Auteur Topic: 438.9375  (gelezen 4821 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Oldskool

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 128
438.9375
« Gepost op: 1 januari 2008, 20:15:43 »
Ik hoor momenteel 2 mensen communiceren op de 438.9375MHz. Het is mijn niet erg duidelijk waar het hier om gaat.

Ze hebben het nu over foto's opslaan in het archief en het bewerken van foto's. En net vroeg de ene persoon ook aan de andere of hij zijn e-mails had ontvangen. En ook heeft een van de 2 personen het erover dat hij zijn PC eens moet opschonen.
Een van de personen lijkt buiten te lopen. Hij zei net ook "Even een momentje hoor, dan ga ik even uit de wind", terwijl er inderdaad een blazend geluid door de scanner klonk.

Af en toe komen er ook datasignalen door de communicatie heen, deze kan ik ook niet echt plaatsen, fragmentje is hier te horen.

Zojuist komt er ook een 3e persoon doorheen en deze krijgt de van de andere sprekers nog de beste wensen.
Met vriendelijke groet,
Jan

Scanners: UBC9000XLT, UBC280XLT, Commtel Com216
Antenne\'s: Diamond RH771

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4924
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 438.9375
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2008, 20:17:22 »
Citaat van: "Oldskool"
Ik hoor momenteel 2 mensen communiceren op de 438.9375MHz. Het is mijn niet erg duidelijk waar het hier om gaat.

Ze hebben het nu over foto's opslaan in het archief en het bewerken van foto's. En net vroeg de ene persoon ook aan de andere of hij zijn e-mails had ontvangen. En ook heeft een van de 2 personen het erover dat hij zijn PC eens moet opschonen. Het klinkt dus op zich als wat zakelijke communicatie, maar wat voor bedrijf dit zou kunnen zijn is mij nog niet duidelijk. Heeft iemand wellicht iets te boek staan op deze frequentie?

Ja, zendamateurs. Repeater Delft?

Offline Oldskool

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 128
Re: 438.9375
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2008, 20:23:43 »
Citaat van: "Discriminator"
Ja, zendamateurs. Repeater Delft?

Ik maak daaruit op dat jij de mensen op deze frequentie ook hoort?

Ze wensen elkaar net een goede nacht en gebruiken inderdaad zendamateur namen, de enige die ik kon verstaan was PA1JOS (Jos). De datasignalen zijn mij nog wel onduidelijk, klinken deze bekend voor iemand?
Met vriendelijke groet,
Jan

Scanners: UBC9000XLT, UBC280XLT, Commtel Com216
Antenne\'s: Diamond RH771

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4924
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 438.9375
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2008, 20:39:18 »
Citaat van: "Oldskool"
Ik maak daaruit op dat jij de mensen op deze frequentie ook hoort?

Niet nu, maar zo uit mijn hoofd is dat de repeater van Delft. 't Is vrij gebruikelijk om zendamateurs tegen te komen op een frequentie die aan hen is toegewezen (430 - 440 MHz).

Citaat van: "Oldskool"
Ze wensen elkaar net een goede nacht en gebruiken inderdaad zendamateur namen, de enige die ik kon verstaan was PA1JOS (Jos). De datasignalen zijn mij nog wel onduidelijk, klinken deze bekend voor iemand?

Ja, dat is morse. De identificatie van de desbetreffende zendamateur ..D4TH, dus PD4TH.

Offline Oldskool

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 128
Re: 438.9375
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2008, 20:47:36 »
Citaat van: "Discriminator"
Ja, dat is morse. De identificatie van de desbetreffende zendamateur ..D4TH, dus PD4TH.

O ja, natuurlijk. Had ik moeten herkennen, nog niet eens aan gedacht, maar houden we dat in het achterhoofd voor de volgende keer dat we zendamateurs te pakken krijgen. Die callsign hoort volgens QRZ.com bij een meneer uit Delft. Dat zou dus inderdaad goed aansluiten bij jou idee van de repeater Delft.

Flinke repeater dan, dat ik die helemaal hier in Alblasserdam met een simpele binnenhuisantenne nog redelijk goed kan ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Jan

Scanners: UBC9000XLT, UBC280XLT, Commtel Com216
Antenne\'s: Diamond RH771

paul19622

  • Gast
Re: 438.9375
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2008, 20:55:42 »
Is het ook bekend sinds wanneer deze repeater in de lucht is en waar hij staat in Delft? Sinds kort zie ik wel iets op een bejaardencentrum in Delft Voorhof staan waar ik mij al een tijdje van af loop te vragen waar dit van zou kunnen zijn. Een bruine spriet met daarbij iets van een straalverbinding o.i.d.  :?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4924
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 438.9375
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2008, 08:33:38 »
Citaat van: "paul19622"
Is het ook bekend sinds wanneer deze repeater in de lucht is en waar hij staat in Delft? Sinds kort zie ik wel iets op een bejaardencentrum in Delft Voorhof staan waar ik mij al een tijdje van af loop te vragen waar dit van zou kunnen zijn. Een bruine spriet met daarbij iets van een straalverbinding o.i.d.  :?

http://www.omzetterdelft.nl/

Gert Jan

  • Gast
Re: 438.9375
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2008, 13:42:51 »
Hee, ik dacht dat die leipe PA1JOS de repeater van Delft boycotte, of was dat alleen met zijn borrelronde?

paul19622

  • Gast
Re: 438.9375
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2008, 14:00:44 »
Overigens ontvang ik ook ik in die buurt een loeihard signaal met data (packet ofzo?) op de ik dacht zo uit mijn hoofd 144.8000 MHz. Aan de hand van de foto's kan ik niet zeggen ofdat deze daar ook bij staat maar misschien dat er is iemand kan kijken dan weet ik ook gelijk wat of wie mijn scanner over zijn eindhoven heenblaast in die buurt.  :oops:

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4924
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 438.9375
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2008, 14:14:05 »
Citaat van: "paul19622"
Overigens ontvang ik ook ik in die buurt een loeihard signaal met data (packet ofzo?) op de ik dacht zo uit mijn hoofd 144.8000 MHz. Aan de hand van de foto's kan ik niet zeggen ofdat deze daar ook bij staat maar misschien dat er is iemand kan kijken dan weet ik ook gelijk wat of wie mijn scanner over zijn eindhoven heenblaast in die buurt.  :oops:

144.800 wordt gebruikt voor APRS. Hierbij wordt de positie van de zendapparatuur met Packet Radio verzonden. Dus als je het decodeert, weet je meteen waar het vandaan komt ;)

paul19622

  • Gast
Re: 438.9375
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2008, 08:08:15 »
Maar heeft dit dan ook nog een doel of is het de zendamateurs verplicht dit signaal mee te zenden? Ikzelf vindt het nogal nutteloos overkomen omdat naar mijn mening veel zendamateurs gewoon thuis zitten te zenden. Overigens is dit signaal hier in Delft door heel de wijk Voorhof keihard te horen met alle gevolgen vandien voor de scannerluisteraars die in deze wijk wonen. Ik neem aan dat dit signaal met een behoorlijk vermogen verstuurd wordt en als je dan elke keer dat geluid op alle VHF banden van je scanner hoort wordt je daar niet blij van... Maar goed hartelijk dank voor de info.  ;)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4924
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 438.9375
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2008, 08:49:53 »
Citaat van: "paul19622"
Maar heeft dit dan ook nog een doel of is het de zendamateurs verplicht dit signaal mee te zenden? Ikzelf vindt het nogal nutteloos overkomen omdat naar mijn mening veel zendamateurs gewoon thuis zitten te zenden. Overigens is dit signaal hier in Delft door heel de wijk Voorhof keihard te horen met alle gevolgen vandien voor de scannerluisteraars die in deze wijk wonen. Ik neem aan dat dit signaal met een behoorlijk vermogen verstuurd wordt en als je dan elke keer dat geluid op alle VHF banden van je scanner hoort wordt je daar niet blij van... Maar goed hartelijk dank voor de info.  ;)

APRS is een van de manieren om de zendhobby te bedrijven. Wellicht is het station dat je hoort een APRS-digipeater. Dat ontvangt positierapporten van gebruikers in de buurt op en zendt ze opnieuw uit, zodat op die manier het bereik vergroot wordt. Net zoiets als een repeater voor spraak.

Edit - gevonden: http://www.pe4ir.nl/pi4ttc-aprs/

En als je scanners er last van hebben, zou je eens op zoek moeten gaan naar een betere scanner.. ;)