Auteur Topic: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490  (gelezen 11498 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

  • Gast
Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Gepost op: 14 februari 2007, 22:56:35 »
Hoi

 Ik zit af en toe op de genoemde freq wel eens te luisteren.

 Soms word het gecordeerd ( scrambler en ook digitaal wat je dan weer niet mee kan luisteren ) mijn vraag is het de visserij ? of wat anders.

 Alles zit in USB mode

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2007, 04:06:33 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Soms word het gecordeerd ( scrambler en ook digitaal wat je dan weer niet mee kan luisteren ) mijn vraag is het de visserij ? of wat anders.

 Alles zit in USB mode

Dat is 100% visserij, en waarschijnlijk nog de Nederlanders ook :-)

exLid057

  • Gast
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2007, 04:13:26 »
Daaf

 Weet jij waarom de spraak  gecordeerd is ??

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2007, 04:32:23 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Daaf

 Weet jij waarom de spraak  gecordeerd is ??

Ik denk dat ze dat doen om ervoor te zorgen dat concurrerende vissersvloten niet kunnen meeluisteren.

Anders weet de concurrent immers waar er veel vis zit.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2007, 06:08:07 »
Citaat van: "Remon"
Ik denk dat ze dat doen om ervoor te zorgen dat concurrerende vissersvloten niet kunnen meeluisteren.

Anders weet de concurrent immers waar er veel vis zit.

Precies, alleen daarom hebben ze die spraakversluiering erop zitten. Zoek maar eens tussen 2300 kHz en 2500 kHz. daar zul je er ook vaak wat tegen komen.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2007, 10:30:20 »
Spraakversluiering op de korte golf radio is over het gehele gebied van 3 tot 30 MHz te horen binnen de daarvoor toegewezen bandsegmenten. Spraakversluiering kan door allerlei gebruikers worden toegepast, dus niet alleen visserij. Militaire maken hier ook veel gebruik van, waarbij echter frequentiehopping eerder de voorkeer heeft.
Onderling niet gecodeerd verkeer tussen visserij schepen is veelvuldig te horen tussen 2 en 10 MHz. Veelvuldig in dialect en oeverloos gezwam. Men gaat maar ergens zenden, waarbij men zich absoluut niet houdt aan toegewezen bandplannen.

Bubo bubo

exLid057

  • Gast
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2007, 17:55:18 »
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Soms word het gecordeerd ( scrambler en ook digitaal wat je dan weer niet mee kan luisteren ) mijn vraag is het de visserij ? of wat anders.

 Alles zit in USB mode

Dat is 100% visserij, en waarschijnlijk nog de Nederlanders ook :-)

Ik heb wel eens Nederlanders gehoord, maar of het vissers waren kon ik uit het gesprek niet opmaken.

exLid057

  • Gast
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2007, 17:59:26 »
Citaat van: "Remon"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Daaf

 Weet jij waarom de spraak  gecordeerd is ??

Ik denk dat ze dat doen om ervoor te zorgen dat concurrerende vissersvloten niet kunnen meeluisteren.

Anders weet de concurrent immers waar er veel vis zit.

Die is goed, gebruiken ze daar geen radar voor om de vis te zoeken, het kan nartuurlijk ook zijn dat ze over bedrijfsvoering praten en dan het gesprek gecordeerd word.

exLid057

  • Gast
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2007, 18:01:52 »
Citaat van: "bubo bubo"
Spraakversluiering op de korte golf radio is over het gehele gebied van 3 tot 30 MHz te horen binnen de daarvoor toegewezen bandsegmenten. Spraakversluiering kan door allerlei gebruikers worden toegepast, dus niet alleen visserij. Militaire maken hier ook veel gebruik van, waarbij echter frequentiehopping eerder de voorkeer heeft.
Onderling niet gecodeerd verkeer tussen visserij schepen is veelvuldig te horen tussen 2 en 10 MHz. Veelvuldig in dialect en oeverloos gezwam. Men gaat maar ergens zenden, waarbij men zich absoluut niet houdt aan toegewezen bandplannen.

Bubo bubo

Weet jij ook welke digitalen codering er word gebruikt ??
 De scambel kan ik wel mooi mee luisteren maar die anderen cordering niet, er zit een raar geluid voor het gesprek en naar het gesprek.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2007, 18:08:34 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Soms word het gecordeerd ( scrambler en ook digitaal wat je dan weer niet mee kan luisteren ) mijn vraag is het de visserij ? of wat anders.

 Alles zit in USB mode

Dat is 100% visserij, en waarschijnlijk nog de Nederlanders ook :-)

Ik heb wel eens Nederlanders gehoord, maar of het vissers waren kon ik uit het gesprek niet opmaken.

Dat is waar. Er wordt vaak een dialect gebruikt waarvan je toch niks van begrijpt ;)
Soms is het wel lachen, vooral als je een keer moest komen na een marifoonafkeuring. Zei de schipper: "De spoetnik was niet brave: die meneer het zeit: dat wiezertje moest tot fuve komn, maar dat kwam mar tot twieje" :oops:
Mvg,
Leen

exLid057

  • Gast
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2007, 18:14:31 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Soms word het gecordeerd ( scrambler en ook digitaal wat je dan weer niet mee kan luisteren ) mijn vraag is het de visserij ? of wat anders.

 Alles zit in USB mode

Dat is 100% visserij, en waarschijnlijk nog de Nederlanders ook :-)

Ik heb wel eens Nederlanders gehoord, maar of het vissers waren kon ik uit het gesprek niet opmaken.

Dat is waar. Er wordt vaak een dialect gebruikt waarvan je toch niks van begrijpt ;)
Soms is het wel lachen, vooral als je een keer moest komen na een marifoonafkeuring. Zei de schipper: "De spoetnik was niet brave: die meneer het zeit: dat wiezertje moest tot fuve komn, maar dat kwam mar tot twieje" :oops:
Mvg,
Leen

Nu je dat zo neer zet schiet me wat te binnen, zijn dit geen visser uit Zeeland ?

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2007, 19:57:14 »
Geen radar maar sonar.
Spraakversluiering wordt gebruikt om de positie niet te verspelen aan concullega vissers, als er iets te verdienen valt, moet je er snel bij zijn.. ;-)

exLid057

  • Gast
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2007, 20:18:54 »
Citaat van: "jomaco"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "Remon"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Daaf

 Weet jij waarom de spraak  gecordeerd is ??

Ik denk dat ze dat doen om ervoor te zorgen dat concurrerende vissersvloten niet kunnen meeluisteren.

Anders weet de concurrent immers waar er veel vis zit.

Die is goed, gebruiken ze daar geen radar voor om de vis te zoeken, het kan nartuurlijk ook zijn dat ze over bedrijfsvoering praten en dan het gesprek gecordeerd word.

Geen radar maar sonar.
Spraakversluiering wordt gebruikt om de positie niet te verspelen aan concullega vissers, als er iets te verdienen valt, moet je er snel bij zijn.. ;-)

Oke ;)

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2007, 08:37:31 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Nu je dat zo neer zet schiet me wat te binnen, zijn dit geen visser uit Zeeland ?

Wat stond er nou Kees? Heel de Nederlandse viskottervloot maakt gebruik van deze band, dus niet alleen uit Zeeland, maar ook uit IJmuiden, Urk, Ouddorp, en weet ik veel waar nog meer...

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Wat zit er tussen 3.450 en de 3.490
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2007, 13:30:40 »
Citaat
Die is goed, gebruiken ze daar geen radar voor om de vis te zoeken, het kan nartuurlijk ook zijn dat ze over bedrijfsvoering praten en dan het gesprek gecordeerd word.

Citaat
Geen radar maar sonar.

Voor vliegende vissen gebruiken ze wel radar heb ik me laten vertellen.

Mars
 ;)