Auteur Topic: shipplotter  (gelezen 68171 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21815
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: shipplotter
« Reactie #45 Gepost op: 29 december 2006, 11:56:19 »
Sinds de laatste versies van Shipplotter en nu helemaal met 9.9g is het bij mij zo dat het programma zeer traag reageert. Heeft iemand anders daar ook last van?

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: shipplotter
« Reactie #46 Gepost op: 29 december 2006, 12:36:22 »
Johan, het splashscreen ( .bmp) wissen is de oplossing, zie SP-forum

uitkijk

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #47 Gepost op: 29 december 2006, 12:41:37 »
laatste versie is nu "h" en geen problemen op mijn trage machine

Kees

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21815
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: shipplotter
« Reactie #48 Gepost op: 29 december 2006, 12:48:14 »
Citaat van: "jomaco"
Johan, het splashscreen ( .bmp) wissen is de oplossing, zie SP-forum

Ja had ik gelezen he en ook gedaan, echter dus zonder resultaat. En het is gewoon zo dat als het programma een tijdje draait en ik wil naar een andere kaart dat dit ook zo lang duurt. Het hele programma is gewoon traag. Ook als ik naar Options ga om wat te doen dan duurt het gewoon een tijdje voordat het menu verschijnt.

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: shipplotter
« Reactie #49 Gepost op: 29 december 2006, 12:53:10 »
Ja dat is hier ook wel zo dat SP trager is als eerst, ook bij andere kaart kiezen etc.
Vrees niet veel aan te doen, of ev. even SP sharing stopzetten, opties wijzigen en weer starten.

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: shipplotter
« Reactie #50 Gepost op: 30 december 2006, 11:24:02 »
Citaat van: "jomaco"
Ja dat is hier ook wel zo dat SP trager is als eerst, ook bij andere kaart kiezen etc.
Vrees niet veel aan te doen, of ev. even SP sharing stopzetten, opties wijzigen en weer starten.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Men kan simpel een eerdere versie dowloaden:
http://www.coaa.co.uk/shipplotter9_9h.exe
9_9h moet dan wel veranderd worden in de gewenste versie.
Gaat alleen met versie 9_xx.exe

Shipplotter Help-Introduction-Introduction to Shipplotter kiezen en dan op weergeven klikken.
Op deze pagina naar beneden scrollen en klikken op Change Log.
Hier worden van bijna alle versies de veranderingen opgegeven.

Gr.: jan

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: shipplotter
« Reactie #51 Gepost op: 18 februari 2007, 22:49:41 »
Ik heb SP nu draaien en krijg aardig wat schepen binnen vanuit de Rotterdamse haven. Gezien mijn lokatie niet zo gek, maar het vreemde is dat ik bijna geen één schip heb waar de type van binnen komt. Namen en callsigns (indien bekend) krijg ik wel binnen, net als de gegevens over de lente e.d., alleen de destination en de type staat er veelal niet bij. Zelfs niet van de RPA-scheepjes.

Hebben andere dit ook, of ligt het aan een instelling van SP, of het ontvangst?

Uiteraard gaat het via een discriminatoruitgang (van de UBC780XLT) naar m'n line in. Ik heb 161.9750 op staan (VHF87) en deze staat in de NFM mode. Op FM-mode heb ik overigens precies hetzelfde.

Iemand een idee (of bevestiging)??
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: shipplotter
« Reactie #52 Gepost op: 19 februari 2007, 16:00:12 »
Je vraag Arlé is wat vaag.
Waar heb je gekeken?

Toolbar: "SHIPS" of Toolbar: "MESSAGES" ?

Gr.: j.d.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: shipplotter
« Reactie #53 Gepost op: 19 februari 2007, 20:03:33 »
Citaat van: "j.d."
Je vraag Arlé is wat vaag.
Waar heb je gekeken?

Toolbar: "SHIPS" of Toolbar: "MESSAGES" ?

Gr.: j.d.

Hmm, ik dacht dat het wel duidelijk was...
Zowel op de kaart als bij ships, als bij messages krijg ik dus alleen scheepsnaam en gegevens over de grote, maar geen type (GARGOSHIP, PILOTVESSEL, TANKER enz enz) of destination.
Mijn vraag is ofdat er meer mensen zijn die dit hebben of hebben gehad en hoe dit eventueel opgelost is.
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21815
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: shipplotter
« Reactie #54 Gepost op: 19 februari 2007, 20:25:25 »
Als ik met de muis naar een schip ga en ik klik rechter muisknop dan verschijnt er een menu Ship information. Hier staat dan allerlei informatie in. Ga ik met de muis op een schip staan dan verschijnt er een oranje popup met scheepsnaam, callsign, typeschip en destination. Dit is altijd al zo het geval geweest bij mij.

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: shipplotter
« Reactie #55 Gepost op: 19 februari 2007, 20:50:48 »
Nu wil het toeval dat ik net shipplotter heb geinstalleerd op
een oude laptop uit de vorige eeuw.
Heb ongeveer hetzelfde verschijnsel. Vreselijk traag en ook onvolledige gegevens.
Het programma is niet geregristreerd.(V7.x)

Misschien de geluidskaart?
The sound card must be capable of operation at a 48kbit sampling rate and of yielding a 8-bit mono result.  ShipPlotter attempts to establish this mode of operation in the sound card and will report an error if the mode is not supported by the sound card or if the sound card is being used by another application.

of

The receiver must be tuned to one of the two AIS channels 161.975 and 162.025 in FM mode with the squelch permanently open (continuous white noise sound).  If you have a choice of WFM and FM modes, then use FM.  If you have a choice of WFM and NFM modes, then use NFM mode.  If you have a choice of WFM, FM and NFM mdoes, then use FM mode.  Note that much of the AIS traffic uses an FM deviation characteristic of 25 kHz channels.  This is rather wide for an NFM mode and results may not be 100%.  Tuning is also very critical if your receiver bandwidth is narrower than is ideal.  If you have small tuning steps, try a few kHz either side of the nominal frequencies to see if there is any improvement in the message rate.

Gr.: j.d.

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: shipplotter
« Reactie #56 Gepost op: 22 februari 2007, 16:04:05 »
Hallo,

nu we een tijdje met http://www.scannernet.nl bezig blijf ik met een "probleem" zitten.
Ik gebruikte al een tijdje Shipplotter en dat werkte perfect. Ookk nu maak ik er gebruik van voor de live AIS op de site en ook dat doet hij naar behoren. Alleen, was de blauwe lijn in de signal-view voorheen mooi vlak en rondom de "nul-lijn", nu is hij erg grillig. Ik ontvang nog gewoon schepen. Kan dit kwaad en is er een verklaring c.q. oplossing voor. Ik heb ff een screenshot bijgevoegd van hoe het nu is.

In ieder geval bedankt,

Bas

Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21815
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: shipplotter
« Reactie #57 Gepost op: 22 februari 2007, 16:12:33 »
Wel heel toevallig, SP heeft hier de hele dag goed gedraaid en ik zag dan ook de nodige schepen. Ik ben even een half uurtje weg, kom terug en zie in ene bijna geen schepen meer. Dus ook maar even kijken hoe het Raw signaal doorkomt en dat was doffe ellende. De groene lijn ziet er mooi uit en maakt ook mooie golven maar de blauwe lijn staat gewoon helemaal buiten het kader, boven in beeld.

Switchen tussen de 2 AIS frequenties wil ook nog wel eens helpen zoals bij mij vanmiddag.

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: shipplotter
« Reactie #58 Gepost op: 22 februari 2007, 16:19:43 »
In de nieuwe versies van shipplotter kom ik wel meer van die eigenaardigheden tegen. Ik denk dat ik maar weer eens een wat oudere versie op ga snorren om te kijken of het dan wat beter gaat.

Of zijn er andere opties?

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: shipplotter
« Reactie #59 Gepost op: 23 februari 2007, 12:48:00 »
Bas, kijk eens in de helpfile bij INTRODUCTIONS.
Het plaatje van jouw wijkt niet veel af in vergelijking met die in de helpfile.

Misschien dat het één en ander te maken heeft met het opwarmen van de scanner
waardoor deze gaat driften.
Heb met mijn Icom pcr 1500 ook een kleine uitslag van de blauwe lijn.(line-in geuidskaart)
Nasa-Engine met discriminator-out en op de microfoon ingang wat grotere uitslag.
Oud doosje PRO 2023 een weer wat grotere uitslag van de blauwe lijn.
UBC 3000xlt heeft de grootste uitsalg van de blauwe lijn.
Niets anders dan vergelijkend waren onderzoek en in een ½ uur gedaan.
Geen sprake van echt opwarmen, driften o.i.d.

Help file:
A blue trace is also superimposed on the chart.  This is a guide to precise tuning of the receiver.  The blue graph records the dc offset of the header of the last 100 messages correctly received.  If the blue graph is consistently to one side or the other of the centre line (as shown in the example above), try a very small adjustment to the receive frequency (500 Hz steps or less).  As the tuning is adjusted, you should expect to see that the blue graph mean level changes.  Bear in mind that to get a complete graph, you need to wait for 100 messages to be received. The best results will be obtained when the blue graph averages close to the centre line.

Heb meegekregen (via, via) dat er de afgelopen dagen nogal verschillen waren in condities.

Switchen tussen twee kanalen kan zinvol zijn, zoals Johan schreef.....moet direkt denken aan een video recorder
vlakbij mijn scanner(s). Op 161.975 een vreselijke storing. Stekker eruit en het probleem was over.

Kan zijn dat vlak voor dat de zon ondergaat  de ontvangen afstand groot is en daarna plots
minder is o.i.d..

Succes:
jan