Auteur Topic: Antenne  (gelezen 5494 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

lennartb

  • Gast
Antenne
« Gepost op: 25 november 2006, 18:03:33 »
Heb er niet echt veel verstand van enzo, maar als ik zoiets koop en op mijn oude handscannertje commtel com202 plaats..

zou ik dan alles beter kunnen ontvangen en van verder weg?

lennart

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: Antenne
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2006, 19:20:06 »
De foto is van een antenne met magneetvoet ( ik heb een zelfde ), deze antenne
verbeterd je signaal een beetje t.o.v. een 'rubber duck ' , maar verwacht geen spectaculaire ontvangsten.
De coax is erg dun en dus eigenlijk al de eerste bron van signaal verlies.

Om je signaal uit de lucht te plukken maakt deze antenne o.a. gebruik van  groundplane ( correct me if i'm wrong ) .
Deze antenne werkt m.a.w. dus beter als je iets in de vorm van een auto onder de antenne plakt.
De groundplane reflecteerd de lengte ( elektrisch ) van de antenne en helpt zo mee om het  één en ander te ontvangen

Beter is het om te bepalen/ bedenken welke frequenties je het meest gaat luisteren en koop daarvoor een geschikte antenne

Koop desnoods een discone antenne met een knap stukje coax eraan ( aircell 7 of iets dergelijks.
Verder zou je er dan goed aan doen deze antenne buiten , zo hoog en vrij mogelijk te monteren ( geldt overigens voor elke antenne )

Je kan beter wat geld uitgeven aan iets serieuzer antenne materiaal dan aan dit modelletje ( naar mijn mening )

Ik hoop na al dit 'gebla ' dat je iets wijzer bent geworden en dat je een goede keus kan maken... succes in ieder geval..

Gr.  Martin

lennartb

  • Gast
Re: Antenne
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2006, 19:48:03 »
'k snap eigenlijk niet zo goed waarom er voor verschillende freqs verschillende antennes nodig zijn..  :oops: ?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21755
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2006, 20:13:23 »
Citaat van: "lennartb"
'k snap eigenlijk niet zo goed waarom er voor verschillende freqs verschillende antennes nodig zijn..  :oops: ?

Om dat uit te leggen moeten we een beetje terug in de tijd. De tijd dat we nog antennes nodig hadden voor radio en tv. Ook toen was het op de daken een oerwoud van antennes. Er wordt op diverse banden gewerkt en elke band vraagt nou eenmaal om een specifieke antenne. TV antennes had je voor 60 MHz en de 220 MHz en zelfs voor de 470 MHz. En ja die kon je dan niet als radioantenne gebruiken, daar had je een antenne voor 88-108 MHz nodig. En met die antenne was het weer zeer lastig tv beelden ontvangen. En zo is het met scanners nou eenmaal ook.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4921
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Antenne
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2006, 21:26:24 »
Citaat van: "lennartb"
'k snap eigenlijk niet zo goed waarom er voor verschillende freqs verschillende antennes nodig zijn..  :oops: ?

Heb je wel eens een luchtorgel gezien? Lage frequenties hebben een grote pijp, hoge frequenties een korte. Met antennes is dat net zo. Hoe hoger de frequentie, des te kleiner de afmetingen.

Rene

Gert Jan

  • Gast
Re: Antenne
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2006, 23:56:04 »
Citaat van: "Discriminator"
Heb je wel eens een luchtorgel gezien? Lage frequenties hebben een grote pijp, hoge frequenties een korte. Met antennes is dat net zo. Hoe hoger de frequentie, des te kleiner de afmetingen.

Rene

Dat vind ik nou een hele mooie vergelijking, nu maar hopen dat hij wel eens in de kerk komt ;)

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: Antenne
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2006, 09:19:44 »
Elke frequentie heeft ( in principe ) een eigen antenne nodig; Je kan zelf gemakkelijk berekenen welke lengte je nodig heb.

Elektrische golven ( frequenties ) 'reizen' met een snelheid van 300.000 Km/s
door de lucht.

om de lengte te bepalen voor jouw antenne kan je de volgende formule gebruiken

Lambda = C / f

Golflengte = 300.000/ frequentie

dus voor bv een 27 Mhz signaal bereken je : Lambda = 300.000/27.000 = 11.1 M
( Vaak wordt de laatste 3 nullen niet geschreven omdat je een veelvoud van 1000
ook deelt door een duizend tal.)

Deze lengte van de antenne is een volle golf. Om zo'n type signaal te kunnen ontvangen is het voldoende om met een 1/2 golf antenne te werken. ( de ouwe trouwe GPA 5.50 M )
Je ziet ze ook korter van bijv. 5/8 golf of zelfs een 1/4
Het is echter wel zo dat een antenne van een 1/2 golf gevoeliger zijn dan die van een 1/4.

Om dus een zo'n maximaal signaal te krijgen heb je dus een specifieke antennenodig. Ook om die zelfde reden heb je dus een gigantisch scala van
antenne's voor zoveel verschillende frequenties.

Het is natuurlijk niet zo dat een signaal welke word uitgezonden op een iets lagere
frequentie niet zou worden ontvangen door die bewuste antenne..
Alleen wel iets slechter

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden (   :)  )

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1998
Re: Antenne
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2006, 13:38:00 »
Citaat van: "scanman77"
Je ziet ze ook korter van bijv. 5/8 golf of zelfs een 1/4

5/8 deel is mijn inziens groter dan 1/2 deel...  ;)

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: Antenne
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2006, 19:07:52 »
check!!  haha  je hebt gelijk!