Het Scannerforum

Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: NL11570 op 25 januari 2021, 19:23:01

Titel: Laagste en hoogste frequentie met 8,33 kHz step burgerluchtvaart
Bericht door: NL11570 op 25 januari 2021, 19:23:01
Ik wil op mijn Icom ic-r30 de frequentieband afzoeken met de 8,33 kHz stap grootte. Wellicht al ergens op het forum gemeld alleen, na zoeken, nog niet gevonden. Dus wat is de exacte “low” en “high” van deze band zodat mijn frequentie kanalen precies kloppen. Tevens de vraag of er AM of AM-N wordt gebruikt.

Wie heeft de oplossing en wellicht ook de “low” en “high” van de militaire luchtvaartband.

Misschien een domme vraag maar ik wil graag eindelijk mijn apparatuur gaan inrichten. Pensioen hè......😎😎😎
Titel: Re: Laagste en hoogste frequentie met 8,33 kHz step burgerluchtvaart
Bericht door: Henri le Beau op 26 januari 2021, 06:42:52
VHF 118.000 - 136.9916 in AM.
UHF 230.000 - 389.975 en 396.500 - 399.975 in 25 kHz en AM*

* Hoge stukje UHF begint officieel op 395.000 geloof ik maar in het eerste stukje zit (hier) al enige tijd c2000. Sinds de laatste UHF change lijkt het mil gebruik daar boven pas te beginnen.

AM-N ken ik niet sorry.
Titel: Re: Laagste en hoogste frequentie met 8,33 kHz step burgerluchtvaart
Bericht door: Discriminator op 26 januari 2021, 07:20:24
AM-N ken ik niet sorry.

AM Narrow. Een kleinere middenfrequent bandbreedte dan AM. In het manual van de IC-R30 vind ik niet wat de bandbreedtes bij AM en AM-N zijn.

Om aangrenzende 8.33 kHz-kanalen uit elkaar te kunnen houden, zou ik de luchtvaartband met AM-N scannen.
Titel: Re: Laagste en hoogste frequentie met 8,33 kHz step burgerluchtvaart
Bericht door: NL11570 op 26 januari 2021, 07:51:50
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag.
Titel: Re: Laagste en hoogste frequentie met 8,33 kHz step burgerluchtvaart
Bericht door: Henri le Beau op 26 januari 2021, 17:37:21
AM-N ken ik niet sorry.

AM Narrow. Een kleinere middenfrequent bandbreedte dan AM. In het manual van de IC-R30 vind ik niet wat de bandbreedtes bij AM en AM-N zijn.

Om aangrenzende 8.33 kHz-kanalen uit elkaar te kunnen houden, zou ik de luchtvaartband met AM-N scannen.

Thanks, weer wat geleerd.