Auteur Topic: hf ontvangst  (gelezen 6630 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
hf ontvangst
« Gepost op: 7 augustus 2023, 20:27:10 »
Hallo ik heb een mla 30 plus antenne met een jrc dsp 545 ontvanger,ik woon beneden in een appartement met tuin dus en de loop staat op ongeveer 3m hoog.
Ik luister veel op 3.630  en op 7.073 sommige amateurs komen redelijk binnen wel met tussenpozen van hard naar zacht en veel ontvang ik nauwelijks dus beetje frustratie.
De antenne heb ik zo gedraaid dat ik de beste ontvangst heb ,ik ontvang de stations ongeveer net zo goed als de online hf twente ontvanger.
Mijn vraag betekent dat dus dat de ontvangst niet beter zal worden ,neem aan dat hf twente de spullen goed voor elkaar heeft.
Of zal een wellbrook ala1530 ,wat ik gelezen heb nog een stuk verbetering zal brengen.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: hf ontvangst
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2023, 08:49:08 »
Ik gebruik de Welbroke al jaren met volle tevredenheid. Helaas wel steeds meer storing hier in de buurt dus vanuit de mast staat deze nu zo laag mogelijk in de tuin, wat verder van de storingen vandaan. Overigens werkt de AL1 van VanDijkenElectronica ook prima en die is wel stuk goedkoper.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2023, 11:11:23 »
Hoi Ron bedankt voor jou reactie ,denk je dat de ontvangst een stuk zal kunnen verbeteren met de al1 loop antenne,of is het gewoon dat mijn woonsituatie kwa ontvangst wat ongunstig is.
En hoort het een beetje bij het hf gebeuren dat je sommige stations amper hoort,ook omdat de antenne niet automatisch draaibaar is .

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: hf ontvangst
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2023, 11:14:23 »
Wat ik zelf altijd doe is Shannon als indicatie aanhouden. Is op alle kanalen dat redelijk goed te horen dan gaat rest ook goed. Ik weet niet waar je woont maar heb hier nog een AL1 als reserve liggen. Je mag die wel uitproberen dan weet je zeker of het loont.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: hf ontvangst
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2023, 11:16:18 »
8.957.000   Shannon Volmet
5.505.000   Shannon Air Volmet
3.413.000   Shannon Air/Volmet

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: hf ontvangst
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2023, 12:50:10 »
8.957.000   Shannon Volmet
5.505.000   Shannon Air Volmet
3.413.000   Shannon Air/Volmet

Komt 13.264.000 ook nog binnen vanuit Shannon ?
Groeten van Michel

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: hf ontvangst
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2023, 12:53:31 »
Ja die komt hier ook binnen.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: hf ontvangst
« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2023, 13:29:33 »
Ja die komt hier ook binnen.

Dank! Ga ik ook eens proberen met de Endfed antenne (hangt boven de tuin) en de Mini Whip actieve antenne (hangt op zolder)
Groeten van Michel

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2023, 19:16:02 »
Hoi Ron alles komt hoorbaar binnen wel met wat ruis op de achtergrond op usb ,behalve de 3.41300 die is doof daar hoor ik niks ,is dat op die na redelijk dan ?,ps ik woon in Lelystad.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: hf ontvangst
« Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2023, 19:21:06 »
Op zich valt dat niet eens tegen. Overdag kan ik deze zender ook redelijk horen. In de avonduren gaat het stuk beter op sommige frequenties. Lelystad is wellicht net iets te ver van Lekkerland (Rotterdam) vandaan  :)

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: hf ontvangst
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2023, 20:01:48 »
Als je de BIAS van de MLA30+ (het witte kastje met het groene lampje) openmaakt zie je een potmetertje zitten. Hiermee kun je met een passende schroevendraaier de versterking regelen, misschien zorgt dat voor verbetering.

Op YouTube staan ook filmpjes met eenvoudige modificaties voor deze antenne, het gaat met name om het dunne ijzerdraadje van de standaard antenne te vervangen door dikkere draad/buis met positief resultaat. (wordt voor mij een winterproject).

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2023, 20:02:18 »
Hoi Ron okay dus niet zo slecht dus ,misschien  moet ik dan maar accepteren dat de ontvangst niet zo is als op 430.1250 waar ik dagelijks op de scanner naar luister.
Dit hoord dan dus blijkbaar op hf als ik het goed begrijp en helemaal op 3m hoogte door mijn woonsituatie.
Inderdaad net wat te ver om even te proberen.
Dank Ron voor jou reageren groet Jan.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2023, 20:06:36 »
Okay Peter jij ook bedankt voor de tips ik zal eens  voorzichtig het kastje openmaken en aan  het potmetertje draaien ,en anders kwa kabel zou ik graag op de hoogte gehouden willen worden kwa ontvangst.
Mocht je die vervangen hebben groet Jan.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2023, 20:10:39 »
Peter ik zie nu de ronde loop draad ,door dikkere draad ik hoor nogmaals graag over je update.
Zal ook eens op YouTube kijken.
Maar begin met het potmetertje.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2023, 20:40:41 »
Peter enig idee wat voor dikkere buis of draad jij gaat gebruiken daarvoor?.