Sprak zaterdag met een piloot die mij vertelde dat ze voor MWARA selcall's oa gebruiken maken een chart waarop ze kunnen zien met wie ze, op welke freq's en hoe ze het beste contact op HF maken, afhangend van de condities.
Bij deze..
http://aviolinx.com/Documents/HF-Propag-forecast_AUG-OCT2013.pdf
Btw, momenteel op 8.825 Santa Maria 5*9
Grtz, 73
Shorty
Shorty, je haalt een aantal zaken door elkaar.
De kaart, die je als bijlage vermeldt, behoort toe tot Stockholm Radio in Sweden. Stockholm Radio is een zogenaamd LDOC station en geen MWARA station. Een MWARA (Major World Air Route Areas) station is een luchtvaart grond station dat vliegtuigen begeleidt over een bepaald gebied op de aarde. De aarde is verdeeld in een hele serie MWARA gebieden, waarin veel wordt gevlogen. Zo is de Noord-Atlantische Oceaan tenminste verdeeld in 5 gebieden genaamd NAT-A t/m NAT-E. Elk NAT gebied heeft dan meestal 5 of 6 toegewezen frequenties. Binnen elk gebied kunnen meerdere luchtvaart grondstations actief zijn.
Naast de de MWARA gebieden zijn er ook nog RDARA (Regional and Domestic Air Route Area) gebieden. De naam zegt het al enigzins een bepaalde regio of een land is verdeeld in kleinere gebieden elk weer met eigen frequenties. Luchtvaart grondstations in MWARA en RDARA gebieden begeleiden vliegtuigen over grotere gebieden waar zowel VHF communicatie als radar begeleding niet of nauwelijks mogelijk is.
Een LDOC (Long Distance Operational Control) station is een luchtvaart station dat vliegtuigen kunnen oproepen om bepaalde informatie door te geven of bijvoorbeeld om een zogenaamd 'phone patch' mogelijk te maken met iemand aan de telefoon. De bekendste LDOC stations zijn Stockholm radio, Bern radio, ARINC New York en ARINC San Francisco. De kaart waar naar je verwijst is een kaart die de MUF frequentie laat zien voor een bepaald gebied. De MUF (maximum usable frequency) frequentie is de hoogste frequentie die gebruik kan worden voor een kortegolf verbinding tussen twee punten. Voor een kortegolf verbinding werk je tussen de LUF (lowest usable frequency) en de MUF. En dan het liefst zo dicht mogelijk tegen de MUF aan, maar dat hoeft niet perse. Een lagere frequentie werkt vaak ook goed.
De kaart laat ook niets zien van een selcal. Elk vliegtuig heeft een vierletter combinatie: de selcal. Het grondstation zendt de selcal uit, die dan wordt omgezet in een serie tonen, waarna de radio van een vliegtuig automatisch 'open' gaat. Omdat luchtvaart communicatie via VHF beter verloopt dan via kortegolf, wordt in bepaalde gebieden tegenwoordig gebruik gemaakt van 'vooruitgeschoven' VHF stations, die via een satelliet verbinding verbonden zijn met een luchtvaartgrondstation. Dit is erg jammer voor kortegolf luisteraars meer beter voor de communicatie. Tegenwoordig wordt veel verkeer tussen vliegtuigen en luchtvaart grondstations afgehandeld via CPDLC (Controller–pilot data link communications), ACARS via VHF en HF. Typ een aantal van de bovengenoemde termen in in een zoekmachine en je komt een hoop informatie tegen.
Bubo bubo