Auteur Topic: Frequenties bedrijven regio Aarschot  (gelezen 9822 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Gepost op: 20 juli 2016, 20:24:45 »
Hallo,

Ik ben Jeff, en ben juist gestart met de hobby.
Nu is mijn vraag waar ik een lijst kan vinden van de frequenties die in de regio van AarSchot en Heist op den Berg gebruikt worden.
Ik beschik namelije niet over een scanner, maar ik heb tweedehands  een goedkope VHF/UHF portofoon aangeschaft die ik enkel ga gebruiken om te luisteren en niet te verzenden.

Specifiek ben ik door mijn andere hobby van landbouwfotografie opzoek naar de frequenties van loonbedrijven in deze regio. Misschien dat iemand hiermee specifiek kan helpen?
Het is nogal moeilijk om met een gewone portofoon alle frequenties af te gaan :p.

Alvast bedankt!

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2016, 21:15:04 »
Hallo Jeff, welkom op het forum.

Als je het over loonbedrijven hebt bedoel je dan bedrijven specifiek voor de landbouw?
Ik denk niet dat er veel landbouwers in Belgie, laat staan Aarschot hun eigen specifieke frequentie hebben. Lijkt mij een beetje overkill.
Denk persoonlijk als er landbouwbedrijven gebruik maken van communicatie via "golven" ze al sneller een CB of PMR ter hand gaan nemen. Daar is enkel de aankoopprijs van toepassing en niet het "huren" van een frequentie bij het BIPT.

Scanner Brussels

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2016, 15:35:34 »
Hallo Jeff, welkom op het forum.

Als je het over loonbedrijven hebt bedoel je dan bedrijven specifiek voor de landbouw?
Ik denk niet dat er veel landbouwers in Belgie, laat staan Aarschot hun eigen specifieke frequentie hebben. Lijkt mij een beetje overkill.
Denk persoonlijk als er landbouwbedrijven gebruik maken van communicatie via "golven" ze al sneller een CB of PMR ter hand gaan nemen. Daar is enkel de aankoopprijs van toepassing en niet het "huren" van een frequentie bij het BIPT.

Scanner Brussels

Hallo scanner Brussel,

Ondertussen ben ik inderdaad ook begonnen om de PMR kanalen te beluisteren. Hierop heb ik vorige week 1 landbouwer gehoord die met het goede weer aan het werk was. Daarut heb ik al snel de locatie gehoord en ben ik foto's kunnen gaan nemen  ;D.

Ik heb weet van zeker 1 loonwerker hier in de buurt die een eigen frequentie heeft, namelijk landbouwwerken Goris L uit Schriek. Deze frequentie zou ik nog graag bemachtigen. Ik heb al een paar frequenties af gegaan, maar tot dusver geen succes.
Wel heb ik een landbouwer uit Hoogstraten  :o (wist niet dat dit zo ver werkte) op kunnen vangen.

Ik geloof dat CB een heel andere golflengte is die ik niet ga kunnen opvangen met mijn VHF / UHF portofoon. Wat kan ik hier het beste (en goedkoopste) voor aanschaffen om dit wel te kunnen? Hoe ver ga ik dit kunnen ontvangen. Naar wat ik begrijp is CB enkel geschikt voor heel korte afstand.

Heb je misschien nog tips voor een beginnende scanner?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Jeff

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2016, 15:41:08 »
Hallo Jeff, welkom op het forum.

Als je het over loonbedrijven hebt bedoel je dan bedrijven specifiek voor de landbouw?
Ik denk niet dat er veel landbouwers in Belgie, laat staan Aarschot hun eigen specifieke frequentie hebben. Lijkt mij een beetje overkill.
Denk persoonlijk als er landbouwbedrijven gebruik maken van communicatie via "golven" ze al sneller een CB of PMR ter hand gaan nemen. Daar is enkel de aankoopprijs van toepassing en niet het "huren" van een frequentie bij het BIPT.

Scanner Brussels

Nog even vergeten:
Ik bedoel inderdaad loonbedrijven specifiek voor de landbouw. Maar ik ben ook geïnteresseerd in andere bedrijven. Ik wilde het enkel een beetje linken met mijn andere hobby.

Waarom is het voor een landbouwbedrijf overkill buiten de prijs natuurlijk? De afstand die kan bereikt worden is toch aanzienlijk groter?

Welke goedkope communicatie kunnen ze nog gebruiken buiten golven? Gsm denk ik dat moeilijk is, aangezien ze vaak meerdere personen tegelijk moeten bereiken met ongeveer dezelfde boodschap. Als ze telkens deze personen apart moeten opbellen duurt het ook heel lang.

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2016, 16:37:34 »
Je kan eens proberen te scannen tussen de frequenties 146,000 - 150,000 daar zitten regelmatig bedrijven op. Misschien moet je eens van die betreffende landbouwers proberen een foto te nemen van hun toestel? Hoogstraten lijkt mij inderdaad vrij ver, maar is wel mogelijk, als die antenne daar heel hoog staat is dat mogelijk om met een portable te ontvangen. Als je andere bedrijven wilt beluisteren zoek eens op het forum, je gaat zeker iets van De Lijn terugvinden. Vergeet niet dat het beluisteren van DIE frequenties verboden is in België. Ook die landbouwers met hun eigen frequenties is verboden, de PMR of CB niet. De frequenties van de CB kan je wel op het net vinden.

Scanner Brussels

Offline quicky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2016, 08:21:27 »
In een oud frequentie boek kom ik het volgende tegen :
Heist-op-den-Berg    Goris Leo 160.590

Offline quicky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2016, 08:38:23 »
Uit hetzelfde frequentieboek :  
Hoogstraten/Meer  : loonbedrijf Goetschalckx 146.900
                              loonbedrijf Sprangers  147.225

Offline quicky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2016, 08:49:26 »
En in Bekkevoort : loonbedrijf Camps Michel Agra 165.290

Offline quicky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2016, 09:02:44 »
Ik doe er nog 1  
Herselt    aannemer   Van Loo Peeters  164.370
Uit welke andere plaatsen zou jij de frequenties van o.a.loonbedrijven
willen hebben?
Mijn info komt uit een oud frequentieboek!

Offline quicky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2016, 16:40:00 »
Ik weet van geen ophouden :
Loonbedrijf van Dijck Nijlen 148.175
Verkoop v.Land-en Tuinbouwmachines Backx in Westerlo 160.210

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 67
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2016, 17:57:51 »
aan de hand van de lengte van de antenne kan je al uitmaken of het een  VHF of UHF is.
frequenties tussen 146 MHZ en 150 MHz lijkt mij een reële mogelijkheid voor loonwerkbedrijven.
Je kan ook gebruik maken van een draagbare frequentiecounter die de frequentie toont op een display wanneer er wordt uitgezonden.
Je moet echter wel in de buurt van de antenne staan.
CB ontvangen doe je goedkoopst met een CB apparaat zelf.
De reikwijdte hangt net als in de VHF en UHF band af van de hoogte van beide antennes.
Voor lokaal verkeer is dit gemiddeld ongeveer een 40 à 50 km maar CB of 27MHz is ook sterk afhankelijk van reflecties en zonneactiviteit.
Op zulke momenten gaat een simpele CB de wereld rond.
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's

Offline quicky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2016, 07:26:50 »
hoe doe je dat met een Groundplane antenne?

Offline quicky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #12 Gepost op: 2 november 2016, 08:43:34 »
Hallo Jeff,
Heb je al iets gehoord op frequenties?

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2017, 09:31:24 »
Hallo Jeff,
Heb je al iets gehoord op frequenties?

Hallo, door de drukte afgelopen maanden heb ik er lange tijd niet meer mee bezig geweest en heb ik jou berichten hier ook niet ontvangen. Het is zeer opmerkelijk dat ik geen email notificatie hiervan gekregen heb.

U bent heel hard bedankt voor deze frequenties!!!!!! 😀
Nu zal het moeilijk zijn om iets te horen bij loonbedrijven maar over 2 maanden waarschijnlijk wel.

Ik heb toen eigenlijk vooral gezocht bij de UHF frequenties. Hoe komt het dat zij VHF gebruiken, en De Lijn voor grote afstanden wel UHF?

Zou ik moheb vragen van waar je bent? Bent u zelf radioamateur? Is er een mogelijkheid dat ik die frequentieboek eens mag kopiëren?  ;D Hoe oud is die boek en hoe kom je eraan :p? Is er een mogelijkheid om een nieuwe versie te kopen?

Goris gebruikt nog dezelfde frequentie denk ik omdat de zenders nog niet vernieuwd zijn. Ik dacht dat het Kenwood Tk880 waren dus uhf, maar het zijn dus de 780 op vhf. Vandaar dat ik ze niet kon vinden..  
Sprangers is volgens mij overgeschakeld op digitale toestellen. Maar ik zal in het hoogseizoen is zoeken.

Normaal bedankt!
Jeff

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Frequenties bedrijven regio Aarschot
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2017, 09:36:43 »
Ik heb ondertussen ook een Uniden UBC 75 xlt aangeschaft om te scannen.