Het Scannerforum
P2000 / C2000 => C2000 => Topic gestart door: Jarra op 22 januari 2012, 10:23:55
-
Was wel eens nieuwsgierig of er mensen zijn die regelmatig de bekende DMO groepen/kanalen beluisteren
en er ook wat op horen.
-
Hallo Muil,
Ja ik luister, als er een brand is in mijn regio mee op de dmo kanalen.
En afgelopen Dinsdagavond laat was er een grote brand in mijn woonplaats, en het zitten genieten van de communicatie op dmo kanaal 1 en 2.
Groet van Roberto.
-
Waar koop je z'n porto?
-
Worden regelmatig via bv MP aangeboden.
-
Hoi Muil,
Ook ik luister naar de dmo kanalen (Zelfde regio als die van Pukkie) en ik beleef er veel plezier aan.
Groeten Ger
-
Die kanalen zijn die al voorgeprogrameerd of is dat makkelijk te vinden/te doen?
-
Die kanalen zijn die al voorgeprogrameerd of is dat makkelijk te vinden/te doen?
Voorgeprogrammeerd. Zelf moeilijk te doen, je hebt software + interface nodig.
-
Gezien de weinige reactie`s ga ik er maar vanuit dat er weinig te beleven valt op DMO.
Investeren in tetra apparatuur lijkt me dan ook geldverspilling, degenen die reageerden bedankt.
-
Gezien de weinige reactie`s ga ik er maar vanuit dat er weinig te beleven valt op DMO.
Investeren in tetra apparatuur lijkt me dan ook geldverspilling, degenen die reageerden bedankt.
Ik denk dat het niet zo is,er kijken en lezen meer mensen mee,voor je het weet heb je bezoek aan huis,daarom houden mensen liever hun mond dicht.
Ik weet niet of je het al weet,er zijn in Belgie al invallen geweest ontrend het mee luisteren met tetra.
-
De UBC785XLT of UBC796XLT zijn toch geschikt voor digitale ontvangst? Is het daar ook mee te ontvangen? Of zit het puur in het TETRA protocol?
-
Correct, Tetra. Op de scanner hoor je alleen piepjes.
-
Heeft zo'n portofoon een scan functie zodat je deze DMO groepen/kanalen automatisch kunt scannen? Op wat voor afstand is nog te ontvangen? Is in landelijk gebied vanaf ongeveer 5km nog te ontvangen, of is het puur zicht verbindingen tot een ongeveer 500m.
-
Voor zo ver ik weet zijn er geen tera porto's met scanfunctie voor DMO kanalen. De motorola's in ieder geval niet. Het zendvermogen van DMO is maximaal 1 watt dus inderdaad bereik tussen 500m en 1km.
-
Heb je dus niet veel aan. Je kunt er alleen iets mee ontvangen als er in de buurt waar je zit dus wat gaande is?
Is dat nu een beetje druk op zo'n porto? Hoe moet je dat nu doen als je die 20 kanalen er niet mee kan scannen, steeds de frequentie invoeren of hoe gaat dat?
-
Heb je dus niet veel aan. Je kunt er alleen iets mee ontvangen als er in de buurt waar je zit dus wat gaande is?
Is dat nu een beetje druk op zo'n porto? Hoe moet je dat nu doen als je die 20 kanalen er niet mee kan scannen, steeds de frequentie invoeren of hoe gaat dat?
Scannen kan niet met DMO, heeft te maken met de werking van Tetra.
Doorgaans heeft ieder voertuig zijn eigen werkkanaal. Zijn vaste kanalen die ze altijd hanteren. Op plaats incident werken ze op dit kanaal.
Porto op dit knaal, en meeluisteren maar. Het redvoertuig schakelt meestal over op het kanaal van de TS.
Je hoort dus de manschappen onderling, niet het berichten verkeer van/naar de AC. Reikwijdte ca. 500 meter.
Niet ieder korps werkt met DMO.
-
Welke korpsen werken er met DMO? En is de ontvangst hetzelfde als met de portofoon kanalen die je vroeger in het analoge tijdperk kon horen op de scanner?
-
Welke korpsen werken er met DMO? En is de ontvangst hetzelfde als met de portofoon kanalen die je vroeger in het analoge tijdperk kon horen op de scanner?
1 Groningen D
2 Friesland D
3 Drenthe D
4 IJsselland D
5 Twente D
6 Gelderland Noord en oost D
7 Gelderland Midden A 417/427
8 Gelderland Zuid D
9 Utrecht A 450/460
10 Noord Holland Noord D
11 Zaanstreek Waterland T
12 Kennemerland D
13 Amsterdam Amstel A 450/460
14 Gooi en Vechtstreek D
15 Haaglanden D
16 Hollands Midden D
17 Rotterdam Rijnmond A 450/460
18 Zuid Holland Zuid D
19 Zeeland D
20 Midden en West Brabant D
21 Brabant Noord D
22 Brabant Zuid en Oost D
23 Limburg Noord D
24 Limburg Zuid D
25 Flevoland A 417/427
D = DMO
T = TMO
A = Annaloog
-
Dank. En hoe zit het met de ontvangst wat ik eerder vroeg?
-
Dank. En hoe zit het met de ontvangst wat ik eerder vroeg?
Kijk eens 1 pagina terug.
-
A = Annaloog
Anna liegt nooit ;)
-
Dank. En hoe zit het met de ontvangst wat ik eerder vroeg?
Kijk eens 1 pagina terug.
Ok, 500 meter tot 1 km, maar is de ontvangst net als vroeger bij ontvangst met scanner van de portofoonkanalen, of alleen maar in de buurt van je huis mogelijk? Of speelt hoogte ook nog mee. Ik zit vrij hoog dus wellicht maakt het iets uit?
-
Hoogte zou toch wel een verschil moeten maken, ook het verschil tussen porto en mobilofoon, lijkt me.
Een mobi met een flinke basisantenne zou toch beter moeten presteren dan een portofoontje met rubberduck?
-
En hoe is het met de drukte? Loont het om zo'n ding aan te schaffen. Ik zag dat ze nog vrij prijzig waren, alhoewel prijzig genoeg voor de drukte die er op te horen is.
-
Als ik eerlijk ben: nee. Hou dat geld in je zak of koop er wat anders voor.
-
Ok, dat had ik zelf ook al besloten maar wilde even hier te raden gaan. Hoe zit het eigenlijk met politie Gooi en Vechtstreek. Er staat dat ze met DMO zitten, maar TMO op het 'echte' c2000 niet dus?
Zijn er wel tetra scanners in de handel zodat het de mooite en de kosten wel loont wellicht zodat je zowel de reguliere kanalen kan beluisteren (taxi, andere bedrijven etc.) en daarbij ook de DMO kanalen, of een uitbreidings module voor reguliere scanners?
-
Hoe zit het eigenlijk met politie Gooi en Vechtstreek. Er staat dat ze met DMO zitten, maar TMO op het 'echte' c2000 niet dus?
Lees je eigenlijk wel terug wat je tikt? DMO komt bij politie nauwelijks voor en die regio zit sinds de komst van C2000 op dat net en dat is nu eenmaal TMO.
-
Jawel hoor, maar het is ook zo'n lastige materie, daarom vraag ik het hier ook he....En de politie zit toch ook op DMO én op TMO, tenminste dat begrijp ik uit het overzichtje wat eerder geplaatst werd in het topic, daar staat duidelijk een D achter GenV.
-
En de politie zit toch ook op DMO én op TMO, tenminste dat begrijp ik uit het overzichtje wat eerder geplaatst werd in het topic, daar staat duidelijk een D achter GenV.
De brandweer ja.
-
Het schijnt dat de politie bij bijvoorbeeld lasercontroles een enkele keer wel op DMO zit (las ik eens ergens), maar verwacht er geen ladingen communicatie van.
-
Ok, dank. Het is duidelijk.
-
En af en toe bij evenementen wil de politie ook wel es DMO contacten met elkaar, maar ook dat is sporadisch
-
Welke korpsen werken er met DMO? En is de ontvangst hetzelfde als met de portofoon kanalen die je vroeger in het analoge tijdperk kon horen op de scanner?
17 Rotterdam Rijnmond A 450/460
D = DMO
T = TMO
A = Annaloog
Zeg maar A/D/T en A op meerdere frequenties (153 / 154 / 450 / 460)
-
Welke korpsen werken er met DMO? En is de ontvangst hetzelfde als met de portofoon kanalen die je vroeger in het analoge tijdperk kon horen op de scanner?
17 Rotterdam Rijnmond A 450/460
D = DMO
T = TMO
A = Annaloog
Zeg maar A/D/T en A op meerdere frequenties (153 / 154 / 450 / 460)
Gebruikt de brandweer in Rotterdam ook de TMO voor onderlingverkeer tussen bevelvoerder en manschappen?
Oa in zaanstreek-waterland gebeurd dit wel.
-
Welke korpsen werken er met DMO? En is de ontvangst hetzelfde als met de portofoon kanalen die je vroeger in het analoge tijdperk kon horen op de scanner?
17 Rotterdam Rijnmond A 450/460
D = DMO
T = TMO
A = Annaloog
Zeg maar A/D/T en A op meerdere frequenties (153 / 154 / 450 / 460)
Gebruikt de brandweer in Rotterdam ook de TMO voor onderlingverkeer tussen bevelvoerder en manschappen?
Oa in zaanstreek-waterland gebeurd dit wel.
Dat verschilt per eenheid / kazerne.
-
Is ook bekend welke DMO kanalen in Twente gebruikt worden? Bijvoorbeeld in Hellendoorn/Nijverdal en de andere gemeenten?
-
Ja, dezelfde als overal (is namelijk standaard binnen C2000):
380.01250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 01 laag, DMO Politie , (GSSI 3.50.1001 ), PBR-SIMPLEX-01
380.03750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 10 laag, DMO KMar , (GSSI 5.50.1001 ), MBR-SIMPLEX-01
380.06250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 02 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1001 ), BBR-WERKNET-01
380.08750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 03 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1003 ), BBR-WERKNET-03
380.11250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 04 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1005 ), BBR-WERKNET-05
380.13750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 05 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1007 ), BBR-WERKNET-07
380.16250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 06 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1009 ), BBR-WERKNET-09
380.18750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 07 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1011 ), BBR-WERKNET-11
380.21250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 08 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1013 ), BBR-WERKNET-13
380.23750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 09 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1015 ), BBR-WERKNET-15
-
Vermoed dat hij de gebruikte kanalen zoekt. Ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Frequenties zijn wel bekend. ( In Twente )
-
Tja, als hij een TETRA porto heeft met de DMO kanalen erin geprogrammeerd, dan is in de buurt van een inzet gaan staan en ze even aflopen voldoende. Het zijn er maar 8 voor de brandweer tenslotte...
-
Denk dat je er 8 vergeet de Brandweer heeft er 16
Politie 2
KMAR 1
Ambulance 1
-
Tja, als hij een TETRA porto heeft met de DMO kanalen erin geprogrammeerd, dan is in de buurt van een inzet gaan staan en ze even aflopen voldoende. Het zijn er maar 8 voor de brandweer tenslotte...
Beetje een flauwe opmerking. Ten eerste is een TETRA porto geen scanner en daarnaast vraag ik me af of je zo'n opmerking ook maakt als iemand om frequenties vraagt. Ja het zijn er maar 16 (geen 8), maar het bereik is erg beperkt en als je vooraf een lijstje hebt dan kun je gericht gaan luisteren. Jij stuurt nu iemand naar een inzet terwijl het persoon in kwestie misschien juist wel thuis wil blijven ;)
-
Klopt dat het er 16 zijn, ik had de hoge kanalen vergeten. Hierbij het v olledige lijstje:
380.01250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 01 laag, DMO Politie , (GSSI 3.50.1001 ), PBR-SIMPLEX-01
380.03750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 10 laag, DMO KMar , (GSSI 5.50.1001 ), MBR-SIMPLEX-01
380.06250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 02 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1001 ), BBR-WERKNET-01
380.08750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 03 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1003 ), BBR-WERKNET-03
380.11250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 04 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1005 ), BBR-WERKNET-05
380.13750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 05 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1007 ), BBR-WERKNET-07
380.16250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 06 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1009 ), BBR-WERKNET-09
380.18750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 07 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1011 ), BBR-WERKNET-11
380.21250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 08 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1013 ), BBR-WERKNET-13
380.23750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 09 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1015 ), BBR-WERKNET-15
390.01250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 01 hoog, DMO Politie , (GSSI 3.50.1002 ), PBR-SIMPLEX-02
390.03750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 10 hoog, DMO CPA / RAV , (GSSI 6.50.1001 ), ABR-SIMPLEX-01
390.06250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 02 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1002 ), BBR-WERKNET-02
390.08750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 03 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1004 ), BBR-WERKNET-04
390.11250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 04 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1006 ), BBR-WERKNET-06
390.13750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 05 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1008 ), BBR-WERKNET-08
390.16250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 06 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1010 ), BBR-WERKNET-10
390.18750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 07 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1012 ), BBR-WERKNET-12
390.21250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 08 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1014 ), BBR-WERKNET-14
390.23750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 09 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1016 ), BBR-WERKNET-16
Als er iemand is die de werkkanalen van een korps/auto weet, mooi. Maar volgens mij worden die door de meldkamer uitgedeeld, toch? Dan is er dus niet een standaard kanaal voor een bepaald korps.
-
Als er iemand is die de werkkanalen van een korps/auto weet, mooi. Maar volgens mij worden die door de meldkamer uitgedeeld, toch? Dan is er dus niet een standaard kanaal voor een bepaald korps.
Nee, de meldkamer heeft juist niets met DMO te maken, dat gaat immers buiten het netwerk om. Normaal gesproken heeft elke kazerne een eigen (vast) werkkanaal, dus het is een hele logische, begrijpelijke vraag. Alle informatie die jij hierboven geeft is open en bloot op internet te vinden en die zal de persoon in kwestie ook wel in zijn toestel hebben staan. Het gaat er dan ook om, welke kazerne zit op welk kanaal.
-
Als er iemand is die de werkkanalen van een korps/auto weet, mooi. Maar volgens mij worden die door de meldkamer uitgedeeld, toch? Dan is er dus niet een standaard kanaal voor een bepaald korps.
Nee, de meldkamer heeft juist niets met DMO te maken, dat gaat immers buiten het netwerk om. Normaal gesproken heeft elke kazerne een eigen (vast) werkkanaal, dus het is een hele logische, begrijpelijke vraag. Alle informatie die jij hierboven geeft is open en bloot op internet te vinden en die zal de persoon in kwestie ook wel in zijn toestel hebben staan. Het gaat er dan ook om, welke kazerne zit op welk kanaal.
Wij werken met kanaal per voertuig.
Bij aankomst redvoertuig, schakelt het redvoertuig over op kanaal 1e TS.
Er zijn ook korpsen welke binnen de gemeente geen DMO gebruiken, maar buiten de gemeente wel omdat ze weten dat daar de dekking tekort schiet.
Daarnaast zijn er ook procedures voor bijzondere objecten waarvan men weet dat er geen TMO dekking is.
In praktijk even op porto pompbediender kijken of vragen welk werkkanaal hij heeft. Gaat het snelste.
Oftewel, iedereen heeft zijn eigen regels.
-
Tja, als hij een TETRA porto heeft met de DMO kanalen erin geprogrammeerd, dan is in de buurt van een inzet gaan staan en ze even aflopen voldoende. Het zijn er maar 8 voor de brandweer tenslotte...
Beetje een flauwe opmerking. Ten eerste is een TETRA porto geen scanner en daarnaast vraag ik me af of je zo'n opmerking ook maakt als iemand om frequenties vraagt. Ja het zijn er maar 16 (geen 8), maar het bereik is erg beperkt en als je vooraf een lijstje hebt dan kun je gericht gaan luisteren. Jij stuurt nu iemand naar een inzet terwijl het persoon in kwestie misschien juist wel thuis wil blijven ;)
Het bereik valt mij alles mee.
Porto-porto haal ik toch wel 1,5 km in de stad.
Als ik de grote antenne aansluit is het minimaal 5 km in de stad.
-
Dat kan heel goed.
Ik heb de dezelfde ervaringen met DMO kan op de buiten antenne ook veel verder ontvangen.
-
Misschien is er interesse om een DMO base te maken?
Ik wil wel met de aftrap beginnen.
Voor Brabant Noord heb ik om te beginnen de navolgende DMO werknetten.
PLAATS VOERTUIGNR. WERKNETNR.
BERLICUM TS-640 14
DEN BOSCH TS-633 03
DEN BOSCH TS-631 01
DEN BOSCH TS-634 04
DRUNEN TS-830 07
DRUNEN TS-834 08
HAAREN TS-739 16
HELVOIRT TS-549 14
HEUSDEN TS-837 15
ROSMALEN TS-632 02
ROSMALEN TS-635 05
ST.MICHIELSGESTEL TS-539 11
ST.MICHIELSGESTEL HV2-578 12
VLIJMEN TS-841/HV1-870/PM-888 10
VUGHT TS-843 04
VUGHT TS-845 05
-
[hersenkronkeltje]
Nieuwe dimensie voor de hobby?
Yagi bouwen voor 385 MHz, verticaal op een rotortje, eventueel preampje er aan en dan maar eens kijken in wat voor straal rond je eigen locatie je DMO kan ontvangen.
[/hersenkronkeltje]
-
[hersenkronkeltje]
Nieuwe dimensie voor de hobby?
Yagi bouwen voor 385 MHz, verticaal op een rotortje, eventueel preampje er aan en dan maar eens kijken in wat voor straal rond je eigen locatie je DMO kan ontvangen.
[/hersenkronkeltje]
Ja en dan komen we dus bij iets wat ik mij al heel lang afvraag, maar wat ik nog niet bevestigd heb kunnen krijgen. Wat is het technisch maximum wat je met DMO kunt bereiken? GSM kent een max van 35km, dat heeft met de timing advance (tijdcorrectie) te maken. Maar terwijl ik dit tik, het gekke is dat je aan de kust gemakkelijk Engelse netwerken kunt ontvangen, je kunt echter niet registreren op die netwerken omdat de afstand te groot is voor de timing advance. Je zou toch verwachten dat dit bij simplex verkeer geen belemmering zou moeten zijn?
-
Als er in DMO geen enkele manier van regulering van de data door een netwerk is, met andere woorden het is "send and forget" lijkt het mij dat de grens enkel en alleen bepaald wordt door die parameters die ook de ontvangst van analoge signalen bepalen, zoals:
Signaal sterkte
Antenne hoogten
Trajectdemping
Antenne versterking
Kabeldemping
Ontvanger gevoeligheid
Ontvanger ruis
Etc. etc. etc.
Wat dat betreft, kan je het denk ik wel vergelijken met D-Star en daar zijn al simplex verbindingen over grote afstanden mee gemaakt.
-
In een DMO-gesprek is de eerste die de spreeksleutel indrukt, de 'master'. Anderen zijn 'slave' gedurende de 'DMO reservation time' die ingesteld is in de master-portofoon.
Dat betekent dat er ook in DMO sprake is van synchronisatie, net als bij TMO (er is alleen geen netwerk). De fysieke afstand bij DMO is derhalve ook beperkt (net als bij TMO) en is ongeveer 54 kilometer.
Gr Rene
-
Misschien is er interesse om een DMO base te maken?
Ik wil wel met de aftrap beginnen.
Voor Brabant Noord heb ik om te beginnen de navolgende DMO werknetten.
PLAATS VOERTUIGNR. WERKNETNR.
BERLICUM TS-640 14
DEN BOSCH TS-633 03
DEN BOSCH TS-631 01
DEN BOSCH TS-634 04
DRUNEN TS-830 07
DRUNEN TS-834 08
HAAREN TS-739 16
HELVOIRT TS-549 14
HEUSDEN TS-837 15
ROSMALEN TS-632 02
ROSMALEN TS-635 05
ST.MICHIELSGESTEL TS-539 11
ST.MICHIELSGESTEL HV2-578 12
VLIJMEN TS-841/HV1-870/PM-888 10
VUGHT TS-843 04
VUGHT TS-845 05
Kijk, zoiets bedoelde ik dus met mijn vraag, want als een idioot langs de kanalen draaien tijdens een DMO-uitzending van een brandweerploeg kan ik ook met mijn portofoon, maar uitluisteren is wat makkelijker als je weet dat de piket-TS bijv. op kanaal 11 zit (ik heb begrepen dat in Hellendoorn elke TS in principe een eigen DMO heeft. Bijv 11, 12, 13 en dat ze een gemeenschappelijk kanaal kiezen bij een brand waar meerdere TSsen nodig zijn).
De vraag is dus: wie weet welke werknetten bij welke kazernes, of TSsen standaard gebruikt worden.
Groet, Rene
-
Misschien is er interesse om een DMO base te maken?
Ik wil wel met de aftrap beginnen.
Voor Brabant Noord heb ik om te beginnen de navolgende DMO werknetten.
PLAATS VOERTUIGNR. WERKNETNR.
BERLICUM TS-640 14
DEN BOSCH TS-633 03
DEN BOSCH TS-631 01
DEN BOSCH TS-634 04
DRUNEN TS-830 07
DRUNEN TS-834 08
HAAREN TS-739 16
HELVOIRT TS-549 14
HEUSDEN TS-837 15
ROSMALEN TS-632 02
ROSMALEN TS-635 05
ST.MICHIELSGESTEL TS-539 11
ST.MICHIELSGESTEL HV2-578 12
VLIJMEN TS-841/HV1-870/PM-888 10
VUGHT TS-843 04
VUGHT TS-845 05
Kijk, zoiets bedoelde ik dus met mijn vraag, want als een idioot langs de kanalen draaien tijdens een DMO-uitzending van een brandweerploeg kan ik ook met mijn portofoon, maar uitluisteren is wat makkelijker als je weet dat de piket-TS bijv. op kanaal 11 zit (ik heb begrepen dat in Hellendoorn elke TS in principe een eigen DMO heeft. Bijv 11, 12, 13 en dat ze een gemeenschappelijk kanaal kiezen bij een brand waar meerdere TSsen nodig zijn).
De vraag is dus: wie weet welke werknetten bij welke kazernes, of TSsen standaard gebruikt worden.
Groet, Rene
Lijkt me een mooi item voor een appart draadje
-
In een DMO-gesprek is de eerste die de spreeksleutel indrukt, de 'master'. Anderen zijn 'slave' gedurende de 'DMO reservation time' die ingesteld is in de master-portofoon.
Dat betekent dat er ook in DMO sprake is van synchronisatie, net als bij TMO (er is alleen geen netwerk). De fysieke afstand bij DMO is derhalve ook beperkt (net als bij TMO) en is ongeveer 54 kilometer.
Geldt dat ook voor alleen RX, eigenlijk ga ik uit van niet, sync. is toch alleen voor TX noodzakelijk?
-
Ik begeep van PA0ETE (die op zendamateur.com het nodige over TETRA post) dat ook DMO een max heeft, rond de 30km.
-
Voor een tweeweg verbinding is dat duidelijk, maar wat nu als je alleen maar wilt ontvangen, voor een ontvanger maakt het toch niet uit hoe lang het singnaal onderweg is?
-
Dat gaat niet. De zender doet automatisch mee aan de procedure om het protocol te handhaven.
Dat je de spreeksleutel niet indrukt is een totaal andere gebeurtenis... Het klopt ook: af en toe flitst de zendindicator aan...
-
Dat gaat niet. De zender doet automatisch mee aan de procedure om het protocol te handhaven.
Dat je de spreeksleutel niet indrukt is een totaal andere gebeurtenis... Het klopt ook: af en toe flitst de zendindicator aan...
Als je de porto op zendblokering zet (ziekenhuisstand) dan ontvang je wel.
Zend de porto dan toch wel af en toe?
-
Dat gaat niet. De zender doet automatisch mee aan de procedure om het protocol te handhaven.
Dat je de spreeksleutel niet indrukt is een totaal andere gebeurtenis... Het klopt ook: af en toe flitst de zendindicator aan...
Als je de porto op zendblokering zet (ziekenhuisstand) dan ontvang je wel.
Zend de porto dan toch wel af en toe?
Dat zal ik eens testen! In de TXI-stand (TX Inhibit) bevestigt een porto ook de aankomst van SDS berichten volgens mij (dus wordt er gezonden). Maar ik zoek het uit.
Groet, Rene
-
Dat gaat niet. De zender doet automatisch mee aan de procedure om het protocol te handhaven.
Dat je de spreeksleutel niet indrukt is een totaal andere gebeurtenis... Het klopt ook: af en toe flitst de zendindicator aan...
Als je de porto op zendblokering zet (ziekenhuisstand) dan ontvang je wel.
Zend de porto dan toch wel af en toe?
Dat zal ik eens testen! In de TXI-stand (TX Inhibit) bevestigt een porto ook de aankomst van SDS berichten volgens mij (dus wordt er gezonden). Maar ik zoek het uit.
Groet, Rene
Zo, getest.
Icom IC92D in AM-ontvangst. Als de ene Tetra-portofoon uitzendt, en de ontvanger staat uit, is een aparte riedel te horen als de PTT-toets losgelaten wordt. Dit is de syncpuls.
Als de Tetra-ontvanger aangezet wordt, en er opnieuw gezonden wordt, verandert de riedel duidelijk als de PTT-toets losgelaten wordt (de riedel klinkt heel anders). De ontvanger zendt namelijk ook een antwoord op de sync-puls retour.
Als bij de ontvanger de TXI optie ingeschakeld wordt, is dit hetzelfde. Dus ook dan zendt de ontvangende portofoon!
SDS-bevestigingen worden overigens niet meer verzonden door de ontvangende porto als deze in de TXI-stand staat.
Ergo: ook in DMO is er communicatie tussen zender en ontvangers (bidirectioneel), ongeacht de TXI-stand. Er worden syncpulsen uitgezonden, die door de slaves beantwoord worden. Er is dus sprake van een theoretisch maximale fysieke afstand, ook bij DMO.
Ik heb begrepen van diverse fora, ook van de reeds genoemde PA0ETE, dat dit 54 kilometer is.
Groet, Rene
-
http://www.radio-electronics.com/info/pmr-business-land-mobile-radio/tetra/tetra-2-teds.php -
"For TETRA radio Release 1, the maximum range was 58km. However for a number of applications including air to ground, i.e. air-ground-air, AGA, greater distances were needed. To achieve this, the uplink and downlink bursts and guard times have been modified in TETRA Release 2. These changes have enabled the TMO range of TETRA Release 2 to be extended up to 83 km for AGA applications.
Note: DMO has no TDMA structure range limitation as synchronisation takes place in DMO at the start of each transmission."
-
http://www.radio-electronics.com/info/pmr-business-land-mobile-radio/tetra/tetra-2-teds.php -
"For TETRA radio Release 1, the maximum range was 58km. However for a number of applications including air to ground, i.e. air-ground-air, AGA, greater distances were needed. To achieve this, the uplink and downlink bursts and guard times have been modified in TETRA Release 2. These changes have enabled the TMO range of TETRA Release 2 to be extended up to 83 km for AGA applications.
Note: DMO has no TDMA structure range limitation as synchronisation takes place in DMO at the start of each transmission."
Interessant, maar die laatste opmerking klopt niet (je leest het vaker) want ook DMO werkt via TDMA. Ook in DMO is er tijdens het hele gesprek synchronisatie, dus er is een beperking in afstand. Die synchronisatie is er niet alleen bij het begin van de uitzending. Lees de ETSI norm er maar op na ( http://www.justtop.com/standard/tetra/dmo/2.pdf). Maar wat de schrijver bedoelt is dat er geen TMO-netwerkstructuur bij DMO gebruikt wordt. Dat klopt. Maar de conclusie dat er 'dus' geen synchronisatie plaatsvindt, klopt niet.
-
http://www.radio-electronics.com/info/pmr-business-land-mobile-radio/tetra/tetra-2-teds.php -
"For TETRA radio Release 1, the maximum range was 58km. However for a number of applications including air to ground, i.e. air-ground-air, AGA, greater distances were needed. To achieve this, the uplink and downlink bursts and guard times have been modified in TETRA Release 2. These changes have enabled the TMO range of TETRA Release 2 to be extended up to 83 km for AGA applications.
Note: DMO has no TDMA structure range limitation as synchronisation takes place in DMO at the start of each transmission."
Bedankt trouwens voor de afstanden. Ik neem even aan dat die 58 kilometer wel klopt. Tetra release 2 is trouwens niet waar we het hier over hebben (wat we normaal onder 'DMO' verstaan, is conform Tetra release 1 (net als bijv. het C2000-netwerk). Tetra release 2 en TEDS (Tetra Enhanced Data Service) kennen een hogere datarate (nog steeds niet te vergelijken trouwens met een 3G-verbinding. Je zou nog steeds kunnen beweren dat een particulier met een 3G telefoon altijd nog honderden keren sneller zijn informatie binnen kan halen dan een TEDS-gebruiker.
-
Note: DMO has no TDMA structure range limitation as synchronisation takes place in DMO at the start of each transmission."
Interessant, maar die laatste opmerking klopt niet (je leest het vaker) want ook DMO werkt via TDMA. Ook in DMO is er tijdens het hele gesprek synchronisatie, dus er is een beperking in afstand. Die synchronisatie is er niet alleen bij het begin van de uitzending. Lees de ETSI norm er maar op na ( http://www.justtop.com/standard/tetra/dmo/2.pdf). Maar wat de schrijver bedoelt is dat er geen TMO-netwerkstructuur bij DMO gebruikt wordt. Dat klopt. Maar de conclusie dat er 'dus' geen synchronisatie plaatsvindt, klopt niet.
Dat concludeert de schrijver niet; hij schrijft dat synchronisatie plaats vindt bij het begin van iedere uitzending. Er is dus geen 'harde' netwerkklok, maar de DMO-apparaten regelen dit onderling.
-
Note: DMO has no TDMA structure range limitation as synchronisation takes place in DMO at the start of each transmission."
Interessant, maar die laatste opmerking klopt niet (je leest het vaker) want ook DMO werkt via TDMA. Ook in DMO is er tijdens het hele gesprek synchronisatie, dus er is een beperking in afstand. Die synchronisatie is er niet alleen bij het begin van de uitzending. Lees de ETSI norm er maar op na ( http://www.justtop.com/standard/tetra/dmo/2.pdf). Maar wat de schrijver bedoelt is dat er geen TMO-netwerkstructuur bij DMO gebruikt wordt. Dat klopt. Maar de conclusie dat er 'dus' geen synchronisatie plaatsvindt, klopt niet.
Dat concludeert de schrijver niet; hij schrijft dat synchronisatie plaats vindt bij het begin van iedere uitzending. Er is dus geen 'harde' netwerkklok, maar de DMO-apparaten regelen dit onderling.
Dat laatste klopt inderdaad. Daarvoor wordt er tussen master en slaves constant onderhandeld (niet alleen aan het begin). Maar DMO is ook TDMA, dus een maximale afstand is uit te rekenen.
-
DMO has no TDMA structure range limitation as synchronisation takes place in DMO at the start of each transmission
;)
http://www.tetramou.com/about/page/12029 (http://www.tetramou.com/about/page/12029)
Bye.
Sigint
-
Dat laatste klopt inderdaad. Daarvoor wordt er tussen master en slaves constant onderhandeld (niet alleen aan het begin). Maar DMO is ook TDMA, dus een maximale afstand is uit te rekenen.
Heb je .pdf bestudeerd. De slaves synchroniseren aan de hand van het signaal van de master. Een slave heeft geen weet hoe lang het signaal van de master onderweg is (afstand). En zo te zien is er ook geen closed loop waarin slaves hun timinginformatie terugkoppelen aan de master. Er lijkt dus geen maximum afstand te zijn.
-
Dat laatste klopt inderdaad. Daarvoor wordt er tussen master en slaves constant onderhandeld (niet alleen aan het begin). Maar DMO is ook TDMA, dus een maximale afstand is uit te rekenen.
Heb je .pdf bestudeerd. De slaves synchroniseren aan de hand van het signaal van de master. Een slave heeft geen weet hoe lang het signaal van de master onderweg is (afstand). En zo te zien is er ook geen closed loop waarin slaves hun timinginformatie terugkoppelen aan de master. Er lijkt dus geen maximum afstand te zijn.
Nu wordt het interesssant, niemand heeft daar ooit een duidelijk antwoord op kunnen geven en bovendien valt of staat zoiets natuurlijk bij een hoogfrequente bevestiging. De grootste afstand die ik zelf heb gehaald is 10km in de bebouwing en 12km met redelijk vrij zicht, alleen stond de antenne toen nog niet zo hoog (en vrij) als hij nu staat. In beide gevallen ging het niet om een portofoon maar een mobilofoon en die zou toch wel wat verder moeten reiken dan een portofoon.
-
Nu wordt het interesssant, niemand heeft daar ooit een duidelijk antwoord op kunnen geven en bovendien valt of staat zoiets natuurlijk bij een hoogfrequente bevestiging. De grootste afstand die ik zelf heb gehaald is 10km in de bebouwing en 12km met redelijk vrij zicht, alleen stond de antenne toen nog niet zo hoog (en vrij) als hij nu staat. In beide gevallen ging het niet om een portofoon maar een mobilofoon en die zou toch wel wat verder moeten reiken dan een portofoon.
Als je wilt kan ik zorgen voor een antennehoogte van anderhalve kilometer. 8)
-
Nu wordt het interesssant, niemand heeft daar ooit een duidelijk antwoord op kunnen geven en bovendien valt of staat zoiets natuurlijk bij een hoogfrequente bevestiging. De grootste afstand die ik zelf heb gehaald is 10km in de bebouwing en 12km met redelijk vrij zicht, alleen stond de antenne toen nog niet zo hoog (en vrij) als hij nu staat. In beide gevallen ging het niet om een portofoon maar een mobilofoon en die zou toch wel wat verder moeten reiken dan een portofoon.
Als je wilt kan ik zorgen voor een antennehoogte van anderhalve kilometer. 8)
Top, gaan we een keer proberen ;)
-
Weet iemand trouwens hoe je het handigste een MTP850 op een buitenantenne (thuis) kunt aansluiten? Als ik een antenne-adapter zoek, vind ik niets. Dus dan voor 200 euro een carkit kopen???
gr Rene
-
Inderdaad. Achterop onder antenne zit een rubber kapje. Daaronder verscholen zit de external antenneaansluiting. Zoals in de carkits vroegah..
-
Op marktplaats kom ik deze advertentie tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/portofoons-en-walkie-talkies/m635942903-motorola-mth-800-tetra-portofoon-met-dmo-hulpdiensten.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent
Weet iemand het verschil tussen de 16 landelijke werkgroepen van de Brandweer en de DMO van de brandweer regio's HGL, ZHZ, HM, Friesland en Twente.
Deze worden hier appart benoemd.
-
Hier in Twente . Worden de bekende 16 kanalen gewoon door de brandweer gebruikt. Dus geen andere indeling.
-
Op marktplaats kom ik deze advertentie tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/portofoons-en-walkie-talkies/m635942903-motorola-mth-800-tetra-portofoon-met-dmo-hulpdiensten.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent
Weet iemand het verschil tussen de 16 landelijke werkgroepen van de Brandweer en de DMO van de brandweer regio's HGL, ZHZ, HM, Friesland en Twente.
Deze worden hier appart benoemd.
1 cpa
1 knar
2 politie
16 brandweer
Is gewoon landelijk
-
Op marktplaats kom ik deze advertentie tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/portofoons-en-walkie-talkies/m635942903-motorola-mth-800-tetra-portofoon-met-dmo-hulpdiensten.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent
Weet iemand het verschil tussen de 16 landelijke werkgroepen van de Brandweer en de DMO van de brandweer regio's HGL, ZHZ, HM, Friesland en Twente.
Deze worden hier appart benoemd.
Je hebt een link geplaatst vermoedelijk nadat je een email hebt verzonden, dit is de juiste URL : http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/portofoons-en-walkie-talkies/m635942903-motorola-mth-800-tetra-portofoon-met-dmo-hulpdiensten.html
De reden dat deze regio's apart worden genoemd is waarschijnlijk(?) omdat deze regio's zeker weten DMO gebruiken. Andere regio's gebruiken TMO of analoog.
-
Op marktplaats kom ik deze advertentie tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/portofoons-en-walkie-talkies/m635942903-motorola-mth-800-tetra-portofoon-met-dmo-hulpdiensten.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent
Weet iemand het verschil tussen de 16 landelijke werkgroepen van de Brandweer en de DMO van de brandweer regio's HGL, ZHZ, HM, Friesland en Twente.
Deze worden hier appart benoemd.
Je hebt een link geplaatst vermoedelijk nadat je een email hebt verzonden, dit is de juiste URL : http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/portofoons-en-walkie-talkies/m635942903-motorola-mth-800-tetra-portofoon-met-dmo-hulpdiensten.html
De reden dat deze regio's apart worden genoemd is waarschijnlijk(?) omdat deze regio's zeker weten DMO gebruiken. Andere regio's gebruiken TMO of analoog.
Klopt.
Ik had de verkoper een mail met de zelfde vraag gestuurd.
Deze kon hier geen antwoord opgeven.
-
Hier een overzichtje in excel van de indeling van de DMO-kanalen in Zuid-Holland. Het betreft Haaglanden, Holland-midden en Drechtsteden. Van de cijfers achter de plaatsnaam of kazerne staan de laatste twee cijfers voor het toebedeelde DMO kanaaltje.
Voor alle duidelijkheid, ZDT staat voor Zwijndrecht, PPD is Papendrecht, HIA is Hendrik ido Ambacht, DDT is Dordrecht, ALB is Alblasserdam en HJD is Heerjansdam.
Mocht iemand in de praktijk afwijkingen ontdekken, of aanvullingen uit andere regio's, of weten waarbij bijvoorbeeld Lisse1 en Lisse2 precies voor staat.........laat het dan even weten hier......
-
of weten waarbij bijvoorbeeld Lisse1 en Lisse2 precies voor staat.........laat het dan even weten hier......
Zijn dat niet de kazernes met meerdere autospuiten?
-
Ja, zou kunnen, maar Alphen aan de Rijn, Gouda......hebben die dan ook maar één kazerne, dan zou het heel goed zo kunnen zijn.
-
Ja, zou kunnen, maar Alphen aan de Rijn, Gouda......hebben die dan ook maar één kazerne, dan zou het heel goed zo kunnen zijn.
Klopt, die hebben maar 1 kazerne. Leiden is de enige met 2 kazernes, die staat met 3 groepen in de lijst, volgens mij hebben ze 4 spuiten? Hoe dan ook, ik neem aan dat het een soort gemeentelijke incidentgroepen zijn.
-
Heeft iemand hier ervaring met een Dmo repeater? Wij krijgen ze op termijn waarschijnlijk op de ts. Het gaat om een extra sepura porto op de ts die normaal in een carkit zit en dan via een buitenantenne een groter dmo bereik creëert. In geval van een groot pand kan ie bijvoorbeeld in een trappenhuis worden gezet aldus een kennisgeving. Ben benieuwd naar de technische werking en of portos voor het gebruik ingesteld moeten worden of dat ze moeiteloos schakelen tussen wel met repeater werken of niet met repeater werken.
-
Willen ze dat echt met een extra porto gaan doen? Zou eerder verwachten dat dit met een extra mobilofoon in de ts gedaan zou worden.
-
Ben benieuwd naar de technische werking en of portos voor het gebruik ingesteld moeten worden of dat ze moeiteloos schakelen tussen wel met repeater werken of niet met repeater werken.
Is verschillend per porto MTP700 kan niet op een DMO repeater werken alles daarboven dan weer wel.
Kwestie van aanzetten op de portofoon of CPS, daarna zal hij de repeater zoeken of in direct modus werken als er geen repeater gevonden wordt.
Sepura portofoon inzetten is kosten technisch best een leuke optie, zelf zou ik een MTM5400 inzetten als repeater. Dit werkt zeker uit de kunst.
Gr.
Hans
-
Diverse regio's gebruiken deze optie. Niet alle plaatsen binnen de hele regio, is afhankelijk van lokale omstandigheden en afspraken.
O.a. N-Holl-N, Flevoland (Sepura gezien), Gelderland-Noord.
-
Tsja, zal wel efectief zijn, maar gevoelsmati gaat mijn voorkeur er toch naar uit om dit met een mobi in de ts te doen. Hoewel je die natuurlijk niet in een, zoals genoemd, trappenhuis kan plaatsen, lijkt het me toch, omdat je dan met andere antennes kan werken, een beter resultaat te geven.
-
Ik zie dit weer als een lapmiddel, uiteindelijk zal men niet de moeite nemen om de repeater in werking te stellen bij een uitruk(andere dingen aan het hoofd).
Ik blijf toch bij de optie analoge portofonen bij inzet, of digitaal van Mototrbo waarbij je de resultaten van analoge hebt.
-
Ik zie dit weer als een lapmiddel, uiteindelijk zal men niet de moeite nemen om de repeater in werking te stellen bij een uitruk(andere dingen aan het hoofd).
Dat is louter een kwestie van procedures. Zeker bij slechte ontvangst zal men hier wel snel aan denken!
-
Dat is louter een kwestie van procedures. Zeker bij slechte ontvangst zal men hier wel snel aan denken!
Zoals zoveel dingen waar ze aan moeten denken maar niet gebeuren, maar goed de tijd zal het uitwijzen.
-
Als ze dan ook zo slim zijn om bij de OVD's de gateway functie in te schakelen...
Laatst hadden we een zoektocht in een bosperceel hier, heli er bij op Regionale Meld Groep, OVD-B schakelt
naar de heli samen met politie en kon continue voor papegaai spelen op DMO...
Weet wat je netwerk kan...
Gr
Hans
-
Hans, ik weet niet hoe het er precies bij jullie aan toegaat maar operationeel gezien hoeft dit zeker niet vreemd te zijn. Als alle noodzakelijke disciplines zijn vertegenwoordigd in een 'projectgroep' zonder al te veel leden (efficiëntie) gebeurt de terugkoppeling door een officier volgens zijn instructies in een afzonderlijke groep of via een afzonderlijk kanaal en dit per discipline. Op die manier behoudt de OVD duidelijk het commando en dient er door de manschappen enkel naar hem te worden geluisterd. Hij kan dan ook nog eens de overtollige informatie filteren. In praktijk kan het natuurlijk zijn dat dit dan overkomt als papegaaiwerk.
Bij grootschalige operaties is het zeker zo dat de organisatorische afspraken en procedures vaak niet gelijk lopen met wat technisch mogelijk is of efficiënt lijkt. Denk maar aan de fleetmapping waarvan doorgaans maar 2% wordt gebruikt, zelfs bij grote rampen.
-
Ik snap Hans zijn ractie vanuit technisch oogpunt. Maar de werkwijze die Asterix hanteert is zoals men het hier ook doet. Deels is dit een traditie vanuit het analoge tijdperk, en weet men vaak niet dat het ook anders kan. Deze procedure voldoet nog steeds.
-
Diverse regio's gebruiken deze optie. Niet alle plaatsen binnen de hele regio, is afhankelijk van lokale omstandigheden en afspraken.
O.a. N-Holl-N, Flevoland (Sepura gezien), Gelderland-Noord.
Flevoland is ook over op DMO.
Dit staat op bladzijde 9 van "bw_flevonieuws_3-2012_9_def.pdf" die op internet is te vinden.
-
@Asterix:
In dit verhaal ligt de complete leiding van de zoekactie bij de politieheli.
Dit omdat er in koppels gezocht wordt en zo herkenbaarheid is voor de bemanning wat agent/brandweer is en wat een mogelijk zoekobject is.
Manschappen Brandweer hebben geen netwerk, alleen DMO voor onderling contact.
gr
Hans
-
Is er hier op het forum een mooi overzicht zoals op deze site?
http://zendamateur.wix.com/brandweerportofoon
Het lijkt erop dat de site niet meer onderhouden wordt. De originele domeinnaam werkt in elk geval niet meer.
-
Ik zie dit weer als een lapmiddel, uiteindelijk zal men niet de moeite nemen om de repeater in werking te stellen bij een uitruk(andere dingen aan het hoofd).
Ik blijf toch bij de optie analoge portofonen bij inzet, of digitaal van Mototrbo waarbij je de resultaten van analoge hebt.
Hebben hem inmiddels paar weekjes op de TS, aanzetten hoeft niet... staat gewoon altijd aan. Eerste resultaten lijken goed.
-
Ok maar ook inpandig?
-
Hoi,
Beetje een topic kick, maar heeft er iemand misschien ook een DMO codeplug beschikbaar voor Tetra? Bij voorkeur voor een MTH800, maar een andere red ik me eventueel ook mee. Wil graag een en ander eens naast elkaar leggen om te checken of mijn bestaande codeplug klopt... :)
Danku!
-
Ok maar ook inpandig?
Sorry, beetje late reactie maar die heb je te danken aan de topickick hierboven. Ja de repeater brengt ons inpandig wel degelijk een beter signaal. 99% van de gevallen blijft die in de ts zitten aangesloten op een buitenantenne. Als je een kelder in moet of een ander bijzonder groot object kun je hem eventueel meenemen tot halverwege oid.
-
Misschien domme vraag maar kun je dmo ook met dsdplus decoderen of moet je daar echt zo'n porto voor
-
Misschien domme vraag maar kun je dmo ook met dsdplus decoderen of moet je daar echt zo'n porto voor
Gaat niet werken Hulpdiensten DMO is ook Tetra.
-
Ha oke dacht zo omdat je met dsdplus veel verschillende mode's hebt vandaar .
-
Hallo allemaal, is er iets bekend over DMO gebruik in Spijkenisse en omgeving ? verder ben ik benieuwd wat het GSSI nummer doet , een aantal brandweer frequenties van NL zijn politie DMO in Belgie, kan ik die dan gewoon ontvangen zonder aanpassingen aan de portofoon te doen ?
Groet
bart
-
Hallo allemaal, is er iets bekend over DMO gebruik in Spijkenisse en omgeving ? verder ben ik benieuwd wat het GSSI nummer doet , een aantal brandweer frequenties van NL zijn politie DMO in Belgie, kan ik die dan gewoon ontvangen zonder aanpassingen aan de portofoon te doen ?
Groet
bart
Zou DMO 12 moeten zijn
-
Dank , Erik weet jij of andere hulpdiensten ook gebruik maken van ....
-
Dank , Erik weet jij of andere hulpdiensten ook gebruik maken van ....
Alleen de brandweer met onderling verkeer.
Je moet daardoor wel dicht in de buurt zijn om iets te horen.
-
ok Erik bedankt , ik ga eens wat proberen op tepikken op DMO12.
-
Klopt dat het er 16 zijn, ik had de hoge kanalen vergeten. Hierbij het v olledige lijstje:
380.01250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 01 laag, DMO Politie , (GSSI 3.50.1001 ), PBR-SIMPLEX-01
380.03750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 10 laag, DMO KMar , (GSSI 5.50.1001 ), MBR-SIMPLEX-01
380.06250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 02 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1001 ), BBR-WERKNET-01
380.08750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 03 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1003 ), BBR-WERKNET-03
380.11250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 04 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1005 ), BBR-WERKNET-05
380.13750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 05 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1007 ), BBR-WERKNET-07
380.16250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 06 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1009 ), BBR-WERKNET-09
380.18750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 07 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1011 ), BBR-WERKNET-11
380.21250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 08 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1013 ), BBR-WERKNET-13
380.23750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 09 laag, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1015 ), BBR-WERKNET-15
390.01250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 01 hoog, DMO Politie , (GSSI 3.50.1002 ), PBR-SIMPLEX-02
390.03750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 10 hoog, DMO CPA / RAV , (GSSI 6.50.1001 ), ABR-SIMPLEX-01
390.06250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 02 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1002 ), BBR-WERKNET-02
390.08750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 03 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1004 ), BBR-WERKNET-04
390.11250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 04 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1006 ), BBR-WERKNET-06
390.13750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 05 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1008 ), BBR-WERKNET-08
390.16250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 06 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1010 ), BBR-WERKNET-10
390.18750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 07 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1012 ), BBR-WERKNET-12
390.21250 TETRA Landelijk C2000, kanaal 08 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1014 ), BBR-WERKNET-14
390.23750 TETRA Landelijk C2000, kanaal 09 hoog, DMO Brandweer , (GSSI 2.50.1016 ), BBR-WERKNET-16
Een beetje een topic kick, maar met de jaarwisseling in aantocht, kan iemand me vertellen hoe in dit verhaal de MCC, MNC en GSSI parameters ingesteld dienen te worden? Een GSSI kun je voor zover mij bekend niet programmeren bij DMO ontvangst, een ID evt. wel. Ik zie echter dat hierboven als GSSI 3.50.1001 staat, ik kan deze niet kwijt bij DMO ontvangst en ook de punten mis ik even in GSSI.
Alvast bedankt voor de reacties!
-
Gssi moet je gewoon programmeren anders doet je dmo porto het niet. Wel even de punten er uit halen
-
heeft iemand hier ooit wat op gehoord ?
-
Wekelijks, is per plaats verschillend.
Je moet wel binnen 1 km zitten.
-
Beetje oud topic, maar ik hoorde dus dat Brandweer Katwijk gewoon om DMO zit welke frequentie kan ik dan het beste zoeken? moet ik dit doen met m'n uniden 3600 of met SDR tetra signalen pakken?
-
ik weet niet of dat met sdr kan maar met een AOR AR-dv1 en de 10 wel met de uniden kan het niet
-
is DMO soort Tetra dan?
-
is DMO soort Tetra dan?
DMO is Tetra
Directe Modus (dus zonder netwerk, mobile to mobile).
Elmar
-
Hi Elmar, thanks voor info! Kan ik dit met mijn Uniden 3600 ontvangen? of moet ik in de auto zitten met SDR aan? Weet jij ook de frequenties?
-
De 3600 ondersteunt geen tetra. sdr moet wel lukken als je dicht bij hun staat.
en de frequenties staan een paar berichten terug.
-
Duidelijk! vraagje nog over Tetra signaal, is dat continu dat signaal? of is het net als analoog het komt ineens tevoorschijn?
-
DMO is net als Analoog, het is er alleen als het wordt gebruikt. TMO staat er altijd.
Elmar
-
Thanks voor info!🤙🏻
-
Moet eigenlijk de tetra demodulator aan op SDR als ik op het kanaal moet zitten?
-
Moet eigenlijk de tetra demodulator aan op SDR als ik op het kanaal moet zitten?
ja anders werkt het niet
-
Was bij een melding deze frequenties gezien op SDR
Kreeg het alleen niet voor elkaar. Ik zette hem op de frequentie waar ik dus een activiteit op hoorde
Maar de hij kon hem niet recieven. Dus hoorde geen spraak. Ook analoog niet. Hoe kan dat?
De tetra module pakte hem gewoon niet op omdat het een soort sterk flikker signaal is.
Activiteit op deze frequenties (Katwijk)
380.264
380.1100
390.600 op scanner via close call
-
Was bij een melding deze frequenties gezien op SDR
Kreeg het alleen niet voor elkaar. Ik zette hem op de frequentie waar ik dus een activiteit op hoorde
Maar de hij kon hem niet recieven. Dus hoorde geen spraak. Ook analoog niet. Hoe kan dat?
De tetra module pakte hem gewoon niet op omdat het een soort sterk flikker signaal is.
Activiteit op deze frequenties (Katwijk)
380.264
380.1100
390.600 op scanner via close call
Katwijk gebruikt werknet 5 en 6 (ik weet niet of er twee kazernes zijn, of één kazerne met twee tankautospuiten)
Werknet 5; 380.13750 MHz, werknet 6; 390.16250 MHz, en dat is Terta DMO.
-
Ah, hoe weet je dat ze daar dan opzitten? ik kreeg het niet ontcijfert met SDR. hoe kan dat? Katwijk heb 1 Kazerne met 2 tankautospuiten.
het leek een beetje hierop.. maar kreeg het niet voor elkaar.
https://www.youtube.com/watch?v=rdXq_v9Lc0E
-
'Receiven' lukte denk ik best, aangezien je het signaal zo te lezen gewoon ontvangen hebt. Me dunkt ook dat je geen analoge spraak zal horen aangezien TETRA een digitale standaard is. Als een signaal 25 KHz breed is en pulseert kun je ervan uitgaan dat het geen analoge spraak is.
-Heb je in de TETRA-demodulator 'DMO' aangevinkt?
-Stond SDR# op WFM met een bandwidth van 25 KHz? (Misschien dat NFM tegenwoordig ook werkt, maar ik weet dat de plugin er vroeger moeilijk over deed)
-Was het signaal voldoende sterk?
-Verscheen er iets in het Net Info-dialoogje?
-
Hi Mose,
- Ik had demodulator gewoon aangevinkt. ik zag wel even timeslot rood worden.
- Tetra doe ik altijd op WFM
- stond echt 50M van ze vandaan
- in het info-dialoogje niet gekeken.
Hoe kan je hem op DMO zetten?
-
Hi Wout-Jan,
T is mij opgevallen dat het zowel van belang is dat je strak op de frequentie zit, dus misschien is dat goed om even te checken hoe dicht je met je dongle op de daadwerkelijke freqentie zit en daarnaast viel het mij op dat bij DMO ontvangst het makkelijk is om hem op manual ipv auto te zetten bij de tijdslots, misschien t proberen waar de volgende keer!
Groet,
-
Hi
Gaat dat om de timeslots? onder het kopje voice moet ik die uitvinken?. ik kan trouwens geen settings vinden en hem op DMO te zetten.
Op dit filmpje zie ik dat ze DMO aanvinken
https://www.youtube.com/watch?v=EkjV6L2jWLc
Ze maken zeker weten gebruik van Werknet 5
-
Hi Mose,
- Ik had demodulator gewoon aangevinkt. ik zag wel even timeslot rood worden.
- Tetra doe ik altijd op WFM
- stond echt 50M van ze vandaan
- in het info-dialoogje niet gekeken.
Hoe kan je hem op DMO zetten?
De plugin kan in de normale modus niet overweg met een DMO-signaal. DMO lijkt erg op het uplink-signaal dat een porto naar het netwerk stuurt--het is niet hetzelfde als het signaal dat je van carriers gewend bent. Hoe sterk je DMO-signaal ook is, als je plugin een carrier verwacht kan hij er weinig tot niks mee.
Welke versie van de plugin gebruik je? Ik gebruik zelf de nieuwste plugin die gebundeld met TETRA Trunk Tracker komt en die heeft het vinkje voor DMO (hoeft niet i.c.m. het programma gebruikt te worden en het werkt bij mij vele malen beter dan de andere versie die laatst op rtl-sdr.com verscheen.)
Ik meen dat er op RadioReference een topic is waar de maker van TTT steeds de laatste versies plaatst, is makkelijk te vinden.
-
Het signaal in het tweede filmpje ziet er stuk "cleaner" uit als het signaal in het eerste filmpje.
Ik heb hier zelf dezelfde test gedaan (met een porto en een mobi) en het werkt echt, je moet er alleen op letten dat je de SDR niet overstuurd als je zo dichtbij staat.
Als je de gain hoog laat staan, op de "normale" ontvangst stand, dan is oversturen zo gebeurd en dan is decoderen erg lastig.
Elmar
-
Hij kwam bij mij niet overstuurd binnen trok hem wel voor zekerheid iets terug. maar zag hem wel duidelijk binnen komen. maar kreeg hem niet ontcijfert om dat dat wavevormpje alle kanten op gaat van boven en naar beneden. misschien had ik hem nog strakker op de frequenties op werknet 5 moeten zetten. er werd nu ook niet veel gepraat omdat het koolmonoxide melding was. me scanner pikte wel even 390.600 op. maar dat zal wel encryptie zijn geweest. de brandweer hier zit zeker weten op DMO.
-
Krijg t nog niet voor elkaar. wel dit gezien https://gyazo.com/9ee18f3dc5edb0ec1ab49685e466c678