Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 386346 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sebastiaan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: TETRA decoderen
« Reactie #735 Gepost op: 14 juni 2018, 22:02:34 »
Kan zijn dat je computer het niet 'trekt'. Voor de wat oudere PC's kan de SDR een wat zware progamma zijn.
Hier op de oudere PC haperen soms de gesprekken terwijl ik goed op de frequentie zit en de site hier om de hoek staat.

Bedankt voor de tip. Net een nieuwe laptop gekocht dus dan ga ik alles verwijderen wat op die oude staat zodat alleen sdr nog overblijft.

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #736 Gepost op: 14 juni 2018, 23:15:39 »
Nieuwe laptop is ook geen garantie......
Het gaat om nieuwere  CPU met benchmark van  minimaal 3500  dan werkt goed, lager heb je stotter. er komt nog meer an en wordt komende tijd alleen nog zwaarder voor doorsnee PC

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #737 Gepost op: 15 juni 2018, 01:06:00 »
Voor de liefhebbers; ik heb inmiddels een netwerkje van RaspberryPi's die tetra ontvangen met telive. Indien je in staat bent om een tar.gz uit te pakken en op een microSD kaartje te zetten dan gaat het werken. Image is 64bit voor de Pi3 en Pi3B+ Verder ben ik weer begonnen met de telive software bij te werken, er staan al weer wat pull requests op github open.

Op dit moment kan ik op een Pi3B+ zonder problemen drie naburige tetra kanalen simultaan decoderen. De bottleneck zit hem voornamelijk in de bandbreedte van de SDR usb bus. Ik vermoed dan ook dat meerdere sticks die een kleinere hoeveelheid bandbreedte sampelen voor de Pi behapbaarder is dan meer dan 1MHz uit de lucht halen en daarop prutsen :) Ik sluit niet uit dat bij meerdere usb ontvangers de bottleneck de USB-voeding wordt ;)

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #738 Gepost op: 15 juni 2018, 10:47:29 »
De bottleneck zit hem voornamelijk in de bandbreedte van de SDR usb bus. Ik vermoed dan ook dat meerdere sticks die een kleinere hoeveelheid bandbreedte sampelen voor de Pi behapbaarder is dan meer dan 1MHz uit de lucht halen en daarop prutsen :)

Omdat mijn antenne niet in de buurt van de PC staat, heb ik een (inmiddels antieke) Raspberry Pi Model B+ met daaraan een RTL SDR bij de antenne hangen. Op de Pi draait rtl_tcp. Ik kan dan via (bedraad) netwerk met de Pi verbinding maken, en sdrsharp zonder problemen op 2MHz instellen. Naar mijn idee is jouw aanname mbt bandbreedte dus niet juist.

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #739 Gepost op: 15 juni 2018, 11:00:14 »
Tom je draai dan telive met GNU radio?

Hij zegt zelf over de spanning,  dat is het probleem want meer dan 2x RTL op USB dat vraag Amps
Draai hier regelmatig 6x RTL + RSP1A en dan mot ik echt een powered HUB er tussen zetten
Ik gebruik deze en is handig met schakelaars er passen tot 7x RTL op  en heeft een 4 AMps voeding

https://www.raidsonic.de/products/external_cases/mm_cardreader/index_en.php?we_objectID=4911

deze is ook handig
https://www.raidsonic.de/products/external_cases/mm_cardreader/index_en.php?we_objectID=776

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #740 Gepost op: 15 juni 2018, 11:32:21 »
Tom je draai dan telive met GNU radio?

Nee, sdrsharp. Die kun je ook instellen dat hij verbinding maakt met rtl_tcp (bij source kiezen voor RTL-SDR(TCP). In de instellingen kun je dan IP en poort ingeven). Voor mijn situatie ideaal.

Dat de Pi het niet redt als je meerdere SDR's gaat gebruiken geloof ik zo. Die hub met die schakelaars ben ik wel van gecharmeerd. Niet zozeer voor de Pi, maar voor op m'n bureau is dat wel mooi.  :)

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #741 Gepost op: 15 juni 2018, 14:14:46 »
HuB heb ik er 4x van voor  PC,  Pi en voor mijn MiDi spullen. Had al 1x  USB poort van nieuwe laptop opgeblazen (5 Volt ligt er uit)
Werkt perfect met die 4 Ampere je kan de PI er mee voeden  :)

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #742 Gepost op: 17 juni 2018, 00:10:30 »
Omdat mijn antenne niet in de buurt van de PC staat, heb ik een (inmiddels antieke) Raspberry Pi Model B+ met daaraan een RTL SDR bij de antenne hangen. Op de Pi draait rtl_tcp. Ik kan dan via (bedraad) netwerk met de Pi verbinding maken, en sdrsharp zonder problemen op 2MHz instellen. Naar mijn idee is jouw aanname mbt bandbreedte dus niet juist.

Telive bestaat uit een aantal stukjes, het eerste stuk is het proces dat uit 1 iq-stream een aantal kanalen kan trekken en doorstuurt als fifo's naar de decoding processen.  Ken je het GRC project en de gegenereerde python code die gnuradio aanstuurt? Het draait niet soepel op een Pi3 als je meer dan 1MHz pakt en daar kleine stukjes uit pikt. Ik heb wat handmatige aanpassingen gedaan dat je een ongelimiteerd aantal kanalen kunt decoderen en automatisch meerdere fifo's maakt en dingen als center frequentie automatisch worden gekozen.

Het probleem is ook niet zo zeer de USB 2.0 verbinding in dit geval - het lukt me met gqrx op de pc en rtl_tcp ook om tot 2.8MHz te gaan, zonder buffer overflows - maar op het moment dat ik xlating_fir_filter_ccc en fractional_resampler er achter zet, dan gaat de load door het dak. Voor mij is het niet realistisch om ruwe iq streams door te sturen en remote te gaan ontleden, dus dat Pi's moeten iets zelf doen.

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #743 Gepost op: 17 juni 2018, 00:16:37 »
Tom je draai dan telive met GNU radio?

Hij zegt zelf over de spanning,  dat is het probleem want meer dan 2x RTL op USB dat vraag Amps
Draai hier regelmatig 6x RTL + RSP1A en dan mot ik echt een powered HUB er tussen zetten
Ik gebruik deze en is handig met schakelaars er passen tot 7x RTL op  en heeft een 4 AMps voeding

https://www.raidsonic.de/products/external_cases/mm_cardreader/index_en.php?we_objectID=4911

deze is ook handig
https://www.raidsonic.de/products/external_cases/mm_cardreader/index_en.php?we_objectID=776

Ziet er heerlijk uit :-) Waar mijn twijfel een beetje zit bij dit soort dingen... Ja, je zou een Core i7 kunnen neerzetten met USB3 en vervolgens 8 ontvangers op 1 plek. Maar als je dan 8x10 euro hebt uitgegeven (maximaal 22MHz, zonder decimation), en nog zo'n USB multiplier, is het dan niet efficienter om een LimeSDR (of een willekeurige andere "echte" oplossing) te kopen, met een klein PCtje dat niets anders meer hoeft te doen dat de inhoud van het signaal te bekijken, ipv het signaal nog in software te filteren?

De reden dat ik voor Pi's en rtl-sdr ga is omdat ik op veel plekken een bepaald signaal uit de lucht wil halen dat relatief 'lokaal' is. Als ik 16MHz moest doen vanaf 1 lokatie, zou de keuze voor een fpga oplossing zo gemaakt zijn :-)

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #744 Gepost op: 17 juni 2018, 11:51:34 »
Nee,   want als ik alleen wil kijken voor breedband monitoring dan zet ik de spectrum analyser aan  dan zie totale spectrum activiteit :)
Ik gebruik alleen de V3 van 40,00  want zit merkbaar verschil in met de 10,00 RTL.
De 6x RTL is puur om losse kanalen te monitoren bijvoorbeeld met de tetra trunk en elke RTL heeft zijn eigen kanalen of scanband op UHF of VHF.

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #745 Gepost op: 17 juni 2018, 13:49:44 »
Nee,   want als ik alleen wil kijken voor breedband monitoring dan zet ik de spectrum analyser aan  dan zie totale spectrum activiteit :)
Ik gebruik alleen de V3 van 40,00  want zit merkbaar verschil in met de 10,00 RTL.

Het kan best :) Ik heb m'n cheapo dingen nu voorzien van een "Smint-powered" faraday cage.


...ik besef me goed dat dit nog geen perfecte, 1ppm, TXO geeft.

Citaat
De 6x RTL is puur om losse kanalen te monitoren bijvoorbeeld met de tetra trunk en elke RTL heeft zijn eigen kanalen of scanband op UHF of VHF.

En pak je dan per RTL stick 1 enkel tetra kanaal, waar je vooraf al de bandbreedte beperkt tot dat kanaal?

Offline Alwin - R09

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 717
  • Lima Charlie - PA11573
    • Online Scanner UTR
Re: TETRA decoderen
« Reactie #746 Gepost op: 25 juni 2018, 20:07:08 »
Vraagje voor de doorgewinterde Tetra decoders. Ik heb het inmiddels helemaal werkende met de nieuwe versie van de RTL-SDR Tetra decoder plugin en ben aan het luisteren. Nu valt het mij op dat in de auto stand, de decoder alleen slot 3 pakt en af en toe naar slot 4 springt zonder audio. Nu ben ik even terug gesprongen naar de versie met MYSYS en dan worden alle slots gebruikt met duidelijke spraak. Is dit een bug in de plugin en hebben meer mensen dit probleem of ligt dit aan de laptop?

Mvg,

Alwin
Jupiter Pro V9.1(R02), Mercurius II V7.2(R03), Informer Pro(R09), P2000 Flexbox, Wouxun KG-UV2D, Baofeng BF888, Tyt dm-uvf10/MD380, Motorola MTM800E/MTP830S/MTP850, AOR AR8000, Uniden 3500XLT/UBC9000, Realistic PRO-2006, Anytone AT-D868 UVE2, Icom IC-M127, Diamond D777/VX50N\Scout Marifoon

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: TETRA decoderen
« Reactie #747 Gepost op: 25 juni 2018, 20:09:25 »
Dit heb ik ook gehad, maar met de laatste versie zie ik dat een stuk minder. Slot 1 komt voor zover ik kan zien nooit echt door nog
Test

Offline sebastiaan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: TETRA decoderen
« Reactie #748 Gepost op: 25 juni 2018, 20:50:07 »
Vraagje voor de doorgewinterde Tetra decoders. Ik heb het inmiddels helemaal werkende met de nieuwe versie van de RTL-SDR Tetra decoder plugin en ben aan het luisteren. Nu valt het mij op dat in de auto stand, de decoder alleen slot 3 pakt en af en toe naar slot 4 springt zonder audio. Nu ben ik even terug gesprongen naar de versie met MYSYS en dan worden alle slots gebruikt met duidelijke spraak. Is dit een bug in de plugin en hebben meer mensen dit probleem of ligt dit aan de laptop?

Mvg,

Alwin

Hier heb ik daar ook last van,er zou spraak moeten zijn maar gebeurt weinig.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #749 Gepost op: 25 juni 2018, 20:55:42 »
Kijk goed of het carrier nummer waarop het gesprek plaatsvindt overeen komt met de carrier waar je naar luisterd.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)