Het Scannerforum

Buitenland => België => Astrid/Paging => Topic gestart door: Asterix900 op 6 augustus 2008, 01:01:33

Titel: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 6 augustus 2008, 01:01:33
Op het strand van Westende werd een reddingsoefening gehouden om de communicatie en coördinatie tussen de verschillende hulpverleners te testen. Eerder dit jaar werd de oefening omwille van het slechte weer uitgesteld.

Er werden twee drenkelingen gesimuleerd die door de redders en Seaking-helikopter werden opgepikt. De reddingsoefening lokte heel wat toeschouwers en werd bijgewoond door de gouverneur en de Middelkerkse burgemeester. Er werd aan deelgenomen door politie, brandweer, scheepvaartpolitie, de MUG-heli en de Seaking.

Bij de evaluatie bleek dat er nog een probleem was met de ontvangst van de radio-apparatuur op het Astrid-net. Johan Debyser, kabinetchef van de gouverneur: "De oefening zelf is goed verlopen. Bij de evaluatie bleek dat er soms nog moeilijk verbinding kan gemaakt worden met het radionet. Dat komt door de hoge gebouwen aan de kust. De problematiek is ons bekend. De gouverneur zal de bevindingen doorgeven aan de multi-disciplinaire werkgroep en de NV Astrid. Om de communicatie in de toekomst te verbeteren wordt onderzocht of plaatsing van extra masten mogelijk is." (belga/ka)
Titel: Zenitel scoort slecht bij brandweer Asse
Bericht door: Asterix900 op 11 september 2009, 01:15:51
Citaat
Oproepsysteem brandweer eindelijk uit ziekbed

ASSE - Het gemeentebestuur van Asse en het communicatiebedrijf Zenitel Belgium in Zellik zijn een dading overeengekomen over het computergestuurd oproepsysteem bij de brandweer van Asse. De opdracht voor het geautomatiseerde oproepsysteem werd drie jaar geleden binnengehaald door het bedrijf, maar het systeem functioneerde nooit naar behoren.

Zo was het de bedoeling dat de voorpost Dilbeek en de brandweer en de ziekenwagen van Opwijk vanuit Asse konden worden uitgestuurd. Hoewel het systeem nooit definitief werd opgeleverd, werd het door de brandweer wel anderhalf jaar gebruikt om te dispatchen en om alarmen uit te sturen. Ook voor Zenitel liepen de kosten aan arbeidsuren en materiaal op tot ver boven het oorspronkelijke bedrag van de bestelling (76.755 euro).

Omdat de problemen bleven aanhouden schakelde de brandweer intussen over op andere software. Om een aanslepende rechtszaak te vermijden kwamen Asse en Zenitel overeen om het contract stop te zetten. Asse betaalt Zenitel wel een compensatie, omdat de apparatuur uiteindelijk wel effectief werd gebruikt. 'Omdat de technologie intussen sterk evolueerde en heel wat goedkoper werd, blijft het voor de gemeente wel een nuloperatie', zegt schepen André Van Droogenbroeck (As.Pro).

Bron: Het Nieuwsblad
Titel: Re: Nog enkele problemen...
Bericht door: Asterix900 op 11 september 2009, 01:35:13
Citaat
'Goede communicatie redt levens'

Hulpdiensten oefenen voor kust De Haan
 
DE HAAN - Politie, brandweer, kustredders, de Seaking van Koksijde, ziekenwagens en het medisch urgentieteam: alle hulpdiensten rukten uit naar De Haan voor een reddingsoefening.

9 uur, strand aan het Leopoldplein. Heel wat beweging en nieuwsgierige toeschouwers, die toekijken hoe met man en macht drie drenkelingen door de reddingsdiensten uit zee worden gevist. Een van hen was als vermist opgegeven.

Dat was het scenario van de grootscheepse reddingsoefening, georganiseerd door de provinciebestuur. 'Dergelijke oefeningen kunnen levens redden', zegt Johan Debyser, kabinetschef van gouverneur Paul Breyne en coördinator van de actie.

'Alle hulpdiensten die ingeschakeld kunnen worden bij het redden van drenkelingen werken eraan mee: politie, brandweer, kustredders, de Seaking van de basis Koksijde, ziekenwagens en medisch urgentieteam, de scheepvaartpolitie en het Maritiem reddings- en coördinatiecentrum. We oefenen twee keer per jaar, telkens in een andere badplaats. In dit alles is een goede communicatie van het grootste belang. Daar kan het bij reddingsoperaties soms fout gaan. Sommige hulpdiensten zijn immers uitgerust met het digitaal Astrid-systeem. Andere, zoals de diensten op zee, werken dan weer met analoge communicatiemiddelen. Het is dus letterlijk en figuurlijk van levensbelang dat bij deze specifieke reddingsacties iedereen hetzelfde analoge systeem gebruikt. De gouverneur zal de verschillende badplaatsen trouwens daarop wijzen', aldus nog Johan Debyser. Iedereen toonde zich achteraf behoorlijk tevreden over de actie die één uur duurde.

Bron: Het Nieuwsblad
Titel: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Leen Ansems op 4 augustus 2010, 06:45:08
Uit de krant Het Laatste Nieuws komt het volgende verhaal: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... -E34.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1140908/2010/08/04/Peperduur-politiesysteem-faalt-op-E34.dhtml)
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: AlfA145 op 5 augustus 2010, 12:16:38
De agenten zaten ook al 'n stuk over de grens, 5km ofzo.
En ik ken die buurt redelijk, dat is allemaal bos waar de autoweg door loopt, en ik heb zelfs géén idee als daar ergens een Astrid antenne in de buurt zou staan.
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen heen.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Hutch op 5 augustus 2010, 12:32:00
dat was met het anneloog nooit zon probleem  8-)
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Leen Ansems op 5 augustus 2010, 13:11:40
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: keepernagel op 5 augustus 2010, 13:23:47
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Goeiedag normaal werkt het ASRTID systeem ook zonder zendmast via porto onderling ik dacht wel dat c 2000 gekoppeld was aan ASTRID normaal zou dat geen probleem mogen zijn.ik ontvang op een gewone handscanner 169.6500mhz het geriedel van C2000 grt Wim
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Leen Ansems op 5 augustus 2010, 13:51:22
Citaat van: "keepernagel"
[Goeiedag normaal werkt het ASRTID systeem ook zonder zendmast via porto onderling ik dacht wel dat c 2000 gekoppeld was aan ASTRID normaal zou dat geen probleem mogen zijn.ik ontvang op een gewone handscanner 169.6500mhz het geriedel van C2000 grt Wim

Je gooit wat dingen door elkaar Wim. De porto`s werken via Astrid (spraak/data) op +/- 393 MHz. Natuurlijk kunnen die onderling via de DMO mode praten, maar dat is over een korte afstand en zeker niet met de chef of meldkamer "ergens" in Belgie. Wat jij hoort op 169.650 MHz is het datasignaal voor onze pagers en dat systeem heet P2000.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: keepernagel op 5 augustus 2010, 13:58:27
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "keepernagel"
[Goeiedag normaal werkt het ASRTID systeem ook zonder zendmast via porto onderling ik dacht wel dat c 2000 gekoppeld was aan ASTRID normaal zou dat geen probleem mogen zijn.ik ontvang op een gewone handscanner 169.6500mhz het geriedel van C2000 grt Wim

Je gooit wat dingen door elkaar Wim. De porto`s werken via Astrid (spraak/data) op +/- 393 MHz. Natuurlijk kunnen die onderling via de DMO mode praten, maar dat is over een korte afstand en zeker niet met de chef of meldkamer "ergens" in Belgie. Wat jij hoort op 169.650 MHz is het datasignaal voor onze pagers en dat systeem heet P2000.

Oke juist sorry  P2000  :?
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: v-v op 5 augustus 2010, 17:20:18
Citaat van: "keepernagel"
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Goeiedag normaal werkt het ASRTID systeem ook zonder zendmast via porto onderling ik dacht wel dat c 2000 gekoppeld was aan ASTRID normaal zou dat geen probleem mogen zijn.ik ontvang op een gewone handscanner 169.6500mhz het geriedel van C2000 grt Wim

Ja met C2000 gekoppeld, men kan ASTRID met C2000 koppelen.
Maar is niet zo dat een ASTRID radio als ie de grens over is op het C2000 net  springt zeg maar, zoals dat bij GSM het geval is.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: AlfA145 op 5 augustus 2010, 22:22:46
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Ik ben héél goed op de hoogte van radiogolven, ik ben zelf zendamateur, net daarom dat ik deze opmerking geef.
Maar ik weet ook dat ze over de grens geen ontvangst kunnen garanderen, omdat daar geen masten staan, en het signaal zit op 390Mhz, en dat draagt dan niet zo ver meer, zeker niet met die bossen daarrond.
Maar volgens mij kunnen die porto's ook wel zonder relay-station werken, maar dan is het alleen tussen de porto's onderling, en niet naar de centrale.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: keepernagel op 6 augustus 2010, 10:15:17
Citaat van: "AlfA145"
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Ik ben héél goed op de hoogte van radiogolven, ik ben zelf zendamateur, net daarom dat ik deze opmerking geef.
Maar ik weet ook dat ze over de grens geen ontvangst kunnen garanderen, omdat daar geen masten staan, en het signaal zit op 390Mhz, en dat draagt dan niet zo ver meer, zeker niet met die bossen daarrond.
Maar volgens mij kunnen die porto's ook wel zonder relay-station werken, maar dan is het alleen tussen de porto's onderling, en niet naar de centrale.

Goeiedag zoals ik ook al vermeld heb werken de portos onderling bestaat er geen relais in de poltiewagens zelf een zogezegd doorgeefstation via de meldkamer? Ik dacht wel dat dat bestond grt Wim
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 6 augustus 2010, 19:42:57
Bij een achtervolging heb je natuurlijk wel best radiodekking. Om dit te bekomen, moet je al het systeem van 'roaming' gaan toepassen en dat is op dit ogenblik gewoonweg te duur. Leden in één gespreksgroep over twee landen laten communiceren, gaat nog niet. Men kan wel tijdelijk de systemen koppelen maar dat is ook niet op 1-2-3 besloten en uitgevoerd.

Misschien zijn er nog andere factoren die meespelen, zoals Belgische TETRA-frequenties die de Nederlandse zouden kunnen storen of op zijn minst de capaciteit in het voorbehouden specturm zouden kunnen wegnemen?
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: keepernagel op 7 augustus 2010, 13:24:55
Citaat van: "Asterix900"
Bij een achtervolging heb je natuurlijk wel best radiodekking. Om dit te bekomen, moet je al het systeem van 'roaming' gaan toepassen en dat is op dit ogenblik gewoonweg te duur. Leden in één gespreksgroep over twee landen laten communiceren, gaat nog niet. Men kan wel tijdelijk de systemen koppelen maar dat is ook niet op 1-2-3 besloten en uitgevoerd.

Misschien zijn er nog andere factoren die meespelen, zoals Belgische TETRA-frequenties die de Nederlandse zouden kunnen storen of op zijn minst de capaciteit in het voorbehouden specturm zouden kunnen wegnemen?

Dat het analoge tijdperk terugkwam  :P  grt Wim
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Ron-Zwaag op 7 augustus 2010, 20:54:44
1

Citaat van: "Leen Ansems"
Natuurlijk kunnen die onderling via de DMO mode praten

2

Citaat van: "AlfA145"
Maar volgens mij kunnen die porto's ook wel zonder relay-station werken, maar dan is het alleen tussen de porto's onderling

Zoek de verschillen, maar het antwoord staat al in quote nummertje 1 namelijk DMO(Direct Mode Operation). Hoe simpel kan lezen zijn he :mrgreen: Leen gaat door voor de koelkast.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 14 augustus 2010, 22:49:44
Citaat van: "AlfA145"
En ik ken die buurt redelijk, dat is allemaal bos waar de autoweg door loopt, en ik heb zelfs géén idee als daar ergens een Astrid antenne in de buurt zou staan.

Ik heb er één gezien net buiten Arendonk, dicht aan de baan naar Reusel.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: mumu op 16 augustus 2010, 14:30:37
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "AlfA145"
En ik ken die buurt redelijk, dat is allemaal bos waar de autoweg door loopt, en ik heb zelfs géén idee als daar ergens een Astrid antenne in de buurt zou staan.

Ik heb er één gezien net buiten Arendonk, dicht aan de baan naar Reusel.

Arendonk, Lommel , Dessel.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 18 augustus 2010, 18:42:50
Citaat van: "Leen Ansems"
De porto`s werken via Astrid (spraak/data) op +/- 393 MHz. Natuurlijk kunnen die onderling via de DMO mode praten, maar dat is over een korte afstand en zeker niet met de chef of meldkamer "ergens" in Belgie.

Hier had ik initieel over gelezen maar ik wil er nu toch even op terug komen. Er wordt hier nogal veel over DMO geschreven maar werken de porto's dan (in een bepaalde configuratie) niet in TMO voor onderling verkeer tussen porto's in dezelfde gespreksgroep of voor contact met de meldkamer? Ik kan mij herinneren meermaals in een burgervoertuig te hebben rond gereden met enkel een porto aan boord en probleemloos TMO-contact.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Leen Ansems op 18 augustus 2010, 20:37:41
Citaat van: "Asterix900"
Hier had ik initieel over gelezen maar ik wil er nu toch even op terug komen. Er wordt hier nogal veel over DMO geschreven maar werken de porto's dan (in een bepaalde configuratie) niet in TMO voor onderling verkeer tussen porto's in dezelfde gespreksgroep of voor contact met de meldkamer? Ik kan mij herinneren meermaals in een burgervoertuig te hebben rond gereden met enkel een porto aan boord en probleemloos TMO-contact.

Zeker, als je de porto in een carkit zet met dakantenne aansluiting werkt hij net zo goed als een mobilofoon. Het zendvermogen scheelt zelfs niet eens zoveel. Het gaat er om of je op TMO een radioverbinding kan maken tussen het voertuig en de zendmast. Met een porto in de auto op het eigen sprietje ga je het niet reddden. Je zit in een metalen kast, wel met gaten voor het glas, maar met de eigenschappen van een kooi van Faraday.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 24 augustus 2010, 02:41:40
Citaat
CIC Antwerpen ontving oproepen schietincident op E34

De federale politie bevestigt formeel dat de oproepen die de Wegpolitie Antwerpen verstuurd heeft, goed zijn binnengekomen op het Communicatie – en Informatiecentrum van Antwerpen. De ploeg heeft gebruik gemaakt van zowel het radiofonisch systeem (ASTRID Netwerk) als van een gsm. Daarop heeft het CIC Antwerpen de nodige maatregelen genomen: enerzijds werd de wagen van de ploeg ter plaatse gelokaliseerd, anderzijds werd een ploeg ter versterking gestuurd.

De details van de interventie worden nog verder onderzocht.

De collega’s van de Wegpolitie Antwerpen die de oproepen verzonden, hebben correct gehandeld: naast de voorziene procedures hebben zij ook gebruik gemaakt van een gsm om alarm te slaan. Ook het CIC Antwerpen heeft de voorziene procedure gevolgd.

In het verleden werd er melding gemaakt van een dekkingsprobleem in de bewuste regio. De firma ASTRID is hiervan op de hoogte gebracht.

Paul Van Thielen
Commissaris-generaal a.i.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 24 augustus 2010, 21:01:42
Nog meer communicatieproblemen. Vandaag liet een West-Vlaamse arrondissementscommissaris in de media verstaan dat het verre van vlot verloopt met de reddingsacties aan de Vlaamse kust onder meer omdat de hulpdiensten met ASTRID werken en de reddingsdiensten te water voornamelijk enkel op VHF-kanaal 67 communiceren.

Citaat van: "HNB"
Communicatie bij zoektocht drenkeling Bredene liep in het honderd
 
Reddingsactie Argos (6) was een rommeltje

dinsdag 17 augustus

BredeneBREDENE - De gouverneur van West-Vlaanderen heeft na een klachtenbrief een onderzoek bevolen naar de chaotische reddingsactie vrijdagavond op het strand van Bredene. Politie, brandweer en reddingsteams zochten met man en macht een uur naar drenkeling Argos Roisin (6). Amper een maand na een mislukte reddingsoefening liep het met de communicatie opnieuw grondig fout. Het jongetje overleefde het niet.

De kleine Argos, uit Charleroi, overleed zaterdag in het Brugse Sint-Jan-ziekenhuis. Vrijdagavond was hij even aan de aandacht van zijn vader, moeder en oudere zus ontsnapt. De moeder belde na een kwartier zoeken de dienst 100 en kwam terecht bij het hulpcentrum bij een collega van verpleegkundig coördinator Jean-Pierre Cornet. 'Om 19.05 uur kregen wij een oproep van een vrouw met de melding dat ze haar zoontje kwijt was op het strand. Op het strand, benadrukte ze. Dus volgden wij de procedure vermist en verwittigden het Communicatie- en Informatiecentrum van de politie, dat doorschakelde naar de lokale politie van Bredene en de brandweer van Oostende.'

De hulpdiensten rukten uit en arriveerden snel op strandpost 2, Duingat. Daar bleek geen spoor van de kleine Argos. Het zesjarig jongetje was immers ruim anderhalve kilometer verder in het water gesukkeld, bij strandpost 6, de Duinpan. Dat stelden de hulpdiensten 28 minuten later vast. Daarom kwam er om 19.33 uur een tweede oproep binnen in het hulpcentrum. 'We kregen vanuit Bredene de melding dat de jongen zich toch in zee bevond', zegt Cornet. 'Dan was het zaak zo snel mogelijk de Kustwacht in Oostende (het Maritime Rescue and Coordination Centre, MRCC) te contacteren. Dat hebben we dan ook meteen gedaan.'

Kustwacht treuzelt

Om een nog onduidelijke reden liep het die vrijdag de dertiende ook goed fout bij de communicatie bij de Kustwacht. Uit onderzoek blijkt dat ze plichtsgetrouw de luchtmachtbasis in Koksijde brieften. Amper vier minuten later kon de Seaking al uitrukken. Die werd echter al snel teruggeroepen naar de basis want een politiehelikopter bleek zeer dicht in de buurt. Jammer genoeg is zo'n helikopter helemaal niet uitgerust om drenkelingen uit het water te halen. Bovendien is er ook geen verplegend personeel aan boord.

Maar met een tweede noodzakelijke telefoontje wachtte de Kustwacht echter tien minuten. Pas om 19.44 uur werd de Vrijwillige Zeereddingsdienst van Blankenberge gealarmeerd. 'Wij zijn meteen uitgerukt met enkele reddingsboten. Bredene is een eindje rijden, maar om 20.02 uur stonden we al op het strand. Al verloren we daar nog nodeloos tijd omdat we met onze speciaal uitgeruste jeep voorbij een resem politiecombi's en ziekenwagens moesten', zegt een vrijwilliger van het korps.'

Net op het moment dat de zeeredders met hun boten wilden uitrukken, haalde de brandweer de kleine Argos uit het water. Tussen de eerste oproep van de moeder en de aankomst van de Zeereddingsdienst was net geen uur verlopen. Een immens lange tijd is dat bij reddingsoperaties.

Opvallend: bij een reddingsoefening vorige maand liep de communicatie ook al grondig fout. De Blankenbergse Zeereddingsdienst werd toen niet eens verwittigd.

Onderzoek gestart

De Kustwacht is karig met commentaar. 'De komende dagen volgt een interne debriefing. We hebben al het nodige gedaan en alle reddingsploegen die in zee opereren uitgestuurd', zegt Réjane Gyssens. De gouverneur van West-Vlaanderen, Paul Breyne, heeft alvast een klachtenbrief ontvangen en wil alles grondig uitspitten.

Ook Jean-Pierre Cornet dringt aan op een grondige, externe debriefing. 'Als er fouten zijn gebeurd, zullen er verbeteringen in de communicatie worden aangebracht', zegt Breynes kabinetschef Johan Debyser. 'Ik geef toe dat er eerder al communicatieproblemen waren.'

Dat de communicatie aan de kust niet altijd op punt staat, kan hoofdredder in Bredene André Goethals maar al te goed bevestigen. 'Het ongeval gebeurde een half uurtje na het einde van onze shift', zegt hij. 'Wel, niemand heeft ons opgebeld. Waarom weet ik niet. Ik heb de dag nadien via de radio moeten vernemen dat er een jongetje voor onze strandposten was verdronken. Treurig, niet? Dit laat een wrang gevoel achter. Hier moeten we lessen uit trekken.'

Argos wordt donderdag begraven in zijn thuisstad Charleroi.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: mumu op 26 augustus 2010, 13:29:20
Lijkt me logisch dat je dan een communicatieprobleem hebt  :roll:
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: keepernagel op 26 augustus 2010, 21:26:19
Citaat van: "Asterix900"
Nog meer communicatieproblemen. Vandaag liet een West-Vlaamse arrondissementscommissaris in de media verstaan dat het verre van vlot verloopt met de reddingsacties aan de Vlaamse kust onder meer omdat de hulpdiensten met ASTRID werken en de reddingsdiensten te water voornamelijk enkel op VHF-kanaal 67 communiceren.

Citaat van: "HNB"
Communicatie bij zoektocht drenkeling Bredene liep in het honderd
 
Reddingsactie Argos (6) was een rommeltje

dinsdag 17 augustus

BredeneBREDENE - De gouverneur van West-Vlaanderen heeft na een klachtenbrief een onderzoek bevolen naar de chaotische reddingsactie vrijdagavond op het strand van Bredene. Politie, brandweer en reddingsteams zochten met man en macht een uur naar drenkeling Argos Roisin (6). Amper een maand na een mislukte reddingsoefening liep het met de communicatie opnieuw grondig fout. Het jongetje overleefde het niet.

De kleine Argos, uit Charleroi, overleed zaterdag in het Brugse Sint-Jan-ziekenhuis. Vrijdagavond was hij even aan de aandacht van zijn vader, moeder en oudere zus ontsnapt. De moeder belde na een kwartier zoeken de dienst 100 en kwam terecht bij het hulpcentrum bij een collega van verpleegkundig coördinator Jean-Pierre Cornet. 'Om 19.05 uur kregen wij een oproep van een vrouw met de melding dat ze haar zoontje kwijt was op het strand. Op het strand, benadrukte ze. Dus volgden wij de procedure vermist en verwittigden het Communicatie- en Informatiecentrum van de politie, dat doorschakelde naar de lokale politie van Bredene en de brandweer van Oostende.'

De hulpdiensten rukten uit en arriveerden snel op strandpost 2, Duingat. Daar bleek geen spoor van de kleine Argos. Het zesjarig jongetje was immers ruim anderhalve kilometer verder in het water gesukkeld, bij strandpost 6, de Duinpan. Dat stelden de hulpdiensten 28 minuten later vast. Daarom kwam er om 19.33 uur een tweede oproep binnen in het hulpcentrum. 'We kregen vanuit Bredene de melding dat de jongen zich toch in zee bevond', zegt Cornet. 'Dan was het zaak zo snel mogelijk de Kustwacht in Oostende (het Maritime Rescue and Coordination Centre, MRCC) te contacteren. Dat hebben we dan ook meteen gedaan.'

Kustwacht treuzelt

Om een nog onduidelijke reden liep het die vrijdag de dertiende ook goed fout bij de communicatie bij de Kustwacht. Uit onderzoek blijkt dat ze plichtsgetrouw de luchtmachtbasis in Koksijde brieften. Amper vier minuten later kon de Seaking al uitrukken. Die werd echter al snel teruggeroepen naar de basis want een politiehelikopter bleek zeer dicht in de buurt. Jammer genoeg is zo'n helikopter helemaal niet uitgerust om drenkelingen uit het water te halen. Bovendien is er ook geen verplegend personeel aan boord.

Maar met een tweede noodzakelijke telefoontje wachtte de Kustwacht echter tien minuten. Pas om 19.44 uur werd de Vrijwillige Zeereddingsdienst van Blankenberge gealarmeerd. 'Wij zijn meteen uitgerukt met enkele reddingsboten. Bredene is een eindje rijden, maar om 20.02 uur stonden we al op het strand. Al verloren we daar nog nodeloos tijd omdat we met onze speciaal uitgeruste jeep voorbij een resem politiecombi's en ziekenwagens moesten', zegt een vrijwilliger van het korps.'

Net op het moment dat de zeeredders met hun boten wilden uitrukken, haalde de brandweer de kleine Argos uit het water. Tussen de eerste oproep van de moeder en de aankomst van de Zeereddingsdienst was net geen uur verlopen. Een immens lange tijd is dat bij reddingsoperaties.

Opvallend: bij een reddingsoefening vorige maand liep de communicatie ook al grondig fout. De Blankenbergse Zeereddingsdienst werd toen niet eens verwittigd.

Onderzoek gestart

De Kustwacht is karig met commentaar. 'De komende dagen volgt een interne debriefing. We hebben al het nodige gedaan en alle reddingsploegen die in zee opereren uitgestuurd', zegt Réjane Gyssens. De gouverneur van West-Vlaanderen, Paul Breyne, heeft alvast een klachtenbrief ontvangen en wil alles grondig uitspitten.

Ook Jean-Pierre Cornet dringt aan op een grondige, externe debriefing. 'Als er fouten zijn gebeurd, zullen er verbeteringen in de communicatie worden aangebracht', zegt Breynes kabinetschef Johan Debyser. 'Ik geef toe dat er eerder al communicatieproblemen waren.'

Dat de communicatie aan de kust niet altijd op punt staat, kan hoofdredder in Bredene André Goethals maar al te goed bevestigen. 'Het ongeval gebeurde een half uurtje na het einde van onze shift', zegt hij. 'Wel, niemand heeft ons opgebeld. Waarom weet ik niet. Ik heb de dag nadien via de radio moeten vernemen dat er een jongetje voor onze strandposten was verdronken. Treurig, niet? Dit laat een wrang gevoel achter. Hier moeten we lessen uit trekken.'

Argos wordt donderdag begraven in zijn thuisstad Charleroi.

Tja het is altijd iemand zijn kind he :(
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 17 februari 2011, 02:31:18
Citaat van: "Het Nieuwsblad"
Brandweer te laat bij woningbrand door technische storing

woensdag 16 februari 2011
 
14/02/11 Vrouw (58) komt om na zware woningbrand

LANGEMARK-POELKAPELLE - Als gevolg van een technische storing in het oproepsysteem van de brandweer zijn maandagmorgen tien minuten verloren gegaan. De brandweer werd opgeroepen voor een woningbrand die een dodelijke afloop kende. Dat bevestigt burgemeester Alain Wyffels woensdagvoormiddag. De problemen zijn intussen opgelost.

Een uitslaande woningbrand in Langemark-Poelkapelle kostte maandagmorgen het leven aan een 57-jarige vrouw. Haar echtgenoot liep zware brandwonden op. Hun woning werd volledig vernield, een naastliggend huis raakte zwaar beschadigd.

Niet de plaatselijke brandweer, maar het korps van het naburige Staden was als eerste ter plaatse, weliswaar 17 minuten nadat bij de noodcentrale in Brugge de eerste melding was binnengelopen. Uit onderzoek blijkt nu dat een technische storing in het oproepsysteem verhinderde dat de noodoproep vanuit Brugge werd doorgestuurd naar de brandweer van Ieper, die op haar beurt de collega's van Langemark-Poelkapelle moest alarmeren.

Volgens burgemeester Wyffels merkte de politie van de zone Arro Ieper op dat de brandweer van Langemark-Poelkapelle zes minuten na de melding nog altijd niet was uitgerukt. Daarop werd een noodprocedure gestart, waarbij de brandweer van Staden werd gealarmeerd.
De Ieperse brandweer heeft de gebrekkige werking van het oproepsysteem aangekaart bij de softwareleverancier en de problemen zijn intussen opgelost.

Citaat van: "KW Nieuws"
Brand Langemark: klachten over falend oproepsysteem opgelost

Langemark-Poelkapelle - (UPDATE) De brandweer van Ieper heeft de klachten over het falende oproepsysteem afgelopen maandag in Langemark overgemaakt aan de leverancier van de software. De problemen zouden ondertussen opgelost zijn.

Door het technisch probleem lag het oproepsysteem in Ieper maandagochtend een tiental minuten plat, en waren daardoor ook de collega’s van Langemark-Poelkapelle niet bereikbaar. Hun oproepsysteem is verbonden met dat van Ieper, net als dat van Zonnebeke.

Volgens burgemeester Wyffels merkte de politie van de zone Arro Ieper op dat de brandweer van Langemark-Poelkapelle zes minuten na de melding nog altijd niet was uitgerukt. Daarop werd een noodprocedure gestart, waarbij de brandweer van Staden werd gealarmeerd.

(jv)

Zeker en vast de 100-centrales niet de technische mogelijkheid bieden om:

a) te weten of de pagers wel zijn open gegaan
b) het lokale korps te verplichten om te melden dat men is vertrokken
c) de gebruikte gespreksgroepen van de korpsen te scannen

want dan gaat de 100 te veel weten? Men moet dat op de 100-centrale allemaal maar ruiken want men zou eens de gemeentelijke autoriteit moeten durven aantasten. En dan krijg je dus zo een kweddelen.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Discriminator op 17 februari 2011, 08:15:47
Citaat van: "Asterix900"
kweddelen.

Dat woord kende ik niet, ondanks dat ik regelmatig in België werk. Vertaling (http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/kweddelen) in standaardnederlands.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Ron-Zwaag op 17 februari 2011, 15:13:09
Ja het zijn rare jongens die belgen :mrgreen:
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 17 februari 2011, 16:18:44
Citaat van: "Discriminator"
Dat woord kende ik niet

Ik hanteer Nincompoop-taal :)
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 20 februari 2011, 04:24:01
Citaat van: "ASTRID"
Naar aanleiding van de brand in Langemark-Poelkapelle op maandag 14 februari wil ASTRID u graag informeren over het verloop van pagingoproepen. Interventiegegevens die geregistreerd worden in de hulpcentra 100 naar aanleiding van een noodoproep worden doorgestuurd naar de alarmeringsterminal in de kazerne van een brandweerkorps of hulpdienst. Die alarmeringsterminal stuurt vervolgens automatisch een pagingbericht naar de pagers (biepers) van de brandweerlieden die worden opgeroepen. Het versturen van pagingberichten naar de pagers gebeurt via ASTRID.

Een alarmeringsterminal bestaat uit een computer en een softwareprogramma. Wanneer de software niet correct geconfigureerd is, kan het gebeuren dat het bericht van de hulpcentra 100 niet automatisch wordt omgezet in een pagingbericht en er dus geen berichten worden uitgestuurd naar de brandweerlieden.
De brandweerdiensten en hun leveranciers staan in voor de juiste configuratie en goede werking van hun alarmeringsterminal. ASTRID valideert zelf geen alarmeringsterminals omdat deze worden geïnstalleerd volgens de specifieke noden van elke brandweerdienst. ASTRID geeft enkel algemene richtlijnen hieromtrent. Voor de aankoop en installatie van een alarmeringsterminal kan een brandweerkorps bij een drietal externe leveranciers terecht. ASTRID zelf stelt dergelijke terminals niet ter beschikking.

ASTRID wil hierbij benadrukken hoe belangrijk het is dat gebruikers van alarmeringterminals regelmatig testen uitvoeren en indien nodig de terminal opnieuw laten configureren door hun leverancier.

Op maandag 14 februari verliep alle communicatie via het ASTRID-netwerk op een correcte manier.

De medewerkers van ASTRID drukken hun medeleven uit met de families van de slachtoffers van de woningbrand.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 27 mei 2011, 14:34:34
Citaat van: Het Nieuwsblad
Communicatiesysteem hulpdiensten werkte woensdagnacht niet

donderdag 26 mei 2011, 10u44

Het communicatiesysteem voor hulpdiensten Astrid werkte woensdagnacht niet op de Kalmthoutse Heide. Dat zei brandweercommandant. Erik Janssen van de brandweer donderdag op Radio 1. Het defect bemoeilijkte de bluswerken aanzienlijk.

'Bijna heel de nacht is Astrid, ons communicatiesysteem, uitgevallen. We hebben dat systeem nodig om onze mensen te kunnen bereiken', aldus brandweercommandant Janssen. Uiteindelijk gebruikten de brandweermannen hun mobiele telefoons

De Kalmthoutse Heide is volgens Janssen sowieso al een plaats waar weinig dekking is van dat Astridsysteem, maar woensdagnacht werkte het helemaal niet. 'Dat was een heel groot probleem voor ons', getuigt Janssen.

Astrid

Het All-round Semi-cellular Trunking Radio communication system with Integrated Dispatching (Astrid) is een Belgische operator die een radiocommunicatiesysteem, een pagingsysteem en een netwerk van meldkamers uitbaat voor alle Belgische hulp- en veiligheidsdiensten.

Vorig jaar was er al kritiek op het dure communicatiesysteem. Gangsters namen op de E34 aan de grensovergang een politiewagen onder vuur met een Kalasjnikov. De politieagenten vroegen via het systeem versterking, maar hun oproep kwam nooit aan.

Het Astridsysteem werd in het leven geroepen na het Heizeldrama. Toen bleek dat de coördinatie bij grootschalige opdrachten en noodsituaties bemoeilijkt werd doordat de Belgische hulp- en veiligheidssystemen honderden verschillende analoge radiosystemen in gebruik hadden.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 27 mei 2011, 15:08:51
Er zijn inmiddels ook vragen gesteld in de Kamer. Ik wacht op het gepubliceerde verslag.

Citaat van: Skynet
Kalmthoutse Heide: Turtelboom laakt dat wetgeving herstel communicatie onmogelijk maakte

Donderdag 26 Mei 2011 |  20 u. | powered by  (Belga)

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom vindt het onaanvaardbaar dat het Astridnetwerk afgelopen nacht in de Kalmthoutse heide niet kon worden hersteld omdat de arbeidswetgeving dat niet toelaat. "Dat is natuurlijk onaanvaardbaar op een moment waarop zovele honderden hectaren in gevaar zijn en er misschien mensen moeten worden geëvacueerd. Dan moeten we onze prioriteiten kennen en dat is een goede radiocommunicatie waarop andere wetgeving aansluit", verklaarde ze donderdag in de Kamer.

Jan Van Esbroeck (N-VA) en Jef Van den Bergh (CD&V) ondervroegen donderdag Turtelboom over het communicatiesysteem dat afgelopen nacht tijdens de bestrijding van de brand in de Kalmthoutse Heide haperde. Turtelboom bevestigde dat er een probleem is geweest. "Het is een natuurgebied en daar is er altijd verlaagde radiodekking. De NV ASTRID stuurt op het moment dat er problemen zijn altijd een mobiele radioantenne ter plaatse die aangekoppeld wordt aan een vaste radioantenne. In de loop van de nacht heeft men vastgesteld dat er een probleem was met de vaste radioantenne. De arbeidswetgeving verbiedt op dit ogenblik dat een technicus gedurende de nacht in de antenne kruipt om het probleem op te lossen. Daardoor kon de extra versterking die wordt gegeven met de mobiele antenne, niet op tijd worden aangeboden", legde de liberale politica uit. Van den Bergh had het over een ontoereikend antwoord. "Er wordt al langer aan u gecommuniceerd dat het ASTRID-netwerk onvoldoende dekking heeft (...) Ik denk dat u dringend op uw verantwoordelijkheid moet worden gewezen en dat u die moet opnemen". (FEM)

Citaat van: Datanews
Brandweer mort over zwakke Astrid-dekking op Kalmthoutse heide
Stefan Grommen - 26/05/2011


© Belga

"Het was moeilijk werken", zegt de brandweer over de nachtelijke bluswerken op de Kalmthoutse Heide. Niet alleen de felle wind veroorzaakte problemen, maar ook het communicatienetwerk van de hulpdiensten Astrid maakte het er niet makkelijker op. "Het communicatiesysteem is zowat de hele nacht uitgevallen", zuchtte brandweercommandant Erik Janssen tegenover de collega's van het VRT-radionieuws. "En sowieso is de dekking van het netwerk op de heide al zwak."

De eerste stelling van Jansen wordt ontkend bij Astrid, maar de laatste bevestigd. "Tijdens de brand waren er zo'n 20 brandweerkorpsen ter plaatse op de heide, waar er sowieso al zwakke dekking is", vertelt Astrid-woordvoerder Frederik Langhendries. "We hebben op de heide altijd dekking gehad, maar wel enkel mobiele dekking, dat wil zeggen: enkel in voertuigen. Maar op de heide blussen kan niet enkel vanuit voertuigen, waardoor de vele brandweerlui ook draagbare toestellen gebruikten. Daarmee ondervonden ze problemen."

Toen Astrid rond 1 uur een melding kreeg, werden technici ter plaatse gestuurd. "We hebben een MTU, een vrachtwagen met een antenne, naar ginder gestuurd om voor extra dekking te zorgen. Nu, zo'n MTU is niet voor dergelijke incidenten geconcipieerd, wel voor geplande evenementen, omdat het enige tijd duurt om die in het netwerk te implementeren. Dat was sinds 6u28 vanochtend in orde." Langhendries wijst er overigens fijntjes op dat er al sinds het financieel plan van 2008 sprake is van de aankoop van modernere satelliettechnologie voor die MTU's maar dat dat nog altijd niet is kunnen gebeuren. "We hebben nog altijd geen groen licht gekregen van onze voogdijoverheid voor die investering. Met dergelijke technologie zouden we veel sneller up-and-running geweest zijn."

Of het niet nodig is om standaard voor betere dekking te zorgen op de heide? "We hebben een lijst met vragen van gebruikers over plaatsen waar er een 'operationele nood' is aan een betere dekking van ons netwerk. Het is aan het raadgevend comité om die plaatsen te prioretiseren. Uiteindelijk is ons netwerk evolutief: er komen regelmatig nieuwe masten bij."

Om 2 uur vannacht raakte de brand eindelijk onder controle. De laatste grote brandhaard bevond zich tegen de Nederlandse grens, waar een bulldozer een brandgang heeft gegraven om het blussen door de brandweer mogelijk te maken. In totaal is er 450 tot 500 hectare heide en bos afgebrand. Het is zo de grootste brand ooit op de Kalmthoutse Heide. Vandaag wordt nog de hele dag nageblust, want er worden nog kleine heropflakkeringen verwacht door de toenemende wind.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 28 mei 2011, 11:28:46
Citaat van: Verslag plenaire zitting Kamer afgelopen donderdag
10 Samengevoegde vragen van

- de heer Jan Van Esbroeck aan de minister van Binnenlandse Zaken over "de brand in Kalmthout en de werking van het ASTRID-netwerk" (nr. P0337)

- de heer Jef Van den Bergh aan de minister van Binnenlandse Zaken over "de brand in Kalmthout en de werking van het ASTRID-netwerk" (nr. P0338)

10.01  Jan Van Esbroeck (N-VA): Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, de Kalmthoutse Heide wordt zwaar geteisterd door de grootste brand ooit. Meer dan 450 hectaren natuurgebied gaan in de vlammen op. Dat is een kwart van de Kalmthoutse Heide. Dat is een natuurramp en zoiets hebben we niet altijd in de hand.

Wat we wel in de hand hebben, is de omkadering om hulp te bieden. Eén probleem dat vandaag alvast aan bod is gekomen, is de werking van het peperdure ASTRID-radionetwerk. Onze Kalmthoutse brandweercommandant heeft verklaard dat het communicatiesysteem urenlang is uitgevallen zodat het heel moeilijk was om de brandweerlui te bereiken, met alle risico’s van dien.

Bij verdere navraag door mijzelf is gebleken dat de bestaande zendmast was uitgevallen in de loop van de avond. De inderhaast aangevoerde reservezendmast bleek niet volledig technisch in orde te zijn.Er werden technici opgeroepen om dat probleem op te lossen.

Tot dusver lijkt alles zoals het hoort, maar u moet beseffen dat onze brandweerlui ondertussen midden in een grote heidebrand staan met een steeds van richting veranderende wind. Zij zijn aanhoudend in levensgevaar.

Op dat moment zeggen de opgeroepen technici dat het herstel van technische zaken tijdens de nachturen niet in hun arbeidsovereenkomst is opgenomen en dat zij pas tegen de ochtend aan die herstelling zouden beginnen. Dat gebeurt allemaal terwijl die verschrikkelijke brand woedt. De technici doen niets en wachten tot de ochtend.

Ik vind dit hallucinant. Dat gaat mijn petje te boven. Hoe is het mogelijk dat, omwille van de inhoud van zo’n arbeidscontract, onze brandweerlui midden in een gevarenzone hun leven moeten wagen, ’s nachts, los van enige communicatie?

Mevrouw de minister, daarom heb ik de volgende vragen.

Hoe komt het dat er niemand ingrijpt? Ik heb gezien dat u gisterenavond ter plaatse bent geweest. Hoe komt het dat de hulpdiensten urenlang, tot ’s morgens, moeten wachten vooraleer het communicatiesysteem is hersteld?

Voorziet de beheersovereenkomst met de NV ASTRID er niet in dat herstellingen van het netwerk binnen een bepaalde termijn uitgevoerd moeten worden?

Werd de beheersovereenkomst wel gerespecteerd?

10.02  Jef Van den Bergh (CD&V): Mevrouw de minister, de Kalmthoutse Heide is voor ons allemaal één van de mooiste stukjes natuurgebied die ons land rijk is. Zeker voor Kalmthoutenaren is zij veel meer dan dat. Het is de plaats waar in de winter geschaatst wordt, waar gemountainbiket wordt, waar de scouts gaan spelen, enzovoort.

Wat daar gisteren en vandaag heeft plaatsgevonden is dan ook een erg ingrijpende gebeurtenis voor Kalmthout en de omliggende gemeenten. Onze vrijwillige brandweerlieden en de vele andere ondersteunende korpsen verdienen alle respect. Ook de mensen van de Civiele Bescherming moeten wij zeer dankbaar zijn, net als de versterking die vanuit het leger gekomen is.

Als op zo’n moment, terwijl die mannen het beste van zichzelf geven, de slagader van hun onderlinge communicatie uitvalt, roept dat wel vragen op wat het beleid betreft. De brand, die trouwens nog volop woedt, kunnen wij vandaag nog niet evalueren. Wij moeten wel stilstaan bij dat uitvallen van het communicatienetwerk. Ik hoop dan ook dat u daar een afdoende antwoord op kunt geven.

10.03 Minister Annemie Turtelboom: Mijnheer de voorzitter, eerst en vooral wil ik van deze gelegenheid gebruikmaken om alle brandweermensen en alle mensen van de Civiele Bescherming en het Rode Kruis, van Defensie en de federale politie, en vooral ook de Nederlandse collega’s, te bedanken voor hun massale inzet en het goede werk dat zij gisteren geleverd hebben in toch zeer moeilijke omstandigheden. Dat heb ik ter plaatse kunnen constateren. (Applaus)

Wat is de stand van zaken op dit ogenblik? De rookpluim neemt af. Er zijn 3 straten geëvacueerd. Er zijn nog 12 mensen in een opvangcentrum. Er zijn mensen die voorlopig niet naar huis mogen, wegens rook, niet wegens brandgevaar.

De beeldvorming die de helikopter ons op dit ogenblik geeft, is dat er nog 1 vuurhaard is en dat de rest onder controle is. Natuurlijk moet men nog 100 % stand-by zijn, omdat er door de felle wind en door de droogte heel snel nieuwe brandhaarden kunnen ontstaan.

Ik moet zeggen dat er gisteren op een bepaald ogenblik meer dan 200 brandweermensen aanwezig waren, plus de helikopters.

Het klopt dat er in de loop van de nacht een probleem is geweest met het ASTRID-netwerk.

Het is een natuurgebied en daar is er altijd verlaagde radiodekking, omdat er geen bewoning is. De NV ASTRID stuurt op het moment dat er problemen zijn, altijd een mobiele radioantenne ter plaatse die aangekoppeld wordt aan een vaste radioantenne. In de loop van de nacht heeft men vastgesteld dat er een probleem was met de vaste radioantenne. De arbeidswetgeving verbiedt op dit ogenblik dat een technicus gedurende de nacht in de antenne kruipt om het probleem op te lossen. Daardoor kon de extra versterking die wordt gegeven met de mobiele antenne, niet op tijd worden aangeboden. Vanaf zes uur deze morgen is alle radiocommunicatie hersteld en ik heb dan ook aan de NV ASTRID een grondige analyse gevraagd, ook inzake de arbeidswetgeving, zodat dit niet meer kan gebeuren. Dit is natuurlijk onaanvaardbaar op een moment waarop zoveel honderden hectaren in gevaar zijn en er misschien mensen moeten worden geëvacueerd. Dan moeten we onze prioriteiten kennen en dat is een goede radiocommunicatie waarop andere wetgeving aansluit.

10.04  Jan Van Esbroeck (N-VA): Ik ben blij te horen dat we in de toekomst een oplossing zullen krijgen. Het is alleen spijtig dat het weeral is moeten gebeuren eer er oplossingen komen.

Mevrouw de minister, ik hoop van harte dat u daar zeer snel werk van maakt.

10.05  Jef Van den Bergh (CD&V): Mevrouw de minister, u spreekt zeer forse en krachtdadige taal. We kunnen maar hopen dat dit ook effectief wordt gerealiseerd. Voor mij is het onaanvaardbaar wat er deze nacht is gebeurd voor alle hulpdiensten die daar aanwezig waren. Arbeidswetgeving of niet: dergelijke situaties vragen noodoplossingen. U moet als minister hier uw verantwoordelijkheid opnemen en niet enkel zeggen dat het onaanvaardbaar is. We moeten hier verantwoordelijkheid in opnemen en oplossingen moeten worden gevonden op het ogenblik waarop het nodig is. We kunnen nu wel afwachten en een analyse of een studie maken, maar daarmee zijn de brandweermannen niet geholpen die nu op het terrein bezig zijn.

Ik vind dit een ontoereikend antwoord en ik hoop dat het in de toekomst nooit meer moet gebeuren.
Trouwens, dit is geen nieuws. Er wordt al langer aan u gecommuniceerd dat het ASTRID-netwerk onvoldoende dekking heeft – u heeft dat trouwens onlangs nog bevestigd in antwoord op een schriftelijke vraag – niet alleen op de Kalmthoutse heide, maar in verschillende provincies. Ik denk dat u dringend op uw verantwoordelijkheid moet worden gewezen en dat u die moet opnemen.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 9 juni 2011, 02:03:30
Citaat van: ASTRID
Heidebrand: ASTRID betreurt communicatiestoringen en trekt lessen

Tijdens bluswerken op de Kalmthoutse Heide zijn er in de nacht van woensdag op donderdag storingen opgetreden op de ingezette communicatie-oplossing (MTU). Die waren het gevolg van een verstoorde verbinding tussen de mobiele zendmast en het vaste netwerk. ASTRID betreurt de communicatieproblemen die daarbij zijn ontstaan en trekt meteen lessen om een dergelijke situatie in de toekomst te vermijden.

Vorige woensdag is er een massale hulpverlening op gang gekomen om de branden op de Kalmthoutse Heide te blussen. Hulpdiensten werkten dag en nacht om de veiligheid van de omwonenden te garanderen en zoveel mogelijk natuur te vrijwaren van brandschade.

Wij beseffen maar al te goed dat een goede communicatie daarbij van essentieel belang is. Daarom betreuren we het dat er in de nacht van woensdag op donderdag storingen zijn opgetreden bij het inzetten van de mobiele antenne.
 
Extra dekking sturen  
 
Wat is er die nacht precies gebeurd? Op vraag van de brandweer van Wuustwezel heeft ASTRID woensdagnamiddag de MTU (Mobile Technical Unit) – een vrachtwagen met een mobiele antenne - ter plaatse gestuurd om in extra radiodekking te voorzien.

In een natuurgebied zoals de Kalmthoutse Heide is de dekking te beperkt voor de inzet van hulpverleners op zo’n grote schaal. De dekking op die plaats stemt echter overeen met het oorspronkelijke dekkingsplan. Bij soortgelijke bosbranden in de Hoge Venen eind april werd de MTU-vrachtwagen ook ter plaatse gestuurd. Die heeft toen prima gefunctioneerd, met heel tevreden gebruikers als gevolg.

Hoewel de MTU eerder ontworpen is voor geplande evenementen, werd hij ingezet om ook voor deze bluswerken de lokale dekking te versterken. Hiervoor moest de MTU in verbinding gebracht worden met een vaste zendmast in de buurt. In dit geval was dat de zendmast in Brasschaat. Om 18u30 woensdagavond was de koppeling volledig klaar en werkte alles normaal.
 
Versterking om te klimmen  
  
Om 23u30 dezelfde avond werd de verbinding echter plots verstoord door een probleem met de verbinding tussen de MTU-antenne en de vaste zendmast. De leverancier van ASTRID (EADS-Telindus-Belgacom) die instaat voor herstellingen en onderhoud stuurde meteen een technicus ter plaatse, die de nodige werkzaamheden en controles uitvoerde op de begane grond maar die later vaststelde dat het defect zich ook situeerde in de zendmast van Brasschaat. Om het euvel te verhelpen moest de technicus in de 57 meter hoge zendmast klimmen. Probleem: wettelijk gezien mag hij dat nooit alleen doen, noch overdag, noch ’s nachts. Een tweede bevoegd persoon moest dus ter plaatse komen om hem bij te staan bij de beklimming. Daardoor liep de herstelling aanzienlijke vertraging op. Uiteindelijk was het netwerk om 6u30 opnieuw volledig operationeel. Wij begrijpen dat dit bij de verschillende hulpdiensten in volle actie tot wrevel heeft geleid. Het vaste ASTRID-netwerk is echter steeds blijven werken.

Intussen schakelde de MTU op de Kalmthoutse Heide namelijk automatisch over naar de veiligheidsstand. Als de verbinding met de vaste mast verbroken is, voorziet de MTU dan in plaatselijke dekking (fall-back mode), waardoor de hulpdiensten in een grote straal onder de mast wel nog onderling blijven kunnen communiceren, maar niet meer met de collega’s van andere gespreksgroepen buiten de perimeter van de mobiele antenne. Om te communiceren in fall-back moet elke radiogebruiker zijn toestel omschakelen naar die fall-back stand.
 
Geplande acties en aanbevelingen  
 
Om een herhaling van deze situatie te voorkomen is het belangrijk dat we er de nodige lessen uit trekken. Welke?

1.ASTRID heeft van haar leverancier geëist dat er bij een technisch defect met de MTU onmiddellijk minstens 2 technici ter plaatse komen om de nodige herstellingen ter plaatse en zo nodig in de hoogte uit te voeren.
 
2.In 2006 heeft ASTRID een voorstel gedaan tot wijziging van het KB dat bepaalt dat hoogtewerk nooit zonder deskundige begeleiding mag worden uitgevoerd. In dit voorstel stelt ASTRID dat de veiligheid van de technicus in dit geval ook door derden (bvb. brandweer of civiele bescherming) perfect gegarandeerd kan worden in uitzonderlijke omstandigheden. Daarnaast zou ASTRID in geval van nood een beroep moeten kunnen doen op een escorte op de weg om materiaal of mensen dringend ter plaatse te krijgen. De bespreking van dit voorstel moet opnieuw aan de orde worden gebracht.
 
3.De 10 jaar oude technologie waarmee de MTU-vrachtwagen is uitgerust, is aan modernisering toe. Het duurt vaak te lang om de vrachtwagen op de plaats van het incident te krijgen en de microwave-technologie maakt het te complex om deze operationeel te maken. Er moet namelijk meestal in hoge zendmasten worden geklommen om de verbindingen te realiseren. De wagen is eigenlijk enkel bruikbaar voor geplande evenementen, en niet voor onverwachte incidenten zoals deze onverwachte brand. In haar bedrijfsplan van 2008 heeft ASTRID voorgesteld om de oude installatie te vervangen door een modernere satelliettechnologie die ook sneller te installeren is. De besprekingen omtrent de voorstellen in ons bedrijfsplan konden echter niet worden afgerond, en een regering in lopende zaken verhinderde de voortzetting van deze gesprekken.
 
4.Het is zeer belangrijk dat alle radiogebruikers voldoende vertrouwd zijn met alle functies van hun radio. Opleiding is dus essentieel.  
 
5.ASTRID heeft als opdracht gekregen om voor het hele land in verschillende dekkingsniveaus te voorzien (mobiel, portable, indoor) in functie van de operationele noden en van de middelen die de overheid ter beschikking stelt. Behoeften evolueren echter. Het is aan de operationele diensten en de overheid om uit te maken hoe op deze nieuwe operationele noden geantwoord moet worden. ASTRID biedt een evolutief netwerk dat permanent kan worden aangevuld met nieuwe zendmasten op basis van de operationele noden. Uiteraard moet in de nodige budgettaire middelen worden voorzien, zowel voor de bouw van extra masten als voor het onderhoud ervan.

Kan er misschien iemand iets vertellen over punt 3?
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Leen Ansems op 9 juni 2011, 08:51:12
Bij punt 3 kan men gebruik gaan maken van een satelliet in de ruimte om radioverkeer waar ook ter wereld te hebben. Je hebt dan een zend/ontvanginstallatie nodig op het voertuig en ene bij een knooppunt van Astrid. Via deze verbinding kan je spraak en data versturen, dus ook gespreksgroepen. Het kost wel een paar centen, want werken over een satelliet is niet goedkoop. In dit geval hadden de mannen lokaal via de pompmastwagen kunnen werken en de mast had dan weer via de satelliet gekoppeld geweest met Astrid. Mastje opblazen en de schotel uitrichten kan tegenwoordig via computerbesturing. Op schepen is dit niet anders en zit de schotel in een bol. De antenne blijft automatisch naar de satelliet gericht staan. Een bol op een voertuig zou het te hoog maken voor viaducten en tunnels, maar die antenne`s zijn er ook in klapbare vorm. Natuurlijk zijn er ook oplossingen via UMTS of andere moderne datanetwerken, maar je moet dan wel signaal van een mast hebben en het radioverkeer moet dan niet geblokkeerd worden door bellende of internettende burgers. Beveiligd is dat traject zeer zeker niet.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 9 juni 2011, 11:27:14
Bedankt, Leen!

Zou dat niet te veel vertraging geven, passeren via een satelliet met realtime communicatie?
Wat moet er in de huidige procedure nog gebeuren in de mast waarmee de MTU contact maakt? Men dient er blijkbaar op te kruipen dus is 'visueel' contact tussen de hulpantenne van de MTU en de eigenlijke site niet voldoende?
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Leen Ansems op 9 juni 2011, 12:11:27
De zendinstallatie voor Satcom zou je eventueel als een aanhangwagen mee kunnen nemen en hoogte is niet belangrijk. Wel vrij zicht van de schotel naar de satelliet, dus geen gebouw o.i.d. ertussen. Het hele data gebeuren is transparant. Jaren geleden heb ik bij mijn vroegere broodheer wat mogen stoeien met koffertjes, zogroot als een laptop. Waar het scherm dan zou zitten zit nu de antenne.
Moet je wel een abonnement hebben uiteraard, maar het was deksel open klappen, globaal richten en met piepgeluiden werd je toen begeleid om zo scherp mogelijk uit te richten. Dat zal nu intussen wel verbeterd zijn. Nummer kiezen en spreken in een telefoonhoorn. Alles gaat digitaal, dus je hoort geluid of een diepe stilte. Geen ruis. Data kon toen al. Intussen zijn er meer satellieten en betere apparaten. In Nederland zijn verbindingswagens vaak al met satcom uitgerust. Het geeft dan de linkverbinding tussen je mast en de rest van C2000. Het geeft iets vertraging, dat wel, maar men zal hier best wel een oplossing voor hebben. Het is beter dan niks te hebben. Die jongens van de VRT enz doen niet anders: wagen naar de Wetstraat b.v , antenne omhoog en er kan verslag gedaan worden. Over die verbinding gaat dus beeld,geluid en weet ik veel wat nog meer.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: mumu op 9 juni 2011, 19:00:14
Wat moet er in de huidige procedure nog gebeuren in de mast waarmee de MTU contact maakt? Men dient er blijkbaar op te kruipen dus is 'visueel' contact tussen de hulpantenne van de MTU en de eigenlijke site niet voldoende?

De Astrid antennes staan allemaal in een soort 'lus'. Dat gebeurt via straalverbindingen,... Het is dankzij deze lussen dat je kan communiceren van mast tot mast, naar het CIC, 150 km verder als het moet. Je krijgt één groot netwerk.

Als je antenne niet meer in de lus zit, werkt hij enkel lokaal, en kan je enkel in 'Fallback' communiceren.
Je moet je toestel dan wel manueel in fallback mode zetten. Ik denk dat weinige dat weten, want fallback komt gewoon weinig voor.

Dat is denk ik wat er met die MTU wagen  in Kalmthout gebeurd is.
Men heeft waarschijnlijk een extra straalverbinding opgesteld tussen de MTU en de dichtsbijzijnde vaste Astrid mast.
Die straalverbinding was 's nachts niet meer perfect gericht (het waaide ook sterk die nacht, remember) en de MTU kwam dan in fallback mode.

De hulpverleners die voor de komst van de MTU dus 'weinig' dekking hadden (want de heide heeft enkel dekking voor voertuigen), kregen plots 'geen' dekking voor zij die hun toestel niet manueel in fallback zetten.
Het is dus niet zo dat Astrid 'tot overmaat van ramp' uitviel die nacht. Maar de hulpoplossing van de MTU om de dekking te verbeteren, had wegens de straalverbindingsproblemen een fallbackmode tot gevolg.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Leen Ansems op 9 juni 2011, 19:23:55
Ik moet bekennen dat TETRA nog vrij nieuw voor me is, maar in vergelijkbare systemen met MTP1327 en Motorolasystemen heb ik van z'n levensdagen nog niet meegemaakt dat er door een gebruiker manueel geschakeld moest worden als er een straalverbinding uitviel. Ook daar deed de plaatselijke mast dienst als een lokale repeater zonder met de buitenwereld verbonden te zijn. Het werd pas merkbaar als je iemand nodig had die op een andere mast zat.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Hunter op 9 juni 2011, 19:31:45
Ik moet bekennen dat TETRA nog vrij nieuw voor me is, maar in vergelijkbare systemen met MTP1327 en Motorolasystemen heb ik van z'n levensdagen nog niet meegemaakt dat er door een gebruiker manueel geschakeld moest worden als er een straalverbinding uitviel. Ook daar deed de plaatselijke mast dienst als een lokale repeater zonder met de buitenwereld verbonden te zijn. Het werd pas merkbaar als je iemand nodig had die op een andere mast zat.

Ik zat eerlijk gezegd ook al met grote vraagtekens. De bedoeling is dat er voor de gebruikers niets verandert. Hij/zij zendt gewoon op de eigen groep en het grote verschil als een mast "lokaal" werkt is dat de betreffende groep alleen via die ene mast wordt uitgezonden en dus niet meerdere masten kan bereiken, iets wat normaal gesproken juist de grote kracht van zo'n netwerk is. Ik vraag me af waarom gebruikers zouden moeten schakelen en wat er technisch gezien dan zou veranderen?
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: mumu op 9 juni 2011, 19:46:45
Ik vind het ook een onding die fallback want er zijn grote gevaren aan verbonden.
Je moet dus manueel naar fallbackmode gaan, maar ook manueel naar netwerkmode als alles terug in orde is.

De gebruikers die onder de mast werken die in fallback gaat, krijgen een SDS 'fallback'.
Maar kom je pas later vanuit een andere zone, die 'fallbackzone' in gereden, dan krijg je geen SDS. Je weet dus van niets...

Op de Nokia's staat er een klein antennetje als icoontje bij fallback , maar je moet je leesbril al mee hebben om dat te zien.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Leen Ansems op 9 juni 2011, 21:28:11
Als ik het nu goed snap, dan zou als die mast zijn koppeling met het netwerk kwijt is niet meer in TMO staan en moet iedereen naar DMO overschakelen?
Wat jij de falbackmode noemt moet dan dus wel DMO zijn met de mast mogelijk als repeater, maar zo zot heb ik het nog nooit meegemaakt. Die zender hoort gewoon zelfstandig het lokale radioverkeer te kunnen afhandelen in TMO en de gebruikers hoeven daar niks van merken. Hoe zou  een klein systeem voor bedrijven dan werken? Echt niet in DMO hoor.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: mumu op 10 juni 2011, 14:20:39
Leen,

nee, je moet omschakelen naar Fallback, wat een TMO mode is maar met maar één mast. Voor de rest gelden dezelfde regels als bij TMO.
Het is geen DMO werking, want je passeert via het basestation dat de communicatie regelt.
Titel: Gebrekkige communicatienetwerk Astrid
Bericht door: Kiekeboevdc op 15 oktober 2011, 13:54:44
100-centrale legt werk neer

Antwerpen
zaterdag 15 oktober 2011, 03u00

Na Gent en Luik is ook het personeel van de 100-centrale in Antwerpen vrijdagochtend niet aan het werk gegaan. Er wordt actie gevoerd tegen de onduidelijkheid die heerst rond de federalisering van de dienst en tegen het gebrekkige communicatienetwerk Astrid. Het is niet duidelijk hoe lang de staking zal aanhouden
Vanaf november komen de personeelsleden van de 100-centrales in ons land in principe onder de bevoegdheid van Binnenlandse Zaken in plaats van de gemeenten. Er heerst echter nog grote onduidelijkheid over het statuut dat ze daar zullen krijgen.
Woensdag legden ook de calltakers van de 101-centrale al het werk neer. Daar draait het conflict echter veeleer om de te hoge werkdruk door een personeelstekort.
Titel: Re: Gebrekkige communicatienetwerk Astrid
Bericht door: Asterix900 op 16 oktober 2011, 12:55:09
REPO VRT (http://www.deredactie.be/permalink/1.1132216)

Citaat van: HNL
Personeel 100-centrale in Gent en Antwerpen staakt

HLN UPDATE   Na Gent en Luik is ook het personeel van de 100-centrale in Antwerpen vanochtend niet aan het werk gegaan. Er wordt actie gevoerd tegen de onduidelijkheid die heerst rond de federalisering van de dienst en tegen het gebrekkige communicatienetwerk Astrid. Mogelijk volgen later op de dag nog andere provincies. Het is niet duidelijk hoe lang de staking zal aanhouden. Dat meldt de socialistische overheidsvakbond ACOD.

Vanaf november komen de personeelsleden van de 100-centrales in ons land in principe onder de bevoegdheid van Binnenlandse Zaken in plaats van de gemeenten. Er heerst echter nog grote onduidelijkheid over het statuut dat ze daar zullen krijgen. "Die mensen hebben nu bijvoorbeeld nog 35 verlofdagen, terwijl dat er in theorie bij Binnenlandse Zaken maar 26 meer zijn. Dat zorgt uiteraard voor heel wat spanningen", zegt Mil Luyten, federaal secretaris lokale en regionale besturen van de socialistische vakbond ACOD.

Ook het Astrid-communicatienetwerk van de hulpdiensten wordt door het personeel bekritiseerd. Astrid kampt met financiële problemen, waardoor noodzakelijke investeringen uitblijven. Onder meer tijdens de grote brand op de Kalmthoutse Heide in mei bracht dat de nodige problemen met zich mee.

Woensdag legden ook de calltakers van de 101-centrale al het werk neer. Daar draait het conflict echter veeleer om de te hoge werkdruk door een personeelstekort.

De dienstverlening is in Gent wel verzekerd omdat Oost-Vlaams gouverneur André Denys personeel opvorderde. "Vannacht waren er twee personeelsleden niet werkwillig en vijf mensen van de dagploeg wilden niet aan de slag gaan", zegt Sofie Vanhoutte, verantwoordelijke van het hulpcentrum in Gent. (belga/lpb)

De problemen zijn legio: statusmeldingen van voertuigen die niet doorkomen, vaak slechte spraakkwaliteit, totaal gebruiksonvriendelijke CAD-software voor de dispatchings, problemen die niet raken opgelost etc etc
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 18 november 2011, 11:53:53
Citaat van: DataNetws
“Alarmcentrale in Hasselt is onbetrouwbaarste van het land”

Nationaal voorzitter van de politievakbond NSPV Gert Cockx is verbaasd over het feit dat Binnenlandse Zaken de problemen met de 101-centrale tijdens Pukkelpop ontkent. “Het is geen geheim dat de software in de meldkamers het regelmatig laat afweten. Bovendien heeft Hasselt de onbetrouwbaarste noodcentrale van het land.”

Astrid, het digitale communicatienetwerk van de Belgische hulpdiensten, heeft elf alarmcentrales voor noodoproepen, één per provincie en één in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Die meldkamers maken het mogelijk om noodoproepen te ontvangen, en ze door te sturen naar de bevoegde diensten.

Volgens voorzitter Gert Cockx van de politievakbond NSPV was de 101-centrale van de politie in Hasselt minstens een kwartier onbereikbaar tijdens Pukkelpop, wegens overbelast door het grote aantal binnenkomende telefoontjes, met een crash tot gevolg.

“Het zijn de operatoren zelf die gewezen hebben op het feit dat ze een tijdlang geen noodoproepen meer konden ontvangen”, aldus Cockx. “Ik heb die informatie uiteraard gedubbelcheckt bij verschillende specialisten, en er is geen twijfel mogelijk: Hasselt is een tijdlang plat gegaan. Terwijl je toch zou verwachten dat een noodcentrale ook blijft functioneren op momenten van grote nood.”

De voorzitter vindt het vreemd dat zowel het kabinet van Binnenlandse Zaken als de Limburgse provinciegouverneur zich van de domme houden. “Iedereen weet dat de alarmcentrales van Astrid regelmatig haperen. De interface-software dateert van tien jaar geleden en is compleet verouderd.”

Als je kijkt naar het aantal interventies, dan is Hasselt al een tijdje de slechtste leerling van de klas. Leuven (Vlaams-Brabant) bekleedt de weinig benijdenswaardige tweede positie, Charleroi komt op drie, Luik staat op vier. “Er wordt intussen wel gedacht aan het vernieuwen van de software, maar dat zou per provincie één miljoen euro kosten, en daar is allicht geen geld voor.”

Cockx: “Als je in overweging neemt dat Hasselt de onbetrouwbaarste centrale van het land heeft, dan is het allicht geen verrassing dat ze dienst weigerde tijdens de ramp op Pukkelpop”, klinkt het nog. “En als zo’n installatie plat gaat, duurt het minstens een kwartier voor alles weer opgestart is.”

Astrid ontkent

Woordvoerder Frederik Langhendries van Astrid ontkent formeel dat er een technisch probleem geweest is met de 101-centrale in Hasselt (“als er zich een probleem voordoet dan wordt ons dat gemeldt. Quod non”), en laat uitschijnen dat Cockx misschien doelt op de 100-centrale, dat andere meldpunt waarop burgers terecht kunnen wanneer ze hulpdiensten (maar niet de politie) willen contacteren.

In het kader van de invoering van een eenvormig Europees noodnummer 112 heeft de Belgische regering in 2005 wel beslist om de 101- en 100-centrales op dezelfde locatie en met dezelfde software te laten samenwerken, maar volgens Langhendries is er wat dat betreft nog wel wat werk.

“Voorlopig zitten enkel de 100-centrales van Oost-Vlaanderen (sinds 2007) en Vlaams-Brabant (sinds 2009) op het communicatienetwerk van Astrid”, zegt Langhendries. “De andere centrales –dus ook die van Limburg- werken nog op een ouder platform, en moeten de overstap nog maken.”
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 28 mei 2012, 13:18:48
Het is weer hommeles met de telecommunicatie maar nu eens aan de andere kant van het land: de grensregio Zuid-West-Vlaanderen/Frankrijk. Men kreunt er al maanden onder het zware geweld (ramkraken, homejackings etc) van Franse bendes die de grens oversteken. Uiteraard draait de communicatie weer vierkant want ASTRID en TETRAPOL bij de Fransen zijn niet compatibel. Dat had men nu echt niet zien aankomen 10 jaar geleden... Minister Milquet heeft nu aangekondigd dat ze snel (sic) werk zal maken van deze problematiek door een interface te laten bouwen voor beide systemen. Als het even snel zal gaan als met C2000, zijn we weer 10 jaar verder. Het is dan nog maar de vraag of die eigenzinnige Fransen dit wel gaan toelaten. Het is alvast duidelijk dat België alles alleen zal mogen betalen, zoals steeds. Waar gaat men trouwens het geld vandaan halen? De nv ASTRID draait nu al enorme verliezen (ondanks fikse prijsstijgingen van abo-geld), voor het bouwen van de 90 extra TBS'en (minimale buitendekking!) is er ook helemaal geen geld en nu men bij de Vaste Commissie voor de Lokale Politie erachter is gekomen dat ASTRID al jaren werd afgeluisterd, voelt men zich gepakt en wil men de centen die korpsen hebben betaald voor een dienst/veiligheid die nooit heeft bestaan, terugvorderen. Dat ziet er weer prachtig uit.

Het Frans-Belgische probleem bestaat al decennia en wordt maar niet opgelost. Een mooie beschrijving vind je HIER (http://www.ethesis.net/Grensoverschrijdende%20criminaliteit/B%20Sabbe%20-%20grenscriminaliteit%20in%20zuid%20west%20vlaanderen.pdf). Er is daar ook al sprake van een zender met antenne (bij het rijkswachtdistrict Kortrijk ("DARIO")?) destijds maar blijkbaar moet er niet veel méér dan een draaggolf te horen zijn geweest in het beste geval. Heeft iemand van ginder daar ooit uitzendingen op gehoord? Misschien een frequentie? Wordt die installatie misschien nu wel goed genoeg geacht om te gebruiken? Men praat in een krantenartikel over het lenen van een TETRAPOL-porto maar is daar wel voldoende dekking voor in Zuid-West-Vlaanderen? Zeker binnenskamers?

Het moet niet gekker worden. In de commissie Binnenlandse Zaken werd Milquet recent ondervraagd over de problemen van ASTRID. Ze ontkent de geruchten dat er politiekorpsen terug zijn overgeschakeld naar de VHF. Meer zelfs, ze lijkt het niet meer dan logisch te vinden dat de strandredders aan de Kust hun VHF-porto's inwisselen voor een peperduur, slechtwerkend ASTRID-abonnement, alsof ze daar zo zot gaan zijn. Onderlinge communicatie met de andere hulpdiensten blijft ook in ASTRID-tijdperken in praktijk dode letter, wat een flauwekul.
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: v-v op 5 juni 2012, 03:41:30
Volgens mij moet je gewoon een tetra mobilofoon van Astrid met een tetrapol mobilofoon van (rubis/acropol) kunnen koppelen? (worden zo vaak koppelingen gemaakt tussen analoge mobilofoons en tetra mobilofoons)

Moet deze alleen ergens plaatsen op een (politiebureau) locatie in de grensstreek waar beide netwerken te ontvangen zijn.
En dan een aparte gespreksgroep op beide netwerken. zodat als iemand op de astrid groep begint te praten de rubis/acropol mobiloon het meteen laat realeren en andersom.

Of denk ik nou te moeilijk?
Titel: Milquet is geknoei met politieradio’s beu
Bericht door: Kiekeboevdc op 27 juni 2013, 10:06:49
Milquet is geknoei met politieradio’s beu
Vandaag om 06:39 door bvb | Bron: Belga

Milquet is geknoei met politieradio’s beu Foto: BELGA

Het communicatienetwerk van de brandweer en de politiediensten laat te wensen over. De top van de lokale politie en minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) luiden de alarmklok. Dat schrijft De Tijd donderdag.
Jean-Marie Brabant, de voorzitter van de Vaste Commissie voor de Lokale Politie, noemt de dataterminals die de politie van Astrid heeft gekregen een “ramp”. Ze werken amper en zijn veel te traag. Zelfs de traditionele radiotoestellen werken volgens de politietopman onvoldoende. Er zijn nog te veel gebieden en gebouwen waar de radiodekking tekortschiet.
Minister Milquet vindt het anno 2013 onbegrijpelijk dat in sommige gebieden in België enkel via de terminals in de wagens Astrid-communicatie mogelijk is, en niet buiten de auto. “Ik ben al die problemen met Astrid wat beu: het is te veel”, stelt Milquet. Ook de problemen met het noodnummer 112, dat Astrid mee beheert, verontrusten de minister.
“‘Binnen vier tot vijf maanden moeten we iets totaal nieuws vinden. We hebben ook contact met andere operatoren om over nieuwe technologie te praten. Onze achterstand bij politie en brandweer is groot. Voor het noodnummer 112, voor politie en voor brandweer, hebben we iets moderners nodig”, aldus Milquet.
Sinds 2007 zijn alle 195 lokale politiekorpsen aangesloten op het Astrid-netwerk.
Titel: Re: Milquet is geknoei met politieradio’s beu
Bericht door: Kiekeboevdc op 30 juni 2013, 01:03:41
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130629_00641317
Titel: Re: Milquet is geknoei met politieradio’s beu
Bericht door: Asterix900 op 3 juli 2013, 22:09:00
Blijkbaar ligt de migratie van de resterende oude 100-centrales met CityGIS/AEG-technologie naar de multidisciplinaire 112-meldkamers met CAD/Intergraph-technologie voor onbepaalde tijd stil, tot de problemen zijn opgelost. Initieel was er sprake van een volledige migratie tegen eind... 2007!
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 29 augustus 2013, 05:59:42
Citaat van: Het Nieuwsblad
Nieuw computersysteem kiest niet altijd voor dichtstbijgelegen hulpdienst

100-centrales sturen verkeerde ambulances uit door nieuw computersysteem

Het regent klachten over de centrales die ambulances en brandweerwagens moeten uitsturen. Door het nieuwe ‘CAD-Astrid’-systeem worden hulpdiensten uitgestuurd die vaak tientallen kilometers verder moeten rijden dan collega’s die veel dichterbij gelegen zijn.

‘We zijn een derde van onze oproepen kwijt’, zegt spoedarts Dirk Wynsberghe van het AZ Sint-Lucas in Brugge. ‘Het systeem geeft blijkbaar aan dat heel het gebied rond ons ziekenhuis zone 20 is. Het systeem gaat er dus van uit dat onze ambulance daar 20 km per uur rijdt en berekent dezelfde tijd als een fietser.’

Het gevolg in de centrale laat zich raden: bijna altijd wordt een andere ambulance uitgestuurd, omdat die zogezegd sneller ter plaatse zou zijn. ‘Op die manier verliezen de slachtoffers kostbare tijd’, klinkt het. Bij verschillende andere ziekenhuizen en brandweerkazernes ervaren ze dezelfde problemen.

De provinciegouverneurs trekken aan de alarmbel en roepen op om het systeem zo snel mogelijk te evalueren.

BRON (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130828_00712660)
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 7 september 2013, 09:56:28
Citaat van: Het Nieuwsblad
Werkingsgebied brandweer Blankenberge blijkt drastische verkleind sinds invoering nieuw systeem

‘Onze ambulances moeten veel minder uitrukken’

BLANKENBERGE - Door het nieuwe ‘CAD-Astrid’-systeem rijden ook de ambulances van de brandweer van Blankenberge opvallend minder vaak uit. Maar daar leggen ze zich in Blankenberge niet bij neer. ‘We stapten naar de bevoegde instanties’, klinkt het.

Het regent klachten over de centrales die ambulances en brandweerwagens moeten uitsturen. Door het nieuwe ‘CAD-Astrid’-systeem worden hulpdiensten uitgestuurd die vaak tientallen kilometers verder moeten rijden dan collega’s die veel dichterbij gelegen zijn. ‘Onze drie ambulances moeten opvallend minder uitrukken’, zegt Marc De Langhe, commandant van de Blankenbergse brandweer.

Het grote probleem ligt bij de berekening van de routes door het nieuwe systeem. Daardoor is het werkingsgebied van de ambulances heel wat verkleind. ‘Vroeger reden we soms tot in Bredene of Zeebrugge’, zegt De Langhe. ‘Nu is dat nooit meer het geval.’

De brandweercommandant stapte naar de noodcentrale 112 in de Zandstraat in Brugge om er zijn probleem voor te leggen. Gewapend met zijn ervaringen uit het verleden kon hij aantonen dat de rijtijden van de ziekenwagens, zoals die door de computer in de centrale berekend worden, niet stroken met de werkelijke rijtijden. ‘Wij kunnen perfect aantonen hoe lang het duurt vooraleer wij op een bepaald punt kunnen zijn’, zegt De Langhe. ‘Als we datzelfde traject door de computer lieten uitrekenen, bleek dat plots veel langer te duren. Wij hebben ASTRID hiervan op de hoogte gebracht, maar daar sturen ze ons van het kastje naar de muur.’

Een ander probleem is het feit dat er werd vastgelegd dat het vijf minuten duurt vooraleer er een ambulance uit de brandweerkazerne van Blankenberge kan vertrekken. ‘Maar in de praktijk is dat veel sneller’, klinkt het. ‘In een minuut kun je één kilometer afleggen. Dus als dat systeem berekent dat wij vijf minuten nodig hebben om te kunnen vertrekken, is het logisch dat onze actieradius plots veel kleiner wordt.’ Om hun vertrektijd naar beneden te kunnen krijgen, stapte de commandant naar de Provinciale Commissie voor Dringende Geneeskundige Hulpmiddelen (PCDGH). Die zullen op 25 september beslissen of de vertrektijden teruggeschroefd worden.

Ook burgemeester Patrick De Klerck (Open VLD) trekt zich het probleem aan. ‘Op deze manier gaat er kostbare tijd verloren’, zegt hij. ‘En als het om levensbedreigende situaties gaat, is dat natuurlijk cruciaal.’ Bovendien kost het nieuwe systeem de slachtoffers ook meer. ‘Een rit met de ziekenwagen kost normaal gezien 60 euro voor de eerste tien kilometers. Maar als die ambulances van verder komen, moeten die uiteraard vaak meer dan tien kilometer rijden. Bovendien zijn de ambulances van de korpsen uit de buurt überhaupt duurder. Dat zorgt er dus voor dat mensen ook heel wat meer moeten betalen voor een interventie.’

BRON (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130906_00728667)
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: Asterix900 op 14 december 2013, 12:18:32
Citaat van: De Tijd
Beveiligingslek in communicatie hulpdiensten

Er zit een groot beveiligingslek in het communicatientewerk van de politie en hulpdiensten. Dat bevestigt operator Astrid aan De Tijd. Liefst 15.000 ‘biepers’ zijn niet versleuteld.

Politie afluisteren weldra onmogelijk, titelde persagentschap Belga al tien jaar geleden. Op dat moment stonden alle politiediensten op het punt om over te schakelen op het digitale radiocommuicatienetwerk van ‘Astrid’, de gespecialiseerde telecomoperator voor de veiligheidsdiensten die in 1998 was opgericht. Vandaag gebruiken de veiligheidsdiensten al ruim 55.000 radioterminals van Astrid. En die zijn inderdaad optimaal versleuteld: zowel de data als de gesprekken zijn vertrouwelijk. Want zowel de communicatie als de authentificatie van de terminals gebeurt vercijferd.

Maar in een lijvige brochure over de werking van Astrid (dat volledig in handen is van de federale overheid) gefet de operator zelf toe dat er een groot gat gaapt in de beveiliging. De achileshiel zijn de 15.000 ‘pagers’ (ook biepers of semafoons genoemd) die zowel de brandweer, civiele bescherming als verschillende medische diensten gebruiken. Die worden over heel België gebruikt om personeel op te roepen bij incidenten. Ook de noodcentrales sturen elektronische berichten naar de terminals van de brandweerdiensten, die ze op hun beurt doorspelen naar pagers.

In 2012 zijn zo meer dan 1,854 miljoen pagingberichten verstuurd door de veiligheidsdiensten. Maar in tegenstelling tot de digitale radiocommunicatie zijn die pagingberichten helemaal niet versleuteld. Ze zijn een vogel voor de kat voor wie via scanners de communicatie van de hulpdiensten wil onderscheppen. ‘Ze kunnen inderdaad onderschept en gelezen worden’, bevestigt Astrid-woordvoerder Frederik Langhendries.

‘Als we ook deze pagingberichten zouden versleutelen (encrypteren) heeft dat gevolgen’, legt Langhandries uit. ‘Zo zal de lengte van de berichten die kunnen doorgestuurd worden, veel korter worden. Want we zouden ruimte nodig hebben voor de encryptie. Het zogeheten aantal nuttige tekens zouden dus sterk verminderen.’

Maar de grote beveiligingslek is een bewuste keuze, zo blijkt. ‘We hebben hierover natuurlijk overleg gepleegd met de gebruikers. Maar de brandweer gaf een negatief advies om de biepers te vervangen. De versleuteling zou alles kunnen vertragen, maar er zou ook duurdere apparatuur nodig zijn.’

Het pijnlijk gevolg is dus wel dat anno 2013 het communicatienetwerk van de Belgische veiligheidsdiensten nog altijd niet waterdicht is. Astrid heeft er bij de hulpdiensten die de pagers gebruiken, al meermaals op gehamerd om privacygevoelige informatie niet via de biepers door te sturen, zoals adressen en andere persoonlijk gegevens. Maar bij incidenten wordt daar meestal geen rekening mee gehouden omdat het belangrijker is zo snel mogelijk alle informatie door te sturen.

‘Het is natuurlijk strikt verboden in ons land om de communicatie van politie- en hulpdiensten te onderscheppen’, benadrukt Langhendries. ‘Maar wat paging betreft, krijgen we toch af en toe feedback van hulpdiensten op het terrein die melden dat er onbevoegde personen snel aanwezig zijn op de plaats van een incident. Het gaat dan niet alleen om journalisten, maar andere belanghebbenden zoals takeldiensten.’

Net deze week moeten drie journalisten en vijf andere verdachten voor de Brusselse raadkamer verschijnen omdat ze al twee jaar geleden zijn betrapt op het afluisteren van de communicatie tussen politie- en veiligheidsdiensten. Ze wordne vervolgd op basis van de wet van 2005 op de elektronische communicatie. In augustus 2011 voerde het Brusselse gerecht huiszoekingen uit in de woningen van de journalisten. Samen met de mensen die hen de nodige apparatuur bezorgden, worden ze nu vervolgd. Tot groot ongenoegen van de journalistenbond.

Bron (http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_belgie/Beveiligingslek_in_communicatie_hulpdiensten.9441148-3136.art?highlight=ASTRID&ckc=1)
Titel: Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
Bericht door: ON7FQ op 22 december 2013, 21:25:43
Er zijn reeds internationale gesprekken aan de gang ivm met roaming.
Wat velen misschien niet weten is dat daar omtrend al maanden testen aan de gang zijn met onze buurlanden nederland & duitsland.

Wat het bedekkingsprobleem betreft aan de grensovergang in postel aan E34, dat probleem hebben wij (als klant) tijdelijk opgelost door er mobiele zender te plaatsen in gateway mode op een bepaalde groep.
Het enigste wat de ploegen moeten doen is hun toestel op desbetreffende groep zetten om via de gateway te kunnen communiceren.