Auteur Topic: CPA Termen & Afkortingen Friesland  (gelezen 20014 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

112 fryslan

  • Gast
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #30 Gepost op: 13 augustus 2005, 10:16:22 »
Bart, Bedankt voor je hulp en uitleg !
Ik heb nu bijna de hele lijst compleet.
Groetjes, JPH

Online Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #31 Gepost op: 13 augustus 2005, 10:29:44 »
ACUUT HARTFALEN = zoals het er staat, oftewel rikketik is er mee gestopt

Dit is NIET correct. Hartfalen betekent niet dat het hart NIET meer werkt. Wel dat er bijvoorbeeld sprake is van een verminderde pompfunctie van het hart. Daar zijn weer verschillende oorzaken voor.


HYPO = suikerpatienten hebben hier last van tekort/teveel aan suiker

Bij een hypo hebben patienten last van TEKORT aan suiker. Als ze TEVEEL suiker hebben, wordt er gesproken van een HYPER, maar dat is een situatie die minder vaak voorkomt en meestal niet zo accuut is.


MRI = Scan van het lichaam/onderdelen daarvan met een MRI-scan.

MS = Multiple Sclerose (?)

SPOED PTCA = dotteren, maar dat had Bart al keurig uitgelegd. Overigens wordt de benaming PTCA nu weer vervangen door PCI, althans in sommige regio's


WACHTEN OP SEIN VEILIG =wachten met de rit tot ze toestemming van de cpa hebben, vaak is men dan op dat moment de enige beschikbare ambulance en is de rit die ze moeten rijden niet spoedeisend. In dat dient men dan te wachten tot een volgende ambu inzetbaar is

Ik betwijfel of deze uitleg wel helemaal juist is, maar zeg daarbij meteen dat e.e.a. misschien per regio anders zal zijn. Als een CPA geen of weinig ambulances vrij heeft, dan zullen niet spoedeisende ritten NIET uitgegeven worden. Wel gebeurt het steeds vaker, bijvoorbeeld bij geweld of andere gevaarlijke situaties, dat de ambulance in de buurt blijft wachten en pas daadwerkelijk ter plaatse gaat als bijvoorbeeld politie of brandweer ter plaatse is en een veilige werkplaats voor de ambulancebemanning gecreeerd heeft, dus dat het "sein veilig" gegeven is.

Aangepast door Jacob

En van commentaar voorzien door Ed  ;)

112 fryslan

  • Gast
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2005, 14:06:32 »
Edwin, bedankt voor je hulp en aanvullen op de afkortingen.

Wachten op sein veilig = Werdt afgelopen week hier in friesland door gestuurd naar een ambulance die naar supermarkt moest omdat daar een oudere man was gestoken met een mes door een jongere man.
In dit geval denk ik dat de politie het sein veilig heeft gegeven en niet de CPA.
Groetjes, JPH

112 fryslan

  • Gast
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2005, 14:13:02 »
Hallo Allemaal, Op de 8 hier onderstaande Afkortingen, heb ik verder mij hele lijst compleet met afkorting + betekenis erbij.
Wie o Wie kan mij de Betekenis vertellen van afkortingen hieronder ??
Alvast Bedankt. Groetjes, JPH

LICH. / GEEST. INTEGRI. =
ANDERS - ONGEVAL =
CR 2 =
CR 3 =
CR 5 =
MRI =
OBSERVATORIUM =
RADIOTHERAPIE =

Offline edwinlwd

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 142
    • http://www.112fryslan.nl/
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2005, 14:56:54 »
Zoals eerder gezegd hoef je niet elke keer als je een antwoordt hebt gekregen je lijstje met ovegebleven codes opnieuw te posten. Je kunt via de knop wijzig een eerder gepost bericht wijzigen, zo kun je dus je lijstje aanpassen.
Actueel 112 nieuws in woord en beeld: http://www.112fryslan.nl/ Dag en nacht op pad

Online Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #35 Gepost op: 13 augustus 2005, 15:31:14 »
Over dat "sein veilig": de politie geeft door dat het veilig is, aan de meldkamer van de ambulance en de meldkamer van de ambulance geeft dan weer aan het ambulanceteam door dat het veilig is.

Je zou zeggen dat het met C2000 ook rechtstreeks moet kunnen ;-)


De term "Lich./Geest.Integri."  in wat voor verband heb je dat gezien? Kun je daar een voorbeeld van plaatsen? Hetzelfde voor "Observatorium". En idem voor CR2/3/4.

MRI heb ik nou al een paar keer verteld. Zoek maar eens met Google op "MRI-scan". Er zal een wereld voor je open gaan.

Radiotherapie = de bestralingsafdeling van een ziekenhuis. Hier gaan mensen heen die kanker hebben.

112 fryslan

  • Gast
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #36 Gepost op: 13 augustus 2005, 16:26:14 »
20:14:33 - 09-07-05-   A2 IELANEN DE, HOOFDINGANG CR 1 HARSTE 11 SNEE INTERNE, CPA Friesland (Ambulance 38, Sneek)

23:42:06 - 09-07-05 -   A1 ZUIDVLIET 566 LEEU
ALGEMEEN LICH. / GEEST. INTEGRI.
CPA Friesland (Ambulance 42, Leeuwarden)

Observatorium = een afdeling vanhet ziekenhuis

Groetjes JPH

112 fryslan

  • Gast
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #37 Gepost op: 16 augustus 2005, 17:33:23 »
Geachte Edwin Edeling, Ik heb je een voorbeeld gestuurd met CR1 en ook lich/geest. Intergri. en Observatorium weet jij nu wel wat het betekend?
Alvast bedankt,
Groetes JPH

Online Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #38 Gepost op: 16 augustus 2005, 18:18:45 »
Beste JPH,

>>> 20:14:33 - 09-07-05- A2 IELANEN DE, HOOFDINGANG CR 1 HARSTE 11 SNEE INTERNE, CPA Friesland (Ambulance 38, Sneek)

De Ielanen is een verpleeghuis in Sneek (volgens Google). Geen idee wat CR1 is, ik vermoed dat het een afdeling in dat verpleeghuis is. Bel ze anders ff en vraag zelf wat CR1 is? CR 1 is in ieder geval geen term die normaal gebruikt wordt in de ambulancezorg, dat in tegenstelling tot vele andere termen uit je lijstje die wel makkelijk te verklaren zijn.


>>> 23:42:06 - 09-07-05 - A1 ZUIDVLIET 566 LEEU
ALGEMEEN LICH. / GEEST. INTEGRI.
CPA Friesland (Ambulance 42, Leeuwarden)

Wat ze met die ALGEMEEN LICH./GEEST. INTEGRI. bedoelen weet ik niet precies, ik ken de term niet, misschien is het iets echts "Fries", al heb ik wel een vermoeden. Het zou kunnen zijn dat ze zoiets als "algemene malaise" bedoelen. En dat is weer een term voor patienten die zeg maar meerdere kwalen hebben die niet onder iets anders te benoemen zijn. Vaak gaat het om mensen die naast lichamelijke kwalen ook de nodige geestelijke kwalen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een "bejaarde" die  dementerend is en zichzelf daardoor verwaarloosd wat weer allerlei lichamelijke problemen tot gevolg kan hebben.

Maar.....het is maar een gok, want ik weet het eerlijk gezegd niet.

Een observatorium is inderdaad een afdeling van een ziekenhuis (of een afdeling binnen aan afdeling) waar patienten enige tijd geobserveerd kunnen worden. Maar ook hier ligt het er weer net aan hoe de term gebruikt wordt. Ik ken een SEH waar ze een observatorium hebben (opvang voor als het druk is) maar ik ken ook een SEH waar ze een soortgelijke constructie hebben die dan weer "nachthospitium" genoemd.

Ik vermoed dat je observatorium ziet als mensen van het ene naar het andere ziekenhuis vervoerd moeten worden of retour naar huis/verpleeghuis etc. gebracht worden. De patienten zullen dan in een ziekenhuis onderzocht zijn en liggen in dat observatorium te wachten op transport.

Ook dit is echter weer een gok, ik ken de situatie daar in het hoge Noorden niet.

Groetjes,
Ed

satse

  • Gast
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #39 Gepost op: 17 augustus 2005, 22:45:29 »
Hoi!

Citaat van: "Edwin Edeling"
CABG = In lekentaal: dmv. contrastvloeistof en rontgen wordt bekeken of er ergens in de bloedvaten van het hart verstoppingen zitten.

helaas:
CABG: coronary artery bypass grafting of te wel: als een van de kranslagaderen om het hart ( coronair arterien) verstopt zijn leggen ze mbv een bloevat bv uit je been of borstkas een omleiding (bypass) aan.
Met behulp van PTCA (eerder door iemand uitgelegd) kunnen verstopte kransslagaderen weer open ge"dotterd" worden, een CABG is dan meestal niet meer nodig, waardoor de patient alleen een gaatje in zijn lies heeft en niet zijn hele borstbeen doormidden gezaagd!
Met behulp van een angio(gram) word met contrastvloeistof en rontgen  bekeken of er ergens in de bloedvaten van het hart verstoppingen zitten.

(nb kransslagaderen voorzien de hartspier van o.a. zuurstof)

Op mijn werk vergelijken we deze technieken met elkaar en onderling (bv verschillende stents die bij PTCA geplaatst worden)

Groet,

Satse

Online Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #40 Gepost op: 17 augustus 2005, 22:58:49 »
Je hebt helemaal gelijk, ik heb angio en cabg door elkaar gehaald  :oops:

112 fryslan

  • Gast
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #41 Gepost op: 18 augustus 2005, 15:42:37 »
Beste Edwin Edeling,
Ik ben er inmiddels achter wat CR 1 betekend.
De letters CR staat voor: Complement Receptor
Het getal wat er dan achter staat wat dat betekend weet ik niet.
Groetjes, JPH

Online Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #42 Gepost op: 18 augustus 2005, 17:02:02 »
Misschien moet je er even bij vertellen wat Complement Receptor is....

112 fryslan

  • Gast
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #43 Gepost op: 19 augustus 2005, 16:17:34 »
Ja, Edwin dat is inderdaad een goed idee.
Zodra ik het antwoord weet zal ik het hier op het forum plaatsen
Groetjes JPH

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: CPA Termen & Afkortingen Friesland
« Reactie #44 Gepost op: 19 augustus 2005, 16:30:13 »
Hier een link in het engels over Complement Receptor. Misschien hebben jullie er wat aan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Complement_receptor_1