Auteur Topic: JPole antenne voor 144 MHz  (gelezen 36031 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2009, 15:21:33 »
Ik heb er nu drie gemaakt. Een voor 144, een voor 300 en een voor 430 MHz.



UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2009, 21:28:52 »
Fraaie plaatjes, zo wordt het bouwen nog makkelijker.

Ik heb nog wat gezocht naar de gain van j-poles en het beste wat ik tot dusver kan vinden is dat de gain 'iets' beter is dan een groundplane. Dat is ook wel logisch, want een groundplane is 1/4 lambda en de j-pole is 1/2 lambda. Hoeveel dat 'iets' precies is kan ik niet achterhalen. Ten opzichte van een dipool verschild de gain niet. Ook dat is logisch omdat de j-pole in principe een end-fed dipool is.

Dat brengt me dan wel gelijk bij een vraag: waarom geen discone op je dak zetten? Die heeft ook nauwelijks gain op de meeste golflengtes en neemt minder ruimte in...
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

PD1EU

  • Gast
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2009, 07:42:07 »
Met een gasbrandertje kun je volgens deze site ook een leuke J-pole antenne maken,
eveneens met omrekentabelletje.
Blijkbaar heb je toch wat gain bij deze gepiekte antennes,wat je van een discone niet kunt zeggen.
Als je aardigheid hebt in wat knutselwerk,zijn dit heel leuke en goedkope projectjes met goede resultaten lijkt me.

-Ed

Offline rik56

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 127
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2009, 09:27:32 »
Ben me ook een beetje aan 't inlezen over de J-pole antenne.

In verscheidene ontwerpen word er een ontkoppel balun toegepast door een spoel te wikkelen in de coax.
is dit voor ontvangst ook van belang?

Groeten,
Rik

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2009, 08:36:51 »
Ik heb begrepen dat die balun (zo'n 5 wikkelingen coax) is om bij een 2 meter toepassing
zo dicht mogelijk bij een SWR van 1:1 te komen i.v.m. zenden. Voor ontvangst is het niet zo belangrijk.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Jordy A te C

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #20 Gepost op: 4 augustus 2009, 20:18:53 »
met interesse dit draadje over het project gelezen en bekeken over het maken van "J-pole" antenne.

"De plaats van de aansluitingen (maat C) wordt gemeten vanaf de buitenkant van het koppelstuk tussen de twee pijpen.
In het geval van je 145 MHz antenne meet je dus ten opzichte van de bovenkant van het koppelstuk op beide pijpen 49 mm
af en op die plaats boor je in beide pijpen een klein gaatje. Deze maat is behoorlijk precies."


Even voor mijn duidelijkheid, (want het is misschien wel heel simpel maar waarschijnlijk zie ik dat weer over het hoofd) is dat vanaf bovenkant groene plexiglas staafje? Of is dat vanaf het aluminium vierkante voetstuk?
Mogen de lange en korte straler naast de coax ook nog ergens anders (lees op het vierkante voetstuk) ook met elkaar in verbinding komen, of moeten de korte en lange geen kontakt maken anders dan alleen de coax?
Dat is voor mij even onduidelijk. Ik wil van de week ook eens even stoeien met deze antenne.

Zijn er al meerdere mensen die dit project tot een goed ontvangende antenne hebben weten te maken?
Dit is wel een heel leuk klein project om eens te experimenteren met een zelfbouw antenne

M.vr.gr.

Jordy

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2009, 13:09:42 »
De lengte van de pijpen en de afstand voor de aansluiting worden gemeten vanaf het voetstuk.
Het groene staafje is een afstandhouder om de pijpen van elkaar te houden. Dit moet dus een isolerend materiaal zijn.
De pijpen mogen elkaar alleen raken bij het voetstuk (lees MOETEN elkaar raken via het voetstuk).
Deze antenne's  worden heel veel gebruikt door 2 meter zend amateurs dus de kwaliteit, mits goed gemaakt, is prima.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Jordy A te C

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2009, 13:36:05 »
Citaat van: "Janos"
De lengte van de pijpen en de afstand voor de aansluiting worden gemeten vanaf het voetstuk.
Het groene staafje is een afstandhouder om de pijpen van elkaar te houden. Dit moet dus een isolerend materiaal zijn.
De pijpen mogen elkaar alleen raken bij het voetstuk (lees MOETEN elkaar raken via het voetstuk).
Deze antenne's  worden heel veel gebruikt door 2 meter zend amateurs dus de kwaliteit, mits goed gemaakt, is prima.

Okee dan is me dat een stukje duidelijker! bedankt!
Zou je eventueel ook de stralers (of koper danwel aluminium) kunnen lakken met blanke lak of zou dit negatieve invloed hebben op de ontvangst?

Ga eerst maar eens iets proberen van koper daar ik nu even niet in de mogelijkheid ben om te boren met grote maten voor eventueel doorboren van vierkant aluminiumprofiel

Hartelijk dank voor de info en verschaffing van duidelijkheid!

Zonnige dag verder!

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2009, 14:10:36 »
Ter verduidelijking heb ik een tekeningetje gemaakt, Hiermee moet het wel lukken denk ik.
Veel plezier met het bouwen. Als je aluminium gebruikt is dat niet alleen een stuk goedkoper dan koper of messing,
maar dan hoef je het ook niet te lakken. Ik denk overigens niet dat lak van invloed is op de ontvangst.

UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Jordy A te C

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2009, 18:17:27 »
Citaat van: "Janos"
Ter verduidelijking heb ik een tekeningetje gemaakt, Hiermee moet het wel lukken denk ik.
Veel plezier met het bouwen. Als je aluminium gebruikt is dat niet alleen een stuk goedkoper dan koper of messing,
maar dan hoef je het ook niet te lakken. Ik denk overigens niet dat lak van invloed is op de ontvangst.


Zo is het al weer een stuk duidelijker.
Ik neem aan dat je de minimale 50cm (die onder de lange straler zit) gewoon aan de lange aluminium hebt laten zitten? En dan onder je vierkant profiel op +/- 50 cm er onderuit heb laten uitsteken, of het je hem gesplitst en met een knelkoppeling (T-stuk) vast gemaakt (zoals voorbeeld gegeven op de website voor berekenen frequentie)?

Alleen even een oplossing bedenken voor de onderkanten te verbinden, ik kan niet tot 13mm boren in eventueel vierkant aluminium profiel. (of zou dit ook met knelkoppelingen kunnen?)

Ga denk ik morgen eens stoeien met een antenne voor de 156 MHz band.

M.vr.gr.

Jordy

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2009, 19:05:41 »
Ja hoor Jordy, je kan een J-pole ook van 12 of 15 mm koperbuis en koperen knelkoppelingen maken.
Het wordt dan wel een vrij prijzig "stokkie"  :)

In het verleden zijn er, ook door mij, veel gemaakt van de gevouwen dipool van oude band-I tv en band-II omroep antennes.
Alleen zijn die heden ten dage wat lastiger te vinden.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Jordy A te C

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2009, 19:19:00 »
Citaat van: "PE7EB"
Ja hoor Jordy, je kan een J-pole ook van 12 of 15 mm koperbuis en koperen knelkoppelingen maken.
Het wordt dan wel een vrij prijzig "stokkie"  :)

In het verleden zijn er, ook door mij, veel gemaakt van de gevouwen dipool van oude band-I tv en band-II omroep antennes.
Alleen zijn die heden ten dage wat lastiger te vinden.

Eric

ja koper is ook volgens de site te doen, maar bedoelde aluminium pijp en kopere knel en t stuk en elleboog. de stralers van aluminium. kan dit qua geleiding.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2009, 19:35:29 »
Dat denk ik niet, ik ben persoonlijk bang dat je de knelkoppelingen niet voldoende vast kunt draaien omdat het aluminium daar niet stevig genoeg voor is.
Bovendien twijfel ik aan het contact tussen de koppeling en het aluminium tengevolge van het altijd aanwezige aluminium oxide, wat in tegenstelling tot aluminium een prima isolator is.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Jordy A te C

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2009, 19:49:26 »
net even snel praxis geweest maar de langste alu buis maar 1 mtr lang. cv leiding was er wel in lange lengtes. morgen even ergens anders kijken voor aluminium buis.

wel leuk om zo te kunnen bezig zijn met de hobby!

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #29 Gepost op: 5 augustus 2009, 20:14:27 »
Je kan het in principe van alle metalen maken maar aluminium is het eenvoudigst te bewerken en kost het minst.
Als je aluminium buis gebruikt moet je in ieder geval geen koperen knelkoppelingen gebruiken.
Ik heb zelf ervaring in vliegtuig techniek en daar moest je altijd erg opletten dat je nooit twee verschillende metalen
op elkaar plaatst omdat er anders element vorming plaats vindt (het wordt dus een soort batterij).
Ik heb zelf gaten geboord in het vierkante profiel, daar de pijp doorheen gestoken en alles geborgt met parkers.
Je hebt dan altijd een goede verbinding. En inderdaad, voor de lange antennepijp heb ik bij Gamma een stuk van 2 meter gekocht
en het gedeelte dat je over houdt laat je onder het voetstuk doorlopen als tegen capaciteit en bevestiging.
Ik heb daar nog een stukje vierkante buis omheen gedaan om het makkelijker te kunnen bevestigen, maar dit is dus niet noodzakelijk.
In plaats van het voetstuk kan je ook een gat door en door de pijpen boren (op de plaats van het voetstuk).
Daar doorheen steek je een stuk draadeind en het geheel zet je op maat vast met een paar moeren.
Dus nog even voor de duidelijkheid, nooit aluminium pijp gebruiken met koperen knelkoppelingen.

Nog een tip die ik vandaag ontdekt heb:
Ik heb aan de antenne's een stuk coax 50 ohm zitten van ongeveer een meter met BNC connectors.
Afhankelijk van welke antenne ik wil gebruiken zet ik aan de betreffende antenne een langer stuk kabel naar de scanner
via een BNC koppelstuk.
Vanmiddag heb ik hiervoor een stuk RG-59 van ongeveer 2 meter gebruikt. RG-59 heeft een impedantie van 75 ohm
en het viel me op dat ik hierdoor een sterker signaal binnen kreeg.
Vraag me niet hoe het komt maar misschien dat de antenne impedantie is veranderd doordat de drie antenne's ongeveer 30 cm naast elkaar staan.
Beslist de moeite waard om hiermee te experimenteren.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB