Ok, het antwoord is een beetje flauw, maar goed. "Vroeger" liep de TB6 NOR-BGG-VBG-MC16 (nu navpi)-CSL-MAM.
BGG is al weer heel wat jaartjes Milgi, CSL is na de sluiting EA1 geworden. Met het wegvallen van VBG tacan creeer je een route waarbij een groot segment niet meer uit tacans (fysieke bakens) bestaat maar uit fixes (fictieve punten). En omdat het hier geen Rnav route betreft is dat nu net niet toegestaan volgens de geldende ops-regels. Ops schrijft voor dat per X nm (de exacte afstand is me even ontschoten) er een 'echt' baken op de route moet liggen.
Met het wegvallen van CSL onlangs en VBG nu wordt niet meer aan die eis voldaan, dus VKL opnemen is de oplossing!
Het idee hierachter is dat aircrew geregeld met behulp van bakens (in dit geval mil. tacans) hun positie kan controleren. Met de huidige generatie navigatie apparatuur (FMC/FMS...een enkele INS gebruiker allicht) lijkt dit standpunt enigzins verouderd (de x-checks worden echt niet meer gedaan hoor), dat wel.