Auteur Topic: En zo kan het ook voor de pers  (gelezen 119894 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1340
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #45 Gepost op: 26 december 2007, 12:17:15 »
Soms komt in de pers alarmering van Rotterdam Rijnmond als enige steeds het zelfde telefoonnummer terug. Weet iemand iets van de achtergrond daarvan?

Spoorfan

Offline pd4sam

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
    • http://www.rtvdordrecht.nl
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #46 Gepost op: 27 december 2007, 22:03:50 »
Citaat van: "spoorfan"
Soms komt in de pers alarmering van Rotterdam Rijnmond als enige steeds het zelfde telefoonnummer terug. Weet iemand iets van de achtergrond daarvan?

Dat was me ook al opgevallen, maar weet niet wat het is.
Maar bel het nummer eens, misschien wel een hele aardige centraliste (of voorlichster) aan de lijn :):)

Offline voske

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 377
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #47 Gepost op: 27 december 2007, 22:13:59 »
Zou ik niet doen, je krijgt verder toch niets te horen. Het is het telefoonnummer van de communicator. Via de zoekfunctie van het forum kan je daar wel meer over vinden.

Offline tcf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 226
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #48 Gepost op: 27 december 2007, 22:21:15 »
Ik ben er prive best blij mee als het persalarm ingevoerd zou worden in 'mijn regio'. Zakelijk gezien ben ik er een stuk minder blij mee. Gaan we wederom last krijgen van veel lastige toeschouwers. Ik vind het heerlijk rustig zo met C2000, kunnen 'we' tenminste rustig ons werk doen zonder al te veel pottekijkers. Die zijn op zich niet erg, maar veel van hen gaan graag in de weg lopen en dat is een kwalijke zaak!....
Wees verstandig, blijf jezelf

Michael

  • Gast
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #49 Gepost op: 28 december 2007, 12:01:53 »
Citaat van: "tcf"
Ik ben er prive best blij mee als het persalarm ingevoerd zou worden in 'mijn regio'. Zakelijk gezien ben ik er een stuk minder blij mee. Gaan we wederom last krijgen van veel lastige toeschouwers. Ik vind het heerlijk rustig zo met C2000, kunnen 'we' tenminste rustig ons werk doen zonder al te veel pottekijkers. Die zijn op zich niet erg, maar veel van hen gaan graag in de weg lopen en dat is een kwalijke zaak!....

Ik ben het niet helemaal met je eens. Want zelfs nu nog met C-2000 en er gebeurt iets wat je terug kan lezen op P-2000 is het net zo druk als voorheen toen het allemaal nog analoog was  :?  dus als de (eventuele) CPA en de Brandweer een uitruk krijgt gaan toeschouwers er toch alsnog naar toe en of het met het Persalarm van de Politie daardoor nog drukker krijgt betwijfel ik...

Offline Mainstay

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
    • http://www.mainstay.nl
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #50 Gepost op: 28 december 2007, 14:28:54 »
Ik denk dat tcf hier wel degelijk een punt heeft
neem nu een melding van gisteren avond in Midden- en WestBrabant
21:46:22 27-12-07  -GROUP- PRIO 1 6031 ERVE 4 WAALWIJK WONINGBRAND (INC: 03)

1 Tas naar een woning brand op zich niets bijzonders en als je niet echt in de buurt zit ook geen reden om te gaan kijken (ook niet als journalist zijnde).

Dan komt vervolgens via het "gesloten" persalarmeringssysteem van Midden- en WestBrabant de melding dat het hier gaat om een vuurwerkontploffing in een schuurtje waarbij er 1 man is overleden.

Het sturen van deze info via P2000 zal naar mijn menig toch een hoop ramptoeristen op de been brengen.

Ik zou wel blij zijn met de snelheid waarmee rotterdam-rijmond alarmeerd. Ik heb ze zelfs al een keer zien alarmeren voor een mogelijke beknelling nog voor de brandweer deze melding uitgaf. Alleen zou ik de info toch via een "Communicator" laten lopen en niet zo vrij door de ether, getuigen bovenstaand voorbeeld.

Rob
__________________________________
http://www.mainstaymedia.nl
Jupiter V9.1 (P), MTH800 (C), pdw 3.0 (M), 3500 XLT (RX)

exLid057

  • Gast
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #51 Gepost op: 28 december 2007, 14:42:24 »
Citaat
1 Tas naar een woning brand op zich niets bijzonders en als je niet echt in de buurt zit ook geen reden om te gaan kijken (ook niet als journalist zijnde).

Dan komt vervolgens via het "gesloten" persalarmeringssysteem van Midden- en WestBrabant de melding dat het hier gaat om een vuurwerkontploffing in een schuurtje waarbij er 1 man is overleden.

Het sturen van deze info via P2000 zal naar mijn menig toch een hoop ramptoeristen op de been brengen.

Gewoon eens bonnen gaan schrijven voor de genen die er niks te zoeken heeft, en dit goed volhouden, komen we volgend jar wel over de 20 mill heen..

Citaat
Ik zou wel blij zijn met de snelheid waarmee rotterdam-rijmond alarmeerd. Ik heb ze zelfs al een keer zien alarmeren voor een mogelijke beknelling nog voor de brandweer deze melding uitgaf. Alleen zou ik de info toch via een "Communicator" laten lopen en niet zo vrij door de ether, getuigen bovenstaand voorbeeld.

Snelheid lig bij de centralist, de een is sneller de andere heeft SCHIJT aan de pers en doet gewoon zijn werk ( sorry voor de uitdruking het is zo )

paul19622

  • Gast
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #52 Gepost op: 28 december 2007, 14:49:04 »
Ik denk dat dit land een beetje te ver aan het doorslaan is als het gaat om het
meelezen van berichten via P2000. Mensen en toeschouwers blijf je toch wel houden al of niet uitgezonden via de pager. Bij een autobrandje bij mij in de wijk zag het zwart van de mensen mede doordat de brandweer een paar keer fout was gereden en daarbij een paar keer moest omkeren. Het gevolg hordes mensen die achter de wagen aangingen en zo bij de plaats van de brand aankwamen. Mensen laten we toch eens ophouden met dat kinderlijke bijna zieke gedrag omtrent het wel of niet meelezen van meldingen via P2000 want mensen blijf je toch wel houden hoor. Oja misschien een tip voor de brandweer en politie zet je sirene uit als je een nieuwbouwwijk inrijdt dit scheelt een hoop bekijks....

Offline Mainstay

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
    • http://www.mainstay.nl
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #53 Gepost op: 28 december 2007, 14:59:26 »
Citaat van: "paul19622"
Oja misschien een tip voor de brandweer en politie zet je sirene uit als je een nieuwbouwwijk inrijdt dit scheelt een hoop bekijks....

Ja en weer een verkeersongevalletje extra of een paar minuten later aankomen bij de melding
Waar denk je dat die dingen voor bedoeld zijn ...
__________________________________
http://www.mainstaymedia.nl
Jupiter V9.1 (P), MTH800 (C), pdw 3.0 (M), 3500 XLT (RX)

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #54 Gepost op: 28 december 2007, 15:39:21 »
Volgens mij zal een persalarm op P2000 nooit zoveel mensen op de been brengen als in het voormalige analoge scannertijdperk gebeurde, eenvoudigweg omdat aanzienlijk minder mensen P2000 lezen dan dat er scannerluisteraars waren. Ik denk dat lang niet alle scannerluisteraars de overstap naar P2000 hebben gemaakt, en van degenen die dat wel hebben gedaan zijn er velen afgehaakt omdat een praktisch gebruik van P2000 veel intensiever is en veel meer van de mensen vraagt dan voorheen, toen gewoon op de achtergrond naar de scanner geluisterd kon worden. Daarnaast zijn er de mensen die P2000 nu pas ontdekken, maar mijn indruk is dat deze groep veelal bestaat uit echte hobbyisten en belangstellenden voor de hulpverlening die vaak op de fora actief zijn. Dit zijn in het algemeen mensen met respect voor de hulpverleners, van wie men dus niets heeft te vrezen.

Ervan uitgaande dat het toestromende publiek al beduidend minder is dan in het scannertijdperk, brengt dat automatisch met zich mee dat ook het aantal vervelende toeschouwers sterk moet zijn afgenomen. Publiek zal er altijd zijn, zo ook afzettingen. P2000 zal best wat publiek op de been brengen, maar ik denk niet in die mate dat dit problemen zal veroorzaken. Of het nu pottenkijkers zijn, journalisten, persfotografen, ramptoeristen, oprechte hobbyisten, belangstellenden voor de hulpverlening, buurtbewoners of passanten, degenen die geen perskaart hebben of anderszins al dan niet beroepsmatig bevoegd zijn, moeten gewoon achter de afzettingen blijven. De hulpverleners zijn heel goed in staat om die afzettingen zodanig te situeren dat zij hun werk naar behoren kunnen doen. In die zin is er dus weinig veranderd, met uitzondering van het gunstige feit dat er dus hoe dan ook minder mensen toestromen.

Ik spreek uit eigen ervaring in de regio Haaglanden, waar ik soms wat plaatjes schiet voor een 112 website. Voorheen kwam je bij incidenten hele kolonnes scannerrijders tegen, nu zijn die in geen velden of wegen meer te bekennen. Wel zie ik steeds dezelfde gezichten van mensen die net als ik serieus met de hobby of met hun beroep bezig zijn. Het is wat betreft het ramptoerisme in ieder geval een stuk rustiger dan vroeger.

Blijft natuurlijk het gegeven dat er altijd incidenten zullen zijn, waar de hulpverlening om welke reden dan ook zo min mogelijk publiek bij wil hebben. In dat geval is natuurlijk een alarmering via P2000 ongewenst en kan de professionele pers op andere wijze worden geïnformeerd.

Kortom, ik denk dat het offici ële persalarm door middel van bellen zal blijven bestaan en dat er via P2000 niets meer en niets minder te zien zal zijn dan wat voorheen op de scanner beluisterd kon worden, met dat verschil dat deze berichten veel minder mensen zullen bereiken dan vroeger via de scanner het geval was. Dit maakt de invoering van een persalarm via P2000 in mijn ogen dan ook tot een gunstige ontwikkeling voor alle partijen.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Wilmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #55 Gepost op: 28 december 2007, 16:28:57 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Gewoon eens bonnen gaan schrijven voor de genen die er niks te zoeken heeft, en dit goed volhouden, komen we volgend jar wel over de 20 mill heen..

En welk wetsdeel zou dan volgens jou van toepassing moeten zijn?

Offline enrique

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #56 Gepost op: 28 december 2007, 17:22:11 »
haha ja ach, het Wetboek van Strafrecht of de APV moet nog wel even worden aangepast. Voorstel: "Het is een ieder verboden zich te bevinden op een plek waar hij niets te zoeken heeft." Gaat er vast wel komen.

Offline tcf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 226
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #57 Gepost op: 28 december 2007, 18:37:05 »
Citaat van: "enrique"
haha ja ach, het Wetboek van Strafrecht of de APV moet nog wel even worden aangepast. Voorstel: "Het is een ieder verboden zich te bevinden op een plek waar hij niets te zoeken heeft." Gaat er vast wel komen.

Als je daar toch voor zou kunnen schrijven....!!! :P
Wees verstandig, blijf jezelf

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #58 Gepost op: 28 december 2007, 20:10:00 »
Hebben jullie het nu over mensen die maling hebben aan de afzettingen en er gewoon bovenop gaan staan, of ook over het publiek dat keurig achter de afzettingen blijft? Want volgens mij is het zo, dat er wel degelijk kan worden opgetreden tegen mensen die afzettingen negeren. Als een vordering tot verwijderen niet wordt opgevolgd is er volgens mij sprake van een overtreding, zo niet van een strafbaar feit. En zoiets kan toch altijd worden gesanctioneerd? Maar zoals ik al eerder schreef, denk ik dat het aantal van deze moedwillige overtredingen wel meevalt en beperkt blijft tot incidenten.

Blijft over het publiek dat zich wèl keurig gedraagt, waar natuurlijk niet tegen kan worden opgetreden. Maar daar is uiteraard ook geen enkele reden toe, of het zou zo moeten zijn dat de hulpverleners het liefst helemaal zonder publiek zouden werken en ook deze groep niet langer zouden verdragen. Volgens mij is daarvan helemaal geen sprake, en zijn de hulpverleners realistisch genoeg om te weten dat het een illusie is alleen al te denken zonder toeschouwers te kunnen werken. Zolang er hulpverlening is, zullen er toeschouwers zijn.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Jeroen...

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 312
    • http://www.hulpverleningsfotografie.nl
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #59 Gepost op: 28 december 2007, 21:52:27 »
Ik denk dat we een beetje doordraven hierzo.
Zoals al eerder beschreven, het persINFO systeem via P2000 zal niet meer info geven als voorheen gratis uit de lucht te plukken was. Het zal zelfs mínder informatie geven. Dus NEE door het persINFO systeem zullen er echt geen massa's mensen meer komen als dat we inmiddels "gewend" zijn.

Dat het sinds P2000 veel meer is geworden is inmiddels wel duidelijk, maar je zult het er echt mee moeten doen.

Over welke categorie we het hebben maakt denk ik ook weinig uit, of het nou amateur persfotografen zijn, mensen die het voor de hobby doen, personen die het "leuk" vinden om te kijken, buurtbewoners(verreweg de meeste mensen die er op af komen) etc. etc. dat maakt niet uit, het zijn tenslotte allemaal mensen. Wat heel belangrijk is, is een goede afzetting. Wegsturen heeft geen nut levert alleen eindeloze discussie's. Ik zelf ben fotograaf voor de hobby en heb zelf nooit problemen. Nou zeg ik ook eerlijk dat ik mij altijd gedraag en je merkt dat je daar wat voor terug krijgt.

Maar volgensmij is het punt waar het om ging, dat het persINFO systeem meer mensen/fotografen zou opleveren, niet waar. Ik weet eigenlijk niet of dit ook wel de juiste plek is om deze discussie verder te voeren?
http://www.hulpverleningsfotografie.nl \";)\"

2x Uniden Bearcat UBC 60 XLT-2 | Realistic Pro 2006 | 6 x Motorola MX 3000 | 2x Portavox 3165 | MTS2000 | Discone X50 | 2x Jupiter | Bravo 802 | Galaxy v8.2