Auteur Topic: Luchtvaart - 131,10mhz in Oostende  (gelezen 4723 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline fairmatescan

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Luchtvaart - 131,10mhz in Oostende
« Gepost op: 28 december 2008, 23:21:29 »
Hello,


Ik volg al een tijdje dit forum passief maar vraag me nu toch iets af.
Ik was vandaag in Oostende en het viel me op dat Brussels op 131,100 mhz daar ideaal te ontvangen was en dan bedoel ik natuurlijk zowel ATC als vliegtuig.
Zenden ze vandaar uit, of is dit een herhaal station? Ik dacht dat ze in semerzake 131,10 uitzonden.


Iemand een antwoord?


Greets !

Offline Freebird

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Luchtvaart - 131,10mhz in Oostende
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2008, 23:30:43 »
In Semmerzake zit Belga de militaire luchtverkeersleiding.
En die gebruiken 131.100 niet.
Dit is de frequentie van Brussels west en kan idd vanuit Oostende de lucht ingaan.

http://www.belgocontrol.be/belgoweb/pub ... ntent/EBOS
UBC125XLT - Diamond RH707 - D777, UBC280XLT

Offline Eavesdrop

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: Luchtvaart - 131,10mhz in Oostende
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2008, 14:45:04 »
Hallo de communicatie op 131.100 is hier in het Noordoosten van Vlaams-Brabant ook 5/5 te ontvangen.

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Luchtvaart - 131,10mhz in Oostende
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2010, 02:37:37 »
Joe,

131.1 wordt uitgezonden in Nossegem (daarom ontvanst in NO Vlaams-Brabant), maar ook op de luchthaven in Oostende.

125.0 wordt uitgezonden in Nossegem en ik dacht ook in Saint-Hubert.

Ze willen ook de FIS (Brussels Information) gaan uitzenden in Oostende en Saint-Hubert omdat de kleintjes anders de FIS niet verstaan als ze in het hele westen of oosten zitten (maar om een onbekende reden snappen die zondagsvliegers dat niet waardoor ze maar blijven oproepen en met hun trage en ongedisciplineerde berichten de hele frequentie nationaal blokkeren).

Anyway waarom de 131.1 ook in Oostende, omdat 1) naart schijnt de zender in Nossegem niet tot in Dover reikt, en vanaf hier schakelt London de bakken al over op Brussels (of Maastricht), en 2) om direct al met de departures van Oostende te kunnen klappen op lage hoogte, zodat ze niet moeten aflevelen op FL 60 of whatever initieel level ze naartoe geklaard zijn.

Er wordt een speciale techniek gebruikt - ben de naam kwijt - maar Nossegem en Oostende zenden allebei niet uit op 131.1, de één op 131.099 en de ander op 131.101 ofzoiet, omdat één freq vaak een groot gebied moet coveren is dit is een vaak gebruikte techniek in de luchtvaart en boordstations zijn ontworpen om de sterkste zender eruit te halen en de ander te filteren.

In Semmerzake zenden ze enkel die Belga dinges uit (military), geen civiele freqs.

Heeft iemand nog een idee of Maastricht EUROCONTROL nog masten heeft staan in Belgie of bedienen ze gans Belgie tot en met de zee met hun zender in Beek? Zou opzich wel kunnen natuurlijk gezien ze enkel maar met trafiek boven 24500 voet moeten klappen.

Greetz,
bart

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Luchtvaart - 131,10mhz in Oostende
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2010, 07:23:07 »
Citaat van: "Bart_Vb"
Er wordt een speciale techniek gebruikt - ben de naam kwijt - maar Nossegem en Oostende zenden allebei niet uit op 131.1, de één op 131.099 en de ander op 131.101 ofzoiet, omdat één freq vaak een groot gebied moet coveren is dit is een vaak gebruikte techniek in de luchtvaart en boordstations zijn ontworpen om de sterkste zender eruit te halen en de ander te filteren.

Veel stations werken op deze manier, die 'Offset Carrier' wordt genoemd. Met 3 stations is de offset 0, +7.5 en -7.5 kHz. In Nederland werkt Amsterdam Information op 124.300 met deze techniek (zenders in Domburg,  bij Schiphol (Riekerpolder) en Eelde). De 7.5 kHz interferentietoon die ontstaat, wordt door het audiofilter in de airborne zendontvanger onderdrukt.