Auteur Topic: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?  (gelezen 5755 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Niek

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Gepost op: 30 juni 2009, 13:26:44 »
Ik ben in bezig van een Opel Astra maar wil graag een mobilofoon of bakkie in bouwen vw werk. Maar een magneet antenne is geen optie. Dus zat ik te denken aan de radio antenne? Ik had al eens wat rond geneusd hier op het forum en daar ben al iets over een splitter tegen gekomen. Is het mogelijk om een bakkie BIJ de radio aan te sluiten? Zodat radio het wel nog normaal doet en mijn bakkie ook? Want om gaten in mijn dak te gaan boren vond ook al zoiets.

Is het mogelijk om deze op de antenne aan te sluiten en lukt dat met huidige radio antenne of heb je daarvoor wat speciaals nodig. Want ben wel handig maar deze dingen is net Chinees voor mij.

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2009, 14:22:05 »
Hallo Niek,

Een antenne heeft een beperkte bandbreedte. Een antenne voor je autoradio zal optimaal werken tussen 88 en 108MHz, daarbuiten wordt hij heel snel inefficient. Voor een zender heb je een efficiente antenne nodig zodat de zender zijn vermogen kwijt kan. Als de antenne niet goed is afgestemd op de frequentie waarop je gaat zenden, dan maak je je zender stuk!
Met andere woorden, je hebt een 2e antenne nodig. Gaten zagen lijkt me ook niet zo handig. Waarom kun je geen magneetvoet gebruiken?

P.S.: welkom op dit forum :)
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2009, 14:50:34 »
Andere optie: vervang de radio antenne door b.v. een mobilofoon antenne met een splitter.
Dat werkt wel..........

Offline gerrit de Bruin

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 216
Re: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2009, 16:07:08 »
Kijk maar eens op de site van jwx antennas.
Zelf gebruik ik de triplexer om een vhf en eventueel uhf mobilofoon + autoradio te koppelen aan 1 antenne.


Gerrit
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2009, 16:21:50 »
Citaat van: "gerrit de Bruin"
Zelf gebruik ik de triplexer om een vhf en eventueel uhf mobilofoon + autoradio te koppelen aan 1 antenne.

Maar dat is dan waarschijnlijk aan een UHF-antenne, en niet aan een autoradioantenne.

-Rene

Offline gerrit de Bruin

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 216
Re: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2009, 18:51:28 »
Nu zit er een katrhrein 1/4 golf vhf antenne op, radio rx is goed tot zeer goed.
Op de triplexer kan eventueel nog een tetra mobilofoon(uhf), ligt nu op kantoor, uiteraard zal er dan een dualband of uhf antenne op het dak geplaatst moeten worden.

Gerrit
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò

Offline Niek

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2009, 00:31:12 »
Ja mijn kennis over zendapparatuur etc is maar nihil dus er is nog geen bel gaan rinkelen.

Als ik dit wou maken zoals Gerrit de Bruin zegt, wat heb dan nodig? En zou de originele bedrading van de radioantenne voldoen of moet nieuwe kabel trekken?. En ik las net ook iets over een antenneschakelaar of is dat weer iets heel anders?

VHF Antenne
Triplexer
Mobilofoon
Bedrading van triplexer naar mobilofoon en naar de accu. (moet die speciale zijn of kan gewoon elektriciteits kabeltje net als verlichting pakken?)

Nog iets?

Offline Niek

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2009, 22:45:33 »
Citaat van: "Elmer"
Waarom kun je geen magneetvoet gebruiken?

Ik geef zoiets een week en dan is die of gejat of gesloopt hier. Het is hier in weekend beetje gure bende 's nachts.

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Autoantenne als mobilofoon antenne gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2009, 08:33:44 »
ik zou als je er ipv van de radio antenne  een mobi antenne opzet wel een nieuwe coaxkabel heen trekken, orginele is vaak 75 ohm en meestal maar een hele dunne kern.
ontvangst Mid-Fryslan.