Maar hoe heet de techniek waarmee ATIS verstuurd wordt?
FFSK
OK, bedankt.
Overigens ben ik ingefluisterd dat mijn vraagstelling niet helemaal correct was. Het had het protocol van ATIS moeten zijn.
Ik wil proberen om de codes (bijv) zoals hierboven genoemd, via software op m'n beeldscherm te laten verschijnen.
http://www.coaa.co.uk/dscdecoder.htm - 'ATIS decode - In addition to decoding the MF, HF and VHF modes of DSC, DSCdecoder is also able to decode the ATIS (Automatic Transmitter Identification System) data bursts that are transmitted on the regular VHF marine channels in the Benelux and Rhineland river systems.'
Ik weet het, ik heb het programma (de trial versie) nu draaien, maar het leek me een leuk idee om het, in samenwerking met Peter, ook mogelijk te maken in PDW.
Maar daarvoor moeten we dus de volledige opbouw van de datapakketten weten om er iets mee te kunnen, alsmede de snelheid. Vandaar...
Het leek mij een leuk idee om te kijken of het ook in PDW toe te passen zou zijn. Overigens zou dat dan gratis worden, dit in tegenstelling tot het programma van coaa. Daarnaast vind ik PDW lekker werken, dat ook in tegenstelling tot het programma van coaa. Als je daar een schip, callsign of MMSI wilt bijwerken moet je dat via een bestandje doen wat niet echt makkelijk, snel en doeltreffend is.
Er zal vast wel een nieuw programma voor ATIS zijn wat op de geluidskaart werkt en mogelijk kan iemand anders je daarbij helpen. Vroeger kon je de datariedel decoderen en omzetten in RS232 met een modem dat werkte volgens de V21? standaard. De enen en nullen uit de RS232 poort werden dan omgezet in een leesbaar schrift b.v. PD1234. Nu weet je nog niks en daarom is er een database waarin deze codes aan een scheepsnaam+gegevens van het schip is gekoppeld. Die gegevens moet je dus hebben, tenzij je zelf weet welk schip de roepletters PD1234 heeft. Hiermee geholpen?
Groet,
Leen
Op
http://www.at-ez.nl/roepletters-maritiem/index.html kan je veel Nederlandse roepnamen achterhalen. Daarnaast zou het dan weer lekker puzzelen worden; goed luisteren naar de roepnaam en gelijk kijken op PDW wat de roepletters zijn. Zo zou je, net als bij de capcodes, een aardige database (filters.ini) maken met roepnamen. Het meest ideale zou (wat mij betreft) zijn als PDW bijvoorbeeld het volgende laat zien:
Time.......Date.......MMSI........CALL.....Ship/Object
15:02:22 23-03-08 211037881 DC7881 HERCULES 3
De time en date zoals ook bij P2000, MMSI ontvangt PDW en vertaalt dat in DC7881 en zelf kan je dan aan het MMSI-nummer een scheepsnaam koppelen via filters.ini
Maar ja, dan moet PDW wel de verzonden data kunnen ontcijferen en dat is nou net waar ik niet (zo) goed in ben.... :|
Waar ik dus eigenlijk op zoek naar was, was dus naar het protocol ATIS; hoe de bitjes verzonden worden, bitpatronen, synchronisatie, bitrate en dergelijken.