Auteur Topic: Unencrypted tetra scanner  (gelezen 40036 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline richard1074

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Unencrypted tetra scanner
« Gepost op: 20 mei 2009, 14:08:55 »
Hoi,
Deze vraag is hier wel eens eerder voorgekomen, en wellicht hoort hij ook niet in dit hoekje van dit forum, maar volgens mij zit hier bij C2000 de meeste tetra kennis.
Weet iemand of ze er al zijn ? De unencrypted tetra scanners ? Bv om met de htm in Den Haag mee te luisteren ?
Je zou een gewone scanner kunnen ombouwen ? Maar de info is zo technisch dat ik er weinig van begrijp....
Weet iemand dit ?
Groet.... Richard

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2009, 15:15:26 »
Citaat van: "richard1074"
Maar de info is zo technisch dat ik er weinig van begrijp....

Welke info?

Offline JohanV

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 57
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2011, 17:33:00 »
Ik citeer een link gevonden op het internet:


http://www.h-online.com/security/news/item/TETRA-digital-radio-now-for-everyone-1254088.html

wellicht is dit wat ook al heb ik er te weinig verstand van.

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 396
  • COMSPEC
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2011, 18:59:19 »
"Monitoring till 12 GHz"

Offline JohanV

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 57
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2011, 19:11:40 »
Ik denk dat de link die ik hier doorgeef een meer simpelere en betaalbare oplossing is!

Ik citeer een link gevonden op het internet:


http://www.h-online.com/security/news/item/TETRA-digital-radio-now-for-everyone-1254088.html

wellicht is dit wat ook al heb ik er te weinig verstand van.

Offline PD0MV

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
  • PD0MV licenced since 2009
    • Radiozendamateur PD0MV
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2011, 15:22:56 »
dat unencrypted scanner heeft geen zin het word continu encrypt uitgezonden en uitgewisseld met andere c2000 communicatie apparatuur en bij elk ontvangen oproep door te antwoorden wordt het weer her encrypted.

dus aan die scanners heb je niks, dan zul je toch echt het TEA2 Protocol moet kraken.

73 de PD0MV

hamsatman

  • Gast
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2011, 15:54:27 »
dat unencrypted scanner heeft geen zin het word continu encrypt uitgezonden en uitgewisseld met andere c2000 communicatie apparatuur en bij elk ontvangen oproep door te antwoorden wordt het weer her encrypted.
dus aan die scanners heb je niks, dan zul je toch echt het TEA2 Protocol moet kraken.
73 de PD0MV

Mark, lees de vraag van richard nog eens?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2011, 16:35:26 »
dus aan die scanners heb je niks, dan zul je toch echt het TEA2 Protocol moet kraken.

Het gaat helemaal niet om C2000.

Offline JohanV

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 57
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2011, 16:49:47 »
Ik citeer:

Weet iemand of ze er al zijn ? De unencrypted tetra scanners ? Bv om met de htm in Den Haag mee te luisteren ?

Nou dan zou dit best de oplossing kunnen zijn:

http://www.h-online.com/security/news/item/TETRA-digital-radio-now-for-everyone-1254088.html

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2011, 03:38:24 »
dat unencrypted scanner heeft geen zin het word continu encrypt uitgezonden en uitgewisseld met andere c2000 communicatie apparatuur en bij elk ontvangen oproep door te antwoorden wordt het weer her encrypted.

dus aan die scanners heb je niks, dan zul je toch echt het TEA2 Protocol moet kraken.

Maar heeft iemand nou al eens geprobeerd om mee te luisteren? Men beweert dat nu allemaal al jaren maar ik ontvang toch sterke geruchten van bij jullie dat C2000 in de (ruime) grensgebieden zonder TEA-2 zou werken om te kunnen communiceren met ons Belgen (ASTRID is ook nog altijd clear) en desgevallend via een grotere omweg ook met de Duitsers. Als je dan leest dat het TETRA-protocol op zich niet zo moeilijk te doorgronden is en je aldus al digitale scanners op de markt hebt, dan denk ik als simpele lezer: 1 en 1 is gelijk aan 2.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2370
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2011, 05:10:34 »
Niet geprobeerd:
TMO Astrid is un-crypted. Wel zul je toegang moeten krijgen tot het netwerk. Vergelijk het met draadloos inloggen op een computer netwerk.
Je zender zal dus opgemerkt worden wanneer het je lukt (je moet immers zenden). Hier zit denk ik het probleem.

Vlg. mij koppelt de centralist de netwerken tijdens interventies op de grens en communiceren wij wel TEA-2.
Ik kan me niet voorstellen dat langs de grens zonder TEA-2 is, lijkt mij niet praktisch.
Ik weet e.e.a. niet zeker, maar probeer met je mee te denken.

DMO Kun je zonder meer meeluisteren.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2011, 06:52:54 »
TMO Astrid is un-crypted. Wel zul je toegang moeten krijgen tot het netwerk. Vergelijk het met draadloos inloggen op een computer netwerk.
Je zender zal dus opgemerkt worden wanneer het je lukt (je moet immers zenden). Hier zit denk ik het probleem.

Nee hoor dat hoeft niet. Niet dat ik ervaringsdeskundig ben, maar iets wat uitgezonden wordt (ongecodeerd) is gewoon te ontvangen, daarvoor hoef je je niet "aan te melden". TETRA radio's melden zich aan zodat het netwerk weet op welke gespreksgroep ze staan afgestemd en wat er dus via welke mast moet worden uitgezonden. Daarom ben je als "luisteraar" afhankelijk van de op dat moment bij die specifieke mast aangemelde radio's.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2011, 13:25:27 »
TETRA radio's melden zich aan zodat het netwerk weet op welke gespreksgroep ze staan afgestemd en wat er dus via welke mast moet worden uitgezonden. Daarom ben je als "luisteraar" afhankelijk van de op dat moment bij die specifieke mast aangemelde radio's.

Ook het Belgische ASTRID heeft authenticatie op het netwerk zitten. Dit heeft namelijk niks te maken met encryptie. Anders zou het wel erg gemakkelijk zijn om mee te luisteren. De authenticatie bestaat net zoals op het C2000 netwerk uit de combinatie ISSI en TEI.

Groet,

Hans

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #13 Gepost op: 21 juni 2011, 20:05:50 »
Ook het Belgische ASTRID heeft authenticatie op het netwerk zitten. Dit heeft namelijk niks te maken met encryptie. Anders zou het wel erg gemakkelijk zijn om mee te luisteren. De authenticatie bestaat net zoals op het C2000 netwerk uit de combinatie ISSI en TEI.

Authenticatie heeft te maken met meepraten, niet met meeluisteren. Dat is met een geschikte ontvanger gewoon mogelijk.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2370
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2011, 16:30:57 »
Ook het Belgische ASTRID heeft authenticatie op het netwerk zitten. Dit heeft namelijk niks te maken met encryptie. Anders zou het wel erg gemakkelijk zijn om mee te luisteren. De authenticatie bestaat net zoals op het C2000 netwerk uit de combinatie ISSI en TEI.

Authenticatie heeft te maken met meepraten, niet met meeluisteren. Dat is met een geschikte ontvanger gewoon mogelijk.

Een clear Tetra porto doet op Marktplaats 100 tot 150 euro. Is altijd nog goedkoper dan een nieuwe Tetra scanner.
206 en 9998 (uit mijn hoofd, ik kan er naast zitten) erin + de freq's en luisteren maar neem ik aan?