Auteur Topic: MWARA  (gelezen 3969 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
MWARA
« Gepost op: 12 september 2013, 10:31:02 »
Sprak zaterdag met een piloot die mij vertelde dat ze voor MWARA selcall's oa gebruiken maken een chart waarop ze kunnen zien met wie ze, op welke freq's en hoe ze het beste contact op HF maken, afhangend van de condities.

Bij deze..

http://aviolinx.com/Documents/HF-Propag-forecast_AUG-OCT2013.pdf


Btw, momenteel op 8.825 Santa Maria 5*9

Grtz, 73

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: MWARA
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2013, 11:36:03 »
TOP!

bedankt voor het delen met ons.
m.vr.gr. John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline hbt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
  • Afscheidnemer van dit forum
Re: MWARA
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2013, 15:16:17 »
Inderdaad TOP!

Bedankt.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: MWARA
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2013, 19:19:32 »
Sprak zaterdag met een piloot die mij vertelde dat ze voor MWARA selcall's oa gebruiken maken een chart waarop ze kunnen zien met wie ze, op welke freq's en hoe ze het beste contact op HF maken, afhangend van de condities.

Bij deze..

http://aviolinx.com/Documents/HF-Propag-forecast_AUG-OCT2013.pdf


Btw, momenteel op 8.825 Santa Maria 5*9

Grtz, 73

Shorty

Shorty, je haalt een aantal zaken door elkaar.
De kaart, die je als bijlage vermeldt, behoort toe tot Stockholm Radio in Sweden. Stockholm Radio is een zogenaamd LDOC station en geen MWARA station. Een MWARA (Major World Air Route Areas) station is een luchtvaart grond station dat vliegtuigen begeleidt over een bepaald gebied op de aarde. De aarde is verdeeld in een hele serie MWARA gebieden, waarin veel wordt gevlogen. Zo is de Noord-Atlantische Oceaan tenminste verdeeld in 5 gebieden genaamd NAT-A t/m NAT-E. Elk NAT gebied heeft dan meestal 5 of 6 toegewezen frequenties. Binnen elk gebied kunnen meerdere luchtvaart grondstations actief zijn.
Naast de de MWARA gebieden zijn er ook nog RDARA (Regional and Domestic Air Route Area) gebieden. De naam zegt het al enigzins een bepaalde regio of een land is verdeeld in kleinere gebieden elk weer met eigen frequenties. Luchtvaart grondstations in MWARA en RDARA gebieden begeleiden vliegtuigen over grotere gebieden waar zowel VHF communicatie als radar begeleding niet of nauwelijks mogelijk is.
Een LDOC (Long Distance Operational Control) station is een luchtvaart station dat vliegtuigen kunnen oproepen om bepaalde informatie door te geven of bijvoorbeeld om een zogenaamd 'phone patch' mogelijk te maken met iemand aan de telefoon. De bekendste LDOC stations zijn Stockholm radio, Bern radio, ARINC New York en ARINC San Francisco. De kaart waar naar je verwijst is een kaart die de MUF frequentie laat zien voor een bepaald gebied. De MUF (maximum usable frequency) frequentie is de hoogste frequentie die gebruik kan worden voor een kortegolf verbinding tussen twee punten. Voor een kortegolf verbinding werk je tussen de LUF (lowest usable frequency) en de MUF. En dan het liefst zo dicht mogelijk tegen de MUF aan, maar dat hoeft niet perse. Een lagere frequentie werkt vaak ook goed.
De kaart laat ook niets zien van een selcal. Elk vliegtuig heeft een vierletter combinatie: de selcal. Het grondstation zendt de selcal uit, die dan  wordt omgezet in een serie tonen, waarna de radio van een vliegtuig automatisch 'open' gaat. Omdat luchtvaart communicatie via VHF beter verloopt dan via kortegolf, wordt in bepaalde gebieden tegenwoordig gebruik gemaakt van 'vooruitgeschoven' VHF stations, die via een satelliet verbinding verbonden zijn met een luchtvaartgrondstation. Dit is erg jammer voor kortegolf luisteraars meer beter voor de communicatie. Tegenwoordig wordt veel verkeer tussen vliegtuigen en luchtvaart grondstations afgehandeld via CPDLC (Controller–pilot data link communications), ACARS via VHF en HF. Typ een aantal van de bovengenoemde termen in in een zoekmachine en je komt een hoop informatie tegen.

Bubo bubo

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Re: MWARA
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2013, 08:30:37 »
Welke chart is dat dan waar die piloot het over had? Ik dacht dat het die Stockholm kaart was. Als je googled naar chart, hf selcall  dan komt je nl daar terrecht, vandaar. Maar toch, mooi technisch verhaal waar ik het hele weekend weer rustig mee ben. En wat jou betreft: "have a safe one". Txs.

Grtz 73

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: MWARA
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2013, 12:19:59 »
Hallo Shorty,
Wat die piloot heeft bedoeld met een kaart weet ik niet. De selcal van een vliegtuig staat op een klein kaartje in de cockpit. De vier letters van de selcal worden door het luchtvaartgrondstation ingevoerd in de toongenerator en die genereert automatisch de juiste toonhoogte. Hier is ook weer niet een kaart voor nodig. Het pdf bestand waar jij naar refereert is een overzicht van de MUF frequenties vanuit bepaalde locaties naar Stockholm toe. De LDOC frequenties waarop Stockholm radio werkt staan rechts vermeld. Zet de frequentie 8930 kHz tijdens de daguren in je ontvanger en je zult regelmatig vliegtuigen horen die Stockholm radio aanroepen en werken. Indien Stockholm radio het vliegtuig moeilijk ontvangt word er uitgeweken naar een andere frequentie die dan door Stockholm radio wordt opgegeven. Piloten 'luisteren' tijdens een vlucht vaak naar Stockholm radio, maar dan hebben ze hun kortegolf zend/ontvanger 'op slot staan'. Als Stockholm radio dan een bepaald vliegtuig wil oproepen, wordt eerst de selcal uitgezonden.

Bubo bubo

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Re: MWARA
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2013, 12:34:02 »
Hij vliegt voor een middle eastern airline op Dubai, misschien is dat het... De Mujito's denk ik niet alhoewel die ook rijkelijk aanwezig waren..

Ik vroeg hem over selcall en hij antwoordde dat ze dan eerst op een kaart keken ivm condities ed, zie mijn eerste posting, ik heb daarna gegoogled en kwam bij eea uit.

Maar goed, tzal wel een andere kaart zijn dan jij hebt uitgelegd, danwel dat wat ik begreep. Maar dan toch bedankt.

Grz 73

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France