Auteur Topic: Diamond X50N  (gelezen 33542 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline danismid

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 40
Re: Diamond X50N
« Reactie #45 Gepost op: 5 augustus 2007, 13:53:10 »
Ik was ook van plan om hem op zolder te zetten dan, want ik heb hier toch niet echt de mogelijkheid om hem op het dak te zetten. Misschien is het dus toch wel een idee maar het lijkt me toch allemaal wel lastig om de hele boel goed aan te sluiten. Maar ik denk dat het ik in de toekomst toch wel wil gaan doen want wat ik hier begrepen heb vergroot dat het wel erg het bereik.

pe1rdp

  • Gast
Re: Diamond X50N
« Reactie #46 Gepost op: 6 augustus 2007, 16:19:52 »
De X50 is inderdaad een leuke antenne. Maar wel stukken slechter dan de GPX2010 die ik eerst gebruikte maar, deze antenne is dan ook 7,90mtr (!) lang en daardoor net "ietjes" meer gain.

Let bij aanschaf erop dat je een X50N koopt. Deze is te herkennen aan de N connector. Er is ook nog een X50(M) in de omloop die een M connector heeft, beter bekend als PL. Een PL connector werkt op 2mtr en zeker op 70cm stukken slechter dan een N connector.

Wat nog belangrijker is, de coax. Als je 15mtr rg213 of aircell 7 op UHF gebruikt, heb je zo 3dB aan je broek en dat is gewoon jammer. Dan ben je namelijk al de helft van je signaal kwijt door demping in je coax en connectoren.
Als je nieuwe coax gaat aanschaffen, bespaar hier niet op. Ik gebruikte eerst aircell 7 maar sinds overstappen op 1/2 (zoals lcf1250) merk ik duidelijk verschil. Als je de mogelijkheid hebt, kan ik je 7/8" aanraden. Nog veel beter maar deze heeft een flinke buigradius nodig.
Vergelijk voor aanschaf van coax de verschillende types op internet. Voor de mensen die niet met dB's overweg kunnen; elke 3dB is 50% verlies.
Dus niet bepaald onbelangrijk.

Oh ja, voor 70cm gebruik ik een Kathrein uit het Traxys netwerk: een SUPER antenne die de X50 ver achter zich laat. Deze antenne heeft ook nog eens een 7/16 aansluiting. Deze connectoren zijn (2dehands) veel goedkoper, oersterk, waterdicht (bij goede montage), veel minder demping en kunnen stukken meer vermogen aan. Dat laatste is voor RX niet van belang.
Wat ik op de discone niet eens hoor, ontvang ik op de Kathrein prima (hooguit een beetje ruis). Dus mijn advies: voor UHF ga voor een Kathrein.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK

exLid057

  • Gast
Re: Diamond X50N
« Reactie #47 Gepost op: 6 augustus 2007, 16:41:00 »
Citaat
Wat nog belangrijker is, de coax. Als je 15mtr rg213 of aircell 7 op UHF gebruikt, heb je zo 3dB aan je broek en dat is gewoon jammer. Dan ben je namelijk al de helft van je signaal kwijt door demping in je coax en connectoren.
Als je nieuwe coax gaat aanschaffen, bespaar hier niet op. Ik gebruikte eerst aircell 7 maar sinds overstappen op 1/2 (zoals lcf1250) merk ik duidelijk verschil. Als je de mogelijkheid hebt, kan ik je 7/8" aanraden. Nog veel beter maar deze heeft een flinke buigradius nodig.
Vergelijk voor aanschaf van coax de verschillende types op internet. Voor de mensen die niet met dB's overweg kunnen; elke 3dB is 50% verlies.
Dus niet bepaald onbelangrijk.

Dat met die signaal verlies ben ik het niet zo mee eens.
Ik heb zelf de X50N op me dak staan en er zit nu 45 meter aircell 7 achter en ik merk geen verschil qwa slechte ontvangst, ben er zeer tevreden over, ook gebruik ik RG213 kabel ook 45 meter ook daar merk ik het verschil niet, ik denk dat het gewoon te maken heeft met pluggen en het solderen.

 Voorbeeld achter me GP160 VHF ( procom) antenne zat toen die tijd RG213 nu aircell 7 ( kon ik kopen voor een leuke prijs ) ik merk het verschil niet tussen deze twee kabel's, wat ik wel erg fijn vind is dat ik de aicell 7 mooi weg kan werken en niet zo stug is.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2000
Re: Diamond X50N
« Reactie #48 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:17:16 »
Mijn vorige antenne, een Kathrein met een nieuwprijs van 379 euro, doet het evengoed op de UHF band als de Diamond X50N.

pe1rdp

  • Gast
Re: Diamond X50N
« Reactie #49 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:37:45 »
Citaat
Dat met die signaal verlies ben ik het niet zo mee eens.
Ik heb zelf de X50N op me dak staan en er zit nu 45 meter aircell 7 achter en ik merk geen verschil qwa slechte ontvangst, ben er zeer tevreden  over, ook gebruik ik RG213 kabel ook 45 meter ook daar merk ik het verschil niet, ik denk dat het gewoon te maken heeft met pluggen en het solderen.

Voorbeeld achter me GP160 VHF ( procom) antenne zat toen die tijd RG213 nu aircell 7 ( kon ik kopen voor een leuke prijs ) ik merk het verschil niet tussen deze twee kabel's, wat ik wel erg fijn vind is dat ik de aicell 7 mooi weg kan werken en niet zo stug is.

Dat je het verschil tussen 45mtr aircel 7 en 45mtr RG213 niet merk, kan ik me goed voorstellen.
Volgens fabrikant spec is de attenuation van 100mtr aircell 7 namelijk 15,5dB en deze demping voor rg213 komt op 16,7dB. Dus voor 100mtr net ietjes meer dan 1dB. Voor 45mtr zal dit 0,5dB zijn en dat hoor je niet.
Maar als jij voor de UHF band inderdaad 45mtr aircell 7 gebruikt, dan heb je (inclusief connectoren), zo'n 8dB demping in je coax en dat merk je wel degelijk.  Je bent naar schatting zo'n 80% van je signaal kwijt.

In jouw geval zou ik je een preamp met een hoge IP3 kunnen adviseren. Als je last zou krijgen van omroep of ermes, kun je dit oplossen met een zuigkring. Dit is een stukje coax dat je met een t-stuk tussen de feeder en  de ingang van je ontvanger.

Maar, probeer het op lossen met passieve onderdelen. Zoals in jouw geval, goede feeder. Het toepassen van bijv lcf 7/8" zorgt voor zo'n 1,3dB verlies (bij 45mtr op 500MHz) en dat betekent een relatieve "winst" van 6,5dB. Je ontvangst wordt dan 4 maal zo goed!

Het goed monteren van connectoren is altijd een must. Ecoflex 15 en ook de Cellflex LCF reeks (en ook Eupen en RFS) hebben solderless connectoren. Deze kunnen meer vermogen aan (niet belangrijk voor RX) en hebben minder verlies op de hogere frequenties (vanaf 1GHz).

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 759
Re: Diamond X50N
« Reactie #50 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:41:26 »
Citaat van: "pe1rdp"
De X50 is inderdaad een leuke antenne. Maar wel stukken slechter dan de GPX2010 die ik eerst gebruikte maar, deze antenne is dan ook 7,90mtr (!) lang en daardoor net "ietjes" meer gain.

Dit is appels met peren vergelijken. Het is eigenlijk zinloos überhaupt zo'n vergelijk te maken.

Citaat
Let bij aanschaf erop dat je een X50N koopt. Deze is te herkennen aan de N connector. Er is ook nog een X50(M) in de omloop die een M connector heeft, beter bekend als PL. Een PL connector werkt op 2mtr en zeker op 70cm stukken slechter dan een N connector.

Vroeguh wilde ik altijd alles het beste van het beste hebben en zou ik geneigd zijn je te geloven. Met het verstrijken van de jaren bekijk ik de zaken tegenwoordig wat genuanceerder en laat ik me niet meer misleiden door wat anderen denken, vinden of zeggen maar neem ik zelf graag de proef op de som. En de uitkomst is dat je op 145 en 430 nauwelijks verschil merkt tussen een X50 met PL of een X50 met een N-connector. Als ik de X50 met een N-connector met 100% zou waarderen, dan is de X50 met PL 99,2%. Het verschil is zo marginaal dat het overgrote deel van de luisteraars en amateurs er niks van merkt.

Citaat
Wat nog belangrijker is, de coax. Als je 15mtr rg213 of aircell 7 op UHF gebruikt, heb je zo 3dB aan je broek en dat is gewoon jammer. Dan ben je namelijk al de helft van je signaal kwijt door demping in je coax en connectoren.

Ook dit ben ik absoluut oneens met je. Uiteraard zit er verschil tussen Aircell7, RG213 en andere kabels (om nog maar te zwijgen over het prijsverschil), maar bij een kabellengte van 15 meter is Aircell en RG213 ook gewoon heel goed te gebruiken. Ook hier zijn de verschillen marginaal.

Citaat
Oh ja, voor 70cm gebruik ik een Kathrein uit het Traxys netwerk: een SUPER antenne die de X50 ver achter zich laat.

Wat ik op de discone niet eens hoor, ontvang ik op de Kathrein prima (hooguit een beetje ruis). Dus mijn advies: voor UHF ga voor een Kathrein.

Hebben we het wel over dezelfde antenne? Je hebt het over een discone en ik heb in het verleden wel discones gehad die goedkoop waren maar boven 200 Mhz. slecht ontvingen en waarbij een 0dB 450 Mhz. antenne vele malen beter presteerde dan de discone van toen.

Ik heb de X50 vergeleken met een aantal andere antennes en voor het geld is het een hele goede antenne. Overigens is de X50 geen discone...... Overigens hebben we het over antennes en niet over toverstafjes, want dat gevoel krijg ik een beetje als ik lees dat je op een Kathrein een signaal bijna ruisvrij hoort terwijl dat op een X50 (discone zeg je zelf) niet binnenkomt. Dat kan gewoon niet, er van uit gaande dat de antennes op dezelfde lokatie staan en met dezelfde soort kabel aan dezelfde ontvanger gekoppeld zijn.

De X50 is gewoon een hele leuke antenne die voor een hele redelijke prijs makkelijk te koop is en die het goed doet. Er zullen altijd antennes zijn die nog beter zijn, maar die koop je niet voor 50 euro, of zijn te groot om te plaatsen enz. enz. enz.

exLid057

  • Gast
Re: Diamond X50N
« Reactie #51 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:52:53 »
Citaat
Dat je het verschil tussen 45mtr aircel 7 en 45mtr RG213 niet merk, kan ik me goed voorstellen.
Volgens fabrikant spec is de attenuation van 100mtr aircell 7 namelijk 15,5dB en deze demping voor rg213 komt op 16,7dB. Dus voor 100mtr net ietjes meer dan 1dB. Voor 45mtr zal dit 0,5dB zijn en dat hoor je niet.
Maar als jij voor de UHF band inderdaad 45mtr aircell 7 gebruikt, dan heb je (inclusief connectoren), zo'n 8dB demping in je coax en dat merk je wel degelijk.  Je bent naar schatting zo'n 80% van je signaal kwijt.

Bij deze, merk er niks van

Citaat
In jouw geval zou ik je een preamp met een hoge IP3 kunnen adviseren. Als je last zou krijgen van omroep of ermes, kun je dit oplossen met een zuigkring. Dit is een stukje coax dat je met een t-stuk tussen de feeder en  de ingang van je ontvanger.

Hier zal ik meer van willen weten

Citaat
Maar, probeer het op lossen met passieve onderdelen. Zoals in jouw geval, goede feeder. Het toepassen van bijv lcf 7/8" zorgt voor zo'n 1,3dB verlies (bij 45mtr op 500MHz) en dat betekent een relatieve "winst" van 6,5dB. Je ontvangst wordt dan 4 maal zo goed!

Hier snap ik niks van, kan je me eens anders uitleggen

Citaat
Het goed monteren van connectoren is altijd een must. Ecoflex 15 en ook de Cellflex LCF reeks (en ook Eupen en RFS) hebben solderless connectoren. Deze kunnen meer vermogen aan (niet belangrijk voor RX) en hebben minder verlies op de hogere frequenties (vanaf 1GHz).

Hier ben ik het met je eens

Offline danismid

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 40
Re: Diamond X50N
« Reactie #52 Gepost op: 6 augustus 2007, 22:12:06 »
Citaat van: "pe1rdp"
Citaat
Dat met die signaal verlies ben ik het niet zo mee eens.
Ik heb zelf de X50N op me dak staan en er zit nu 45 meter aircell 7 achter en ik merk geen verschil qwa slechte ontvangst, ben er zeer tevreden  over, ook gebruik ik RG213 kabel ook 45 meter ook daar merk ik het verschil niet, ik denk dat het gewoon te maken heeft met pluggen en het solderen.

Voorbeeld achter me GP160 VHF ( procom) antenne zat toen die tijd RG213 nu aircell 7 ( kon ik kopen voor een leuke prijs ) ik merk het verschil niet tussen deze twee kabel's, wat ik wel erg fijn vind is dat ik de aicell 7 mooi weg kan werken en niet zo stug is.

Dat je het verschil tussen 45mtr aircel 7 en 45mtr RG213 niet merk, kan ik me goed voorstellen.
Volgens fabrikant spec is de attenuation van 100mtr aircell 7 namelijk 15,5dB en deze demping voor rg213 komt op 16,7dB. Dus voor 100mtr net ietjes meer dan 1dB. Voor 45mtr zal dit 0,5dB zijn en dat hoor je niet.
Maar als jij voor de UHF band inderdaad 45mtr aircell 7 gebruikt, dan heb je (inclusief connectoren), zo'n 8dB demping in je coax en dat merk je wel degelijk.  Je bent naar schatting zo'n 80% van je signaal kwijt.

In jouw geval zou ik je een preamp met een hoge IP3 kunnen adviseren. Als je last zou krijgen van omroep of ermes, kun je dit oplossen met een zuigkring. Dit is een stukje coax dat je met een t-stuk tussen de feeder en  de ingang van je ontvanger.

Maar, probeer het op lossen met passieve onderdelen. Zoals in jouw geval, goede feeder. Het toepassen van bijv lcf 7/8" zorgt voor zo'n 1,3dB verlies (bij 45mtr op 500MHz) en dat betekent een relatieve "winst" van 6,5dB. Je ontvangst wordt dan 4 maal zo goed!

Het goed monteren van connectoren is altijd een must. Ecoflex 15 en ook de Cellflex LCF reeks (en ook Eupen en RFS) hebben solderless connectoren. Deze kunnen meer vermogen aan (niet belangrijk voor RX) en hebben minder verlies op de hogere frequenties (vanaf 1GHz).

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK

Bedankt voor de info, ik had inderdaad hier ook al gelezen dat een goede coax een must is. Van het technische gedeelte heb jij zo te lezen meer verstand dan mij dus ik ben bang dat ik daar niet op in kan gaan :oops:  Ik denk inderdaad overigens dat je een antenne van bijna 8 meter  eigenlijk niet kan vergelijken met een antenne van nog geen 2 meter, en ik neem aan dat die ook uit een duurdere prijsklasse komt. Na wat ik hier voor goede reactie's heb gelezen denk ik zeker dat het een hele goede antenne is, zeker als je hem qua prijs vergelijkt met andere antennes.

Offline danismid

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 40
Re: Diamond X50N
« Reactie #53 Gepost op: 18 augustus 2007, 21:02:01 »
Ik ben van plan binnenkort toch deze antenne aan te gaan schaffen omdat het me wel leuk lijkt om sommige dingen toch net wat beter te ontvangen dan met mijn rubberduckie :P Maar ik heb nog wel een paar vragen over de aansluiting: Welke coax raden jullie in mijn geval aan, ik wil hem op zolder plaatsen en met ongeveer 15 meter kabel aan mijn 72xlt zetten. Ook zou ik graag willen weten of het aansluiten van de connectoren speciaal gereedschap verreist (uiteraard heb ik een soldeerbout), en of er nog iets van meet apparatuur nodig is bij het aansluiten van de handel?
Alvast bedankt :)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 759
Re: Diamond X50N
« Reactie #54 Gepost op: 18 augustus 2007, 22:38:35 »
Citaat van: "danismid"
Ik ben van plan binnenkort toch deze antenne aan te gaan schaffen omdat het me wel leuk lijkt om sommige dingen toch net wat beter te ontvangen dan met mijn rubberduckie :P Maar ik heb nog wel een paar vragen over de aansluiting: Welke coax raden jullie in mijn geval aan, ik wil hem op zolder plaatsen en met ongeveer 15 meter kabel aan mijn 72xlt zetten. Ook zou ik graag willen weten of het aansluiten van de connectoren speciaal gereedschap verreist (uiteraard heb ik een soldeerbout), en of er nog iets van meet apparatuur nodig is bij het aansluiten van de handel?
Alvast bedankt :)

Hoi,

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als het kan qua prijs zou ik Ecoflex10 kabel nemen. Lekker flexibel en heel weinig kabelverlies. Kabel is wel 1 cm. doorsnede dus soms wat lastig weg te werken. Goede tweede keus is, bij 15 meter, Aircell7 kabel. Niet al te veel verlies en makkelijk te verwerken.

Voor het aanzetten van de connectoren heb je naast een soldeerbout geen speciaal gereedschap nodig. Het is geen moeilijke klus, maar dan weer wel iets waar je een beetje handigheid in moet hebben.

http://www.wirelessantwerpen.be/kabels_maken.htm Hier staan tips hoe de connectoren aan kabel te monteren.

De enige "apapratuur" die je nodig hebt is een eenvoudig multimetertje, om na montage ff te meten of er toch geen kortsluiting ontstaan is bij het solderen.

Succes,
Edwin

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Diamond X50N
« Reactie #55 Gepost op: 24 augustus 2007, 11:21:16 »
Citaat van: "Superted"
Citaat van: "Wopper"
Nee maar dan sprak ik jouw pas op NOS met Tjalling ;)

ok. ja nog even dan heb ik het papiertje. dan ga je me veel vaker horen op NOS :)
Dat was ook de reden dat Tjalling en ik naar een andre frequentie verhuisden.
.

Dan weet ik dat ook weer, luister ook vaak naar NOS
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Bearcat

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Diamond X50N
« Reactie #56 Gepost op: 2 september 2007, 15:33:53 »
Heb de antenne op de zolder te staan........
Gaat het heel veel verschil geven als ik hem buiten zet ?
Jupiter pro V9.1

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 759
Re: Diamond X50N
« Reactie #57 Gepost op: 2 september 2007, 16:03:27 »
Citaat van: "Bearcat"
Heb de antenne op de zolder te staan........
Gaat het heel veel verschil geven als ik hem buiten zet ?

Normaal gesproken scheelt dat inderdaad een heel stuk.

exLid057

  • Gast
Re: Diamond X50N
« Reactie #58 Gepost op: 2 september 2007, 16:04:08 »
Citaat van: "Bearcat"
Heb de antenne op de zolder te staan........
Gaat het heel veel verschil geven als ik hem buiten zet ?

Dat geef zeker een verschil,onder het dak heeft het onvangs altijd minder dan je je antenne op dak zet ( buiten ).

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Diamond X50N
« Reactie #59 Gepost op: 4 november 2007, 07:33:08 »
Na alle positieve berichten over deze antenne heb ik er ook maar 1 aangeschaft. Moest toch naar Breda, dus gelijk maar even langs JBE geweest.
De antenne was zeer aantrekkelijk geprijst, nl. €45,- en dat is nog goedkoper als bij onze oosterburen bij firma Thiecom ( €49,- )
Vooral de prestaties op UHF zijn veelbelovend na een korte ' kennismaking '.
Voor de prestaties op VHF kan ik nog niet zoveel zeggen, moet ik namelijk nog serieus naar kijken.

Ook op CIV-AIR lijken de prestaties nog behoorlijk.
Iemand anders die met zowel CIV-AIR als MIL-AIR ervaring heeft ???

Marc !