Auteur Topic: iemand ervaring met de rf systems dx 500??  (gelezen 5465 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
iemand ervaring met de rf systems dx 500??
« Gepost op: 22 oktober 2007, 14:27:52 »
iemand ervaring met deze ''magische''antenne??
m.vr.gr.john ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Toine

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: iemand ervaring met de rf systems dx 500??
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2007, 11:56:50 »
Hallo John,

Ik heb de dx-500 in gebruik, en ik moet zeggen dat de resultaten in het geheel niet slecht zijn.
Nu gebruik ik hem in combinatie met een 355D atennuater van Hewlett packard, en dan voornamenlijk op de hf banden, waar de antenne zo nu en dan wat "terug gefloten"moet worden.
Voor de vhf-uhf heb ik andere antennes in gebruik, omdat deze simpelweg gewoon beter werken op die banden, alhoewel met de dx-500 ook redelijke tot goede resultaten behaald kunnen worden op de vhf uhf.

De versterking van de antenne loopt omhoog van 3dB tot ong 32 mhz, naar 12db bij 500 mhz

De constuktie van de antenne is gewoon onverwoestbaar, en geheel gemaakt uit RVS, met een hoog blink gehalte als de zon erop staat.

wel heb ik de antenne verbonden met een rechtstreeks schone aarde, welke zo'n 15 meter de grond ingaat, indien deze antenne niet geaard is gaat veel van het signaal verloren in ruis, ik heb hem namenlijk eens afgekoppeld, en dat was een verschil van dag en nacht.
ook is er kans door statische ladingen dat de antenne defect raakt, en de garantie komt dan ook te vervallen.

Kortom, een kwalitatief hoogstandje van RF-systems,, erg goed tot 30mhz, waar ik hem het meest voor gebruik, en ideaal indien geen ruimte, en voor vhf uhf gebruik ik hem zelden, alhoewel ook redelijke tot goede resultaten, maar zoals gezegd zeker niet beter dan bijv een Diamond 777 of aor d-753 discone.

Groet Toine
Groeten uit de Kempen!!!
AR-5000/AR-5000+/IC-R8500/ AOR-8600/785XLT
Antennes:2 x D-777 incl LNA-3000/ 2 x DX-500 / DX-one/ DA-753G

exLid057

  • Gast
Re: iemand ervaring met de rf systems dx 500??
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2007, 13:13:37 »
Citaat
wel heb ik de antenne verbonden met een rechtstreeks schone aarde, welke zo'n 15 meter de grond ingaat, indien deze antenne niet geaard is gaat veel van het signaal verloren in ruis, ik heb hem namenlijk eens afgekoppeld, en dat was een verschil van dag en nacht.
ook is er kans door statische ladingen dat de antenne defect raakt, en de garantie komt dan ook te vervallen

Dit snap ik even niet 15 meter diep een aard pin ?, het lig niet aan de diepte maar aan de waarde die je moet hebben, soms is 2 meter diep al genoeg, is mijn verteld.

 Ik zelf heb de dx-one-pro 2 en lig niet aan aarde zo ver ik weet wand de enen zeg de buis lig wel aan aarde en de andere zeg weer niet, dus mijn de vraag hoe meet jij dat jij goede aarde hebt merk je dat nu echt in je ontvangst ? zal je dat eens uit willen leggen.

 Verder kan ik wel zeggen dat het ontvangst van mijn antenne super is of dat ding niet wel op niet aan aarde lig, dit even ter info

Offline Toine

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: iemand ervaring met de rf systems dx 500??
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2007, 13:29:03 »
jazeker merk ik dat in mijn ontvangst!!! de ruis is een stuk minder indien de antenne op de aarding is aangesloten, veel rustiger, waardoor zwakke signalen niet in de ruis wegvallen, maar gewoon doorkomen.

en wat betreft de aarding, mij is verteld hoe dieper, hoe beter, heb dan ook een bedrijf deze aarding laten aanleggen, en door hen laten meten, maar in "het wereldje"wil het nog wel eens verschillen van mening wat betreft de aarding, en een ieder heeft daar ook verschillende ervaringen mee.
Als bij u twee meter al voldoende is, dan is dat ook prima, er zijn immers vele wegen die naar Rome gaan.


Groet Toine
Groeten uit de Kempen!!!
AR-5000/AR-5000+/IC-R8500/ AOR-8600/785XLT
Antennes:2 x D-777 incl LNA-3000/ 2 x DX-500 / DX-one/ DA-753G

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: iemand ervaring met de rf systems dx 500??
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2007, 13:47:53 »
Toine, bedankt ;)  voor de zeer uitgebreide mening  van deze antenne,
ik ga binnenkort verhuizen, en heb nogal wat antennes, ik dacht dat het mischien een goede antenne zou zijn voor alle banden( ja, ik weet het die zijn er niet............??? maar ik dacht ,je weet maar nooit)

Nogmaals dank, zal dit zeker in mijn gedachten houden
m.vr.gr.john ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands