Auteur Topic: Astrid ontvangen  (gelezen 8304 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Astrid ontvangen
« Gepost op: 15 juni 2008, 12:43:37 »
Gisteren, zaterdag 14 juni, was ik bij vrienden in Brasschaat Belgie.
Ik had mijn Lap-top met PDW en mijn scanner meegenomen (ja,ja, ik weet dat het niet mag).
We hebben wat zitten experimenteren met de ontvangst van ASTRID en een paar dingen zijn mij opgevallen:
Elke minuut ontving ik een test op RIC code 0942855 dus ik neem aan dat mijn ontvangst in orde was.
Toch ontvang je in verhouding veel minder meldingen dan op P2000 in Nederland.
Je ontvangt veel meer Frans- dan Nederlands talige meldingen.
De meldingen bevatten minder info dan op P2000. In Belgie zijn ze denk ik iets voorzichtiger met informatie.
Ook de manier van verzenden is iets anders dan bij P2000.
De Mode is POCSAG-1 in plaats van Flex en de bitrate is 2400 in plaats van 1600.

Verder was het wel leuk om eens hierop te kijken.
Er was zeker wel een keer of tien een melding van overlast door wespen.

Hier nog een voorbeeldje van typisch Belgische :? meldingen:
0225024  17:32:17 14-06-08 POCSAG-1  ALPHA   2400   (2392100) Kazerne vervoegen voor wespen

1303456  17:03:57 14-06-08 POCSAG-1  ALPHA   2400   (2351100) Weinig brandweermannen beschikbaar :
                                                                             indien mogelijk, meldt u beschikbaar
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Astrid ontvangen
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2008, 15:05:57 »
Of overlast door wespen typisch Belgisch is, weet ik niet. Het lijkt mij logisch dat er minder meldingen door de ether vliegen: het grondgebied is kleiner en het aantal korpsen kleiner in aantal.

Aangezien Walloni ë veel landelijker is ingedeeld en woonkernen er nogal sterk gespreid liggen en relatief klein zijn, vind je er veel kleine vrijwilligerskorpsen die hun leden thuis moeten pagen daar waar men in Vlaanderen veel meer gemengde korpsen ziet met een eerste uitruk verzorgd door de aanwezige beroepsmensen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Astrid ontvangen
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2008, 15:33:53 »
Wat de info betrefd die ze versturen gaat in de toekomst (hopelijk) veranderen. Omdat in de toekomst de 100  de pagers van de brandweerlui zal bedienen. In limburg is dit al het geval bij een 6 tal korpsen, ze kunnen momenteel niet meer korpsen aansturen want hun "router" kan er maar 8 aansturen.

Jos

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Astrid ontvangen
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2008, 15:37:12 »
Eenzelfde positieve tendens zie je bij Brabantse korpsen als Scherpenheuvel-Zichem alsook West-Vlaamse korpsen als De Panne en Heuvelland!
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Astrid ontvangen
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2008, 15:50:26 »
Die wespen was uiteraard maar een geintje maar het viel gewoon op dat er zoveel meldingen waren van wespen overlast. Had ik in Nederland nooit gezien. Maar hier gebeurd zoiets ook denk ik meestal door particuliere verdelgings bedrijven en niet door de brandweer.
Natuurlijk is Belgie kleiner dan Nederland maar het aantal meldingen is in verhouding gewoon veel minder.
En dat terwijl er volgens mij in Belgie niet alleen brandweer en ambulance gebruik van maken maar ook b.v. ziekenhuizen en zelfs particuliere hulpverlenings bedrijven en dergelijke. Sommige berichten worden vrij uitgebreid omschreven, zoals boom over de weg en wespen overlast, maar de meeste zijn zeer kort en dan heb je eigenlijk geen idee waar het over gaat. Ik kon overigens in Brasschaat ook goed de Nederlandse P2000 ontvangen met een geimproviseerde antenne.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Astrid ontvangen
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2008, 16:01:09 »
Nog iets, op dit moment werkt nog niet elk korps in belgie met het astrid-pagingsysteem.

JOS

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Astrid ontvangen
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2008, 16:01:41 »
Zoals met zoveel zaken staan jullie ook met alarmering via de digitale weg voor op België. Verschillende ziekenhuizen bij ons alsook links en rechts een particulier bedrijf maken al gebruik van ASTRID en vermoedelijk zal het na eenzelfde aantal jaren na het uitrollen van P2000 in Nederland hier bij ons ook wel vlot lopen, zowel qua werkwijze als qua aantal gebruikers.

Wat bedoel je juist met Natuurlijk is Belgie kleiner dan Nederland maar het aantal meldingen is in verhouding gewoon veel minder? Wil je zeggen dat een Belgisch korps dat even groot is als een Nederlands korps en hetzelfde operatiegebied qua kenmerken kent, minder oproepen ontvangt?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Astrid ontvangen
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2008, 17:08:33 »
Het is niet mijn bedoeling om hier een politieke kwestie van te maken hoor,
ik bedoel alleen dat het me opvalt dat ik in verhouding met de Nederlandse P2000
minder meldingen heb ontvangen. Als ik een uurtje P2000 aan heb staan, dan heb ik zo tientallen meldingen
terwijl ik gisteren soms minutenlang niks ontving. Dit zou volgens mij kunnen doordat ik misschien niet alles
kon ontvangen, maar ik heb wel alle testmeldingen gezien. Ook zou het kunnen dat in Belgie voor bepaalde meldingen
vaak gebruik wordt gemaakt van een ander communicatie systeem zoals b.v. mobiele telefoon of iets dergelijks.
Ik bedoel er dus beslist niets negatiefs over Belgie mee.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Astrid ontvangen
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2008, 17:14:19 »
Citaat van: "Janos"
ik bedoel alleen dat het me opvalt dat ik in verhouding met de Nederlandse P2000 minder meldingen heb ontvangen.

Lijkt me logisch vanwege eerder geschetste redenen...  ;)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)