Auteur Topic: izegem dumpt astrid ?  (gelezen 7071 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline pilot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
izegem dumpt astrid ?
« Gepost op: 2 januari 2009, 17:56:25 »
weet iemand of het waar is dat izegem astrid terug in de kast zal steken , blijkbaar zouden problemen zijn bij het openen van de pagers; Ik heb opgevangen dat ze terug naar het analoge zullen gaan . Weet iemand daar meer van ?

Leen Ansems

  • Gast
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2009, 09:58:21 »
Citaat van: "pilot"
weet iemand of het waar is dat izegem astrid terug in de kast zal steken , blijkbaar zouden problemen zijn bij het openen van de pagers; Ik heb opgevangen dat ze terug naar het analoge zullen gaan . Weet iemand daar meer van ?

Nu kan openen een typisch Belgische (Vlaamse) uitdrukking zijn, maar wat bedoel je er precies mee? Het draadloos oproepen van de pagers of het werkelijk uit elkaar halen van het toestel? Dat laatste kan ik me haast niet voorstellen, want een normaal mens doet dat niet bij een splinternieuw toestel.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2009, 10:09:45 »
Ik ga er maar van uit dat Pilot het "open" sturen van de pagers bedoelt, problemen daarmee zijn er volgens mij ook bij ons in Nederland geweest bij de invoering van P2000, teveel, en te sterke zenders te dicht bij elkaar waardoor pagers als gevolg van oversturing en intermodulatie volledig de weg kwijt raakten. Inmiddels is dat opgelost, door zaken beter in te regelen.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline sutter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2009, 18:02:24 »
het probleem is dat de astrid pagers trapsgewijs na elkaar opengaan en dus niet iedereen zijn oproep gelijktijdig binnen krijgt. Deze vertraging kan oplopen tot enkele minuten. Bij de analoge pagers krijgt iedereen zijn oproepen gelijktijdig en in spraak(ipv een berichtje op de lcd) ,wat veel sneller is en toch ook een beetje leuker  :)  .   Daarom hebben al verschillende korpsen de astrid pagers  netjes terug in de kast gelegd .

Offline SemafoonWinkel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2009, 19:13:43 »
Citaat
het probleem is dat de astrid pagers trapsgewijs na elkaar opengaan en dus niet iedereen zijn oproep gelijktijdig binnen krijgt.

In België alarmeert men de manschappen individueel. Stel men heeft 8 mensen nodig, dan alarmeert men er 12.
Dit geeft erg veel RIC's en met 2400 baud kost dit enige tijd. Zeker wanneer er steeds meer korpsen naar Astrid gaan.
Deze keuze kan dergelijke problemen geven.

Offline pilot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2009, 05:34:56 »
einde van mijn  vraagje, blijkbaar  blijven ze toch op astrid , daar de oude toestellen reeds zijn verkocht .
Groetjes

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2009, 11:04:21 »
Citaat van: "PE7EB"
te sterke zenders te dicht bij elkaar waardoor pagers als gevolg van oversturing en intermodulatie volledig de weg kwijt raakten.

Intermodulatie wordt door andere zenders veroorzaakt en niet door de "eigen" zenders. Oversturing lijkt me ook sterk, wil je zeggen dat je pal naast een zender geen problemen ondervindt, maar wel als er "te veel" zenders in de omgeving staan? Tenzij je wat anders met oversturing bedoelt...

Groeten, Peter.

Offline firefighter

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2009, 13:20:50 »
ik geloof niet dat we terug overschakelen op analoog(jammergenoeg niet). Al die investeringen die gedaan geweest zijn om over te schakelen
naar astrid.....ik verzeker je dat het een dure aangelegenheid was. Tevreden over de paging kan er niet direct gezegd worden! het systeem heeft al tientallen keren uitgelegen.varierend van 5' tot maar liefst 30'.Daarom hebben ze onze aloude sirene terug van onder het stof gehaald
voor als astrid faalt! Iedere 1ste donderdag van de maand word die getest om 12u30. Het oproep systeem is ook aangesloten op een sms centrale die dan een bericht zendt naar onze persoonlijke gsm.Vroeger met het analoog systeem was dat al niet nodig want het heeft NOOIT
gefaald! De bevolking zou dat eens moeten weten dat het oproepsysteem soms eens 30' uitligt!! Hopelijk brandt het dan nergens.

Nu mijn bevindingen over de' communicatie. Na iedere interventie moeten de astrid zenders de batterij uitgehaald worden en op de chauffage gelegd worden. Er mag geen spatje water in komen of je hebt veel kans dat hij naar de knoppen is.(Er zijn er al 2 kapot in 6 maand tijd).Prijs pêr stuk 850euro !!! Vroeger met de analoge is er eens een portabel in het kanaal gevallen. pas een half uur later terug gevonden, uit elkaar gehaald en met de haardroger erop dan nog enkele dagen op de chauffage en die werkte weer als tevoor.


ps: brandweer tielt heeft onze oude zakontvangers gekocht.

Leen Ansems

  • Gast
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2009, 15:43:40 »
Citaat van: "firefighter"
Er zijn er al 2 kapot in 6 maand tijd).Prijs pêr stuk 850euro !!! Vroeger met de analoge is er eens een portabel in het kanaal gevallen. pas een half uur later terug gevonden, uit elkaar gehaald en met de haardroger erop dan nog enkele dagen op de chauffage en die werkte weer als tevoor.

ps: brandweer tielt heeft onze oude zakontvangers gekocht.

Voor die prijs van 850 euro kan je zeker 6 professionele pagers met IP54 certificaat in Nederland kopen. Kunnen 8 riccodes in en werken als een speer.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2009, 16:57:25 »
Citaat van: "sutter"
het probleem is dat de astrid pagers trapsgewijs na elkaar opengaan en dus niet iedereen zijn oproep gelijktijdig binnen krijgt. Deze vertraging kan oplopen tot enkele minuten. Bij de analoge pagers krijgt iedereen zijn oproepen gelijktijdig en in spraak(ipv een berichtje op de lcd) ,wat veel sneller is en toch ook een beetje leuker  :)  .   Daarom hebben al verschillende korpsen de astrid pagers  netjes terug in de kast gelegd .

Dit vind ik maar raar, hoor. Ten eerste merk ik persoonlijk via de blackbox weinig problemen inzake vertragingen bij het alarmeren tussen de eerste en de laatste pager. Meer dan enkele seconden zie ik toch niet passeren, hoor. Ik denk dat veel van die verhalen worden gevoed door vrijwilligers die het niet kunnen verkroppen dat het eerste vertrek voor hun neus buitenrijdt en zij dus achterblijven wegens net iets te traag naar de kazerne gekomen.

Het is daarentegen wél bekend dat er soms al tot een minuut of iets langer zit vooraleer een verzonden melding een cluster van pagers bereikt en deze openstuurt. Vergeet niet dat we met ASTRID kunnen pagen via telefoon of portofoon, waar ook in de kazerne, daar waar men vroeger naar de seinkamer moest hollen en dus ook al snel een minuutje kwijt was vooraleer de groepen waren geselecteerd en opengestuurd. Ik wil maar zeggen, een medaille heeft twee zijden.

Wat betreft de alarmering van de vrijwilligers stel ik de vraag of het niet beter zou zijn dat de pc in de seinkamer enkel de antenne van de kazerne aanstuurt en dat er enkel vanop die antenne wordt gezonden, los van het netwerk en zijn vertragingen. Wat heeft een pager in Oostende er nu aan dat er in Genk wordt gealarmeerd?

Dat men de digitale pagers wegdoet omdat het "leuker" is een volledige alarmering door te sturen, is kwatsch. Niet alleen kan de leiding perfect belissen om ook bij ASTRID uitgebreid te alarmeren (met info), bij de aansturing van het HC 100 zou dit in de toekomst altijd het geval moeten zijn.

Citaat van: "SemafoonWinkel"
In België alarmeert men de manschappen individueel. Stel men heeft 8 mensen nodig, dan alarmeert men er 12.

Dat lijkt me een grove veralgemening. Zeker tijdens daguren en in kleinere korpsen stuurt men vaak een algeheel alarm uit en dan nog mag men al blij zijn wanneer er 40% komt opdagen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline sutter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2009, 15:44:48 »
wel, blijkbaar erg negatieve reacties en ongeloof...  we hebben de test gedaan in de kazerne met de digitale en de analoge naast elkaar...conclusie ,trager. En de boodschappen via tekst in belgie zijn zeer beperkt. Wie een tekstje verkiest boven een gesproken bericht ... je zult er wel altijd hebben ; ). je kan je natuurlijk al aankleden ,sleutels pakken... zonder je pieper uit je zakken te moeten nemen om dat berichtje te lezen..

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2009, 17:05:26 »
Citaat van: "sutter"
wel, blijkbaar erg negatieve reacties en ongeloof...  we hebben de test gedaan in de kazerne met de digitale en de analoge naast elkaar...conclusie ,trager.

Dat geloof ik zeer graag en betwist ik ook helemaal niet. Het is wél zo dat ASTRID veel flexibeler is op het vlak van HOE te alarmeren dan het analoge systeem. Je bent niet meer gebonden aan je seinkamer als je geen tijd wil verliezen.

Citaat van: "sutter"
En de boodschappen via tekst in belgie zijn zeer beperkt. Wie een tekstje verkiest boven een gesproken bericht ... je zult er wel altijd hebben ; ). je kan je natuurlijk al aankleden ,sleutels pakken... zonder je pieper uit je zakken te moeten nemen om dat berichtje te lezen..

Een correcte alarmering bevat beknopt de noodzakelijke info, zonder franjes of een hele litanie. Te veel info is namelijk vaak nefaster dan te weinig. Wie nood heeft aan meer karakters, kan gewoon niet deftig alarmeren. Hoelang duurt het trouwens om je pager uit je zak te halen en het berichtje te lezen? Tien seconden?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2009, 17:54:17 »
10 seconden :) ? Dan lees je toch erg traag :)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: izegem dumpt astrid ?
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2009, 01:30:15 »
Citaat van: "Jos"
10 seconden :) ? Dan lees je toch erg traag :)

Ik bedoelde ook het onding losklikken of in je broekzak gaan zoeken  ;)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)