Auteur Topic: marifoon antenne  (gelezen 7374 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

dani_mollema

  • Gast
marifoon antenne
« Gepost op: 29 januari 2004, 17:41:19 »
ik heb een vraag als ik een marifoon antenne op mijn scanner aan sluit heb ik dan meer ontvangst tussen de 156.000 en 163.000 mhz wie heeft hier goede ervaringen mee

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: marifoon antenne
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2004, 18:23:48 »
Mijn ervaring is dat een dergelijke antenne het beter doet dan de gemiddelde scannerantenne zoals een discone.

dani_mollema

  • Gast
Re: marifoon antenne
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2004, 19:47:45 »
bedankt voor de snelle reactie dan ben ik toch van plan om een aan te schaffen

dani_mollema

  • Gast
Re: marifoon antenne
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2004, 18:00:09 »
zijn er nog meer mensen met goede ervaringen

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: marifoon antenne
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2004, 19:04:43 »
Het is natuurlijk vaak zo, dat een antenne die voor een specifiek doel is ontworpen (marifonie in dit geval) zijn hoogste rendement haalt in het gebied waarvoor hij is gemaakt.
Nu zijn er altijd slechte smalband antennes en goede breedband scannerantennes....

Maar als je een goede kwaliteit discone met een kwalitatief goede marifoonantenne vergelijkt zou bovenstaande waar moeten zijn.

Een breedbandscannerantenne MOET nu eenmaal een compromis sluiten, hij moet immers van 30-1300Mhz ontvangen, en het is niet mogelijk om een antenne te produceren die over deze gehele breedte even goed qua ontvangst is.

Theoretisch is jou antenne ook op 160.000Mhz "in resonantie", 5Mhz daaronder of daarboven geeft al een meetbaar verlies.. Dus hoe breder je ontvangst, hoe onnauwkeuriger je antenne.

EdSki :idea:

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: marifoon antenne
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2004, 19:38:14 »
ik gebruik een Yagi ( richt) antenne voor de marifoon ontvangst. Voldoet voor mij prima omdat de signalen die ik horen wil allemaal een beetje uit de zelfde hoek komen
Verder gebruik ik een 1/4 antenne,eigen bouw,  met 4 radialen naar benden gericht afgestemd op het marifoon verkeer in de 160 mHz



groeten John  R

de Rotterdamse haven op de scanner beluisteren
http://home.zonnet.nl/john-r

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: marifoon antenne
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2004, 20:16:50 »
Mijn ervaring met een goede gepiekte antenne: Ga ik een station beluisteren op dezelfde frequentie als waar mijn (smalbandige) antenne voor gemaakt is, komt hij binnen met 7 s-punten. Als dit station 20Mhz hoger gaat zitten (met diezelfde apparatuur/vermogen, en dezelfde antenne maar dan aangepast voor dit frequent), komt dit met een s 3 binnen.....Dat zijn dus 4 s-punten op 20Mhz....

Nou meende ik mij te herinneren dat 1 s punt 20db signaalsterkte is. Dus heb je een klein beetje het idee wat de waarde is van een goed aangepaste antenne.

EdSki :idea:

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7569
  • PE1RFR
Re: marifoon antenne
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2004, 10:18:24 »
Citaat van: "EdSki"
Nou meende ik mij te herinneren dat 1 s punt 20db signaalsterkte is.

Dat is wel heel erg optimistisch. 1 S-punt staat gelijk aan 6 dB, ofterwel een verviervoudiging van het signaal.

Groeten, Peter.

dani_mollema

  • Gast
Re: marifoon antenne
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2004, 16:27:34 »
bedankt voor de reactie's heb intussen een aangeschaft staat nog niet op het dak doe dit volgende week dan kan ik zegen of het onvangst beter is geworden  :D

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7569
  • PE1RFR
Re: marifoon antenne
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2004, 08:11:01 »
Citaat van: "dani_mollema"
bedankt voor de reactie's heb intussen een aangeschaft staat nog niet op het dak doe dit volgende week dan kan ik zegen of het onvangst beter is geworden

Goede coax is natuurlijk ook belangrijk. Het is zonde om aan een goede antenne goedkope coax te hangen zoals 'dunne' RG58. Bij lengtes langer dan een meter of 5 dan is RG213 raadzaam. Op 160 MHz zal het verlies nog wel meevallen, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen en altijd voor dikke coax kiezen om verliezen in de kabel zoveel mogelijk te voorkomen...

Groeten, Peter.

dani_mollema

  • Gast
Re: marifoon antenne
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2004, 11:40:42 »
bij deze antenne zat 10 meter kabel standaard aan dus ik neem aan dat dit wel goed zit

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: marifoon antenne
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2004, 14:48:59 »
Nou.......,

Dat betwijfel ik. Meestal is 'standaard' een synoniem voor 'goedkoop' in de ogen van de fabrikant.  Ik zou het dus toch ff checken.
"Kick the tire and light the fire!!"

dani_mollema

  • Gast
Re: marifoon antenne
« Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2004, 17:24:36 »
doe ik van de week groeten uut olhoof