder tussenkomst van een converter(omzetter) niet samenwerken.
Wat deze twee soorten dataverkeer samen brengt,noemt men een USB/RS232-converter.
Een één-op-één kabel tussen PC en scanner is dus onmogelijk.
Mocht het mini-usb stekkertje wel passen in je scanner,dan wil het ook niet zeggen dat de aansluitingen in het stekkertje de juiste volgorde hebben.
Vandaar ook dat er een link werd gegeven naar de pinout van het orginele stekkertje.
Begrijp je deze uitleg nu wel ?

-Ed

Offline ShyaMie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #27 Gepost op: 11 juli 2009, 07:32:42 »
Citaat van: "pd1eu"
Dataverkeer van en naar je scanner is geen USB-data maar RS232-data.
Dataverkeer van en naar je PC is geen RS232-data maar USB-data.
USB en RS232 zijn beide serieele vormen van communicatie,alleen kunnen ze zonder tussenkomst van een converter(omzetter) niet samenwerken.
Wat deze twee soorten dataverkeer samen brengt,noemt men een USB/RS232-converter.
Een één-op-één kabel tussen PC en scanner is dus onmogelijk.
Mocht het mini-usb stekkertje wel passen in je scanner,dan wil het ook niet zeggen dat de aansluitingen in het stekkertje de juiste volgorde hebben.
Vandaar ook dat er een link werd gegeven naar de pinout van het orginele stekkertje.
Begrijp je deze uitleg nu wel ?

-Ed

Hallo Ed,

Dank je voor je duidelijke en heldere uitleg.  ;)

PD1EU

  • Gast
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #28 Gepost op: 11 juli 2009, 12:18:45 »
Ik hoop niet dat je je scanner nu in de wilgen smijt ShyAmie,maar ik ben nu wel benieuwd wat je vervolg-aktie zal zijn.
Je komt er denk ik niet onderuit om een orgineel Uniden-data-kabeltje te kopen en een USB/RS232-converter.
Die converter is op ebay niet zo duur en vaak met PayPal te betalen.
Bij een converter zit ook vaak een CD'tje met de driver,of je krijgt een link naar een site waar de driver is te downloaden.
Succes,

-Ed

Offline ShyaMie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Uniden UBC 3500 XLT
« Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2009, 19:48:51 »
Hallo Medeforummers,

Bedankt voor jullie feedback en kennis betreffende dit onderwerp.
ik heb er toch maar verstandig aangedaan om via Ebay voor €27,00 ( Inclusief verzendkosten ) een origineel Uniden USB-kabeltje te bestellen. :)



Dat lijkt me een stuk veiliger en ik verkl**t mijn scanner op die manier niet, want ook voor mij geldt helaas " ze groeien nog steeds niet op mijn rug "

Thanx allemaal.