Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Satellietcommunicatie

Project Milsatcom

<< < (210/277) > >>

Hanso:
Hallo Jan,

De opgegeven frequenties van SpaceWeb kloppen wel alleen zijn niet meer upo=to=date qua gebruiker.
Al enige tijd worden de EVA communicatie uitgevoerd via het nieuwe digitale communicatiesysteen SSCS. Hierdoor valt er voor ons niets meer te luisteren. Wat wel gebeurd, en dat is denk ik de reden dat Jeroen van SpaceWeb die oude informatie over de EVA's laat staan, is dat bij veel EVA's de communicatie ook door ISS werd gereyaleerd op 143.625 MHz en soms op 130.1670 MHz.
Als dat werd gedaan kon je alles zeer goed volgen, mits binnen radiobereik van ISS bij zijn overkomst.
Dat laatste, dus de reyalering van het EVA signaal, heb ik nu deze week een paar maal gemist. Waarom ze het niet meer reyaleren weet ik niet.
Ik vermoed dat het vluchtleidingscentrum in Rusland ook direct signaal (e.v.t. via NASA) van de TDRS satellieten krijgt omdat over die weg alle communicatie en data etc. wordt verzonden. Opmerkelijk was altijd dat de meeste reyaleringen van de EVA's plaatsvonden zodra men vanuit het westen Europa naderde en daardoor boven Duitsland binnen bereik van ZUP kwam. Soms gebeurde het zelf dat ze de reyalering gewoon aan lieten staan meerdere rondes. Dus om een of andere reden werd het EVA signaal hoorbaar gemaakt voor ZUP of iets dergelijks.
De enigste EVA's die nog te beluisteren waren,  zijn de ruimtewandelingen vanuit de Shuttle zonder ISS erbij.

De belangrijkste frequenties waar ik zelf nog naar luister zijn:
143.6250 : NFM: VHF-1 ISS en Soyuz ---> ZUP
130.1670 : NFM: VHF-2 ISS en ZUP ---> Soyuz
121.7500 : NFM: Soyuz  ---> ISS en ZUP
259.7000 : WAM: Shuttle --> MCC Prim. en in nood voor Shuttle EVA's**
279.0000 : WAM: Shuttle. EMU backpack Shuttle EVA b.v. bij rep. v. Hubble telescoop**
296.8000 : WAM: Shuttle --> MCC Sec. en Shuttle EVA**
121.7460 : WFM: Progress TORU --> ISS   +/- 128 Khz breed
130.1630 : WFM: ISS TORU  --> Progress   +/- 128 Khz breed
166.0100 : WFM: Progress/Soyuz Block Telemetrie  165.8800 ------- 166.1400 MHz. PCM-FM
922.7600 : CW/USB: Progrsss/Soyuz/ISS Beacon.   (Alleen hoorbaar met mijn 9 elem. 900 MHz Yagi.)  
De 630 MHz frequenties met Block Telemetrie (zelfde als 166 MHz) zijn hier op aarde nauwelijk te ontvangen en naar mijn menig ook grotendeels niet meer in gebruik.
De rest van de frequenties 410.200/414,200/417.100MHz die je op internet ziet zijn niet te ontvangen (EVA/digitaal) of worden niet meer gebruikt.
** Informatie van de laatste weken geeft aan dat men ook voor de Shuttle EVA's niet meer gebruik gaat maken van de 3 bekende Shuttle frequenties maar ook is overgaan op digitale SSCS communicatie. Zekerheid heb ik niet, maar het was te verwachten.
Dus ruimtewandelingen vanuit ISS en Shuttle zijn tegenwoordig digitaal via SSCS.

Dat zijn mijn frequenties Janos, die ik in mijn ontvangers heb zitten.
De frequenties voor zendamateur doeleinden (145.800 etc) zitten uiteraard in mijn eigen zendapp. geprogrammeerd.

Janos:
O.K. dank je wel. Ik zal mijn programmering aanpassen.

Op dit moment Italiaanse telefoongesprekken op 258.2250 Sicral.

Hanso:
Hallo Janos/Jan,

Ik was op de site van NASA op zoek naar het artikel over de Shuttle EVA frequenties en hoe die gebruikt worden. Gelukkig heb ik deze een paar maanden geleden kunnen uitprinten, maar ik zag nu dat NASA de homepage weer heeft vernieuwd en het artikel heeft verwijderd.
Dus daardoor is er zekerheid dat met de genoemde 3 Shuttle frequenties niet meer gebruikt voor EVA's maar alleen nog vlak na de start en bij terugkeer, als de Ku antenne weer in het vrachtruim is teruggeklapt.

Janos:
Helemaal duidelijk. Bedankt.

Hanso:
Hallo Jeffrey,

De Butelsoftware voor de UBC780XLT is AR780. Let wel op dat je in de laatste kolom, geheel rechts, de stappen op auto zet. Dan kiest het programma de juiste rasterindeling.
Ik heb in mijn 780XLT alleen  de Milsatcom frequenties waarvan de meeste zitten in een 12,5 KHz of 25 KHz raster.
Op bank 10 wil ik nog wel eens Gonets of Cosmosfreq. zetten. Deze willen nog weleens buiten het raster vallen en dan corrigeer ik deze met de hand.
Het is inderdaad een nadeel bij de UBC780XLT, maar anderzijds is het een fijne scanner  en goed gevoelig.

Voor het echte researchwerk gebruik ik de AOR scanners en als hoofdontvanger de Yaesu FRG9600 met gemodificeerd frontend.
Deze ontvanger is werkelijk super en snel te bedienen. Zowel USB/LSB/AM/AMW/FM/FMW zijn er mee in te stellen en aparte frequenties geen probleem, maar voor het zoekwerk heb ik het meestal op USB staan. Hij kan ook scannen, maar 10 kanalen per bank, dus dat is niks, maar daar gebruik ik hem ook niet voor.
Succes,

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie